Tilanne tämä:
Pentium 120 mhz, win98, dna laajakaista.
ADSL-modeemi ulkoinen by zyxel verkkokortin kautta. Palomuuri by dna.
On ongelmia ip-osoitteiden kanssa. Kone hävittää ip osoitteet välillä jopa kesken netti-istunnon --> netti ei löydä sivuja.
Pitää jatkuvaan asettaa ip-osoite kohdilleen, rasittavaa.
Onko vika:
-adsl modeemissa
-koneessa
-DNA liittymässä
-windowsissa
-palomuurissa
-missälie?
Itse syytän dna liittymää (ja dnalta tullutta palomuuria.)
DNA IP-ongelmat laajakaistassa
10
2081
Vastaukset
- Fisu
Juu tuota oletan että ip osoite tulee DNA:n dhcp palvelimelta, jolloin tietokoneelle annetaan muuttuva ip osoite, joka on voimassa tietyn ajan. Win98 on siitä huonossa asemassa että ei osaa automaattisesti uusia tuota osoitetta ajan tullessa umpeen, jolloin tapahtuu juuri tuo mainitsemasi ongelma että mikään ei toimi. Vikaa ei siis ole varsinaisesti missään, vaan se on noista DHCP asetuksista kiinni. Ongelmaan on ratkaisu nimeltä winipcfg, jonka kautta voi vapauttaa/uudistaa ip osoitteen tarvittaessa ilman uudelleen käynnistystä. Mitään muuta ratkaisua tuohon ei taida varmaankaan olla ellei sieltä ole mahdollisuutta saada kiinteätä ip osoitetta.
- eija
Kyllä sen adsl päätteen joutuu sulkemaan ensin noin 15 sek. ja avaamaan taas uudestaan että se osote löytyy. Pelkästään tosta Käynnistä-suorita winipcfg se ei uudistu. Itse tietokonetta ei tietenkään tartte sulkea, vaikka sellasen ohjeen mäkin sain.
- Fisu
eija kirjoitti:
Kyllä sen adsl päätteen joutuu sulkemaan ensin noin 15 sek. ja avaamaan taas uudestaan että se osote löytyy. Pelkästään tosta Käynnistä-suorita winipcfg se ei uudistu. Itse tietokonetta ei tietenkään tartte sulkea, vaikka sellasen ohjeen mäkin sain.
Juu ei se automaattisesti uudistukkaan ennen kuin tirvasee tuota vapauta nappia ja sen jälkeen uudista, jonka yhteydessä windows hakee dhcp palvelimelta uuden ip osoitteen.
- eija
Fisu kirjoitti:
Juu ei se automaattisesti uudistukkaan ennen kuin tirvasee tuota vapauta nappia ja sen jälkeen uudista, jonka yhteydessä windows hakee dhcp palvelimelta uuden ip osoitteen.
ei se uudistu sitä nappiakaan tirvasemalla, siis mulla. Vaan pitää pistää pääte hetkeks kii.
- Fisu
eija kirjoitti:
ei se uudistu sitä nappiakaan tirvasemalla, siis mulla. Vaan pitää pistää pääte hetkeks kii.
No jo on omituinen vekotin en ole kyllä valitettavasti aikaisemmin tuommoista nähnyt ettei olisi toiminu. Ainoo mikä nyt teoriassa voisi olla niin palomuuri estää dhcp:n toiminnan mutta tuohonkaan en usko kun tuota konetta ei tarvitse startata.
Olen yhtä neuvoton siis kuin sinäkin. - kotiverkottaja
Itse veikkaisin, että adsl-modeemi/routteri voi myös olla konfattu väärin. Tai siinä voi olla vanha softa. Tsekkaa ja päivitä ensin.
Zyxel voi toimia joko pelkkänä siltana tai sitten router/NAT/dhcp-purkkina. Siirtyminen näiden kahden tilan välillä ei tapahdu yhdellä käskyllä tai ruksilla vaan useampaan paikkaan pitää tehdä jotain. Tuohon jälkimmäiseen tilaan ei ainakaan kaikissa Zyxeleissä pääse web-hallinnan kautta vaan se pitää tehdä telnetin kautta.
Suosittelen, että konfaat tuohon router-tilaan, sillä samalla saat jo jonkinlaisen turvan esim. verkkomatoja ja kaiken maailman porttiskannereita vastaan. Samalla todennäköisesti tuo dhcp ongelma tulee ainakin helpommaksi paikallistaa. - surffityttönen
Fisu kirjoitti:
winipcfg komennolla saankin uudistettu ip osoitteen.
Mutta sekin on liian typerä ja TURHA tapa.
Mielestäni liittymän/koneen/käyttiksen tulisi pitää tuo ip päällä koko ajan ilman mitään erityistoimia/uudistamista! - Fisu
surffityttönen kirjoitti:
winipcfg komennolla saankin uudistettu ip osoitteen.
Mutta sekin on liian typerä ja TURHA tapa.
Mielestäni liittymän/koneen/käyttiksen tulisi pitää tuo ip päällä koko ajan ilman mitään erityistoimia/uudistamista!nonih.. juu nyt rupes lyytikirjottamaan, siis yhteys kyllä palautuu tuon uudistuksen jälkeen? se on pohjimmiltaan win98:n vika että yhteys katkeaa, kun tuo ei osaa tuota uudistusta suorittaa automaattisesti. Ainaskin winXP osaa (joka taitaa olla hiukka liian raskas ko. koneelle jos muistan oikein). Win2000:sta en osaa sanoa varmaksi uudistaako se noita osotteita oikein vai ei.
- Eija
Fisu kirjoitti:
nonih.. juu nyt rupes lyytikirjottamaan, siis yhteys kyllä palautuu tuon uudistuksen jälkeen? se on pohjimmiltaan win98:n vika että yhteys katkeaa, kun tuo ei osaa tuota uudistusta suorittaa automaattisesti. Ainaskin winXP osaa (joka taitaa olla hiukka liian raskas ko. koneelle jos muistan oikein). Win2000:sta en osaa sanoa varmaksi uudistaako se noita osotteita oikein vai ei.
MMiten se vika voi olla 98:ssa, kun yhteys katkeaa tänään kerran eilen ei yhtään kertaa, toissapäivänä kaks kertaa? Esimerkiksi.
- Phisher
Eija kirjoitti:
MMiten se vika voi olla 98:ssa, kun yhteys katkeaa tänään kerran eilen ei yhtään kertaa, toissapäivänä kaks kertaa? Esimerkiksi.
pconfig /all
... clip clip clip joutavia ip asetuksia ...
Lease Obtained. . .: 6. huhtikuuta 2004 13:30:12
Lease Expires . . .: 6. huhtikuuta 2004 19:30:12
nuo arvot, dhcp lease ((lease expire)ip osoitteen viimeinen voimassa olo aika), tuota ei win98 osaa automaattisesti uusia, vaan menee käsitöiksi. Olen joskus laittanut tuon uusinnan ajastetuksi tehtäväksi, mutta ei sekään toiminut loputtomasti, ennemmin tai myöhemmin meni sekasin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760