Kyse toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta, (minimi aika asua 1 vuosi), vuosi kohta kulunut, pitääkö vuokralaien ilmoittaa jatkavansa asumista ko.huoneistossa vai jatkuuko vuokrasopimus automaattisesti? että uutta ei tarvitsisi tehdä?
Vuokrasopimuksesta
17
1703
Vastaukset
- santtu1975
jos kyseessä on toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus, kuten kirjoitit, niin se päättyy vasta kun jompikumpi osapuoli sen irtisanoo.
- määräaikainen ja ...
Sopimushan on jo alun alkaen laiton, sillä lain mukiaan sopimus on joko määräaikainen tai toistaiseksivoimassaoleva, ei kumpaakin yhtä aikaa. Koska lakia ei voi tulkita vuokralaisen haitaksi, sitä tulkitaan hänen eduksi.
Vuokralainen voi siis lähteä asunnosta kun vuosi tulee täyteen, eikä hänen tarvi edes ilmoittaa siitä, tai hän voi jatkaa asumista toistaiseksi, ihan valintansa mukaan.- Pienvuokranantaja
Toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus, johon on merkitty ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä, on laillinen. Tällä ei ole mitään tekemistä määräaikaisen vuokrasopimuksen kanssa.
- minimiaika?
Pienvuokranantaja kirjoitti:
Toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus, johon on merkitty ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä, on laillinen. Tällä ei ole mitään tekemistä määräaikaisen vuokrasopimuksen kanssa.
Laissa lukee ihan selvästi että vuokrsopimus on voimassa määräajan TAI toistaiseksi.
Käytännössähän noita tehdään, mutta sehän ei tarkoita sitä että ne olisivat laillisia.
Vähimmäisvaatimus nyt ainakin on se että vuoden määräaika koskee myös vuokranantajaa. - usko huviksesi
Laissa lukee näin
"Ehto, jolla vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön."
Eikö tuollainen ensimmäisen irtisanomispäivän sopiminen pidennä irtisanomisaikaa?!?!? - Pienvuokranantaja
usko huviksesi kirjoitti:
Laissa lukee näin
"Ehto, jolla vuokranantajan irtisanomisaikaa lyhennetään tai vuokralaisen irtisanomisaikaa pidennetään, on mitätön."
Eikö tuollainen ensimmäisen irtisanomispäivän sopiminen pidennä irtisanomisaikaa?!?!?Sopimuksessa jossa ainoastaan määrätään ensimmäinen mahdollinen irtisanomishetki, ei pidennetä irtisanomisaikaa. Tämän laillisuudesta on olemassa oikeuskäytäntö.
- kiinnostaisi...
Sopimuksessa jossa ainoastaan määrätään ensimmäinen mahdollinen irtisanomishetki, ei pidennetä irtisanomisaikaa. Tämän laillisuudesta on olemassa oikeuskäytäntö.
Itse en ole onnistunu löytämään aiheesta ensimmäistäkään oikeuden päätöstä.
Ainoastaan tulkintoja ja ne ovat usein toistensa vastakohtia, riippuen että tuleeko se vuokralaisia vai vuokranantajia edustavalta taholta. Tästä syystä epäilen että oikeudesta puuttuu vielä viimeinen niitti tähän keskusteluun. - 1+2
kiinnostaisi... kirjoitti:
Itse en ole onnistunu löytämään aiheesta ensimmäistäkään oikeuden päätöstä.
Ainoastaan tulkintoja ja ne ovat usein toistensa vastakohtia, riippuen että tuleeko se vuokralaisia vai vuokranantajia edustavalta taholta. Tästä syystä epäilen että oikeudesta puuttuu vielä viimeinen niitti tähän keskusteluun.Vuokralaisten keskusliittokin on sitä mieltä, että toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus, jossa on ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä määrätty on laillinen. Käytännössähän tämä on sama asia kuin solmittaisiin 2 erillistä vuokrasopimusta: määräaikainen vuokrasopimus vuodeksi ja toistaiseksi voimassaoleva, joka alkaa määräaikaisen vuokrasopimuksen päätyttyä.
- Laki päivitykseen
1+2 kirjoitti:
Vuokralaisten keskusliittokin on sitä mieltä, että toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus, jossa on ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä määrätty on laillinen. Käytännössähän tämä on sama asia kuin solmittaisiin 2 erillistä vuokrasopimusta: määräaikainen vuokrasopimus vuodeksi ja toistaiseksi voimassaoleva, joka alkaa määräaikaisen vuokrasopimuksen päätyttyä.
"Mikäli vuokrasuhteen osapuolet haluavat turvata vuokrasuhteen keston omalta kannaltaan riittäväksi, voidaan ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivämäärä sopia. Osapuolet voivat esimerkiksi sopia ensimmäiseksi irtisanomispäiväksi 1.9.2011. Tällöin irtisanomisilmoitus voidaan päivätä aikaisintaan 1.9 ja irtisanomisaika alkaa syyskuun viimeisestä ja päättyen lokakuun loppuun vuokralaisen ollessa irtisanojana. Vuokranantajan sanoessa irti vuokrasuhde päättyisi maaliskuun lopussa edellyttäen, että vuokranantajan irtisanomisaika on 6 kuukautta."
http://www.vuokralaistenkeskusliitto.fi/vkl.asp?page_id=5&luokka_id=2&main=1
Ehkä olisi syytä päivittää lain sanamuodot vastaamaan vallitsevaa käytäntöä. Minusta tuo ensimmäisen mahdollisen irtisanomispäivän sopiminen on täsmälleen sitä että sovitaan määräaikaiseen vuokrasopimukseen minimi asumisaika ja sehän on lain hengen vastaista.
Tarve tuohon minimiaikaan tuli, kun laki kielsi perimästä välityspalkkiota vuokralaiselta silloin kun toimeksiannon on tehnyt vuokranantaja.
- eräs vaaaaaan
tarviiko vuokran-antajalle mitään ilmottaa, että jatkaa asumistaan siinä vai tajuaako se automaattisesti, että en ole muuttamassa pois kun mitään ei kuulu?
- Pienvuokranantaja
Toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus jatkuu sopimuksen mukaisesti ilman erillisiä ilmoituksia. Ainoastaan asuntoa irtisanottaessa (tai sopimusta purettaessa) on ilmoitus toimitettava vuokranantajalle.
Määräaikainen vuokrasopimus päättyy määräaikana ilman erillisiä ilmoituksia. Määräaikainen ei automaattisesti jatku, vaan jatkoa halutessa on tehtävä uusi sopimus hyvissä ajoin ennen määräajan umpeutumista, jotta ei pahimmassa tapauksessa jää tyhjän päälle.
- Leila..
Minulla lukee sopimuksessa . Vuokrasopimus on määräaikainen. Sen alkamispäivä ja päättymispäivä. Sen jälkeen teksti, että määräaikaisen vuokrasopimuksen päätyttyä tämä sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Sopimuksen jatkamisesta nyt sovitun määräaikaisen vuokrakauden päätyttyä on ilmoitettava kuukautta ennen vuokrakauden päättymistä.
- Leilaa
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Todennäköisesti laiton, siinä heikennetään vuokralaisen irtisanomissuojaa.
Käsittääkseni olen solminut vuoden määräaikaisen sopimuksen. Jos vuokralainen haluaa jatkaa sitä toistaiseksi toistaiseksi voimassaolevana, hänen tulee ilmoittaa siitä kuukautta ennen kuin vuokrasopimus päättyy. Sopimus on välittäjäfirman tekemä. Omistan pienen yksiön keskustassa, jossa on neljäs vuokralainen asumassa. Kukaan aikaisemmista ei ole asunut siellä yhtä vuotta pitempään. Olen halunnut tehdä siksi tehdä vuoden vuokrasopimuksen, koska asunnon tuotot jäävät tosi pieniksi, jos useampaan kertaan vuodessa joutuu maksamaan välityspalkkion.
Tammikuussa vuokralainen ei ole maksanut tähän mennessä vuokraa. Miten prosessi jatkuu ? Laitoin eilen tekstiviestillä ystävällisen kyselyn. En ole saanut siihen vastausta. - Pienvuokranantaja
Leilaa kirjoitti:
Käsittääkseni olen solminut vuoden määräaikaisen sopimuksen. Jos vuokralainen haluaa jatkaa sitä toistaiseksi toistaiseksi voimassaolevana, hänen tulee ilmoittaa siitä kuukautta ennen kuin vuokrasopimus päättyy. Sopimus on välittäjäfirman tekemä. Omistan pienen yksiön keskustassa, jossa on neljäs vuokralainen asumassa. Kukaan aikaisemmista ei ole asunut siellä yhtä vuotta pitempään. Olen halunnut tehdä siksi tehdä vuoden vuokrasopimuksen, koska asunnon tuotot jäävät tosi pieniksi, jos useampaan kertaan vuodessa joutuu maksamaan välityspalkkion.
Tammikuussa vuokralainen ei ole maksanut tähän mennessä vuokraa. Miten prosessi jatkuu ? Laitoin eilen tekstiviestillä ystävällisen kyselyn. En ole saanut siihen vastausta.> määräaikaisen vuokrasopimuksen päätyttyä tämä sopimus jatkuu
> toistaiseksi voimassaolevana
Vuokrasopimus voi olla vain joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassaoleva. Määräaikainen sopimus ei siten voi jatkua toistaiseksi voimassaolevana.
Sen sijaan vuokralainen ja vuokranantaja voivat tehdä erillisen, toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen määräaikaisen jälkeen. Tällöin kyseessä on uusi vuokrasuhde, ei vanhan jatke, eli vuokranantajan irtisanomisaika on 3kk. Voi olla että oikeudessa tilanne tulkittaisiin niin, että kyseessä on alusta alkaen ollut toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus.
Samalla tavalla jos toistaiseksi voimassaolevaan sopimukseen kirjataan ensimmäinen mahdollinen irtisanomisen toimituspäivä esim. vuoden päähän, on vuokranantajalla vuoden vuokrasuhteen jälkeen 6kk irtisanomisaika.
> Kukaan aikaisemmista ei ole asunut siellä yhtä vuotta pitempään
Mielenkiintoista. Omissa vuokra-asunnoissani tätä ei ole tapahtunut. Keskustassa nekin.
> jos useampaan kertaan vuodessa joutuu maksamaan välityspalkkion.
Välityspalkkiolta säästyy, jos hakee vuokralaisen itse. Ei ole ollut vaikeaa. - Lellu...
> määräaikaisen vuokrasopimuksen päätyttyä tämä sopimus jatkuu
> toistaiseksi voimassaolevana
Vuokrasopimus voi olla vain joko määräaikainen tai toistaiseksi voimassaoleva. Määräaikainen sopimus ei siten voi jatkua toistaiseksi voimassaolevana.
Sen sijaan vuokralainen ja vuokranantaja voivat tehdä erillisen, toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen määräaikaisen jälkeen. Tällöin kyseessä on uusi vuokrasuhde, ei vanhan jatke, eli vuokranantajan irtisanomisaika on 3kk. Voi olla että oikeudessa tilanne tulkittaisiin niin, että kyseessä on alusta alkaen ollut toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus.
Samalla tavalla jos toistaiseksi voimassaolevaan sopimukseen kirjataan ensimmäinen mahdollinen irtisanomisen toimituspäivä esim. vuoden päähän, on vuokranantajalla vuoden vuokrasuhteen jälkeen 6kk irtisanomisaika.
> Kukaan aikaisemmista ei ole asunut siellä yhtä vuotta pitempään
Mielenkiintoista. Omissa vuokra-asunnoissani tätä ei ole tapahtunut. Keskustassa nekin.
> jos useampaan kertaan vuodessa joutuu maksamaan välityspalkkion.
Välityspalkkiolta säästyy, jos hakee vuokralaisen itse. Ei ole ollut vaikeaa.Keskisuuressa kaupunkissa olevassa pikku yksiössä vuokralaiset ovat tosiaan vaihtuneet vuoden välein. He ovat olleet nuoria ja siirtyneet asumaaan toiseen kaupunkiin jne. Sen sijaan Espoossa Sellon lähellä olevassa kaksiossa vuokralaiset ovat pysyneet pitempään. Kumpikin asunto irtisanottiin kesällä/keväällä. Yritin aluksi itse löytää vuokralaisen. Lähettelin sähköpostiviestejä netissä asuntoa etsiville ja kerroin alueella asuville tuttaville sekä ilmoitin netissä. Kun ne eivät parissa viikossa tuottaneet toivottua tulosta, laitoin asunnon välittäjälle. Miten muuten yksityinen tarkistaa luottotiedot ?
Olen ollut vuokranantajana jotain 17 vuotta. Vuokrien suhteen ei juurikaan ole ollut ongelmia. Jos on , vuokralainen on informoinut itse asiasta. Nyt tämän pikku yksiön vuokralainen ei ole maksanut vuokraansa tammikuulta. Jos maksua ei edelleenkään tule, miten minun tulee toimia, jotta pääsen mahdollisimman pienin kuluin ? Kyseessä on siis ison välitysliikkeen tekemä vuokrasopimus. Luin jostain, että jos vuokraa ei ole maksettu kahteen kuukauteen, vuokralaisen voi häätää tai vuokrasopimuksen purkaa ? Mitä tarkoittaa 2 kuukautta ? Odotetaanko 2 kuukautta kokonaan vai voiko esim jälkimmäisen kuukauden puolessa välissä todeta tilanteen ? Miten häätö/ sopimuksen purkaminen käytännössä tapahtuu ? - Pienvuokranantaja
Lellu... kirjoitti:
Keskisuuressa kaupunkissa olevassa pikku yksiössä vuokralaiset ovat tosiaan vaihtuneet vuoden välein. He ovat olleet nuoria ja siirtyneet asumaaan toiseen kaupunkiin jne. Sen sijaan Espoossa Sellon lähellä olevassa kaksiossa vuokralaiset ovat pysyneet pitempään. Kumpikin asunto irtisanottiin kesällä/keväällä. Yritin aluksi itse löytää vuokralaisen. Lähettelin sähköpostiviestejä netissä asuntoa etsiville ja kerroin alueella asuville tuttaville sekä ilmoitin netissä. Kun ne eivät parissa viikossa tuottaneet toivottua tulosta, laitoin asunnon välittäjälle. Miten muuten yksityinen tarkistaa luottotiedot ?
Olen ollut vuokranantajana jotain 17 vuotta. Vuokrien suhteen ei juurikaan ole ollut ongelmia. Jos on , vuokralainen on informoinut itse asiasta. Nyt tämän pikku yksiön vuokralainen ei ole maksanut vuokraansa tammikuulta. Jos maksua ei edelleenkään tule, miten minun tulee toimia, jotta pääsen mahdollisimman pienin kuluin ? Kyseessä on siis ison välitysliikkeen tekemä vuokrasopimus. Luin jostain, että jos vuokraa ei ole maksettu kahteen kuukauteen, vuokralaisen voi häätää tai vuokrasopimuksen purkaa ? Mitä tarkoittaa 2 kuukautta ? Odotetaanko 2 kuukautta kokonaan vai voiko esim jälkimmäisen kuukauden puolessa välissä todeta tilanteen ? Miten häätö/ sopimuksen purkaminen käytännössä tapahtuu ?> Miten muuten yksityinen tarkistaa luottotiedot ?
Helpoiten täältä, yksinkertaisesti netistä.
http://www.omatieto.fi/
Itse olen löytänyt useita vuokralaiskandidaatteja netti-ilmoituksilla.
> miten minun tulee toimia, jotta pääsen mahdollisimman pienin kuluin ?
Kaikki sinulle vuokralaisesta aiheutuneet aiheettomat kulut laitetaan vuokralaisen maksettavaksi. Vakuus on aina olemassa, mutta sitä ennen kannattaa hoitaa esim. perinnän kautta. Itselläni ei ole kuitenkaan omakohtaista kokemusta näistä, mutta nettisivuilla mainostavat että velallinen maksaa heidän kulunsa.
> Luin jostain, että jos vuokraa ei ole maksettu kahteen kuukauteen,
> vuokralaisen voi häätää tai vuokrasopimuksen purkaa ?
Vuokranmaksun laiminlyönti on vuokrasopimuksen purkuperuste, mutta vain jos se ei ole vaikutuksiltaan vähäinen. Parin päivän myhästyminen ei siten vielä tee purkuperustetta, mutta 2kk vuokrien rästiin jääminen kyllä. Joku on kirjoitellut että teoriassa riittää että myös toisen kuukauden vuokra on pari päivää myöhässä.
Vuokrasopimuksen purku tarkoittaa samalla vuokrasuhteen päättymistä juuri sillä kellonlyömällä ellei muusta sovita. Häätö on sitten tästä erillinen toimenpide jos vuokralainen ei suostu poistumaan.
> Miten häätö/ sopimuksen purkaminen käytännössä tapahtuu ?
Vuokrasopimuksen purkaminen on selitetty laissa hyvin selkeästi. Lyhyesti: lappu todistettavasti vuokralaiselle käteen.
Häätö on tuomioistuimen määräämä toimenpide, jonka viranomainen suorittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575960
- 1145545
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465237Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323235- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151811