PSORIASIS PARANI

kannattaa kokeilla

D-vitamiinilla ja onhan se aika selvääkin jos aurinko kerran auttaa niin miksei d-vitamiini.
Kärsin vaikeasta psoriasiksesta lähes kaksi vuotta, lieviä oireita oli aiemminkin. Kokeilin kaikkea mahdollista,mikään ei auttanut,rahat vain meni hukkaan. Sisareni kehotti että alkaisin syömään d-vitamiinia. Kaksi kuukautta ja psoriasis oli kadonnut kokonaan, eikä ole uusiutunut. Söin myös valkosipulia lähes joka päivä, koska luin jostakin,että psoriaatikoilla on koko ajan tulehdus elimistössä. Valkosipulilla on antibioottinen vaikutus. Lisäksi karsin ruokavaliostani karkit ja turhat pullamössöt, vatsani toimii paljon paremmin ja olen laihtunut 15 kiloa.

52

14742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***************

      remissiossa ei parantunut.

    • kysyja

      Oliko väliä minkä merkkisiä d-vitamiinit joita söit oli?

      • kannattaa kokeilla

        Söin Elivo d-vitamiinia 3 päivässä, saa apteekista (syön edelleenkin).


    • Blondin poika

      Paljonko pitää 90 kg painavan miehen ottaa D-vitamiinia Päivässä? Kanadassa on jopa 80 microg annoksia suositeltu.

      • rererereradf

        no itse painan 85kg ja syön 250ug joka pv, paisto aurinko tai ei. ja olen syönyt jo kolme vuotta.


      • Liika on liikaa
        rererereradf kirjoitti:

        no itse painan 85kg ja syön 250ug joka pv, paisto aurinko tai ei. ja olen syönyt jo kolme vuotta.

        kuuntelin radiosta kun joku lääkäri varoitti D-vitamiinin yliannostuksesta koska D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini eikä ylimäärä poistu kuten vesiluikoisten vitamiinien kohdalla. D-vitamiinin liikasaannista on melkoisia haittoja.


      • StemunBlues
        Liika on liikaa kirjoitti:

        kuuntelin radiosta kun joku lääkäri varoitti D-vitamiinin yliannostuksesta koska D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini eikä ylimäärä poistu kuten vesiluikoisten vitamiinien kohdalla. D-vitamiinin liikasaannista on melkoisia haittoja.

        Ei ole. D-vitamiinin "yliannostuksen" saat joka kesä viettäessäsi vain15 minuuttia auringossa. Siinä ajassa iho syntetisoi auringon uvb-säteilyssä ihon skvaleenista n. 250µg kolekalsiferolia, eli D3-vitamiinia (tämä ylittää suositukset 25-kertaisesti). Täsmälleen samaa ainetta saat purkista. Se on todennäköisesti uutettu lampaanvillasta, mutta kemiallisesti se ei poikkea mitenkään siitä, mitä aurinko tuottaa ihollasi. On totta, että D-vitamiini varastoituu rasvasoluihin - ja hyvä niin - koska rasvasoluista sitä vapautuu pitkin pimeää vuotta kehon hyödynnettäväksi. Ennen ihmiset työskentelivät kesät pelloilla, metsissä, rakennuksilla jne. ja viettivät paljon aikaa ulkona, jolloin heidän elimistönsä varastoi jatkuvasti D-vitamiinia. Se on ollut elinehto pohjoisilla leveysasteilla, koska D-vitamiinia on syntetisoitunut elimistössä vain kesäkuukausina. Nykyään läheskään kaikki ihmiset eivät työskentele pelloilla tai ulkosalla ja kerää D-vitamiinia talvivarastoon. Siksi sitä on syötävä purkista. Miksi D-vitamiinia tarvitaan?

        Viime vuosina D-vitamiinista on tehty tuhansia tutkimuksia. D3-vitamiini, eli kolekalsiferoli, muuttuu elimistössä ensiksi kalsidioliksi. Se on se D-vitamiiinin muoto, joka voidaan verestä mitata. Kalsidioli ja K-vitamiini vaikuttavat verisuonten terveyteen ja kuljettavat mm. verisuonista kalsiumia luustoon. Monet kardiologit pitävätkin veren alhaisia D-vitamiini-tasoja sydän- ja verisuonitautien merkittävimpänä riskitekijänä. Tämä hyväksytään jo muun muassa AHA:ssa (American Heart Association). D-vitamiini vahvistaa myös immuunijärjestelmää ja sen puutos kytkeytyy vahvasti autoimmuunitautien, kuten ms-tauti ja nuoruustyypin diabetes, kehittymiseen. Tämä on seurausta siitä, että D3-vitamiini ei ole vain vitamiini, vaan hormoninkaltainen sekosteroidi. Kalsidioli muutetaan nimittäin edelleen kalsitrioliksi, joka säätelee yli 300 geenin toimintaa.

        Sairastan itse primaaristi progressiivista ms-tautia, joten olen syönyt D-vitamiinia hyvin korkeina annoksina Kanadassa tehdyn tutkimuksen rohkaisemana. Siinä ms-potilaille annettiin 1000µg D-vitamiinia päivässä vuoden ajan. Yksikään tutkimukseen osallistuneista potilaista ei saanut minkäänlaisia sivuoireita korkeasta D-vitamiiniannoksesta. Yhtä lukuunottamatta kaikkien koehenkilöiden ms-taudin pahenemisvaiheet vähenivät ja helpottivat. Norjassa lääkärit voivat määrätä D-vitamiinia influenssan hoitoon 700-1000 µg päiväannoksia. Tästäkin on olemassa lukemattomia tutkimuksia, jotka osoittavat, että veren riittävä D-vitamiinipitoisuus suojaa A-influenssoilta jopa paremmin kuin rokotteet. Se ei suojaa B-influenssoilta, nuha-kuumeelta tms. Suomessa lähes kaikilla on D-vitamiinin puutostila, eli veressä on kalsidiolia alle 60 nmol/l, kun virallisten suositusten mukainen taso on 60-80 nmol/l ja terveyden kannalta optimaalinen taso on 100-150 nmol/l. 10µg päiväannostus riittää suojaamaan riisitaudilta, joka on tunnetuin D-vitamiinin puutostauti.

        Vielä 1950-luvulle asti Suomessa suositeltiin jopa lapsille 100µg päiväannoksia D-vitamiinia (mm. Arvo Ylppö), mutta suosituksia ryhdyttiin pienentämään 1950-1960-luvuilla. Seurauksena oli se, että tyypin 1 diabetes lisääntyi Suomessa suhteessa D-vitamiini-suositusten pienentämiseen. Käyrät korreloivat. Tyypin 1 diabetes onkin Suomessa nykyisin yleisempää kuin missään muaalla. Autoimmuunitaudin kehittyminen vaatii kolmen tekijän toteutumisen. Ne ovat: 1. geneettinen alttius sairastua, 2. vuotavan suolen oireyhtymä ja 3. ympäristön laukaiseva tekijä, joka esim. keliakiassa on gluteenin sisältämä glykoproteiini gliadiini,.. Nuoruustyypin diabeteksessa autoimmuunireaktion laukaiseva ympäristömuuttuja on todennäköisesti D-vitamiinin puutos.


      • StemunBlues
        StemunBlues kirjoitti:

        Ei ole. D-vitamiinin "yliannostuksen" saat joka kesä viettäessäsi vain15 minuuttia auringossa. Siinä ajassa iho syntetisoi auringon uvb-säteilyssä ihon skvaleenista n. 250µg kolekalsiferolia, eli D3-vitamiinia (tämä ylittää suositukset 25-kertaisesti). Täsmälleen samaa ainetta saat purkista. Se on todennäköisesti uutettu lampaanvillasta, mutta kemiallisesti se ei poikkea mitenkään siitä, mitä aurinko tuottaa ihollasi. On totta, että D-vitamiini varastoituu rasvasoluihin - ja hyvä niin - koska rasvasoluista sitä vapautuu pitkin pimeää vuotta kehon hyödynnettäväksi. Ennen ihmiset työskentelivät kesät pelloilla, metsissä, rakennuksilla jne. ja viettivät paljon aikaa ulkona, jolloin heidän elimistönsä varastoi jatkuvasti D-vitamiinia. Se on ollut elinehto pohjoisilla leveysasteilla, koska D-vitamiinia on syntetisoitunut elimistössä vain kesäkuukausina. Nykyään läheskään kaikki ihmiset eivät työskentele pelloilla tai ulkosalla ja kerää D-vitamiinia talvivarastoon. Siksi sitä on syötävä purkista. Miksi D-vitamiinia tarvitaan?

        Viime vuosina D-vitamiinista on tehty tuhansia tutkimuksia. D3-vitamiini, eli kolekalsiferoli, muuttuu elimistössä ensiksi kalsidioliksi. Se on se D-vitamiiinin muoto, joka voidaan verestä mitata. Kalsidioli ja K-vitamiini vaikuttavat verisuonten terveyteen ja kuljettavat mm. verisuonista kalsiumia luustoon. Monet kardiologit pitävätkin veren alhaisia D-vitamiini-tasoja sydän- ja verisuonitautien merkittävimpänä riskitekijänä. Tämä hyväksytään jo muun muassa AHA:ssa (American Heart Association). D-vitamiini vahvistaa myös immuunijärjestelmää ja sen puutos kytkeytyy vahvasti autoimmuunitautien, kuten ms-tauti ja nuoruustyypin diabetes, kehittymiseen. Tämä on seurausta siitä, että D3-vitamiini ei ole vain vitamiini, vaan hormoninkaltainen sekosteroidi. Kalsidioli muutetaan nimittäin edelleen kalsitrioliksi, joka säätelee yli 300 geenin toimintaa.

        Sairastan itse primaaristi progressiivista ms-tautia, joten olen syönyt D-vitamiinia hyvin korkeina annoksina Kanadassa tehdyn tutkimuksen rohkaisemana. Siinä ms-potilaille annettiin 1000µg D-vitamiinia päivässä vuoden ajan. Yksikään tutkimukseen osallistuneista potilaista ei saanut minkäänlaisia sivuoireita korkeasta D-vitamiiniannoksesta. Yhtä lukuunottamatta kaikkien koehenkilöiden ms-taudin pahenemisvaiheet vähenivät ja helpottivat. Norjassa lääkärit voivat määrätä D-vitamiinia influenssan hoitoon 700-1000 µg päiväannoksia. Tästäkin on olemassa lukemattomia tutkimuksia, jotka osoittavat, että veren riittävä D-vitamiinipitoisuus suojaa A-influenssoilta jopa paremmin kuin rokotteet. Se ei suojaa B-influenssoilta, nuha-kuumeelta tms. Suomessa lähes kaikilla on D-vitamiinin puutostila, eli veressä on kalsidiolia alle 60 nmol/l, kun virallisten suositusten mukainen taso on 60-80 nmol/l ja terveyden kannalta optimaalinen taso on 100-150 nmol/l. 10µg päiväannostus riittää suojaamaan riisitaudilta, joka on tunnetuin D-vitamiinin puutostauti.

        Vielä 1950-luvulle asti Suomessa suositeltiin jopa lapsille 100µg päiväannoksia D-vitamiinia (mm. Arvo Ylppö), mutta suosituksia ryhdyttiin pienentämään 1950-1960-luvuilla. Seurauksena oli se, että tyypin 1 diabetes lisääntyi Suomessa suhteessa D-vitamiini-suositusten pienentämiseen. Käyrät korreloivat. Tyypin 1 diabetes onkin Suomessa nykyisin yleisempää kuin missään muaalla. Autoimmuunitaudin kehittyminen vaatii kolmen tekijän toteutumisen. Ne ovat: 1. geneettinen alttius sairastua, 2. vuotavan suolen oireyhtymä ja 3. ympäristön laukaiseva tekijä, joka esim. keliakiassa on gluteenin sisältämä glykoproteiini gliadiini,.. Nuoruustyypin diabeteksessa autoimmuunireaktion laukaiseva ympäristömuuttuja on todennäköisesti D-vitamiinin puutos.

        Pitää vielä hieman täsmentää. Minulla diagnosoitiin primaaristi progressiivinen ms-tauti 01/2008. Siihen ei tunneta hidastavaa tai parantavaa hoitokeinoa. 2011 näköni heikkeni nopeasti niin, että en nähnyt tekstiä tietokoneen näytölläkään ja kaikki hämärtyi tunnistamattomaksi n. 5 metrin päässä. Sain silmälasit. Vuotta myöhemmin muutin ravitsemusta siten, että vaihdoin margariinin voihin ja rypsiöljyn oliiviöljyyn ja ryhdyin lääkitsemään itseäni D-vitamiinilla ja magnesiumilla. Joitain kuukausia myöhemmin luovuin silmälasien käytöstä: en tarvinnut niitä enää. On täysin mahdotonta sanoa onko rasvojen ja D-vitamiinin käytön ja näön palautumisella kausaalisuhde. Näin tapahtui ja hyvä niin. Primaaristi progressiivinen ms-tauti etenee tasaisesti ilman remissio- ja relapsi-vaiheita, joten kyse ei todennäköisesti ole pahenemisvaiheesta.

        Olen syönyt D-vitamiinia useamman vuoden 250-1000 µg-päiväannoksina - paitsi kesäkuukausina, jolloin saan saman auringosta. Ms-taudin eteneminen on aina hyvin yksilöllistä. Jenkeissä on tehty tilasto primaaristi progressiivista ms-tautia sairastavien ennusteesta. Sen mukaan enismmäinen apuväline tulee käyttöön 6 vuotta diagnoosin jälkeen ja 8 vuotta diagnoosista useimmat joutuvat turvautumaan pyörätuoliin. Minä kävelen kotona ilman apuvälineitä. Lyhyet kävelyt onnistuvat yhden kyynärsauvan kanssa ja kilometrin verran voin kävellä tukeutumalla kahteen kyynärsauvaan. Jälleen on täysin mahdotonta sanoa, onko D-vitamiini hidastanut oireideni etenemistä. Itse pidän varsin todennäköisenä, että se on hidastanut tautini etenemistä merkittävästi.

        Ainakaan suuriannoksinen D-vitamiini ei ole minulla tuottanut negatiivisia terveysvaikutuksia. Päinvastoin.


    • auttaa

      Olen lukenut viime aikoina paljon d-vitamiinin vaikutuksista ja syönyt 25 mikro(?)grammaa päivittäin noin kuukauden ajan. Olen vaihdevuosissa ja muutenkin energia ja jaksaminen täysin loppu. Lisäksi syön e-epaa 500 mg(?)/pv ja vahvaa b-vitamiiniä sekä magnesiumia. Sinkkiäkin joskus olen syönyt. Minulla ei nyt muualla psoria kuin kyynärpäissä ja lantioilla laikut, mutta - päänahka. Koko päänahka aivan hirveessä kunnossa, tekee mieli repiä hiukset päästä kun niin kutittaa. Daivonex liuosta ja locoidia olen käyttänyt, mutta taitaa pitkässä käytössä ne vain pahentaa. Nyt olen laittanut joka toinen ilta öljyä päähän ja antanut muhia. Empä laitakkaan nyt mitään "myrkkyjä" päähäni, vaan kuulostelen, jos minullakin d-vitamiinit ym. auttaisi. Paljonko söit d-vit/pv. Minulla on D-Pearls "palloja" kylmäpuristetussa oliviiöljyssä 20 mikro?grammaa ja lisäksi kalkkitabletista saan vielä 5 yksikköä. Onkohan tarpeeksi päivän annos... Muutenkin monessa muussa taudissa syödään varmasti ihan turhaan lääkkeitä, kun ruokavaliolla ja näillä lisäravinteilla asia paranee

      • Pilleripalleri

      • kölklö

      • paha vika
        kölklö kirjoitti:

        D-vitamiini on kyllä rasvaliukoinen eli varastoituu elimistöön. Viime vuonna väitelleen tutkija - tohtori Heli Viljakaisen mukaan D-vitamiinia voi hyvin syödä sen 20 - 25 mikrogrammaa vuorokaudessa.

        Pari-kolme vuotta kasvoissani on ollut karheita ihottumaläikkiä. Alun perin ne tuntuivat alkaneen sukmälasien sangan ärsytyksestä silmän alapuolelle. Läikkiä on myös otsassa, kuin sarvet alkaisivat kasvaa kulmiin! Kun iho raapiintuu vähänkin rikki, tulee heti läikkä. Iho hilseilee muutenkin koko ajan. Silmälaseja on pakko käyttää, vaikka suorastaan kirvelee, kun iho on niin herkistynyt.

        OLen käyttänyt lähinnä vain bepanthen emulsiovoidetta. Nyr tulin ajatelleeksi, että se olisi ihokeliakiaa ja olen jättänyt kokeeksi kaiken viljan pois. Aikaisemmin olen syönytkin enimmäkseen ruisleipää ja myös puuroja ja pullaakin. Tosi vaikea keksiä syömistä, vaikka ruokahalu on ihan liian innokas tarpeeseen nähden. Hedelmiä, papuja, kalaa, muniakin. Juuri nytkin kutisee käsivarsíen sisäpiolella aika lailla. En ole kieltäytynyt suklaapaloista, täytyisikö nekin jättää?

        Nyt lähden ulos pakkaseen ja menen, jos onnistun löytämään, luontaistuotekauppaan sitä havupuu-uutejuomaa kyselemään. Ennen se oli aika kallista, niin varmaan nytkin.

        Onko kenelläkään vastaavia oireita ja mistäköhän on kysymys? Homeallergia, psori, ihokeliakia?


      • T.AUNO
        paha vika kirjoitti:

        Pari-kolme vuotta kasvoissani on ollut karheita ihottumaläikkiä. Alun perin ne tuntuivat alkaneen sukmälasien sangan ärsytyksestä silmän alapuolelle. Läikkiä on myös otsassa, kuin sarvet alkaisivat kasvaa kulmiin! Kun iho raapiintuu vähänkin rikki, tulee heti läikkä. Iho hilseilee muutenkin koko ajan. Silmälaseja on pakko käyttää, vaikka suorastaan kirvelee, kun iho on niin herkistynyt.

        OLen käyttänyt lähinnä vain bepanthen emulsiovoidetta. Nyr tulin ajatelleeksi, että se olisi ihokeliakiaa ja olen jättänyt kokeeksi kaiken viljan pois. Aikaisemmin olen syönytkin enimmäkseen ruisleipää ja myös puuroja ja pullaakin. Tosi vaikea keksiä syömistä, vaikka ruokahalu on ihan liian innokas tarpeeseen nähden. Hedelmiä, papuja, kalaa, muniakin. Juuri nytkin kutisee käsivarsíen sisäpiolella aika lailla. En ole kieltäytynyt suklaapaloista, täytyisikö nekin jättää?

        Nyt lähden ulos pakkaseen ja menen, jos onnistun löytämään, luontaistuotekauppaan sitä havupuu-uutejuomaa kyselemään. Ennen se oli aika kallista, niin varmaan nytkin.

        Onko kenelläkään vastaavia oireita ja mistäköhän on kysymys? Homeallergia, psori, ihokeliakia?

        SUKMÄLASI?!


      • Paha vika
        T.AUNO kirjoitti:

        SUKMÄLASI?!

        Pitää tietysti olla silmälasi. Siis Silmälasien kehykset ovat herkistäneet aluksi silmän alapuolisen ihon ja siitä on alkanut laajempi läikitys pitkin kasvoja. Ovat psoriläikän mukaisia. Karstan alla arka punainen iho. Pieneekin naarmuun kehittyy uutta karheaa läiskää.
        Jospa tässä ei taas olisi hassua kirjoitusvirhettä


      • sangoissa
        Paha vika kirjoitti:

        Pitää tietysti olla silmälasi. Siis Silmälasien kehykset ovat herkistäneet aluksi silmän alapuolisen ihon ja siitä on alkanut laajempi läikitys pitkin kasvoja. Ovat psoriläikän mukaisia. Karstan alla arka punainen iho. Pieneekin naarmuun kehittyy uutta karheaa läiskää.
        Jospa tässä ei taas olisi hassua kirjoitusvirhettä

        vaan ole nikkeliä?


      • Terva ja höyhenet
        sangoissa kirjoitti:

        vaan ole nikkeliä?

        Jos d-vitamiinilla oikeasti parannetaan psori, onko todennäköistä ettei kukaan sitä ole aiemmin kokeillut ?


      • deetä.

      • Anonyymi

        Tuohon päänahan kutiamiseen ja muuhunkin löytyy hyvä saippua joka sisältää kartaliinia hiukan, pehmeä ja vaahtoava, hyvän tuoksuinen, itsellä toimii hyvin, ja saan yöni nukuttua, ettei niin Taavi itseään.


    • pso+

      Joskus syksyllä iski psori pahasti pintaan ja mietin tuota d-vitamiinia. Kokeilin, kun eipä siitä kait haittakaan olis ollu. En tiedä niitä vahvuuksia ja mikromilligrammoja, mutta otin kaksi d-vitamiinipilleriä joka päivä. Aluksi ei mitään vaikutusta, mutta sitten alkoi iho parantua vauhdilla. Sain heittää Daivobetin pois ja käytin vain yleisvoiteita. Nyt iho tosiaankin hyvässä kunnossa. Toivottavasti auttaa toisillekkin.

      Ei kait niillä d-vitamiinivalmisteilla ole mitään eroa, mitä merkkiä käyttää. Ei ole mainosta, mutta minä syön päivässä kaksi Mini Sun -d-vitamiinipilleriä. Liekkö liikaa, en tiedä, mutta ei ole minkäänlaisia sivuvaikutuksia ja iho pysyny terveenä.

    • jorma3

      Sain paranemaan psorin kahdessakuukaudessa ollut yli kymmenenvuotta.
      Rupesin käyttää D vitamiinia 2x20 migrogrammaa vuorokaudessa.
      Paras rasva psorin hoidossa on Tummeli ja halpa saa tavarataloista.
      Näillä kalliilla apteekki voiteilla ei ollut mitään vaikutusta.

      • Jormaseni

        BULLSHIIIIIT!


    • 3+3
      • heiiii65

        Mitatkaa labrassa ne d- vitamiiniarvot, ei tarvi summan mutikassa vetää överi" määriä...


    • Epätoivonen jo nyt

      Sanokaa viisaampina ja kokeneempina ! Olin armeijassa ja ensimmäisen vkon jälkeen huomasin kokkareen pohkeessa, no kävin armeijan "valelääkäreillä" ja ne sanoivat että aivan normaalia märkärupea ja antoi voiteet, no eipä helpottanut ja kävin joka kuukausi 7 kuukauden ajan sanomassa samasta asiasta mutta tottakai asia oli levinnyt pohkeesta jo ympäri kehoa mutta ei tuntunut liikuttavan. Varasin ajan ihotautilääkärille ja siellä sanottiin että selvä psori miten ei ole ennen tajuttu? Eli nyt kehoni on täynnä noita ilkeitä näppyjä. Olisiko mahdollista että psorini olisi ns. jäänyt pohkeeseen jos se olisi tajuttu samantien ja annettu oikeat rasvat siihen? Tämä on vasta ensimmäistä vuotta minulla että en tiedä toisin sanoen mitään tästä, eli voisitteko kertoa että joudunko seuraavat 50 elinvuottani rasvaamaan itseni päivittäin?

      • 100µg

      • Juuri näin,paitsi

        ettet saa itseäsi oireettomaksi edes jatkuvalla rasvaamisella! Kortisonia sulle on todnäk määrätty alussakin,ei psoriin vaan ole kunnollisia erikoislääkkeitä,ei ne ekat valelääkäritkään tuolle olisi mitään voineet tehdä.


      • Psorikka
        Juuri näin,paitsi kirjoitti:

        ettet saa itseäsi oireettomaksi edes jatkuvalla rasvaamisella! Kortisonia sulle on todnäk määrätty alussakin,ei psoriin vaan ole kunnollisia erikoislääkkeitä,ei ne ekat valelääkäritkään tuolle olisi mitään voineet tehdä.

        Hiljattain amerikkalaisessa Lääkärit-ohjelmassa oli vierailijana nainen, joka oli sairastunut 4-vuotiaana psoriasikseen, ja oli sairastanut sitä vuosikaudet.
        Nyt oli upean näköinen hameessa ja lyhythihaisessa puserossa, siis ei näkynyt minkäänlaista psoria.
        Sanoi että kouluaikana häntä kiusattiin ja haukuttiin rumemmaksi kuin Elefanttimies ja koulukaverit käskivät häipyä ettei tartu:(

        Odotin että olisi kerrottu että miten hän oli saanut ihonsa niin hyvään kuntoon, mutta hän vain suositteli hankkimaan hyvän ihotautilääkärin. Olin tosi pettynyt ettei mitään kerrottu hoidosta.


      • Psorikka
        Psorikka kirjoitti:

        Hiljattain amerikkalaisessa Lääkärit-ohjelmassa oli vierailijana nainen, joka oli sairastunut 4-vuotiaana psoriasikseen, ja oli sairastanut sitä vuosikaudet.
        Nyt oli upean näköinen hameessa ja lyhythihaisessa puserossa, siis ei näkynyt minkäänlaista psoria.
        Sanoi että kouluaikana häntä kiusattiin ja haukuttiin rumemmaksi kuin Elefanttimies ja koulukaverit käskivät häipyä ettei tartu:(

        Odotin että olisi kerrottu että miten hän oli saanut ihonsa niin hyvään kuntoon, mutta hän vain suositteli hankkimaan hyvän ihotautilääkärin. Olin tosi pettynyt ettei mitään kerrottu hoidosta.

        P.S.
        Tarkoitin tätä ohjelmaa. jos joku ei tiedä.

        http://www.mtv.fi/laakarit/


      • Psorikka

        @ Epätoivonen jo nyt


        Luulen että psoriasiksen hoito alkaa mennä pikku hiljaa sisäisten lääkkeiden käyttöön. Voitelu on niin toivotonta puuhaa, kun itselläni ainakin ilmestyy sinne tänne ympäri kehoa pieniä punaisia psorinäppyjä. Jos on saanut voiteella jostain päin lähtemään, niin kohta on jo muualla kymmeniä uusia ja entisten haaleiden psorijälkien päälle tulee aina uusia helakan punaisia näppyjä.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti/http/tk.koti?p_artikkeli=imk00266

        Psoriasikseen käytettäviä lääkevoiteitta lopetetaan jatkuvasti. Ensin lähti Daivonex voide, sitten emulsiokin, ja nyt kun kävin apteekissa, niin sanottiin että Daivobet voide on lopetettavien listalla, Daivobet-geeliä on vielä saatavilla. Mitä enää jää jäljelle?

        Kirjoitin jo aikaisemmin tälle palstalle, että Ihon aika-lehdessä ( psoriasis-liiton oma lehti) oli, että psoriaatikoille auttaa parhaiten Trexan niminen lääke kun on verrattu eri hoitokeinoja kuten esim. valohoito ja voiteet.
        Se suojelee psoriaatikkoa sydän- ja verisuonitaudeilta sekä ihosyövältä.


      • Psorikka
        Psorikka kirjoitti:

        @ Epätoivonen jo nyt


        Luulen että psoriasiksen hoito alkaa mennä pikku hiljaa sisäisten lääkkeiden käyttöön. Voitelu on niin toivotonta puuhaa, kun itselläni ainakin ilmestyy sinne tänne ympäri kehoa pieniä punaisia psorinäppyjä. Jos on saanut voiteella jostain päin lähtemään, niin kohta on jo muualla kymmeniä uusia ja entisten haaleiden psorijälkien päälle tulee aina uusia helakan punaisia näppyjä.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti/http/tk.koti?p_artikkeli=imk00266

        Psoriasikseen käytettäviä lääkevoiteitta lopetetaan jatkuvasti. Ensin lähti Daivonex voide, sitten emulsiokin, ja nyt kun kävin apteekissa, niin sanottiin että Daivobet voide on lopetettavien listalla, Daivobet-geeliä on vielä saatavilla. Mitä enää jää jäljelle?

        Kirjoitin jo aikaisemmin tälle palstalle, että Ihon aika-lehdessä ( psoriasis-liiton oma lehti) oli, että psoriaatikoille auttaa parhaiten Trexan niminen lääke kun on verrattu eri hoitokeinoja kuten esim. valohoito ja voiteet.
        Se suojelee psoriaatikkoa sydän- ja verisuonitaudeilta sekä ihosyövältä.

        P.S.
        Tässä on tietoa psorista.

        http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=2278572

        Itselläni on tuota pieniläiskäistä josta sanotaan että voi parantua itsestään kokonaankin tai sitten muuttua läiskäpsoriasikseksi. Voi kunpa parantuisikin, mutta ainakin 15 vuotta jo ollut. Dramaattisesti paheni hampaan vääränlaisen juurihoidon aikana 2 vuotta sitten kun pääsi bakteeri ja sain kuumeen ja antibioottikuurin. Ei tullut oikein kuntoon ja psori ei ole tullut sen jälkeen lainkaan paremmaksi. Tulehdukset kannattaa hoitaa todella huolellisesti.


    • Hannu2

      Hei!
      Kerron vastauksessa hieman historiaa eli tästä tullee pitkä kirjoitus.
      Sairastuin itse psoriasikseen -90 luvun alkuvuosina (n. 20 vuotias miehen alku tuolloin) ja alussa tilanne oli melko paha. Jouduin hoitoon ihotautiklinikalle ja valohoitoa ym. annettiin, mutta tilanne ei erityisesti parantunut. Vasta ruokavalion muutos auttoi asiaan noin parissa viikossa ja iho lähti parantumaan. Tästä lähtien olen hoitanut psoriasista ruokavaliolla ja en ole tuon koommin tarvinnut reseptilääkkeitä/lääkärinhoitoa ihottuman takia. Ruokavalion seuranta on ollut haastavaa opettelua reilun parin vuosikymmenen aikana eli on pitänyt selvittää mikä sopii ja mikä ei. Vasta parina viime vuotena asia on ehkä selvinnyt niin sanotusti lopullisesti eli D-vitamiinia läpi vuoden noin 100-200yg päivässä ja omega 3 DPA rasvahappojen osuus korkeaksi päivätasolla ja omega 6 rasvahappojen osuus alas eli pois viljat, naudanliha(teollinen), kanamunat(pois lukien omega3 ruokitut), ja kaikki mahdollinen omega 6 lähde. Vasta tuo omega3/6 tasapainon korjaaminen poisti viimeisetkin oireet iholta. D-vitamiinia ja omega 3 DPA rasvahappoja saamme ilmeisesti liian vähän ruuasta ja omega 6 rasvahappoja liikaakin. Suhde pitäisi olla 1 osa omega 3 ja 2-3 osaa omega 6, mutta saamme jopa 30 osaa omega 6 rasvahappoja eli suhde on vinksahtanut.

      Ihan muihin sairauksiin myös on vaikutusta tuolla omega tasapainolla eli poikamme sai ala-asteella 1. luokalla aspergerin oireyhtymä diagnoosin ja avustajan tunneille. Toisen luokan viimeisellä viikolla aloimme antamaan hänelle omega 3 rasvahappoja ja avustajan mukaan jannu muuttui viikossa kuin yöstä päiväksi. Asiat alkoivat sujumaan koulussa ja muutenkin. Kesä annettiin rasvahappoja ja syksyllä ei avustajaa enää tarvittu koska Asperger testissä ei tullut kesällä enää yhtään Asperger pistettä ja aiemmin tuli 10/10 ja nyt siis 0/10, muutos alle kahdessa kuukaudessa oli valtava.
      Terveisiä kaikille jotka olivat mukana n. -93-96 vuosina nuorisotoiminnassa, itse olin tuolloin nupsossa ainakin aktiivisena jäsenenä ja saatoin olla puheenjohtajakin jonkin aikaa.

    • timo2

      Olen sairastanut Psoria 25 vuotta. Nykyisin asun Indonesiassa ja loysin taalta paikallisten opastuksella luonnon laakkeenn noin 2 kk sitten. Otin tuotetta 3 viikon ajan Psori laiskat havisivat iholta samoin paanahan hilseily.Nyt on kiva menna yleiselle uimarannalle. Tein testin olin ottamatta tuotetta 2 viikkoa Psori laiskat rupesi punoittamaan ja hilseilya alkoi tulla paanahalle. Aloitin uudestaan tuotteen kayton oireet havisivat Olen lahettanyt Suomeen ystavalleni kyseista tuotetta nelja pulloa viime viikollaa katsotaan loytyisiko hanellekin myos apua.

      • 69 auttamaton

        kerrotko lääkkeen nimem timo


    • insinööri12345

      Moikka!

      Olen sairastanut Psoria noin 20 vuotta. Aloitin syömään d-vitamiinia puoli vuotta sitten joka päivä 240 mikrogrammaa nyt sain verikokeet ja arvo oli 178 nmol/l joten nostan hieman päivittäistä annostani...tavoittelen 200nmolin arvoa.

      Minulla ei nyt ole läiskiä missään...Lisäksi syön muitakin luontaistuotteita mm. tolosen E-Epa, Berberin, Ubikinon ja helokkiöljyä sekä Sinkkiä, seleeniä, möllerin omega

      Tässä nyt päivittäinen annostelu:
      E-epa 4grammaa (4 Vitamar 1000 vahva 4 RL möllerin omega)
      Carnosin 800mg
      Merilevää 1 tb
      Berberin 3 tablettia
      ubikonol 300mg
      Helokkiöjyä 4 tablettia
      D.vitamini 2*100ug ja muualta noin 45ug päivässä
      c-vitamiinia 4*500mg
      Sinkki ja seleeni 1 tb

      • Deegu_

      • 10senttiä

      • StemunBlues
        10senttiä kirjoitti:

        Ja täällä samasta asiasta tieteellistä taustaa.
        Eli ei toimi tabletti D iholla.

        http://www.direct-ms.org/sites/default/files/Lehmann vitamin D pathway.pdf

        Miksi D-vitamiinin pitäisi kulkeutua iholle? Tilanne on se, että iho syntetisoi skvaleenista kolekalsiferolia (D3-vitamiini) auringon UVB-säteilyssä. Iholta se kulkeutuu elimistöön, jossa se muuttuu kalsidioliksi ja edelleen kalsitrioliksi. Miksi sen pitäisi käydä uudestaan iholla? Purkista syötävä kolekalsiferoli on kemiallisesti täysin identtinen aine sen kanssa, mitä iholla syntetisoidaan.

        Tarkoitatko, että sen pitäisi kulkeutua iholle voitelemaan psoriasista? Psori on autoimmuunitauti, jonka oireet näkyvät iholla, mutta joka syntyy suvullisen alttiuden, vuotavan suolen oireyhtymän ja jonkin laukaisevan tekijän seurauksena. Se kuuluu siis samaan tautiryhmään kuin vaikkapa nivelreuma, keliakia, Crohnin tauti, tyypin 1 diabetes, ms-tauti ja n. 100 muuta autoimmuunitautia. Psorin laukaisva tekijä voi olla jonkin ravintoaineen puutos tai huono imeytyminen, jokin allergeeni tai ympäristömyrkky. Keliakia tunnetaan autoimmuunitaudeista parhaiten. Siinä geneettinen alttius on HLA DQ2-DQ8 alleeleissa. Taudin lauiseva tekijä on gluteeni ja gluteenin sisältämä glykoproteiini gliadiini. Pienikin määrä gluteenia aiheuttaa keliakiaa sairastavalla valtavasti oireita ympäri kehoa. Laukaisevan ympäristötekijän poistaminen yhtälöstä - tässä tapauksessa gluteenin - pitää sairastuneen terveenä. Vastaavasti psorin kohdalla tulisi löytää se ympäristömuuttuja, ravintoaineen puutos tai yliherkkyys jollekin kemikaalille tai ravinnolle.

        D3-vitamiinin sekosteroidimuoto kalsitrioli säätelee yli 300 geenin toimintaa ja osallistuu muutenkin immuunijärjestelmän toimintaan. Ehkäpä D-vitamiini auttaa siksi myös psorissa.

        Eli. D-vitamiinin ei ole tarkoituskaan palata iholle.


    • MMxgames

      Vau! Omalla isälläni on psoriaasis , nyt on vähän vinkkejä!

    • 3+3

      Prosiasiksen saa oireettomaksi ravinnolla ja ravintolisillä.

    • Taunonen

      Liika d-vitamiini tuhoaa munuaiset.

      • Tarkoititvarmaan

        maksan?


    • hämmis

      Todella hämmentävä keskustelu.

      Moni suosittelee omien kokemusten perusteella D-vitamiinia, mutta sitten on kommentteja, joissa sanotaan, että suun kautta syötävä D-vitamiini ei auta.

      Mihin tässä uskoa?

      Ketä nämä keskustelijat ovat? Oikeasti psoriaatikkoja vai erilaisten valmisteiden mainostajia?

    • näin.minulla

      Söin vuosikausia D-vitamiinia tuloksetta, erillaisia presetti voiteita tuli koeteltua korkeintaan lievittivät.
      Ainoastaan aurinko kesällä on parantanut oireettomaksi, helmikuussa sitten taas alkoi oireilu joka pahenee kunnes kesän aurinko parantaa.

      • miksivasta

        helmikuussa alkaa oireilu?


    • Taunonen

      Hei Hämmis! Sairaus on vain bisnes. Ja se ei ole mikään uskonkappale.

    • gdgfdgfdgdsgdsgds

      Et oikeasti voi olla sataprosenttisen varma, mikä auttoi ja tulevatko oireet uudestaan. Paraneminen voi olla monen tekijän summa. Itselläni on ollut hankala käsi-ihottuma ja tilanteeni on sama. Omasta mielestäni auttava tekijä oli aika. Olen nyt pärjännyt pari vuotta ilman lääkevoiteita. Stressi myös vaikuttaa ihosairauksiin, joten kohentunut elämäntilanne voi parantaa ihoa.

    • VHH-kannattaja

      PSORIASIS on autoimmuunisairaus (sisäinen tulehdus) siinä missä mikä hyvänsä toinen ihosairaus, jotka saatta johtua viljavalmisteista.
      Tämä vain kertoo, ettei viljat sovi kyseiselle henkilölle. Tilanne tulee pahenemaan iän myötä, jos ei ruokavaliota tarkisteta.

    • lamminkäinen

      Viljavalmisteilla ei ole mitään vaikutusta psoriin. Älkää hyvät ihmiset alkako pelleilemään noilla ruokajutuilla. Teiltä menee vain pää siinä sekaisin, psoriin niillä ei ole mitään vaikutusta.

    • Anonyymi

      Kannattaa myös muistaa että vitamiineissakin on laatueroja. Esimerkiksi laadukkaat Solgar ja Skip vitamiinit ovat ihan eri tasoa kuin tavalliset monivitamiinit.

    • Anonyymi

      K2-vitamiinia D3-vitamiinin ja johan alkaa psori helpottamaan.

    • Anonyymi

      Minulla ihon kutina väheni merkittävästi ja läiskät ohenivat kun siirryin syömään gluteenittomasti! Suosittelen lämpimästi! Sen jälkeen lääkevoiteet tehosivat paljon paremmin ja nyt minulla on enää paljon pienemmät läiskät säärissä, uskon että nekin lähtevät pian kokonaan

      • Anonyymi

        Uskon tuohon, ruokavalio korjaa muutkin vaivat.
        Psoriaksen lisäksi minun käytettävä ruokavaliota muunkin takia, psorias on yksilö kohtaista.
        Yli 70 vuotiaana psori alkoi alle 40 vuotiaana, aluksi tehosi voiteet ja aurinko, viimeiset 10 vuotta ollu vaikeita mutta lopulta biologinen lääke pitää kurissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5369
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3457
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1582
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      195
      1503
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1013
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe