Ehdotuksia tilanteeseen?

pupu2009

Iltaa

Minulla on ollut useita vuosia jatkuvaa nenäntukkoisuutta ympäri vuoden, johon mitkään lääkkeet eivät tunnu auttavan. Allergiaklinikalla ainoa suositus oli leikkaus, jossa nenän limakalvoja olisi arpeutettu. Olen kokeillut nenäkannua ja suolapiippua, joista ei tunnu olevan apua tässä.

Viime aikoina hengittäminen on käynyt muutenkin vaikeammaksi. Jos kyyristyy, rupeaa yskittämään. Jos hengitän syvään oikein kunnolla muutaman kerran, rupeaa ahdistamaan ja pyörryttää. Tuntuu että pitää aina ottaa rauhallisesti ja hengittää pintapuolisesti, tai koskee palleaan ja pyörryttää helposti.

Onko kohtalontovereita tai neuvoja?
Luin jostain vasomotorisesta nuhasta, jolta tämä vähän vaikuttaa..

2

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atooppinenallerginen

      http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/vasomotorinen_nuha/

      Tuolta voit lukea vasomotorisesta nuhasta. Mm. ärsyttävät aineet (kemikaalit) voivat olla syynä.
      Ärsyttäviä aineita voi olla kotona sisäilmassa (kodin- ja pyykinhoitoon tarkoitetut, henkilökohtaisen hygienian hoitotuotteet, ns. ilmanraikasteet, huonekaluista yms. vapautuvat aineet), ulkoilmassa olevat aineet (savu, liikennepäästöt, yms.), työpaikalla mahdollisesti.....

      Hajusteraaka-aineissa on monia hengitystieärsyttäjiä, elikkä karsisin käytön minimiin (koskee myös pesu- ja puhdistusaineita, pyykinpesu- ja huuhteluaineita).

      Tietty ruoka-aineet voivat aiheuttaa vasomotorista nuhaa. Kylmä ilma samoin.

      Pöly voi aikaansaada nenän tukkoisuutta - samoin moni kemikaali (esim. jotkut painomusteen ainesosat).
      Pölyä keräävät tekstiilit - itse sain nuhaa aikanaan paimentolaismatosta. Kun heitin ne pois, nuha loppui siihen. Minulla atopia-tausta.

      Tee google-haku: vasomotorinen nuha
      saat lisätietoa (suomeksi mm. hajusteita ei listata ärsyttäjinä, englanniksi kylläkin löytyy infoa).

      • Pulverikammo

        Minulla on ollut onni saada lahjaksi vuodevaatteita, lakanoita ja tyynyliinoja ystävältärouvalta. Hän pesee aina kaikki uudetkin, niinkuin kai monet tekevät. Sen jälkeen niissä on niin mahdoton pesuaineen haju, että en ihan oikeasti voi niitä käyttää ennenkuin olen niitä taas pessyt hajuttomalla aineella, niitäkin on saatavana ihan helposti sekä liotellut ja tuuletellut ulkona kunnes haju hälvenee. Lahjahevosen suuhun ei pidä katsoa ja hyvästä sydämestä niitä minulle lahjaksi annetaan. En voi sanoa asiasta tälle innokkaalle pyykinpesijälle. Hänelle puhtaus merkitsee juuri tuota pulverin hajua.

        Jos on haju, niin onhan niissä silloin jäämiäkin. Ja haju ei ole edes hyvä.

        Ihmettelen, miten ihmiset voivat kestää pesuainejäämiä ja hajuja vuodevaatteissa, joiden keskellä yö nukutaan ja varsinkin tyynyliinojen pitäisi olla "päästöttömiä"
        Olen jonkun kanssa keskustellut tästä, mutta ihmisten hajuaisti on usein niin turtunut, etteivät käsitä juttuani lainkaan. Ihmekö, että Suomessa on valtavasti astmaisia.

        Pitäisi olla joku tolkku, mitä vauvojenkin vuoteisiin laitetaan. Koko päivän ja yön hajumyrkyissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1413
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1215
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      99
      994
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      944
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      928
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      833
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      794
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe