Onko mitään yksinkertaista keinoa saada 4-tahtisesta 2009 df4 suzukista 6 heppaisen. Kovasti kun koneet kaikkineen näyttävät samoilta? Vai onko ainoa keino/yksinkertaisempaa panna myyntiin ja hankkia uusi isompi tilalle?
Suzuki 4hp -> 6hp
45
17400
Vastaukset
- 13
Osta 6hp koneen kopan teipit, irroita 4hp teipit ja liimaa 6hp teipit koppaan. Sinulla on nyt 6hp sutsuki.
- 234dsgsdf
katot kellä on 6hp, otat siitä kopan ja vaihdat koneen päittäin. Tosi helppoa ja yksinkertaista, ei tartte edes kännyjä liata.
- Gelozo
Nämä kaksi ekaa neuvoa ovat pelkkää skeidaa,mutta saat siitä 4 heppasesta ainakin 5 heppasen kun
ruuvaat auki yksi ruuvi pienestä vivusta kaasuttimen tuntumasta ja siirrät pykälän niin saat lisää kier-
roksia ja täten enemmän tehoa,tein näin ja puhti lisääntyi! - Argo_16..
Gelozo kirjoitti:
Nämä kaksi ekaa neuvoa ovat pelkkää skeidaa,mutta saat siitä 4 heppasesta ainakin 5 heppasen kun
ruuvaat auki yksi ruuvi pienestä vivusta kaasuttimen tuntumasta ja siirrät pykälän niin saat lisää kier-
roksia ja täten enemmän tehoa,tein näin ja puhti lisääntyi!Rajoittimen purku -> kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään. Vaan heikentää koneen kestävyyttä. Joissakin tapauksissa: liian loivalla potkurilla kierrosten lisääntyminen voi tuoda lisää vauhtia, mutta kannattaako sitä 1-2 solmua hakea koneen kestävyydestä.
- -:-
Argo_16.. kirjoitti:
Rajoittimen purku -> kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään. Vaan heikentää koneen kestävyyttä. Joissakin tapauksissa: liian loivalla potkurilla kierrosten lisääntyminen voi tuoda lisää vauhtia, mutta kannattaako sitä 1-2 solmua hakea koneen kestävyydestä.
4 hp ja 6 hp ovat sama kone; jälkimmäisessä on erilainen kaasutin. Lisää kierroksia saa poistamalla kaasuttimen päällä oleva metallilevy, johon on stanssattu numero 4 (rajoittaa kaasutinvivun liikettä).
- Matti48
Argo_16.. kirjoitti:
Rajoittimen purku -> kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään. Vaan heikentää koneen kestävyyttä. Joissakin tapauksissa: liian loivalla potkurilla kierrosten lisääntyminen voi tuoda lisää vauhtia, mutta kannattaako sitä 1-2 solmua hakea koneen kestävyydestä.
""kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään""
TEHO = VÄÄNTÖ X KIERROSLUKU
Kyllä kierrosluku on olennainen tekijä tehossa. - ...
Matti48 kirjoitti:
""kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään""
TEHO = VÄÄNTÖ X KIERROSLUKU
Kyllä kierrosluku on olennainen tekijä tehossa.Jos olisit joskus edes nähnyt tehokäyriä niin huomaisit, että vääntö ja teho lähtee laskuun aivan huippukierroksissa. Selitäppä se?
- 4 hv.
... kirjoitti:
Jos olisit joskus edes nähnyt tehokäyriä niin huomaisit, että vääntö ja teho lähtee laskuun aivan huippukierroksissa. Selitäppä se?
Kun 4 hv on kierroksia 4000-5000, 5 hv 4500-5500 ja 6 hv 4750-5750. Perusmoottori on sama.
Siis mitä enempi kierroksia, enempi myös tehoa. - -Mika-
... kirjoitti:
Jos olisit joskus edes nähnyt tehokäyriä niin huomaisit, että vääntö ja teho lähtee laskuun aivan huippukierroksissa. Selitäppä se?
...uudelleen niitä käppyröitä. Kyllä yleensä nelitahtikoneen vääntökayrä on melko suora, kun samalla tehokäyrä on lineaarisesti nouseva. Se johtuu juuri siitä, että teho on vääntö x kierroluku. Siis vaikka vääntö pysyy samana, niin teho kasvaa koska kierrosluku kasvaa.
Siellä yläpäässä sitten samaan aikaan molemmat notkahtaa, kun moottori on tullut alueelle, jossa kierrosten lisääminen ei ole enää tehollisesti järkevää. Silloin ollaan vasta "ylikierroksilla". - ...
-Mika- kirjoitti:
...uudelleen niitä käppyröitä. Kyllä yleensä nelitahtikoneen vääntökayrä on melko suora, kun samalla tehokäyrä on lineaarisesti nouseva. Se johtuu juuri siitä, että teho on vääntö x kierroluku. Siis vaikka vääntö pysyy samana, niin teho kasvaa koska kierrosluku kasvaa.
Siellä yläpäässä sitten samaan aikaan molemmat notkahtaa, kun moottori on tullut alueelle, jossa kierrosten lisääminen ei ole enää tehollisesti järkevää. Silloin ollaan vasta "ylikierroksilla"."Kun 4 hv on kierroksia 4000-5000, 5 hv 4500-5500 ja 6 hv 4750-5750."
Asia selvä.. Ajattelin, että 4hv kiertäisi vakionakin samanverran kuin 6hv. - Jukka Mp-huoltomies
Argo_16.. kirjoitti:
Rajoittimen purku -> kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään. Vaan heikentää koneen kestävyyttä. Joissakin tapauksissa: liian loivalla potkurilla kierrosten lisääntyminen voi tuoda lisää vauhtia, mutta kannattaako sitä 1-2 solmua hakea koneen kestävyydestä.
Teen ite mp / venemoottori huoltoja ammatikseni jo yli 10 vuotta. ja Voin sanoa suoraan että Suzukin DF-4 -DF-6 heppasissa koneissa on kierrosten rajoitin ensinäkin 6000 kierroksen kohdalla joten, jos nyt joku koneen käyttäjä DF-4 sta siirtää kaasuläpän rajoitinlevyä niin kone ei varmasti hajoa jos Tämä kyseinen osa poistetaan 4 hv DF stä ni kone kaipaa hieman isomman pää ja tyhjäkäyntisuuttimet jotta saa tarpeeksi soppaa yläkierroksilla käytettäessä, Eli että ei käy liian laihalla ni isompi pääsuutin koko 78 ja tyhjäkäyntisuutin 38 ja DF-6 suutinputken varaosanumero 13236-91j20. Nämä osat saa Suzuki alkuperäisvaraosa myyjiltä kautta maan. Nämä kaikki mitä kirjoitan on totta, jokainen epäilijä ottakoon selvää Suzuki jälleenmyyjiltä ellei usko.
- Jukka Mp-huoltomies
Jukka Mp-huoltomies kirjoitti:
Teen ite mp / venemoottori huoltoja ammatikseni jo yli 10 vuotta. ja Voin sanoa suoraan että Suzukin DF-4 -DF-6 heppasissa koneissa on kierrosten rajoitin ensinäkin 6000 kierroksen kohdalla joten, jos nyt joku koneen käyttäjä DF-4 sta siirtää kaasuläpän rajoitinlevyä niin kone ei varmasti hajoa jos Tämä kyseinen osa poistetaan 4 hv DF stä ni kone kaipaa hieman isomman pää ja tyhjäkäyntisuuttimet jotta saa tarpeeksi soppaa yläkierroksilla käytettäessä, Eli että ei käy liian laihalla ni isompi pääsuutin koko 78 ja tyhjäkäyntisuutin 38 ja DF-6 suutinputken varaosanumero 13236-91j20. Nämä osat saa Suzuki alkuperäisvaraosa myyjiltä kautta maan. Nämä kaikki mitä kirjoitan on totta, jokainen epäilijä ottakoon selvää Suzuki jälleenmyyjiltä ellei usko.
Huom ,,, Huom,,, Suzukin DF-4:sta : kaasuttajan säädöissä on oltava aina tarkka joten jos joku epäilee omia taitojaan niin kannattaa kysyä alan liikkeistä neuvoja tai kiikuttaa kone sinne ENNENKUIN ALKAA ITSE RÄPELTÄÄ SÄÄTÖJÄ, jos ei ole varma puuhistaan. Tämä saattaa jotakin ihmisryhmää kyllä ärsyttää mutta en sano pahalla, korostan vaan 4-t tekniikan tuntemusta, ennen toimenpiteiden aloitusta.
- juuuh
Jukka Mp-huoltomies kirjoitti:
Teen ite mp / venemoottori huoltoja ammatikseni jo yli 10 vuotta. ja Voin sanoa suoraan että Suzukin DF-4 -DF-6 heppasissa koneissa on kierrosten rajoitin ensinäkin 6000 kierroksen kohdalla joten, jos nyt joku koneen käyttäjä DF-4 sta siirtää kaasuläpän rajoitinlevyä niin kone ei varmasti hajoa jos Tämä kyseinen osa poistetaan 4 hv DF stä ni kone kaipaa hieman isomman pää ja tyhjäkäyntisuuttimet jotta saa tarpeeksi soppaa yläkierroksilla käytettäessä, Eli että ei käy liian laihalla ni isompi pääsuutin koko 78 ja tyhjäkäyntisuutin 38 ja DF-6 suutinputken varaosanumero 13236-91j20. Nämä osat saa Suzuki alkuperäisvaraosa myyjiltä kautta maan. Nämä kaikki mitä kirjoitan on totta, jokainen epäilijä ottakoon selvää Suzuki jälleenmyyjiltä ellei usko.
Eikös tuohon vitoseen pidä vielä jotain muutakin vaihtaa, sytytysennakko ainakin eri 6 kuin 5 tai nelosessa...
- Anonyymi
4 hv. kirjoitti:
Kun 4 hv on kierroksia 4000-5000, 5 hv 4500-5500 ja 6 hv 4750-5750. Perusmoottori on sama.
Siis mitä enempi kierroksia, enempi myös tehoa.Aa nut ma ummarta, 50 hp on siis 50000 kierrosta.
- Anonyymi
Matti48 kirjoitti:
""kierrosten lisääminen ei kasvata tehoa yhtään""
TEHO = VÄÄNTÖ X KIERROSLUKU
Kyllä kierrosluku on olennainen tekijä tehossa.Jos nyt tarkkoja ollaan niin tuon yhälön kuuluisi olla:
Kulmanopeus X vääntömomentti = Teho
Toki kulmanopeus ja kierrosnopeus ovat "sukua" toisilleen, mutta yksikköt on aivan erilaiset.
Kulmanopeuden yksikkö on radiaania / aika (s) ja pyörimispopeuden taasen on kierroksia / aika (s). eli kierrosnopeudella yhtälö ei tuota oikeaa tulosta.
- ii/net
Tässä olisi tietoa aiheesta www.kolumbus.fi/ic/pdf/2tviritys.pdf
- jukka mp-huoltomies
Kerrankin joku on perehtynyt tekniikaan, tää on hyvä juttu.
Paras koskaan näkemäni 2t-4t viritys ohjeisto. - 4+2=6hp
jukka mp-huoltomies kirjoitti:
Kerrankin joku on perehtynyt tekniikaan, tää on hyvä juttu.
Paras koskaan näkemäni 2t-4t viritys ohjeisto.En voinut kuvitella ,että se on noin yksinkertaista,varsinkin kun on piirretty,tyhmemmällekkin.Nyt ei tarvi rahojaan hukata,Pärnäsen Korjaamolle molle.Kiitos!
- Karhu58
Pikkaseen vwanhaa tietoa Hobinin viilaus eepposta ihmeteltiin 70-luvulla kun jutut eivät stemmanneet.
- ->6hhp
Nostetaanpa vanhaa aihetta ylös. Osaako kukaan sanoa millä kierteellä ja minkä mittaisia nuo suzukissa olevat suuttimet ovat? Löytyisi sopivat suuttimet varmaan mp-liikkeestä suoraan hyllystä.
- df4
Tuli laitettua 2005 df4:seen df6 suuttimet ja nyt tukehtuu bensaan yläkierroksilla.Eli onko toi df6 kaasutin sitten vähän isompi?
- Hienosti toimii!
"Tuli laitettua 2005 df4:seen df6 suuttimet ja nyt tukehtuu bensaan yläkierroksilla.Eli onko toi df6 kaasutin sitten vähän isompi? "
Ihan on identtiset kaikki osat noissa kolmessa mallissa noita kahta suuttinta ja sitä yhdellä ruuvilla kiinni olevaa kierrostenlukurajoitinta lukuunottamatta:
http://www.suzuki-marine.be/upload/product/specifications/1285851310.pdf
Vaihto onnistuu jokaiselta! Itse päivitin koneeni viime kesällä, kustannukset oli vajaat kolme kymppiä yhteensä. Olempa noita koneita purkanut ja laitellut tässä faktat.
DF 4-5 Sama peruskone, mutta kaasuttimen vipu ei käänny nelosessa täysin auki. Vitosessa jyrkempi potkuri. Suutinkokoa en ole tutkinut.
DF6. Muuten sama kone kuin em. koneet. Eri kaasutin ja eri nokka-akseli, jyrkempi potkuri.
Ei taikatemppuja, ei elektronista rajoitusta, ei hokkuspokkusta. 4->5 viritys onnistuu aika simppelisti. Kaasuvipu on tehty pikkuisen kettumaisesti, että joutuu vähän sorvaamaan, että saa onnistumaan. Kutonen -> nocando.- suzuki DF4
Nimimerkki Vanhami lienee purkanut moottoreita pienessä pöhnässä, sillä maahantuojan sivultahan sen jo näkee, että esim tuo potkuri on kaikissa kolmessa versiossa ihan sama ja jos katsoo moottorin purkukuvia niin todellakin ainoat erot noissa kolmessa moottorissa on tuo mekaaninen kierrosluvun rajoitin ja kuusiheppaisessa löytyy isommat suuttimet (kaksi kappaletta).
Itselläni on tuo DF4 ja irrotin tuon mekaanisen kaasuläpän rajoittimen, eli avasin yhden ruuvin ja irrotin sen metallisen stopparin ja käänsin ympäri ja samalla ruuvilla takaisin kiinni. En osaa sanoa kuinka paljon tehoa tuli lisää, mutta korvakuulolla kierroksia tuli muutama sata lisää ja veneeni huippunopeus kasvoi 12.4 km/h --> 14.8 km/h. Onko tuolla mitään käytännön merkitystä saa jokainen itse päättää, mutta mielestäni kahden minuutin hommaksi kannattava teko. - suzuki DF4
suzuki DF4 kirjoitti:
Nimimerkki Vanhami lienee purkanut moottoreita pienessä pöhnässä, sillä maahantuojan sivultahan sen jo näkee, että esim tuo potkuri on kaikissa kolmessa versiossa ihan sama ja jos katsoo moottorin purkukuvia niin todellakin ainoat erot noissa kolmessa moottorissa on tuo mekaaninen kierrosluvun rajoitin ja kuusiheppaisessa löytyy isommat suuttimet (kaksi kappaletta).
Itselläni on tuo DF4 ja irrotin tuon mekaanisen kaasuläpän rajoittimen, eli avasin yhden ruuvin ja irrotin sen metallisen stopparin ja käänsin ympäri ja samalla ruuvilla takaisin kiinni. En osaa sanoa kuinka paljon tehoa tuli lisää, mutta korvakuulolla kierroksia tuli muutama sata lisää ja veneeni huippunopeus kasvoi 12.4 km/h --> 14.8 km/h. Onko tuolla mitään käytännön merkitystä saa jokainen itse päättää, mutta mielestäni kahden minuutin hommaksi kannattava teko.Linkki maahantuojan sivuille
http://www.suzukifinland.fi/marine/df6.php - Änkyrä1
suzuki DF4 kirjoitti:
Nimimerkki Vanhami lienee purkanut moottoreita pienessä pöhnässä, sillä maahantuojan sivultahan sen jo näkee, että esim tuo potkuri on kaikissa kolmessa versiossa ihan sama ja jos katsoo moottorin purkukuvia niin todellakin ainoat erot noissa kolmessa moottorissa on tuo mekaaninen kierrosluvun rajoitin ja kuusiheppaisessa löytyy isommat suuttimet (kaksi kappaletta).
Itselläni on tuo DF4 ja irrotin tuon mekaanisen kaasuläpän rajoittimen, eli avasin yhden ruuvin ja irrotin sen metallisen stopparin ja käänsin ympäri ja samalla ruuvilla takaisin kiinni. En osaa sanoa kuinka paljon tehoa tuli lisää, mutta korvakuulolla kierroksia tuli muutama sata lisää ja veneeni huippunopeus kasvoi 12.4 km/h --> 14.8 km/h. Onko tuolla mitään käytännön merkitystä saa jokainen itse päättää, mutta mielestäni kahden minuutin hommaksi kannattava teko.Potkuri ei ole kaikissa sama!
suzuki DF4 kirjoitti:
Nimimerkki Vanhami lienee purkanut moottoreita pienessä pöhnässä, sillä maahantuojan sivultahan sen jo näkee, että esim tuo potkuri on kaikissa kolmessa versiossa ihan sama ja jos katsoo moottorin purkukuvia niin todellakin ainoat erot noissa kolmessa moottorissa on tuo mekaaninen kierrosluvun rajoitin ja kuusiheppaisessa löytyy isommat suuttimet (kaksi kappaletta).
Itselläni on tuo DF4 ja irrotin tuon mekaanisen kaasuläpän rajoittimen, eli avasin yhden ruuvin ja irrotin sen metallisen stopparin ja käänsin ympäri ja samalla ruuvilla takaisin kiinni. En osaa sanoa kuinka paljon tehoa tuli lisää, mutta korvakuulolla kierroksia tuli muutama sata lisää ja veneeni huippunopeus kasvoi 12.4 km/h --> 14.8 km/h. Onko tuolla mitään käytännön merkitystä saa jokainen itse päättää, mutta mielestäni kahden minuutin hommaksi kannattava teko.Maahantuojan sivu on vähän eri asia kuin Service manual. Maahantuojan sivuille laitetussa tiedossa voi epäolennaisissa asioissa olla epätarkkuutta.
Tuossa osaluetteloa. Jos haluaa hifistellä voi tutkia kohdat fig 3 ja fig 5,6,7 sekä potkuriluettelon.
http://store.brownspoint.com/pdf/DF4_6(03-11).pdf
Korjasin kolme tuollaista moottoria pari kevättä sitten, kun uusavuttomat nykyihmiset oli ajelleet niillä ilman öljyä.
- nitrometaani
Laita nittistä tankkiin vaikka joku 30%,niin saat sen 6hp LISÄÄ!
Sitä saa radioohjattavien lennokki kaupasta.
Itse jo ajellut kolme kesää,olen ollut tyytyväinen.
Hyvin nousee vene plaaniin vaikka on kuormaa. - Molo Jortikka
Hirmu hinku ostaa noita 4,8,10,20,40,75hv jne motteja. Sitten vinkutaan , että tehoja pitäs saaha lisää.(säätämällä)
Kun seuraavan kerran menet sinne moottori Centteriin niin osta ISO.
Äläkä usko niitä naistenlehtien juttuja..... - deeyyii
Katselin tota service manualia ja kaasuttimen räjäytyskuvaa, mutta onko tosiaan niin, että näissä uudemmissa 6hp suzukeissa (05->) ei ole ollenkaan pilottiruuvia? Pilottisuutin tuolta löytyy, mutta se perinteinen jousikuormitteinen ruuvi sitten kait puuttuu? Tossa kaasarin kyljessä on yksi messinkiplugilla peitetty reikä (ja yleensähän tuon alta se pilotti ruuvi löytyy), mutta räjäytyskuvan mukaan tuolla ei pitäisi olla mitään?
- Deyyii
Pilottiruuvi onkin vaihdettu kiinteään plugiin 2004 - 2005 samalla kun kaaharit vaihtuivat keihin malliin. Manuskan liitteestä löytyi tieto..
- motoristo1
Onko kellään Suzuki DF4 perämootooriin varaosia vaihteistoon ? Tarviaisin hammaspyörät ja vaideöljyn poistotulpan tai mahdollisesti kunnossa olevan koko "alaosan".
Vastaukset: [email protected] - vm 41
Ainut oikea keino on vaihto isompaan,silloin on kaksi ehjää konetta käytettävissä.
Muut keinot ovat ihan turhia,paitsi jos on niin PA että ei muuhun pysty.
Muustahan muutosta tuskin huomaisi,kuin äänen lisääntymisestä kierrosten myötä.
Tuskin edes lippaa lakista taakse täytyisi kääntää. - ritiavanne
Tuossa joku laitteli ylempänä, että df4 muuttaminen 6 hevosvoimaiseksi on nocando. Ei pidä paikkaansa.. Cando! Lähdin suuttimilla, suutinputkella ja kaasuläpän aukeamisen eston poistolla.. Ei toiminut. Sitten soppaan lisättiin "imusarja" .. Parani, mutta ei vieläkään heleyttä kaasu täysin auki. Kaasarin venturi eli kapein kohta df4/5 malleissa 13.5mm (Keihin BC19) ja 6hp 15mm (Keihin BC21). Nokka akseli ja muu samaa. Potkurista en tiedä. Nyt ottaa kierroksia ja toimii. Pieni 390 pitkä tasaperä kahden hengen kuormalla mukavasti plaaniin jota "vakiona" ei tehnyt.
Thats it! - JH-R
Tuo perämoottorin viritys on maailman tyhmintä hommaa, pikemminkin järkeä olisi alivirittää tai Suomeksi sanonnuna käyttää vähemmän max. tehoja ja vali moottori sen mukaan. Perämoottorissa jos jossakin on TÄRKEIN ominaisuus luotettavuus! Itse ajanut Suzuki DF6 sella jossa 12L lisätankki pitkiäkin taipalaita ja mukana ei ole airoja, ainostaan mela. Säännälläsesti olen huoltanut ja on toiminut kuin junan vessa, eri tarvitse lähteä veneilemään kauaskin "kylmä rinki perseen alla" että jos viritys ei onnistununutkaan, niin jäänkö tänne keskele merta melomaa?
Aiemmin oli Yamahan 4hp 4-T ja kokoajan kyrki kun vene ei jaksanut nousta plaaniin ja katselin samoin että Yamahan tehokkaammat mallit näyttävät ihan samoilta.
Koska luotettavauus on perämoottorin tärkein ominaisuus jos se sinun mökkilampi ei ole 200m rantaan kain rantaan? Niin, päätin että ostan sellaisen moottorin jossa on riittävästi tehoa ja voin sanoa että Yamahan 4hp vs. Suzukin 6hp on ero kuin öyllä ja päivällä. Susukiltahan löytyy myös tehokkaampia moottoreita jos 6hp ei riitä! Ostaa sellaisen moottorin joka on riittävän tehokas, nämä vitysjutut ovat ilmeiseti jonkun mopoikäisen päähänpistoja? Tosin myydään autoihin jos mitän tuning poxeja joilla niihin saadaan jopa kymmeniä hp lisää, on nähtä kun sellaisia on ostettu ja ei mitään todellista vaikutusta.
Järki käteen ja kauppaan, mars, mars :)- Anonyymi
Se siinä on, että kun valtaosaan mökkiveneistä on tyyppihyväksynnässä määritelty max 4hp, niin niihin ostetaan 4hp moottori. Tavallinen mökkiläinen ei uskalla ostaa isompaa kun kyltissä niin sanotaan. Siispä niitä 4hp koneita on paljon liikenteessä ja niitä saa parhaiten käytettynä.
Jos on vaihtoehtona ostaa 4hp käytettynä vaikka 350€-500€ niin se kyllä houkuttaa monia verrattuna 1000€ uuteen 6hp jos viritys 4hp-6hp on järkevästi tehtävissä.
Itse katselin jonkin aikaa myyntipalstoja ja viimein löysin kolme vuotta vanhan hyväkuntoisen 6hp Suzukin 400€. Niitä 4hp koneita oli myynnissä paljon enemmän ja hintapyynnit olivat pienempiä. Joku ostaa aina uutta moottoria ja toinen aina käytettyä. Tapojen paremmuudesta tuskin kannattaa alkaa kiistelemään.
Uuden jos ostaisin niin ilman muuta 6hp... mutta kun annan mieluummin toisen ajaa 600€/3v ja ajan itse esim 400€/10v. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se siinä on, että kun valtaosaan mökkiveneistä on tyyppihyväksynnässä määritelty max 4hp, niin niihin ostetaan 4hp moottori. Tavallinen mökkiläinen ei uskalla ostaa isompaa kun kyltissä niin sanotaan. Siispä niitä 4hp koneita on paljon liikenteessä ja niitä saa parhaiten käytettynä.
Jos on vaihtoehtona ostaa 4hp käytettynä vaikka 350€-500€ niin se kyllä houkuttaa monia verrattuna 1000€ uuteen 6hp jos viritys 4hp-6hp on järkevästi tehtävissä.
Itse katselin jonkin aikaa myyntipalstoja ja viimein löysin kolme vuotta vanhan hyväkuntoisen 6hp Suzukin 400€. Niitä 4hp koneita oli myynnissä paljon enemmän ja hintapyynnit olivat pienempiä. Joku ostaa aina uutta moottoria ja toinen aina käytettyä. Tapojen paremmuudesta tuskin kannattaa alkaa kiistelemään.
Uuden jos ostaisin niin ilman muuta 6hp... mutta kun annan mieluummin toisen ajaa 600€/3v ja ajan itse esim 400€/10v.Minä löysin 20hv -90vm Johnssonin, ja on kuin uusi. Avasin imukannen reiän kaasuttimen kurkun kokoiseksi ja uskomaton teho, nöyrä, kuin kiltti koiranpentu, kertahipaisulla käyntiin kaikissa olosuhteissa ja 500 kg kuormalla hetkessä pintaan. Käy tyhjäkäyntiä vaikka päivän aivan tasaisesti ilman savuamista. Öljy% 1,5 synteettistä. Ja kulkee hyvin, yli 50km tunnissa, n.28 solmua.Oon ihan oikeasti hämmästyny bensan kulutuksen pienuudesta. 7 tunnin kalastusreissulla meni 4,1 litraa 98 oktaanista, ja täysillä ajettiin n. 4-5km. loput uistelua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se siinä on, että kun valtaosaan mökkiveneistä on tyyppihyväksynnässä määritelty max 4hp, niin niihin ostetaan 4hp moottori. Tavallinen mökkiläinen ei uskalla ostaa isompaa kun kyltissä niin sanotaan. Siispä niitä 4hp koneita on paljon liikenteessä ja niitä saa parhaiten käytettynä.
Jos on vaihtoehtona ostaa 4hp käytettynä vaikka 350€-500€ niin se kyllä houkuttaa monia verrattuna 1000€ uuteen 6hp jos viritys 4hp-6hp on järkevästi tehtävissä.
Itse katselin jonkin aikaa myyntipalstoja ja viimein löysin kolme vuotta vanhan hyväkuntoisen 6hp Suzukin 400€. Niitä 4hp koneita oli myynnissä paljon enemmän ja hintapyynnit olivat pienempiä. Joku ostaa aina uutta moottoria ja toinen aina käytettyä. Tapojen paremmuudesta tuskin kannattaa alkaa kiistelemään.
Uuden jos ostaisin niin ilman muuta 6hp... mutta kun annan mieluummin toisen ajaa 600€/3v ja ajan itse esim 400€/10v.Melkein samoissa hinnoissa on käytetyt 4-6 hp nelitahttimoottorit. Ainakin Suzuki Df 4,5,6
En tiedä antavatko sakkoja, jos tehoa on enemmän kuin mitä tyyppikilpi suosittaa? Monesti pienenpään moottoriin päädytään koska isommat painaa eneemän ja varsinkin soutuveneessa siitä on haittaa. Kyseiset Suzukit on kuitenkin painoltaan identtisisä ja nelitahtikoneeksi todella keveitä. Itse ottaisin 6hp version koska ei silläkään tarvitse täysillä ajaa. Muutenkin nuo moottorit on parhaita ajettaessa tyhjäkäynnillä tai puolella kaasulla. Täysillä tärisee ja koko vene resonoi ärsyttävästi.
4hp mallisssa ei ole irto tankin mahdollisuutta ja se puolentoista litran kiinteä tankki on kuormalla ajettaessa äkkiä tyhjä. Varsinkaan soutuveneessä kiinteän tankin täyttö ei ole herkkua varsinkaan jos vielä sattuu olemaan aallokkoa. Pikkuversiossa ei myöskään ole sähkön ulosottoa. Toki niitä varusteita ei tarvitse juuri kukaan. Mutta itsellä venähtää kalastusreissut pitkiksi ja kaikuluotain ja radio kuten myös kylmälaukku saalliille ja kännykän laturi tarvitsee virtaa. Täyteen ladattu akku ei riitä kuin korkeintaan puoleksi päiväksi. Saahan ne tietysti varaosana, mutta esin sähkölaitteet maksaa 300euroa
Jos nyt kuitenkin haluaa virittää moottoria, joka jostain syystä nurkista löytyy niin 4hp pääsuutin 70 ja 6hp 78 Löytyy Marinekaupasta. Jännä sinänsä että tuolla myydään 78 suutinta kaikkiin malleihin, vaikka pikkuversiossa se on pienempi??? Kaasun rajoitin pitää myös poistaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkein samoissa hinnoissa on käytetyt 4-6 hp nelitahttimoottorit. Ainakin Suzuki Df 4,5,6
En tiedä antavatko sakkoja, jos tehoa on enemmän kuin mitä tyyppikilpi suosittaa? Monesti pienenpään moottoriin päädytään koska isommat painaa eneemän ja varsinkin soutuveneessa siitä on haittaa. Kyseiset Suzukit on kuitenkin painoltaan identtisisä ja nelitahtikoneeksi todella keveitä. Itse ottaisin 6hp version koska ei silläkään tarvitse täysillä ajaa. Muutenkin nuo moottorit on parhaita ajettaessa tyhjäkäynnillä tai puolella kaasulla. Täysillä tärisee ja koko vene resonoi ärsyttävästi.
4hp mallisssa ei ole irto tankin mahdollisuutta ja se puolentoista litran kiinteä tankki on kuormalla ajettaessa äkkiä tyhjä. Varsinkaan soutuveneessä kiinteän tankin täyttö ei ole herkkua varsinkaan jos vielä sattuu olemaan aallokkoa. Pikkuversiossa ei myöskään ole sähkön ulosottoa. Toki niitä varusteita ei tarvitse juuri kukaan. Mutta itsellä venähtää kalastusreissut pitkiksi ja kaikuluotain ja radio kuten myös kylmälaukku saalliille ja kännykän laturi tarvitsee virtaa. Täyteen ladattu akku ei riitä kuin korkeintaan puoleksi päiväksi. Saahan ne tietysti varaosana, mutta esin sähkölaitteet maksaa 300euroa
Jos nyt kuitenkin haluaa virittää moottoria, joka jostain syystä nurkista löytyy niin 4hp pääsuutin 70 ja 6hp 78 Löytyy Marinekaupasta. Jännä sinänsä että tuolla myydään 78 suutinta kaikkiin malleihin, vaikka pikkuversiossa se on pienempi??? Kaasun rajoitin pitää myös poistaa.Tais olla kaikkinensa erot 4 ja 6:n välillä:
Kaasari
Imusarja, sisämitta voi olla sama, vaikka varaosanumero on eri.
Termostaatti 52°c vs 60°c
- Anonyymi
Wanha aihe, mutta ajankohtainen.
4hp->5hp = Kaasuttimen rajoitin pois. Korjausoppaan mukaan molemmissa on sama tyhjäkäynti- ja pääsuutin. 35/ 77,5. Sama sytytystulppa ja sama termostaatti.
4hp->6hp = Avarampi kaasutin, isommat suuttimet, kylmempi termostaatti. df6:n faktat löytyy muista manuaaleista, koska df6 on "eri kone". df4 ja df5 on sama kone kaasaria ja termostaattia myöten, joten huolto-ohjeet on voitu niputtaa samaan manuaaliin...
Korjausopas/ speksit df4/df5:
https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001402
Sivulla 10 näkee, että kierroksilla rajoitettu 5hp->4hp 4000-5000 vs 4500-5500rpm
Sivulla 13 näkee, että sama kaasutin ja samat suutinkoot 77,5/ 35
Molemmissa samat säädötkin 2 1/2 kierrosta -1/4 ja koho 14 -1mm
Siihen loppui tämän moottorin osalta mutuilut.- Anonyymi
Ööö.. Ei itsellä kaasuttimessa ole kuin tyhjäkäynnin säätöruuvi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ööö.. Ei itsellä kaasuttimessa ole kuin tyhjäkäynnin säätöruuvi?
Sulla sitten df(4,5,6)a sarjaa, tai uudempaa df-sarjaa ja näissä on erilainen kaasari.
Joko tämännäköinen: https://www.brownspoint.com/store/pc/bp_AP_AssemblyDetail.asp?ID=3158
Tai tämännäköinen:
https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2005/df-6lk5-beginning-vin-00601f-510001/carburetor-df4-6-model-05
Sivulla 51 näkyy seosruuvi nro.14
https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001402 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla sitten df(4,5,6)a sarjaa, tai uudempaa df-sarjaa ja näissä on erilainen kaasari.
Joko tämännäköinen: https://www.brownspoint.com/store/pc/bp_AP_AssemblyDetail.asp?ID=3158
Tai tämännäköinen:
https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2005/df-6lk5-beginning-vin-00601f-510001/carburetor-df4-6-model-05
Sivulla 51 näkyy seosruuvi nro.14
https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/10014022002-2011 df4,5,6 varaosakaasarit korvautuu yhdellä ja samalla numerolla 13200-91J70
Olis hauska tietää, miksi. Tuleekohan nuo 6hp suuttimilla, kait vissiin pakostakin...
https://www.marineparts.fi/varaosat/peramoottorit/suzuki/moottorin-osia/tuotteet/kaasutin-suzuki-df4-df5-df6-4-tahtit-2002-2011-rec13200-91j70/
Kiinassa 64e
https://www.ebay.com/itm/Carburetor-Carb-13200-91J70-Fits-Suzuki-4-Stroke-DF6-DF4-Outboard-Motor/143820501192?_trkparms=ispr=1&hash=item217c5eb0c8:g:OboAAOSwPjZfoQ3m&amdata=enc:AQAFAAACgBaobrjLl8XobRIiIML1V4Imu/n zU5L90Z278x5ickk7d4nremBkvNKtcC0ZwqXDLeor0uTubwEwraYQAwDY7DgkPLvrBTbSgj r8JwaDhcrodjitM6eHYJsqowslxlVZCrjNiX/Txh2NRu1KTZNmQF2iYe2rJvZWsbbzPPfsmbQ i/bBrVKT9euaaRCR5e7CpplJ 79gAeJUJ22ghWonmZ Z2me2svGP IdVd5EtvBHCbvnTDPu9CsSWLtvjFlwKCnBXUabammZPBUVUFuXn1DIjNgIEgHFwG5Tk4SM2DnfPb8TFSIv2RuIT mqwmfW1FjotTokBv0HLrxx67qmHJPUASZ8Wt4wDNKCJmGnY/PfYGD/YyTw6cIFrhAxYhM2YJMICuhDDaTm7LP 7Qd9SKRRjCIeB8ld5UnfPouYlwE8UAq0Px0ThMgcjg8 5sVL81w2vq8guenjJ /8ZDrB8sPeHOfkhaH4COmB2kqlhyBohGU6naKXGLTN3z5fBUcxAvwHUgGnFOjPF5jiZ7HC4Hi2qXXOxAamEys/hKkeoIVIi4NEyz2L2weeYDkKkWHsgJ0K1 EDZ1gHWH8d/1VmKWIQWZpXnerDr8yntht3mCVjDTQ WZsFhid1aInsy59VQxmWnmjQLHYdglN7CtFNlxwQnzkJs YqVnCoTt0fdS2SyJfi6KbORW4t3tZYqGSvFqkneL2QKcYw2pfFPv7oGzJSmRjWneVxpskkO6G6Be3X8TiadMBwAAX8T7Y/Pl8S5qTB rq83 Oe9v6rfx6sLB2ihlOezdTlkZcb4hPMTNnXm3MZh8NUTUj69JYmg5gAzASt7Jwy6CkL8wRd/nT0uM=|cksum:1438205011926a660d32063649a8b9aeafd4129f7e51|ampid:PL_CLK|clp:2334524 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla sitten df(4,5,6)a sarjaa, tai uudempaa df-sarjaa ja näissä on erilainen kaasari.
Joko tämännäköinen: https://www.brownspoint.com/store/pc/bp_AP_AssemblyDetail.asp?ID=3158
Tai tämännäköinen:
https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-year/2005/df-6lk5-beginning-vin-00601f-510001/carburetor-df4-6-model-05
Sivulla 51 näkyy seosruuvi nro.14
https://www.maritimepropulsion.com/files/pdf/1001402Eli tämän kaasarin kierroksia ei voi lisätä rajoittimen poistolla?
Vai onko jokin toinen tapa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli tämän kaasarin kierroksia ei voi lisätä rajoittimen poistolla?
Vai onko jokin toinen tapa?Mitähän sä koitat meille kertoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747774Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583213- 372516
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj152136Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352074- 222008
- 131897
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151683- 591629
- 181599