Iltaa
Minulla on ollut useita vuosia jatkuvaa nenäntukkoisuutta ympäri vuoden, johon mitkään lääkkeet eivät tunnu auttavan. Allergiaklinikalla ainoa suositus oli leikkaus, jossa nenän limakalvoja olisi arpeutettu. Olen kokeillut nenäkannua ja suolapiippua, joista ei tunnu olevan apua tässä.
Viime aikoina hengittäminen on käynyt muutenkin vaikeammaksi. Jos kyyristyy, rupeaa yskittämään. Jos hengitän syvään oikein kunnolla muutaman kerran, rupeaa ahdistamaan ja pyörryttää. Tuntuu että pitää aina ottaa rauhallisesti ja hengittää pintapuolisesti, tai koskee palleaan ja pyörryttää helposti.
Onko kohtalontovereita tai neuvoja?
Luin jostain vasomotorisesta nuhasta, jolta tämä vähän vaikuttaa..
Ehdotuksia tilanteeseen?
2
366
Vastaukset
- atooppinenallerginen
http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/vasomotorinen_nuha/
Tuolta voit lukea vasomotorisesta nuhasta. Mm. ärsyttävät aineet (kemikaalit) voivat olla syynä.
Ärsyttäviä aineita voi olla kotona sisäilmassa (kodin- ja pyykinhoitoon tarkoitetut, henkilökohtaisen hygienian hoitotuotteet, ns. ilmanraikasteet, huonekaluista yms. vapautuvat aineet), ulkoilmassa olevat aineet (savu, liikennepäästöt, yms.), työpaikalla mahdollisesti.....
Hajusteraaka-aineissa on monia hengitystieärsyttäjiä, elikkä karsisin käytön minimiin (koskee myös pesu- ja puhdistusaineita, pyykinpesu- ja huuhteluaineita).
Tietty ruoka-aineet voivat aiheuttaa vasomotorista nuhaa. Kylmä ilma samoin.
Pöly voi aikaansaada nenän tukkoisuutta - samoin moni kemikaali (esim. jotkut painomusteen ainesosat).
Pölyä keräävät tekstiilit - itse sain nuhaa aikanaan paimentolaismatosta. Kun heitin ne pois, nuha loppui siihen. Minulla atopia-tausta.
Tee google-haku: vasomotorinen nuha
saat lisätietoa (suomeksi mm. hajusteita ei listata ärsyttäjinä, englanniksi kylläkin löytyy infoa).- Pulverikammo
Minulla on ollut onni saada lahjaksi vuodevaatteita, lakanoita ja tyynyliinoja ystävältärouvalta. Hän pesee aina kaikki uudetkin, niinkuin kai monet tekevät. Sen jälkeen niissä on niin mahdoton pesuaineen haju, että en ihan oikeasti voi niitä käyttää ennenkuin olen niitä taas pessyt hajuttomalla aineella, niitäkin on saatavana ihan helposti sekä liotellut ja tuuletellut ulkona kunnes haju hälvenee. Lahjahevosen suuhun ei pidä katsoa ja hyvästä sydämestä niitä minulle lahjaksi annetaan. En voi sanoa asiasta tälle innokkaalle pyykinpesijälle. Hänelle puhtaus merkitsee juuri tuota pulverin hajua.
Jos on haju, niin onhan niissä silloin jäämiäkin. Ja haju ei ole edes hyvä.
Ihmettelen, miten ihmiset voivat kestää pesuainejäämiä ja hajuja vuodevaatteissa, joiden keskellä yö nukutaan ja varsinkin tyynyliinojen pitäisi olla "päästöttömiä"
Olen jonkun kanssa keskustellut tästä, mutta ihmisten hajuaisti on usein niin turtunut, etteivät käsitä juttuani lainkaan. Ihmekö, että Suomessa on valtavasti astmaisia.
Pitäisi olla joku tolkku, mitä vauvojenkin vuoteisiin laitetaan. Koko päivän ja yön hajumyrkyissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139