pidentynyt qt-aika?

siiri6

Minulla on epäilty pidentynyttä qt-aikaa. Oireena rintakivut,tykytykset, kova väsymys, huimaus , heikotus, rytmihäiriöt. Nyktisin enimmäkseen yövuorojen jälkeen, rasituksessa, alkon käytön jälkeen. Väsymystä, Huimausta ja heikotusta levossakin. Tutkittu on jo alustavasti. ekg, uä ja vuorokauden rytminseuranta. Uä:ssä vähäisiä läppävuotoja, rytminseuranta normaali.Kilpirauhasarvot raja-arvoiset. (hypotyreoosia) Ekg:ssä epäiltiin pitkittynyttä qt-aikaa. Käytin oksiklorin nimistä lääkettä, joka lopetettiin. Lääkäri epäili sen aiheuttavan moisia oireita. Olen menossa vielä rasitus-ekg:hen.
Nyt en tietenkään käytä yhtäkään siideriä ja odottelen lääkkeen poistumista elimistöstä. Kestää useita viikkoja. Onko täällä vastaavassa tilanteessa olevia. Mitä oireita on? Varmistuiko diagnoosi?

14

17519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LQTS

Heippa, tervetuloa "kerhoon", olen 27 v nainen, mulla tutkittiin vuoden verran sydäntä Meilahdessa ja diagnosoitiin LQTS, alatyyppi jäi avoimeksi. Löytyi myös muilta perheenjäseniltä, mutta ovat oireettomia, paitsi jälkikäteen ymmärretty että osa on oireillut QT-aikaa pidentävien lääkekuurien aikana aiemmin, kuin myös itse joskus olen. Ittelläni viime vuosina ollut rasituksen yhteydessä rytmihäiriötä, ns. sydämen pyrähdystuntemuksia ja näön hämärtymistä näiden yhteydessä. Yksi yöllinen epämääräinen kouristelu tänä vuonna. Lapsena ja teininä kupsahteluja ilman järkeviä selityksiä. Kammilisälyöntejä ollut runsaasti, ne osuvat t-aaltoon eli ovat varhaisia ja riskialttiimpia. Joskus huimausta ja muuta. Bisoprololia pitäisi käyttää joka päivä, mutta sivuvaikutusten vuoksi käytän miten sattuu. Harrastan kestävyysjuoksua ja kun painelen jotain puolentoista tunnin lenkkiä tuolla, mietin aina väkisinkin josko kuolema koittaakin tässä kohta. Äkkikuolemahan voi olla joillekin se ensioire myös, joten ehkä ei leikkimistä tämän asian kanssa ole. En silti halua lopettaa urheilua eikä sitä ole kiellettykään, paitsi kilpailu ja uinti. Lapsena meinasin hukkua ja sekin mahdollisest LQTS:stä johtuen. Tämmösiä oireita mulla. Suosittelen keskustelua rytmikardiologin kanssa, LQTS voi olla vaikea diagnosoida. Miten pitkä QT-aika sulla on nauhoissa ollut?

• siiri6

Mulla ei ole vielä tietoa qt-ajasta. En tiedä selviääkö se rasitus-ekg:ssä, kun menen. Kovin vähän lääkäri mulle mitään kertoi, enkä tajunnut paljon itse kysellä. Olin niin päästäni pyörällä, kun aamulla oli lääkäri ja samana päivänä piti jäädä rytminseurantaan ja seuraavana päivänä keuhkokartta. Moneen kertaan mulle sanottiin, että käyttämäni lääke täytyy lopettaa. Ei tullut lääkärissä puheeksi uintiharrastukseni, mutta luettuani tietoja tästä aiheesta, en taida uskaltautua uimaan. Juoksua, rullaluistelua ja pyöräilyä myös harrastan. Nyt kyllä ei jaksa mitään, hyvä jos töissä käydä.

• siiri6 kirjoitti:

Mulla ei ole vielä tietoa qt-ajasta. En tiedä selviääkö se rasitus-ekg:ssä, kun menen. Kovin vähän lääkäri mulle mitään kertoi, enkä tajunnut paljon itse kysellä. Olin niin päästäni pyörällä, kun aamulla oli lääkäri ja samana päivänä piti jäädä rytminseurantaan ja seuraavana päivänä keuhkokartta. Moneen kertaan mulle sanottiin, että käyttämäni lääke täytyy lopettaa. Ei tullut lääkärissä puheeksi uintiharrastukseni, mutta luettuani tietoja tästä aiheesta, en taida uskaltautua uimaan. Juoksua, rullaluistelua ja pyöräilyä myös harrastan. Nyt kyllä ei jaksa mitään, hyvä jos töissä käydä.

QT-ajan pituus näkyy jo lepo-EKG:stä, sen takiahan sinulla LQTS:ää epäillään.

• LQTS
        A-J.Kaijanaho kirjoitti:

QT-ajan pituus näkyy jo lepo-EKG:stä, sen takiahan sinulla LQTS:ää epäillään.

Minä myös LQTS:läinen. Mulla QTc on ollut luokkaa 460-490. Olisin kiinnostunut tietämään mitä muilla QTc-ajat ovat olleet... ihan vertailuksi.

QT-aika vaihtelee kyllä joka mittauksella ja käsittääkseni myös vuorokauden ajan mukaan, lisäksi elektrolyyttitasapaino vaikuttaa myös, eli kovassa ripulissa esim. jos on hypokaleeminen, Qt-aika pidentyy ja monet lääkkeethän näin myös vaikuttavat, siksi QT-aikaa pidentävät lääkkeet kielletään LQTS-potilailta. Ja QT-aikahan jo sinänsä on sykeriippuvainen ja se korjataan ns. bazzetin kaavalla, jolloin saadaan QTc-arvo (korjattu Qt-aika), mistä sitten puhutaan.

• fghdytyrtey
        LQTS kirjoitti:

Minä myös LQTS:läinen. Mulla QTc on ollut luokkaa 460-490. Olisin kiinnostunut tietämään mitä muilla QTc-ajat ovat olleet... ihan vertailuksi.

QT-aika vaihtelee kyllä joka mittauksella ja käsittääkseni myös vuorokauden ajan mukaan, lisäksi elektrolyyttitasapaino vaikuttaa myös, eli kovassa ripulissa esim. jos on hypokaleeminen, Qt-aika pidentyy ja monet lääkkeethän näin myös vaikuttavat, siksi QT-aikaa pidentävät lääkkeet kielletään LQTS-potilailta. Ja QT-aikahan jo sinänsä on sykeriippuvainen ja se korjataan ns. bazzetin kaavalla, jolloin saadaan QTc-arvo (korjattu Qt-aika), mistä sitten puhutaan.

qtc 430-485. geenitesti otettu, holteria odotellessa

• korhe
        fghdytyrtey kirjoitti:

qtc 430-485. geenitesti otettu, holteria odotellessa

Sain juuri tiedon, että pitäisi mennä QT-ajan geenitestiin, mitähän se pitää sisällään. Ei ainakaan sihteeriköt sairaalassa osanneet vastata

• eaivosydän
        LQTS kirjoitti:

Entä jos se ei näy aina, vaan elektrolyyttitasapainon horjuessa? Voiko näin olla? Itse olen joskus ajatellut olevan pitkä Qt. Mulla esim. Verapamiili, erytrosiini ja Prepulsid eivät sovi. Eikös ne ole juuri sellaisia lääkkeitä, jotka pidentävät sitä aikaa? Minulla oli ennen kamalasti tiheälyöntisyyttä ja oli alarajainen kalium. Nyt mulla on eteisvärinä, joka alkoi, kun en mennyt juomaan ajoissa. Voisiko pitkä QT syndrooma olla mulla, vaikka se ei näy lepoEKG:ssä, ei ainakaan ole sanottu. Viimeksi kysyin noista em. lääkkeistä, ja lääkäri sanoi, että niillä on hyvin eri mekanismit, kielsi koko pitkä QT:n niiden yhteydessä. Joten se siitä.

• geenivirh tuntematon
        eaivosydän kirjoitti:

Entä jos se ei näy aina, vaan elektrolyyttitasapainon horjuessa? Voiko näin olla? Itse olen joskus ajatellut olevan pitkä Qt. Mulla esim. Verapamiili, erytrosiini ja Prepulsid eivät sovi. Eikös ne ole juuri sellaisia lääkkeitä, jotka pidentävät sitä aikaa? Minulla oli ennen kamalasti tiheälyöntisyyttä ja oli alarajainen kalium. Nyt mulla on eteisvärinä, joka alkoi, kun en mennyt juomaan ajoissa. Voisiko pitkä QT syndrooma olla mulla, vaikka se ei näy lepoEKG:ssä, ei ainakaan ole sanottu. Viimeksi kysyin noista em. lääkkeistä, ja lääkäri sanoi, että niillä on hyvin eri mekanismit, kielsi koko pitkä QT:n niiden yhteydessä. Joten se siitä.

vähän myöhään kirjoittelen, mutta QT-aika ei välttämättä näy lepoekg:ssä, täytyy tehdä rasitusekg. Itselläni ollut nyt vajaa 10 vuotta kyseinen vika, puhkesi vääristä lääkkeistä. Kyllä sen kanssa ihan hyvin voi elää ja harrastaa kunhan muistaa kielletyt lääkkeett eikä nauti kohtuuttomasti alkoholia. Lasi viiniä ruuan kanssa toki sallitaan. Stressi on minulle pahasta, silloin alkaa sydän oireilla. Olen ensi viikolla menossa rytminseurantalaitteen asennukseen, menin tajuttomaski juoksulenkillä.

• deeii

Jouduin lääkäriin huimauksen takia. Nuorempana oli ollut äkillisiä näön hämärtymisiä. Nykyisin väsymystä. Lääkäri laittoi pään magneettikuvauksiin ja samalla sydänkokeisiin, kun otetusta EKG:stä löydettiin pidentynyt QTc-aika. EKG:ssä QTc oli n 550 leposyke yli 100. Olen 23v. Nyt olin Holter testissä ja tässä mennään tuloksia odotellessa...

• äääääähh

Mulla ei ole diagnosoitu mitään, mutta itse olen huolissani.
      Pitkään jatkuneita rintakipuja ja tykytyksiä on tässä nyt ollut kovasti, mihin liittynyt
      kaikenlaista ikävää. Kukaan ei ota tosissaan, laitetaan paniikkihäiriön piikkiin. Kukaan lääkäri ei usko, kun sanon, että tunnistan paniikkini ja nämä EI johdu siitä.
      Yleiskunto romahtanut kesän jälkeen. Eilen 20 metrin juoksu bussiin sai aikaan järkyttävät tykyttelyt ja sen jälkeen loppupäivä menikin tykytyksissä ja huohottelussa.
      Mulla on EKG:ssä ollut aavistuksen pidentynyt Qt-aika sillon, kun nämä oireet alkuun alkoivat. Se oli 478. Toisessa EKG:ssä QT oli 438, mutta T-aallossa oli poikkeavuuksia. Silti asiaa ei tutkita, vaikka beettasalpaajiakin ovat mulle syöttäneet. Samalla sanoneet myös ettei oireet johdu sydämestä.
      Ristiriitaista!
      Oon tästä pidentyneestä Qt:stä lukenut ja nyt tullut mieleen kaikenlaista. Mulla on murrosiässä kerran lähtenyt taju ihan yhtäkkiä, toisen kerran lukiossa liikuntatunnilla en pystynyt yhtäkkiä ottamaan juoksuaskeltakaan ja taju meinasi lähteä. Olen aina liikkunut paljon ja yleiskuntoni on aina ollut ainakin kohtuullinen. Silti lenkillä/kuntosalilla yhtäkkiä sydän vetää omaa rytmiään ja samalla silmissä voi sumentua.
      Lääkäreitä ei myöskään ole huolestuttanut se asia, että kivut ja sykkeen vaihtelut alkavat lähes aina liikkuessa. Pari kertaa olen herännyt yöllä tukalaan oloon ja siihen, että sydän on väpättänyt todella nopeasti ja pitkääään :/
      Sama täällä alkon kanssa, että en enää uskalla ottaa sitä yhtään, eikä kyllä ole mielikään tehnyt. Tupakkaakaan en vedä ja kahvia ihan pikkuisen sillontällöin...
      Outoa tämä kaikki.

• ääääähhh

Ainiin ja se kumma oire on ollut tässä viimeisen vuoden aikana, että melko usein alkaessani syömään ( siis ihan ekaa suupalaa niellessä) silmissä pimenee, huimaa hetken ja pitää oikein keskittyä että pysyy tolkuissaan. Tämä kestää vain ehkä n.10 sek. ja sen jälkeen syöminen sujuu ongelmitta...?

• Selviytyjä!

Ahdistunut!
      N. 1.5 v. sitten kärsin kovasta ja pitkään jatkuneesta ripulista. Uskoin ripulin johtuvan Sertralin-lääkkeestä. Jatkoin kuitenkin syömistä, kun lääkärin mielestä ei johtunut ko. lääkkeestä. Juhannuksen jäklkeen se kauheus tapahtui. Oli vielä pieni "kankkunen" ja luulin heikotuksen johtuvan siitä. Aluksi tuntui, että jalat lähtee alta, huimasi ja makuuasennossa pientä rintakipua. Sitten olo pahentui ja lopuksi lähti taju. Onneksi 15v. tyttäreni oli kotona ja soitti ambulanssin. Tilanne hyvin vakava,joten kutsuttiin myös Mediheli ja palolaitoksen väkeä tupa täynnä. Tunnin tekivät töitä, ennenkuin siirrettiin sairaalaan. Oli kammiovärinää ja iskettiin 4 kertaa, muutaman kerran ryttmi kääntyi itsestään. Sairaalassa uudet kohtaukset, iskut ja hätätahdistimen asennus.Onneksi selvisin hengissä. UÄ:ssä näkyi pidentynyt QT-aika.Sertralin lopetettiin välittömästi. Kalium-arvot liian matalat ja myöhemmin todettiin,että Pitkä QT-aika geeneissä(äiti,veli,tytär). Olen 44v. ja näin rankan kokemuksen kautta selvisi Pitkä QT-aika. Näin jälkikäteen ajateltuna oireita on ollut aikaisemminkin, mutta lääkärit ovat "keksineet" mitä erikoisempia diagnooseja esim. autonomisen hermoston häiriö ym. ym. Nyt harjoittelen elämää rytmihäiriötahdistimen(ICD) kanssa.

• Selviytyjä 2

On pakko vielä lisätä tekstiini, että olen vuosia kärsinyt paniikkihäiriöistä ja kärsin edelleen, nyt vielä enemmän. Eli on tosi vaikeeta tietää onko kyseessä paniikkikohtaus vai rytmihäiriö.Huimaus ja rintakipu molemmissa. Rytmihäiriössä kipu rinnassa oli kyllä erilaista, jotenkin epätodellisen tuntuista. Kohtauksen aikana verenpaineet heittelehti (yläpaine 53-260), samoin syke, joka korkeimmillaan oli 296. Kannattaa hakeutua kardiologin vastaanotolle, jos epäilee pitkä QT-aikaa. Ongelma on nimmittäin siinä, että sairaus on kuitenkin aika harvinainen, eikä sitä ensimmäisenä osata epäillä. Nyt minun kohdalla kukaan ei oikein halua ottaa vastuuta lääkityksestäni. Joudun edelleen syömään SSRI-lääkkeitä, että kykenen elämään "pelkoineni".

• siil

Minulla on qt -aikaa pitkä 572-580 . Oireena rintakivut, tykytykset, kova väsymys. Nuori vielä 29v mutta vakava sydämensairaus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      80
      3681
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      37
      3030
    3. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      2867
    4. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2674
    5. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2615
    6. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2362
    7. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2057
    8. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      57
      1957
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1806
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1738
    Aihe