Lahjoista kieltäytyminen työpaikalla?

Hyvää joulua

Olen ollut työpaikassa vasta vähän aikaa ja tietyistä syistä johtuen luulen etten siellä kauaa viihdy. Kuitenkin joulu tulee ja esimies tarjoaa lahjoja, jouluruokailua ym... Onko velvollisuuteni ottaa kaikki tarjotut lahjat vastaan vai onko reilumpaa jättää ottamatta jos on se mieli että tuskin kauaa siinä paikassa viivyn? Onko joku ollut vastaavanlaisessa tilanteessa? Miten olet menetellyt ja mitä siitä on seurannut?

10

1714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Boss Nass

      Jos lähdet, niin sitten lähdet.
      Ihmisiä tulee ja menee.

    • present

      Sanoisin kuitenkin, että ota lahja(t), nauti jouluruuasta ja tee ratkaisusi kaikessa rauhassa. Tämä menee nyt vähän off topic etikettikysymyksistä, enkä tiedä, millä alalla työskentelet. Kuitenkin on hyvä ymmärtää, että lyhytaikainen työsuhde on aina hälytysmerkki ansioluettelossasi, kun haet uutta paikkaa.
      Jos työsuhteen päättyminen on työnantajasta johtuva, esim. tuotannollis-taloudellinen tai vastaava, asia on ok. Mutta jos pienen ajan jälkeen irtisanoudut itse, se noteerataan seuraavaa tehtävää hakiessasi.

      Lahjan vastaanottaminen ei velvoita sinua mihinkään, yleensä koko henkilöstö tai tietty henkilöstöryhmä saa samantyyppisen huomioinnin, joten siinä ei ole mitään henkilökohtaista.

    • pööö! halooooo!

      kaikkea sitä kanssa jotkut miettii. jos jotain annetaan, on epäkohteliasta kieltäytyä. eli totta helvetissä lahjat otetaan vastaan ja kiitetään hymyillen.

      • eipä kestä kiittää!

        Ei tuo asia ihan niin yksiselitteinen ole kuin annat ymmärtää sen olevan...

        Esim. pomo kohtelee työntekijää nurjasti ja sitten maireana tarjoaa joululahjoja työntekijälle joka on pikaisesti lähdössä pois. Jos ei keljulta pomolta halua lahjaa ottaa niin olkoon ottamatta. Kyllä se pomo keksii käyttöä sille ylimääräiselle lahjalle ihan taatusti.

        Tai työpaikka voi olla sen laatuinen että palkka ei riitä millään elämiseen vaikka kuinka kituuttaisi. Pomo ei kuitenkaan haluaisi luopua hyvästä työntekijästä ja yrittää syyllistää lahjomalla työntekijää ettei tämä kehtaisi ottaa ja lähteä muihin töihin. Jos ei voi ottaa lahjaa hyvällä omalla tunnolla niin miksi se pitää ottaa ollenkaan? Eihän kaikkia lahjuksia ole edes lupa ottaa vastaan!

        Yksi hyvä lahjaidea on sopivan suuruinen lahjakortti vaikka ruokakauppaan tai tavarataloon, saapahan köyhä työntekijä vaikka sapuskaa joulupöytään.


      • Taitaja taitava
        eipä kestä kiittää! kirjoitti:

        Ei tuo asia ihan niin yksiselitteinen ole kuin annat ymmärtää sen olevan...

        Esim. pomo kohtelee työntekijää nurjasti ja sitten maireana tarjoaa joululahjoja työntekijälle joka on pikaisesti lähdössä pois. Jos ei keljulta pomolta halua lahjaa ottaa niin olkoon ottamatta. Kyllä se pomo keksii käyttöä sille ylimääräiselle lahjalle ihan taatusti.

        Tai työpaikka voi olla sen laatuinen että palkka ei riitä millään elämiseen vaikka kuinka kituuttaisi. Pomo ei kuitenkaan haluaisi luopua hyvästä työntekijästä ja yrittää syyllistää lahjomalla työntekijää ettei tämä kehtaisi ottaa ja lähteä muihin töihin. Jos ei voi ottaa lahjaa hyvällä omalla tunnolla niin miksi se pitää ottaa ollenkaan? Eihän kaikkia lahjuksia ole edes lupa ottaa vastaan!

        Yksi hyvä lahjaidea on sopivan suuruinen lahjakortti vaikka ruokakauppaan tai tavarataloon, saapahan köyhä työntekijä vaikka sapuskaa joulupöytään.

        ... otetaan vastaan ja kiitetään ja kumarretaan/niiataan kauniisti.
        Näin menee hyvät tavat. Jos jotain muuta tekee, se ei ole hyvien tapojen mukaista. Ja siitähän tällä palstalla on kyse.


      • Mitä Häh?

      • Asian kolmas puoli
        Taitaja taitava kirjoitti:

        ... otetaan vastaan ja kiitetään ja kumarretaan/niiataan kauniisti.
        Näin menee hyvät tavat. Jos jotain muuta tekee, se ei ole hyvien tapojen mukaista. Ja siitähän tällä palstalla on kyse.

        Mutta miten tuo joululahjan antaminen sellaisessa tilanteessa että henkilö jolle lahjaa tarjotaan kuuluu vaikkapa jehovantodistajiin tai juutalaisiin jotka eivät joulua vietä? Jehovalainenhan loukkaantuu tuollaisesta häväistyksestä jos hänelle pakanallista joululahjaa tyrkytetään? Eikö tässä tapauksessa lahjan antaja ole se joka loukkaa vai onko tässä kyseessä tasapeli koska lahjan antaja loukkaa tarjoamalla lahjaa ja lahjan saajapuoli loukkaa olemalla ottamatta vastaan? Kuka tietää vastauksen?


      • ystävää tympii
        Taitaja taitava kirjoitti:

        ... otetaan vastaan ja kiitetään ja kumarretaan/niiataan kauniisti.
        Näin menee hyvät tavat. Jos jotain muuta tekee, se ei ole hyvien tapojen mukaista. Ja siitähän tällä palstalla on kyse.

        Miksi työpaikalla täytyy ottaa kaikki lahjat vastaan mutta yksityiselämässä on aivan toisin? Kyllä myös työpaikan lahjoihin sisällytetään erilaisia odotuksia joita on joskus mahdotonta toteuttaa ja silloin lahjan vastaanottaminen on vaikeaa.

        Yksityiselämän puolella joskus vuosien varrella sain merkkipäivänäni lahjaksi miespuoliselta ystävältä mikroaaltouunin. En ole koskaan seurustellut tämän henkilön kanssa ja olen hänelle aina sanonut että minun puoleltani on ja tulee olemaan kyse vain ystävyydestä, eli olen tämän hänelle moneen kertaan sanonut. Olen myös itse muistanut häntä lahjoilla merkkipäivinä. Joku ystäväni on ihmetellyt että minkä takia otit vastaan tuon lahjan? Otin sen vastaan sen takia koska taloudellinen tilanteeni oli heikko ja mikroaaltouunini oli särkynyt. Minua on harmittanut jälkikäteen se, että otin lahjan vastaan koska aika ajoin saan tältä lahjan antaneelta henkilöltä kuulla naljailua siitä että hän toivoisi ystävyydeltämme enemmän. En aio alkaa "maksamaan" lahjasta koska mielestäni lahjoja ei tarvitse ansaita. Muistan jo silloin kun tämä henkilö kertoi että aikoo antaa minulle tämän lahjan - sanoneeni että voin minä sen lahjan ottaa vastaan mutta olen vain ystävä hänelle edelleen.

        Olen siis tullut siihen johtopäätökseen että minun olisi pitänyt epäkohteliaasti hyljätä tämä lahja kun sitä vuosia sitten minulle tarjottiin. Tietysti voisin nytkin vielä palauttaa vanhan laitteen mutta se tuntuu vähän hassulle menettelylle. Vai pitäisikö katkaista välit?

        Minkä suuruinen/arvoinen lahja on soveliasta ottaa vastaan yksityiselämässä vai voiko summaa määritellä? Jos ystävä antaa ystävälle lahjan niin miksi kuitenkin toinen odottaa lahjan antamisella olevan tiettyjä vaikutuksia ystävyyden kehittymiseen?


    • surullinen.

      Kylläpä nyt ihmiset ovat NIIN tietoisia käytöstavoista, mutta viisaita he eivät ole. Miksi muuten niin harvat ottavat vastaan Jumalan tarjoaman ilmaisen lahjan? Eikö Jumalaa pitäisi kunnioittaa paljon paljon enemmän kuin esimiehiä?

      http://www.netmission.fi/srk/aanekoski/index.php?id=2130

      • let it be

        Aiheesta voisi kirjoittaa vaikka romaanin. Arjesta selviytyminen nyt vaan edellyttää tiettyjä sivilisaation perussääntöjä, haluat tai et. Kristillisyys on ekstra-voimavara, mutta se pitää löytää, kasvaa siihen ja oppia elämään sen kanssa. Koska et voi syrjäyttää esimiehiä sanomalla, että sorry, kunnioitan enemmän Jumalaa. Ymmärrän pointtisi kyllä täysin, toivottavasti sinä myös arjen vaatimukset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe