Suzuki 4hp -> 6hp

eimikäänkonemiäs

Onko mitään yksinkertaista keinoa saada 4-tahtisesta 2009 df4 suzukista 6 heppaisen. Kovasti kun koneet kaikkineen näyttävät samoilta? Vai onko ainoa keino/yksinkertaisempaa panna myyntiin ja hankkia uusi isompi tilalle?

45

17370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13

      Osta 6hp koneen kopan teipit, irroita 4hp teipit ja liimaa 6hp teipit koppaan. Sinulla on nyt 6hp sutsuki.

    • 234dsgsdf

      katot kellä on 6hp, otat siitä kopan ja vaihdat koneen päittäin. Tosi helppoa ja yksinkertaista, ei tartte edes kännyjä liata.

      • Gelozo

        Nämä kaksi ekaa neuvoa ovat pelkkää skeidaa,mutta saat siitä 4 heppasesta ainakin 5 heppasen kun
        ruuvaat auki yksi ruuvi pienestä vivusta kaasuttimen tuntumasta ja siirrät pykälän niin saat lisää kier-
        roksia ja täten enemmän tehoa,tein näin ja puhti lisääntyi!


      • Argo_16..
        Gelozo kirjoitti:

        Nämä kaksi ekaa neuvoa ovat pelkkää skeidaa,mutta saat siitä 4 heppasesta ainakin 5 heppasen kun
        ruuvaat auki yksi ruuvi pienestä vivusta kaasuttimen tuntumasta ja siirrät pykälän niin saat lisää kier-
        roksia ja täten enemmän tehoa,tein näin ja puhti lisääntyi!

        Rajoittimen purku -> kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään. Vaan heikentää koneen kestävyyttä. Joissakin tapauksissa: liian loivalla potkurilla kierrosten lisääntyminen voi tuoda lisää vauhtia, mutta kannattaako sitä 1-2 solmua hakea koneen kestävyydestä.


      • -:-
        Argo_16.. kirjoitti:

        Rajoittimen purku -> kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään. Vaan heikentää koneen kestävyyttä. Joissakin tapauksissa: liian loivalla potkurilla kierrosten lisääntyminen voi tuoda lisää vauhtia, mutta kannattaako sitä 1-2 solmua hakea koneen kestävyydestä.

        4 hp ja 6 hp ovat sama kone; jälkimmäisessä on erilainen kaasutin. Lisää kierroksia saa poistamalla kaasuttimen päällä oleva metallilevy, johon on stanssattu numero 4 (rajoittaa kaasutinvivun liikettä).


      • Matti48
        Argo_16.. kirjoitti:

        Rajoittimen purku -> kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään. Vaan heikentää koneen kestävyyttä. Joissakin tapauksissa: liian loivalla potkurilla kierrosten lisääntyminen voi tuoda lisää vauhtia, mutta kannattaako sitä 1-2 solmua hakea koneen kestävyydestä.

        ""kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään""

        TEHO = VÄÄNTÖ X KIERROSLUKU

        Kyllä kierrosluku on olennainen tekijä tehossa.


      • ...
        Matti48 kirjoitti:

        ""kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään""

        TEHO = VÄÄNTÖ X KIERROSLUKU

        Kyllä kierrosluku on olennainen tekijä tehossa.

        Jos olisit joskus edes nähnyt tehokäyriä niin huomaisit, että vääntö ja teho lähtee laskuun aivan huippukierroksissa. Selitäppä se?


      • 4 hv.
        ... kirjoitti:

        Jos olisit joskus edes nähnyt tehokäyriä niin huomaisit, että vääntö ja teho lähtee laskuun aivan huippukierroksissa. Selitäppä se?

        Kun 4 hv on kierroksia 4000-5000, 5 hv 4500-5500 ja 6 hv 4750-5750. Perusmoottori on sama.
        Siis mitä enempi kierroksia, enempi myös tehoa.


      • -Mika-
        ... kirjoitti:

        Jos olisit joskus edes nähnyt tehokäyriä niin huomaisit, että vääntö ja teho lähtee laskuun aivan huippukierroksissa. Selitäppä se?

        ...uudelleen niitä käppyröitä. Kyllä yleensä nelitahtikoneen vääntökayrä on melko suora, kun samalla tehokäyrä on lineaarisesti nouseva. Se johtuu juuri siitä, että teho on vääntö x kierroluku. Siis vaikka vääntö pysyy samana, niin teho kasvaa koska kierrosluku kasvaa.
        Siellä yläpäässä sitten samaan aikaan molemmat notkahtaa, kun moottori on tullut alueelle, jossa kierrosten lisääminen ei ole enää tehollisesti järkevää. Silloin ollaan vasta "ylikierroksilla".


      • ...
        -Mika- kirjoitti:

        ...uudelleen niitä käppyröitä. Kyllä yleensä nelitahtikoneen vääntökayrä on melko suora, kun samalla tehokäyrä on lineaarisesti nouseva. Se johtuu juuri siitä, että teho on vääntö x kierroluku. Siis vaikka vääntö pysyy samana, niin teho kasvaa koska kierrosluku kasvaa.
        Siellä yläpäässä sitten samaan aikaan molemmat notkahtaa, kun moottori on tullut alueelle, jossa kierrosten lisääminen ei ole enää tehollisesti järkevää. Silloin ollaan vasta "ylikierroksilla".

        "Kun 4 hv on kierroksia 4000-5000, 5 hv 4500-5500 ja 6 hv 4750-5750."

        Asia selvä.. Ajattelin, että 4hv kiertäisi vakionakin samanverran kuin 6hv.


      • Jukka Mp-huoltomies
        Argo_16.. kirjoitti:

        Rajoittimen purku -> kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään. Vaan heikentää koneen kestävyyttä. Joissakin tapauksissa: liian loivalla potkurilla kierrosten lisääntyminen voi tuoda lisää vauhtia, mutta kannattaako sitä 1-2 solmua hakea koneen kestävyydestä.

        Teen ite mp / venemoottori huoltoja ammatikseni jo yli 10 vuotta. ja Voin sanoa suoraan että Suzukin DF-4 -DF-6 heppasissa koneissa on kierrosten rajoitin ensinäkin 6000 kierroksen kohdalla joten, jos nyt joku koneen käyttäjä DF-4 sta siirtää kaasuläpän rajoitinlevyä niin kone ei varmasti hajoa jos Tämä kyseinen osa poistetaan 4 hv DF stä ni kone kaipaa hieman isomman pää ja tyhjäkäyntisuuttimet jotta saa tarpeeksi soppaa yläkierroksilla käytettäessä, Eli että ei käy liian laihalla ni isompi pääsuutin koko 78 ja tyhjäkäyntisuutin 38 ja DF-6 suutinputken varaosanumero 13236-91j20. Nämä osat saa Suzuki alkuperäisvaraosa myyjiltä kautta maan. Nämä kaikki mitä kirjoitan on totta, jokainen epäilijä ottakoon selvää Suzuki jälleenmyyjiltä ellei usko.


      • Jukka Mp-huoltomies
        Jukka Mp-huoltomies kirjoitti:

        Teen ite mp / venemoottori huoltoja ammatikseni jo yli 10 vuotta. ja Voin sanoa suoraan että Suzukin DF-4 -DF-6 heppasissa koneissa on kierrosten rajoitin ensinäkin 6000 kierroksen kohdalla joten, jos nyt joku koneen käyttäjä DF-4 sta siirtää kaasuläpän rajoitinlevyä niin kone ei varmasti hajoa jos Tämä kyseinen osa poistetaan 4 hv DF stä ni kone kaipaa hieman isomman pää ja tyhjäkäyntisuuttimet jotta saa tarpeeksi soppaa yläkierroksilla käytettäessä, Eli että ei käy liian laihalla ni isompi pääsuutin koko 78 ja tyhjäkäyntisuutin 38 ja DF-6 suutinputken varaosanumero 13236-91j20. Nämä osat saa Suzuki alkuperäisvaraosa myyjiltä kautta maan. Nämä kaikki mitä kirjoitan on totta, jokainen epäilijä ottakoon selvää Suzuki jälleenmyyjiltä ellei usko.

        Huom ,,, Huom,,, Suzukin DF-4:sta : kaasuttajan säädöissä on oltava aina tarkka joten jos joku epäilee omia taitojaan niin kannattaa kysyä alan liikkeistä neuvoja tai kiikuttaa kone sinne ENNENKUIN ALKAA ITSE RÄPELTÄÄ SÄÄTÖJÄ, jos ei ole varma puuhistaan. Tämä saattaa jotakin ihmisryhmää kyllä ärsyttää mutta en sano pahalla, korostan vaan 4-t tekniikan tuntemusta, ennen toimenpiteiden aloitusta.


      • juuuh
        Jukka Mp-huoltomies kirjoitti:

        Teen ite mp / venemoottori huoltoja ammatikseni jo yli 10 vuotta. ja Voin sanoa suoraan että Suzukin DF-4 -DF-6 heppasissa koneissa on kierrosten rajoitin ensinäkin 6000 kierroksen kohdalla joten, jos nyt joku koneen käyttäjä DF-4 sta siirtää kaasuläpän rajoitinlevyä niin kone ei varmasti hajoa jos Tämä kyseinen osa poistetaan 4 hv DF stä ni kone kaipaa hieman isomman pää ja tyhjäkäyntisuuttimet jotta saa tarpeeksi soppaa yläkierroksilla käytettäessä, Eli että ei käy liian laihalla ni isompi pääsuutin koko 78 ja tyhjäkäyntisuutin 38 ja DF-6 suutinputken varaosanumero 13236-91j20. Nämä osat saa Suzuki alkuperäisvaraosa myyjiltä kautta maan. Nämä kaikki mitä kirjoitan on totta, jokainen epäilijä ottakoon selvää Suzuki jälleenmyyjiltä ellei usko.

        Eikös tuohon vitoseen pidä vielä jotain muutakin vaihtaa, sytytysennakko ainakin eri 6 kuin 5 tai nelosessa...


      • Anonyymi
        4 hv. kirjoitti:

        Kun 4 hv on kierroksia 4000-5000, 5 hv 4500-5500 ja 6 hv 4750-5750. Perusmoottori on sama.
        Siis mitä enempi kierroksia, enempi myös tehoa.

        Aa nut ma ummarta, 50 hp on siis 50000 kierrosta.


      • Anonyymi
        Matti48 kirjoitti:

        ""kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään""

        TEHO = VÄÄNTÖ X KIERROSLUKU

        Kyllä kierrosluku on olennainen tekijä tehossa.

        Jos nyt tarkkoja ollaan niin tuon yhälön kuuluisi olla:

        Kulmanopeus X vääntömomentti = Teho

        Toki kulmanopeus ja kierrosnopeus ovat "sukua" toisilleen, mutta yksikköt on aivan erilaiset.

        Kulmanopeuden yksikkö on radiaania / aika (s) ja pyörimispopeuden taasen on kierroksia / aika (s). eli kierrosnopeudella yhtälö ei tuota oikeaa tulosta.


    • ii/net

      Tässä olisi tietoa aiheesta www.kolumbus.fi/ic/pdf/2tviritys.pdf

      • jukka mp-huoltomies

        Kerrankin joku on perehtynyt tekniikaan, tää on hyvä juttu.
        Paras koskaan näkemäni 2t-4t viritys ohjeisto.


      • 4+2=6hp
        jukka mp-huoltomies kirjoitti:

        Kerrankin joku on perehtynyt tekniikaan, tää on hyvä juttu.
        Paras koskaan näkemäni 2t-4t viritys ohjeisto.

        En voinut kuvitella ,että se on noin yksinkertaista,varsinkin kun on piirretty,tyhmemmällekkin.Nyt ei tarvi rahojaan hukata,Pärnäsen Korjaamolle molle.Kiitos!


      • Karhu58

        Pikkaseen vwanhaa tietoa Hobinin viilaus eepposta ihmeteltiin 70-luvulla kun jutut eivät stemmanneet.


    • ->6hhp

      Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös. Osaako kukaan sanoa millä kierteellä ja minkä mittaisia nuo suzukissa olevat suuttimet ovat? Löytyisi sopivat suuttimet varmaan mp-liikkeestä suoraan hyllystä.

    • df4

      Tuli laitettua 2005 df4:seen df6 suuttimet ja nyt tukehtuu bensaan yläkierroksilla.Eli onko toi df6 kaasutin sitten vähän isompi?

    • Hienosti toimii!

      "Tuli laitettua 2005 df4:seen df6 suuttimet ja nyt tukehtuu bensaan yläkierroksilla.Eli onko toi df6 kaasutin sitten vähän isompi? "

      Ihan on identtiset kaikki osat noissa kolmessa mallissa noita kahta suuttinta ja sitä yhdellä ruuvilla kiinni olevaa kierrostenlukurajoitinta lukuunottamatta:

      http://www.suzuki-marine.be/upload/product/specifications/1285851310.pdf

      Vaihto onnistuu jokaiselta! Itse päivitin koneeni viime kesällä, kustannukset oli vajaat kolme kymppiä yhteensä.

    • Olempa noita koneita purkanut ja laitellut tässä faktat.

      DF 4-5 Sama peruskone, mutta kaasuttimen vipu ei käänny nelosessa täysin auki. Vitosessa jyrkempi potkuri. Suutinkokoa en ole tutkinut.

      DF6. Muuten sama kone kuin em. koneet. Eri kaasutin ja eri nokka-akseli, jyrkempi potkuri.

      Ei taikatemppuja, ei elektronista rajoitusta, ei hokkuspokkusta. 4->5 viritys onnistuu aika simppelisti. Kaasuvipu on tehty pikkuisen kettumaisesti, että joutuu vähän sorvaamaan, että saa onnistumaan. Kutonen -> nocando.

      • suzuki DF4

        Nimimerkki Vanhami lienee purkanut moottoreita pienessä pöhnässä, sillä maahantuojan sivultahan sen jo näkee, että esim tuo potkuri on kaikissa kolmessa versiossa ihan sama ja jos katsoo moottorin purkukuvia niin todellakin ainoat erot noissa kolmessa moottorissa on tuo mekaaninen kierrosluvun rajoitin ja kuusiheppaisessa löytyy isommat suuttimet (kaksi kappaletta).

        Itselläni on tuo DF4 ja irrotin tuon mekaanisen kaasuläpän rajoittimen, eli avasin yhden ruuvin ja irrotin sen metallisen stopparin ja käänsin ympäri ja samalla ruuvilla takaisin kiinni. En osaa sanoa kuinka paljon tehoa tuli lisää, mutta korvakuulolla kierroksia tuli muutama sata lisää ja veneeni huippunopeus kasvoi 12.4 km/h --> 14.8 km/h. Onko tuolla mitään käytännön merkitystä saa jokainen itse päättää, mutta mielestäni kahden minuutin hommaksi kannattava teko.


      • suzuki DF4
        suzuki DF4 kirjoitti:

        Nimimerkki Vanhami lienee purkanut moottoreita pienessä pöhnässä, sillä maahantuojan sivultahan sen jo näkee, että esim tuo potkuri on kaikissa kolmessa versiossa ihan sama ja jos katsoo moottorin purkukuvia niin todellakin ainoat erot noissa kolmessa moottorissa on tuo mekaaninen kierrosluvun rajoitin ja kuusiheppaisessa löytyy isommat suuttimet (kaksi kappaletta).

        Itselläni on tuo DF4 ja irrotin tuon mekaanisen kaasuläpän rajoittimen, eli avasin yhden ruuvin ja irrotin sen metallisen stopparin ja käänsin ympäri ja samalla ruuvilla takaisin kiinni. En osaa sanoa kuinka paljon tehoa tuli lisää, mutta korvakuulolla kierroksia tuli muutama sata lisää ja veneeni huippunopeus kasvoi 12.4 km/h --> 14.8 km/h. Onko tuolla mitään käytännön merkitystä saa jokainen itse päättää, mutta mielestäni kahden minuutin hommaksi kannattava teko.

        Linkki maahantuojan sivuille

        http://www.suzukifinland.fi/marine/df6.php


      • Änkyrä1
        suzuki DF4 kirjoitti:

        Nimimerkki Vanhami lienee purkanut moottoreita pienessä pöhnässä, sillä maahantuojan sivultahan sen jo näkee, että esim tuo potkuri on kaikissa kolmessa versiossa ihan sama ja jos katsoo moottorin purkukuvia niin todellakin ainoat erot noissa kolmessa moottorissa on tuo mekaaninen kierrosluvun rajoitin ja kuusiheppaisessa löytyy isommat suuttimet (kaksi kappaletta).

        Itselläni on tuo DF4 ja irrotin tuon mekaanisen kaasuläpän rajoittimen, eli avasin yhden ruuvin ja irrotin sen metallisen stopparin ja käänsin ympäri ja samalla ruuvilla takaisin kiinni. En osaa sanoa kuinka paljon tehoa tuli lisää, mutta korvakuulolla kierroksia tuli muutama sata lisää ja veneeni huippunopeus kasvoi 12.4 km/h --> 14.8 km/h. Onko tuolla mitään käytännön merkitystä saa jokainen itse päättää, mutta mielestäni kahden minuutin hommaksi kannattava teko.

        Potkuri ei ole kaikissa sama!


      • suzuki DF4 kirjoitti:

        Nimimerkki Vanhami lienee purkanut moottoreita pienessä pöhnässä, sillä maahantuojan sivultahan sen jo näkee, että esim tuo potkuri on kaikissa kolmessa versiossa ihan sama ja jos katsoo moottorin purkukuvia niin todellakin ainoat erot noissa kolmessa moottorissa on tuo mekaaninen kierrosluvun rajoitin ja kuusiheppaisessa löytyy isommat suuttimet (kaksi kappaletta).

        Itselläni on tuo DF4 ja irrotin tuon mekaanisen kaasuläpän rajoittimen, eli avasin yhden ruuvin ja irrotin sen metallisen stopparin ja käänsin ympäri ja samalla ruuvilla takaisin kiinni. En osaa sanoa kuinka paljon tehoa tuli lisää, mutta korvakuulolla kierroksia tuli muutama sata lisää ja veneeni huippunopeus kasvoi 12.4 km/h --> 14.8 km/h. Onko tuolla mitään käytännön merkitystä saa jokainen itse päättää, mutta mielestäni kahden minuutin hommaksi kannattava teko.

        Maahantuojan sivu on vähän eri asia kuin Service manual. Maahantuojan sivuille laitetussa tiedossa voi epäolennaisissa asioissa olla epätarkkuutta.

        Tuossa osaluetteloa. Jos haluaa hifistellä voi tutkia kohdat fig 3 ja fig 5,6,7 sekä potkuriluettelon.

        http://store.brownspoint.com/pdf/DF4_6(03-11).pdf

        Korjasin kolme tuollaista moottoria pari kevättä sitten, kun uusavuttomat nykyihmiset oli ajelleet niillä ilman öljyä.


    • nitrometaani

      Laita nittistä tankkiin vaikka joku 30%,niin saat sen 6hp LISÄÄ!
      Sitä saa radioohjattavien lennokki kaupasta.
      Itse jo ajellut kolme kesää,olen ollut tyytyväinen.
      Hyvin nousee vene plaaniin vaikka on kuormaa.

    • Molo Jortikka

      Hirmu hinku ostaa noita 4,8,10,20,40,75hv jne motteja. Sitten vinkutaan , että tehoja pitäs saaha lisää.(säätämällä)
      Kun seuraavan kerran menet sinne moottori Centteriin niin osta ISO.
      Äläkä usko niitä naistenlehtien juttuja.....

    • deeyyii

      Katselin tota service manualia ja kaasuttimen räjäytyskuvaa, mutta onko tosiaan niin, että näissä uudemmissa 6hp suzukeissa (05->) ei ole ollenkaan pilottiruuvia? Pilottisuutin tuolta löytyy, mutta se perinteinen jousikuormitteinen ruuvi sitten kait puuttuu? Tossa kaasarin kyljessä on yksi messinkiplugilla peitetty reikä (ja yleensähän tuon alta se pilotti ruuvi löytyy), mutta räjäytyskuvan mukaan tuolla ei pitäisi olla mitään?

      • Deyyii

        Pilottiruuvi onkin vaihdettu kiinteään plugiin 2004 - 2005 samalla kun kaaharit vaihtuivat keihin malliin. Manuskan liitteestä löytyi tieto..


    • motoristo1

      Onko kellään Suzuki DF4 perämootooriin varaosia vaihteistoon ? Tarviaisin hammaspyörät ja vaideöljyn poistotulpan tai mahdollisesti kunnossa olevan koko "alaosan".
      Vastaukset: [email protected]

    • vm 41

      Ainut oikea keino on vaihto isompaan,silloin on kaksi ehjää konetta käytettävissä.
      Muut keinot ovat ihan turhia,paitsi jos on niin PA että ei muuhun pysty.
      Muustahan muutosta tuskin huomaisi,kuin äänen lisääntymisestä kierrosten myötä.
      Tuskin edes lippaa lakista taakse täytyisi kääntää.

    • ritiavanne

      Tuossa joku laitteli ylempänä, että df4 muuttaminen 6 hevosvoimaiseksi on nocando. Ei pidä paikkaansa.. Cando! Lähdin suuttimilla, suutinputkella ja kaasuläpän aukeamisen eston poistolla.. Ei toiminut. Sitten soppaan lisättiin "imusarja" .. Parani, mutta ei vieläkään heleyttä kaasu täysin auki. Kaasarin venturi eli kapein kohta df4/5 malleissa 13.5mm (Keihin BC19) ja 6hp 15mm (Keihin BC21). Nokka akseli ja muu samaa. Potkurista en tiedä. Nyt ottaa kierroksia ja toimii. Pieni 390 pitkä tasaperä kahden hengen kuormalla mukavasti plaaniin jota "vakiona" ei tehnyt.
      Thats it!

    • JH-R

      Tuo perämoottorin viritys on maailman tyhmintä hommaa, pikemminkin järkeä olisi alivirittää tai Suomeksi sanonnuna käyttää vähemmän max. tehoja ja vali moottori sen mukaan. Perämoottorissa jos jossakin on TÄRKEIN ominaisuus luotettavuus! Itse ajanut Suzuki DF6 sella jossa 12L lisätankki pitkiäkin taipalaita ja mukana ei ole airoja, ainostaan mela. Säännälläsesti olen huoltanut ja on toiminut kuin junan vessa, eri tarvitse lähteä veneilemään kauaskin "kylmä rinki perseen alla" että jos viritys ei onnistununutkaan, niin jäänkö tänne keskele merta melomaa?

      Aiemmin oli Yamahan 4hp 4-T ja kokoajan kyrki kun vene ei jaksanut nousta plaaniin ja katselin samoin että Yamahan tehokkaammat mallit näyttävät ihan samoilta.
      Koska luotettavauus on perämoottorin tärkein ominaisuus jos se sinun mökkilampi ei ole 200m rantaan kain rantaan? Niin, päätin että ostan sellaisen moottorin jossa on riittävästi tehoa ja voin sanoa että Yamahan 4hp vs. Suzukin 6hp on ero kuin öyllä ja päivällä. Susukiltahan löytyy myös tehokkaampia moottoreita jos 6hp ei riitä! Ostaa sellaisen moottorin joka on riittävän tehokas, nämä vitysjutut ovat ilmeiseti jonkun mopoikäisen päähänpistoja? Tosin myydään autoihin jos mitän tuning poxeja joilla niihin saadaan jopa kymmeniä hp lisää, on nähtä kun sellaisia on ostettu ja ei mitään todellista vaikutusta.

      Järki käteen ja kauppaan, mars, mars :)

      • Anonyymi

        Se siinä on, että kun valtaosaan mökkiveneistä on tyyppihyväksynnässä määritelty max 4hp, niin niihin ostetaan 4hp moottori. Tavallinen mökkiläinen ei uskalla ostaa isompaa kun kyltissä niin sanotaan. Siispä niitä 4hp koneita on paljon liikenteessä ja niitä saa parhaiten käytettynä.

        Jos on vaihtoehtona ostaa 4hp käytettynä vaikka 350€-500€ niin se kyllä houkuttaa monia verrattuna 1000€ uuteen 6hp jos viritys 4hp-6hp on järkevästi tehtävissä.

        Itse katselin jonkin aikaa myyntipalstoja ja viimein löysin kolme vuotta vanhan hyväkuntoisen 6hp Suzukin 400€. Niitä 4hp koneita oli myynnissä paljon enemmän ja hintapyynnit olivat pienempiä. Joku ostaa aina uutta moottoria ja toinen aina käytettyä. Tapojen paremmuudesta tuskin kannattaa alkaa kiistelemään.

        Uuden jos ostaisin niin ilman muuta 6hp... mutta kun annan mieluummin toisen ajaa 600€/3v ja ajan itse esim 400€/10v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se siinä on, että kun valtaosaan mökkiveneistä on tyyppihyväksynnässä määritelty max 4hp, niin niihin ostetaan 4hp moottori. Tavallinen mökkiläinen ei uskalla ostaa isompaa kun kyltissä niin sanotaan. Siispä niitä 4hp koneita on paljon liikenteessä ja niitä saa parhaiten käytettynä.

        Jos on vaihtoehtona ostaa 4hp käytettynä vaikka 350€-500€ niin se kyllä houkuttaa monia verrattuna 1000€ uuteen 6hp jos viritys 4hp-6hp on järkevästi tehtävissä.

        Itse katselin jonkin aikaa myyntipalstoja ja viimein löysin kolme vuotta vanhan hyväkuntoisen 6hp Suzukin 400€. Niitä 4hp koneita oli myynnissä paljon enemmän ja hintapyynnit olivat pienempiä. Joku ostaa aina uutta moottoria ja toinen aina käytettyä. Tapojen paremmuudesta tuskin kannattaa alkaa kiistelemään.

        Uuden jos ostaisin niin ilman muuta 6hp... mutta kun annan mieluummin toisen ajaa 600€/3v ja ajan itse esim 400€/10v.

        Minä löysin 20hv -90vm Johnssonin, ja on kuin uusi. Avasin imukannen reiän kaasuttimen kurkun kokoiseksi ja uskomaton teho, nöyrä, kuin kiltti koiranpentu, kertahipaisulla käyntiin kaikissa olosuhteissa ja 500 kg kuormalla hetkessä pintaan. Käy tyhjäkäyntiä vaikka päivän aivan tasaisesti ilman savuamista. Öljy% 1,5 synteettistä. Ja kulkee hyvin, yli 50km tunnissa, n.28 solmua.Oon ihan oikeasti hämmästyny bensan kulutuksen pienuudesta. 7 tunnin kalastusreissulla meni 4,1 litraa 98 oktaanista, ja täysillä ajettiin n. 4-5km. loput uistelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se siinä on, että kun valtaosaan mökkiveneistä on tyyppihyväksynnässä määritelty max 4hp, niin niihin ostetaan 4hp moottori. Tavallinen mökkiläinen ei uskalla ostaa isompaa kun kyltissä niin sanotaan. Siispä niitä 4hp koneita on paljon liikenteessä ja niitä saa parhaiten käytettynä.

        Jos on vaihtoehtona ostaa 4hp käytettynä vaikka 350€-500€ niin se kyllä houkuttaa monia verrattuna 1000€ uuteen 6hp jos viritys 4hp-6hp on järkevästi tehtävissä.

        Itse katselin jonkin aikaa myyntipalstoja ja viimein löysin kolme vuotta vanhan hyväkuntoisen 6hp Suzukin 400€. Niitä 4hp koneita oli myynnissä paljon enemmän ja hintapyynnit olivat pienempiä. Joku ostaa aina uutta moottoria ja toinen aina käytettyä. Tapojen paremmuudesta tuskin kannattaa alkaa kiistelemään.

        Uuden jos ostaisin niin ilman muuta 6hp... mutta kun annan mieluummin toisen ajaa 600€/3v ja ajan itse esim 400€/10v.

        Melkein samoissa hinnoissa on käytetyt 4-6 hp nelitahttimoottorit. Ainakin Suzuki Df 4,5,6
        En tiedä antavatko sakkoja, jos tehoa on enemmän kuin mitä tyyppikilpi suosittaa? Monesti pienenpään moottoriin päädytään koska isommat painaa eneemän ja varsinkin soutuveneessa siitä on haittaa. Kyseiset Suzukit on kuitenkin painoltaan identtisisä ja nelitahtikoneeksi todella keveitä. Itse ottaisin 6hp version koska ei silläkään tarvitse täysillä ajaa. Muutenkin nuo moottorit on parhaita ajettaessa tyhjäkäynnillä tai puolella kaasulla. Täysillä tärisee ja koko vene resonoi ärsyttävästi.
        4hp mallisssa ei ole irto tankin mahdollisuutta ja se puolentoista litran kiinteä tankki on kuormalla ajettaessa äkkiä tyhjä. Varsinkaan soutuveneessä kiinteän tankin täyttö ei ole herkkua varsinkaan jos vielä sattuu olemaan aallokkoa. Pikkuversiossa ei myöskään ole sähkön ulosottoa. Toki niitä varusteita ei tarvitse juuri kukaan. Mutta itsellä venähtää kalastusreissut pitkiksi ja kaikuluotain ja radio kuten myös kylmälaukku saalliille ja kännykän laturi tarvitsee virtaa. Täyteen ladattu akku ei riitä kuin korkeintaan puoleksi päiväksi. Saahan ne tietysti varaosana, mutta esin sähkölaitteet maksaa 300euroa

        Jos nyt kuitenkin haluaa virittää moottoria, joka jostain syystä nurkista löytyy niin 4hp pääsuutin 70 ja 6hp 78 Löytyy Marinekaupasta. Jännä sinänsä että tuolla myydään 78 suutinta kaikkiin malleihin, vaikka pikkuversiossa se on pienempi??? Kaasun rajoitin pitää myös poistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkein samoissa hinnoissa on käytetyt 4-6 hp nelitahttimoottorit. Ainakin Suzuki Df 4,5,6
        En tiedä antavatko sakkoja, jos tehoa on enemmän kuin mitä tyyppikilpi suosittaa? Monesti pienenpään moottoriin päädytään koska isommat painaa eneemän ja varsinkin soutuveneessa siitä on haittaa. Kyseiset Suzukit on kuitenkin painoltaan identtisisä ja nelitahtikoneeksi todella keveitä. Itse ottaisin 6hp version koska ei silläkään tarvitse täysillä ajaa. Muutenkin nuo moottorit on parhaita ajettaessa tyhjäkäynnillä tai puolella kaasulla. Täysillä tärisee ja koko vene resonoi ärsyttävästi.
        4hp mallisssa ei ole irto tankin mahdollisuutta ja se puolentoista litran kiinteä tankki on kuormalla ajettaessa äkkiä tyhjä. Varsinkaan soutuveneessä kiinteän tankin täyttö ei ole herkkua varsinkaan jos vielä sattuu olemaan aallokkoa. Pikkuversiossa ei myöskään ole sähkön ulosottoa. Toki niitä varusteita ei tarvitse juuri kukaan. Mutta itsellä venähtää kalastusreissut pitkiksi ja kaikuluotain ja radio kuten myös kylmälaukku saalliille ja kännykän laturi tarvitsee virtaa. Täyteen ladattu akku ei riitä kuin korkeintaan puoleksi päiväksi. Saahan ne tietysti varaosana, mutta esin sähkölaitteet maksaa 300euroa

        Jos nyt kuitenkin haluaa virittää moottoria, joka jostain syystä nurkista löytyy niin 4hp pääsuutin 70 ja 6hp 78 Löytyy Marinekaupasta. Jännä sinänsä että tuolla myydään 78 suutinta kaikkiin malleihin, vaikka pikkuversiossa se on pienempi??? Kaasun rajoitin pitää myös poistaa.

        Tais olla kaikkinensa erot 4 ja 6:n välillä:

        Kaasari
        Imusarja, sisämitta voi olla sama, vaikka varaosanumero on eri.
        Termostaatti 52°c vs 60°c


    • Anonyymi

      Wanha aihe, mutta ajankohtainen.
      4hp->5hp = Kaasuttimen rajoitin pois. Korjausoppaan mukaan molemmissa on sama tyhjäkäynti- ja pääsuutin. 35/ 77,5. Sama sytytystulppa ja sama termostaatti.

      4hp->6hp = Avarampi kaasutin, isommat suuttimet, kylmempi termostaatti. df6:n faktat löytyy muista manuaaleista, koska df6 on "eri kone". df4 ja df5 on sama kone kaasaria ja termostaattia myöten, joten huolto-ohjeet on voitu niputtaa samaan manuaaliin...

      Korjausopas/ speksit df4/df5:
      https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001402

      Sivulla 10 näkee, että kierroksilla rajoitettu 5hp->4hp 4000-5000 vs 4500-5500rpm
      Sivulla 13 näkee, että sama kaasutin ja samat suutinkoot 77,5/ 35
      Molemmissa samat säädötkin 2 1/2 kierrosta -1/4 ja koho 14 -1mm

      Siihen loppui tämän moottorin osalta mutuilut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5467
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3653
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3235
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2544
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1600
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      88
      1335
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1309
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1253
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      147
      1180
    Aihe