Monenko käyttötunnin jälkeen suuttimet pitäisi huoltaa ?
Volvolla tietty tietävät ja maksaa maltaita, mutta löytyykö Turun alueelta asiansaosaavia huoltofirmoja kohtuuhinnoin?
Dieselin suuttimien huolto
38
14452
Vastaukset
- vulvumies
Huolla vasta kun kone ei käy, muuten haaskaat rahaa. Minulla Volvo vm 1985 eikä vielä ole tarvinnut huoltaa. Käy ja kukkuu.
- Sisäfoordi
Mitä suuttimille tehdään huollossa. Oma koneeni tupsauttaa hieman polttoainetta pakoputkesta tyhjäkäynnillä ja etenkin kylmänä. Lieneekö suutinten syytä vai mitä lie. Kun suuttimet huolletaan säädetäänkö ruiskutusta pumpusta jotenkin samalla kohdalleen. yms.
Koko operaatio on minullekkin melko vieras.- huollosta
Perinteisissä dieseleissä suuttimien huollossa käisttääkseni tarkistetaan ja tarvittaessa säädetään avautumispaine ja suihkun muoto. Muotoon vaikuttaa suuttimen kärki, joka on kuluva ja useimmissa malleissa vaihdettava osa. Oikeilla säädöillä on vaikutusta dieselin käyntiin, hyötysuhteeseen ja polttoainetalouteen, varmasti myöskin pitkässä juoksussa koneen käyttöikään. Syötön ajoitus ja määrä säädetään pumpusta ja nämä säädöt tehdään suuttimien ollessa paikoillaan.
- Jareta
Muistaakseni volvon ohje neuvoii 2000 tai 2500 h välein
on volvon AD 31- KAD 300 suuttimien tarkastusväli. Dieselkorjaamolla purku, pesu, kasaus ja säätö n.40e/kpl jos kärkiä joutuu vaihtamaan niin 80-200e/kpl riippuen versiosta
Ja lisäyksenä vielä, että huoltoväliä noudattamalla kärkiä ei yleensä tarvitse vaihtaa parin ensimmäisen huollon yhteydessä. Jos huoltoväli ylitetään, niin ne joutuu todennäköisesti uusimaan..
Eli haluatko maksaa (pahimmillaan) 1.300 €, vai 240 €??- Mr diesel
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ja lisäyksenä vielä, että huoltoväliä noudattamalla kärkiä ei yleensä tarvitse vaihtaa parin ensimmäisen huollon yhteydessä. Jos huoltoväli ylitetään, niin ne joutuu todennäköisesti uusimaan..
Eli haluatko maksaa (pahimmillaan) 1.300 €, vai 240 €??Kaikki Suomessa olevat kuorma-autot ja taksit ovat varustettu dieselmoottorilla. Niillä ajetaan tuhansia tunteja vuodessa. Tuon mukaan ammattiliikenteessä oleva kuorma-auto tai taksi kävisi suutinhuollossa noin kerran kuussa eli 12 kertaa vuodessa. Sanon höpö höpö noille huolloille. Rahastusta.
Mr diesel kirjoitti:
Kaikki Suomessa olevat kuorma-autot ja taksit ovat varustettu dieselmoottorilla. Niillä ajetaan tuhansia tunteja vuodessa. Tuon mukaan ammattiliikenteessä oleva kuorma-auto tai taksi kävisi suutinhuollossa noin kerran kuussa eli 12 kertaa vuodessa. Sanon höpö höpö noille huolloille. Rahastusta.
Autossa, on sitten henkilöauto, tai joku muu tieliikenteessä käytettävä dieselkäyttöinen ajoneuvo, niin tehonkäyttö on tieliikenteessä normiajossa 10-20 %. Veneessä se on pääsääntöisesti 90 %, ja lisäksi talven aikana tulevat syöpymiset pahentavat ongelmaa...
Joten pysy sinä autoissa, minä pysyn veneissä.. :)- Huolto pelaa
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Autossa, on sitten henkilöauto, tai joku muu tieliikenteessä käytettävä dieselkäyttöinen ajoneuvo, niin tehonkäyttö on tieliikenteessä normiajossa 10-20 %. Veneessä se on pääsääntöisesti 90 %, ja lisäksi talven aikana tulevat syöpymiset pahentavat ongelmaa...
Joten pysy sinä autoissa, minä pysyn veneissä.. :)Lisään vielä, että moottorin maalaus pitää myös uusia viiden vuoden välein. Volvon huoltaja tekee vihreäksi maalaamista 80 euron tuntihinnalla. On erittäin tärkeää käyttää alkuperäistä Volvo-maalia, muuten kone saattaa ryppyillä kesken kesäloman!
- 14
Mynädieseliin se on laadukas ja edullinen firma.
- H
pitkällä kokemuksella sanoisin suuttimien tarkistuksen olevan aiheellista n. 1000 tunnin välein, riippuen siitä onko käyntiinlähtö tai savutus ongelmia, ei tietenkään kunnossa olevaa moottoria kuulu purkaa. Mikäli vielä esiintyy ongelmaa, niin sitten myös ruiskutuspumpun huolto/säätö.
Olen myös huomannut suodatusteholtaan heikompien ns. tarvikesuodattimien (suod.teho yli 5 micronia) käyttämisen kuluttavan enemmän suuttimien kärkiä.
Olen pitkään jo suositellut esisuodatinta jonka suodatus kyky on 30 mic ja moottorin kylkeen 5 mic joka pitää pienimmätkin roskat pois ruiskutusjärjestelmästä.Taitaa sillä suodatuksella olla merkitystä. Itselläni on kaksi vedenerotinta ennen siirtopumppua ja sen jälkeen kaksi hienosuodatinpatruunaa. Kaverit kyllä tuppaavat vehnästelemään jotta saako se kone ollenkaan polttoainetta. Kuinka vain, on se kuitenkin pyörinyt pyöreät 2500 h eikä vielä savuttele ja käyntiinkin lähtee kuin uutena ollessaan. Suuttimia ei ole tässä välillä ropeloitu. Kone on Sole`Mini-26.
- -Mika-
sepe.teus kirjoitti:
Taitaa sillä suodatuksella olla merkitystä. Itselläni on kaksi vedenerotinta ennen siirtopumppua ja sen jälkeen kaksi hienosuodatinpatruunaa. Kaverit kyllä tuppaavat vehnästelemään jotta saako se kone ollenkaan polttoainetta. Kuinka vain, on se kuitenkin pyörinyt pyöreät 2500 h eikä vielä savuttele ja käyntiinkin lähtee kuin uutena ollessaan. Suuttimia ei ole tässä välillä ropeloitu. Kone on Sole`Mini-26.
Suuttimien kunnon merkityksestä: Yleensä karstoittunut/kulunut suutin menee sellaiseksi, että polttoaineen pisarakoko kasvaa. Tämä saa aikaan huonon käynistyvyyden kylmänä, koska seoksessa oleva polttoaine on nesteenä, ei sumuna. Lämmin kone toimii silti hyvin, koska se polttoaine höyrystyy heti siinä lämpimässä moottorissa, viimeistään osuessaan lämpimään metalliin.
Ja tämä ihan mersun disselien käyttökokemuksena... - wanha totuus
-Mika- kirjoitti:
Suuttimien kunnon merkityksestä: Yleensä karstoittunut/kulunut suutin menee sellaiseksi, että polttoaineen pisarakoko kasvaa. Tämä saa aikaan huonon käynistyvyyden kylmänä, koska seoksessa oleva polttoaine on nesteenä, ei sumuna. Lämmin kone toimii silti hyvin, koska se polttoaine höyrystyy heti siinä lämpimässä moottorissa, viimeistään osuessaan lämpimään metalliin.
Ja tämä ihan mersun disselien käyttökokemuksena...If it works, don't touch it !
- R K-S
niin ei tarvitse suuttimia huoltaa. Suuttimet kestävät normaalia käyttöä jopa tuhansia tunteja. Pitkä seisominen ja polttoaineen epäpuhtaudet pilaavat ne melko nopeasti.
- minä tiedän
Suuttimet kestävät tuhansia tunteja. Tarpeeton suuttimien irroittelu huonoilla työkaluilla ja taidoilla on vain pahaksi. Suuttimet viedään huoltoon vasta kun kone ei käy ja käymättömyys johtuu suuttimista. Veneilykäytössä (100 tuntia kausi) tarkoittaa huolto kerran 20 vuoteen.
- Uudet kärjet
Rkssän suojaöljy auttaa kyllä mutta ei todellakaan poista suutinkärkien uusimistarvetta. Suuttimet toimii kyllä monesti todella pitkään aivan riittävän hyvin, mutta moni on myös huomannut, että ei se moottori käynytkään niin hyvin ennen suutinkärkien uusimista...
Outo juttu kun suoliveneilijät niin kärkkäästi vastustavat suutinhuoltoa.
- hlk
hei kuk voi neuvoo minulla on toyota avensis diesel d4d 2005 .savottaa ja laiskuttaa ihän kuin tukossa välillä mitä voi tehdä
- Yanmarilla
Palaako moottorivaurion varoitusvalo. Moottorissa on imuilman magneettiventtiili, joka avautuu tarpeen mukaan, mulla se ei toiminut, moottori ei ottanut kuin 4000 kierr. Ei muuta vikaa kuin hapettuma johtoliittimessä, CRC:tä liittimeen, sen jälkeen ei ole vaivannut. Vika oli halpa korjata, sen selville saaminen maksoi 57€, kun piti käydä merkkikorjaamon tietokoneessa.
- kannattaa vaihtaa
Suttimet menevät huonoon kuntoon paljon nopeammin. Niihin vaikuttaa polttoaineen laatu eli vesi ja lika. Vaikka tankkaa puhdasta, niin tankkiin syntyy limaa bakteerien takia kun liemi seisoo.
Suuttimet vaihtoon, kun ne ei toimi eli tehot häipyy, savu on mustaa tai valkoista, ahtopaine ei nouse, moottoreiden tehot erilaiset, ei tahdo käynnistyä jne...
400-500 tuntia voi ola lähempänä totuuttaHerätkää nyt ihmeessä kuvitelmistanne, toi 400...500 h on öljynvaihtoväli.
Edes silloin kun veneissä sai käyttää mitä tahansa "tärpättiä" polttoaineena, ei suuttimien testiväli ollut sama kuin öljynvaihtoväli ! (suuttimiahan ei huolleta, ne vain testataan, kuvio, paine, vuoto)
Olisiko heroilla ollut manuaalin käännösvirhe hyppysissä, muutenhan nuo jutut on täysin järjettömiä ?- e.k.r
e.d.k kirjoitti:
Herätkää nyt ihmeessä kuvitelmistanne, toi 400...500 h on öljynvaihtoväli.
Edes silloin kun veneissä sai käyttää mitä tahansa "tärpättiä" polttoaineena, ei suuttimien testiväli ollut sama kuin öljynvaihtoväli ! (suuttimiahan ei huolleta, ne vain testataan, kuvio, paine, vuoto)
Olisiko heroilla ollut manuaalin käännösvirhe hyppysissä, muutenhan nuo jutut on täysin järjettömiä ?Niinpäniin, "herrat" ei ole järjettömiä, herroilla on vain sellaista, jota kutsutaan kokemukseksi. Veneillä ajetaan keskimäärin 50 tuntia vuodessa, lopun ajan seisovat paikallaan. 10 vuoden suuttimien vaihtoväli ei ole lyhyt. Siinä ajassa tiivisteet kovettuvat ja materiaaliin tulee korroosiota.
Samalla tahdilla öljyt ja suodattimet vaihdetaan vuosittain koska likainen öljy aiheuttaa pistesyöpymiä vaikke olisi vanhaa.
Suosittelen, että kerrot omista tavoistasi mahdolliselle veneen ostajalle (jos sinulla on sellainen, mitä vahvasti epäilen). Osaa sitten varautua. - No jo
e.d.k kirjoitti:
Herätkää nyt ihmeessä kuvitelmistanne, toi 400...500 h on öljynvaihtoväli.
Edes silloin kun veneissä sai käyttää mitä tahansa "tärpättiä" polttoaineena, ei suuttimien testiväli ollut sama kuin öljynvaihtoväli ! (suuttimiahan ei huolleta, ne vain testataan, kuvio, paine, vuoto)
Olisiko heroilla ollut manuaalin käännösvirhe hyppysissä, muutenhan nuo jutut on täysin järjettömiä ?Joku järkeväkin.
Ei niitä suuttimia nypitä joka öljynvaihdon yhteydessä testattavaksi, olisiko mennyt polttoainesuodattimet ja suuttimet sekaisin. - Haloo kaali
e.k.r kirjoitti:
Niinpäniin, "herrat" ei ole järjettömiä, herroilla on vain sellaista, jota kutsutaan kokemukseksi. Veneillä ajetaan keskimäärin 50 tuntia vuodessa, lopun ajan seisovat paikallaan. 10 vuoden suuttimien vaihtoväli ei ole lyhyt. Siinä ajassa tiivisteet kovettuvat ja materiaaliin tulee korroosiota.
Samalla tahdilla öljyt ja suodattimet vaihdetaan vuosittain koska likainen öljy aiheuttaa pistesyöpymiä vaikke olisi vanhaa.
Suosittelen, että kerrot omista tavoistasi mahdolliselle veneen ostajalle (jos sinulla on sellainen, mitä vahvasti epäilen). Osaa sitten varautua.Menikö sulta jotenkin sekaisin käyttötunnit ja vuodenajat ?
Mitä v***n merkitystä sillä on , käyttääkö joku moottoriaan kuinka paljon /vuosi
Siitä, miten paljon vuodessa ajetaan, ei ollut kyse, vaan käyttötuntimäärästä, niissä on selvä ero.
Jos valmistaja ehdottaa suuttimien tarkastusjaksoksi vaikka 1 vuosi, niin ei se tarkoita 400 h , vaikka joku ei vuodessa ajaisikaan enempää. - Huh huh
e.k.r kirjoitti:
Niinpäniin, "herrat" ei ole järjettömiä, herroilla on vain sellaista, jota kutsutaan kokemukseksi. Veneillä ajetaan keskimäärin 50 tuntia vuodessa, lopun ajan seisovat paikallaan. 10 vuoden suuttimien vaihtoväli ei ole lyhyt. Siinä ajassa tiivisteet kovettuvat ja materiaaliin tulee korroosiota.
Samalla tahdilla öljyt ja suodattimet vaihdetaan vuosittain koska likainen öljy aiheuttaa pistesyöpymiä vaikke olisi vanhaa.
Suosittelen, että kerrot omista tavoistasi mahdolliselle veneen ostajalle (jos sinulla on sellainen, mitä vahvasti epäilen). Osaa sitten varautua.Missä ihmeen haavemaailmassa nämä "besserwisserit" elää ?
Kuka vie moottorinsa suuttimet joka vuosi tai 400 tunnin välein testattavaksi ? - Kaalilotto
Haloo kaali kirjoitti:
Menikö sulta jotenkin sekaisin käyttötunnit ja vuodenajat ?
Mitä v***n merkitystä sillä on , käyttääkö joku moottoriaan kuinka paljon /vuosi
Siitä, miten paljon vuodessa ajetaan, ei ollut kyse, vaan käyttötuntimäärästä, niissä on selvä ero.
Jos valmistaja ehdottaa suuttimien tarkastusjaksoksi vaikka 1 vuosi, niin ei se tarkoita 400 h , vaikka joku ei vuodessa ajaisikaan enempää.Hengitä välillä niin saa aivot happea.
Laita linkki siitä merimoottorista, jonka ohjekirjassa öljynvaihtoa ei suositella tehtäväksi vuoden välein riippumatta tuntimäärästä. Voit vielä laittaa linkin siitä, etä keskimääräinen ajotuntimäärä on 400 tuntia.
Venemottori ei kulu ajossa vaan säilytyksessä. Pysyisi paremmassa kunnossa, jos ajettaisiin enemmän.
Sun tyylisi on samaa kuin muukin "tieto" taso. Ei kiinnosta jatkaa, tee mitä haluat ja lukijoista voi samankaltaiset lotota sun ohjeiden kanssa. - Valitettavasti
No jo kirjoitti:
Joku järkeväkin.
Ei niitä suuttimia nypitä joka öljynvaihdon yhteydessä testattavaksi, olisiko mennyt polttoainesuodattimet ja suuttimet sekaisin.Ei varmasti viedäkään.
Se ei tarkoita sitä, etteikö niitä pitäisi viedä.
Ilmeisesti et tiedä öljynvaihdosta etkä koneista mitään, mutta sinua varten on trossi palvelu ja meripelastus.
Voit sitten kertoa, että moottori on asiallisesti huolettu ja öljyt vaihdettu joka kahdeksas vuosi, impelleri on alkuperäinen koska tubnteja on niin vähän :D - Anonyymi
Huh huh kirjoitti:
Missä ihmeen haavemaailmassa nämä "besserwisserit" elää ?
Kuka vie moottorinsa suuttimet joka vuosi tai 400 tunnin välein testattavaksi ?Jossain onnetomissa VP kuutoskoneissa saa ventiilien välyksetkin säätää 200 tunnin välein, apua!
Omassa merikoneessa ensimmäinen säätö 5000 tunni kohdalla... - Anonyymi
Hyvä vitsi🍺🍺🍺🍺🍺😁😁😁
- Mylläri
Myin tuossa taannoin veneen dieselmoottorilla, kehuivat moottoria siistiksi, olin maalannut sen hetkeä aikaisemmin vihreällä maalilla :)
Asensin omaan veneeseeni ajamattoman, mutta toki vanhahkon Fordin koneen 7 vuotta sitten. Kävin läpi myös dieselpuolen enen asennusta ja tarkiatutin suuttimet. viime vuonna panin merkille, että kone savuttaa aika runsaasti. Huollatin tänä vuonna suuttimet, joka tarkoitti elememttien uisimista, hinta 420€. Kone käy ihan eri tavalla, eikä enää savuta likimainkaan, kuten aikaisemmim. Ajotunteja oli koneelle tullut ehkä 500-700h tuona aikana. Suosittelen kyllä suutinhuoltoa, vaikuttaa kneen käyntiin paljon.
- Kokemusta ei luuloa
Lähes identtinen kokemus n650 tunnin kohdalla.
Kulutus pieneni ja tehot lisääntyivät. Kone käy kuin kissa, iso sellainen. - Valmistajan kanta
Kokemusta ei luuloa kirjoitti:
Lähes identtinen kokemus n650 tunnin kohdalla.
Kulutus pieneni ja tehot lisääntyivät. Kone käy kuin kissa, iso sellainen." 44-year-old Perkins 4-236 recommends an injector service every 1,000 hours.
On older engines, service is normally performed at regular intervals, but for some newer engines, the manual will suggest you only service injectors if you notice a problem. " - Sama juttu
Valmistajan kanta kirjoitti:
" 44-year-old Perkins 4-236 recommends an injector service every 1,000 hours.
On older engines, service is normally performed at regular intervals, but for some newer engines, the manual will suggest you only service injectors if you notice a problem. "Bukh 20dv käytettynä ostettu, itsellä 4-vuosi käytössä.
Suuttimien huolto dieselkorjaamolla, ei mitään eroa käynnissä tai muussakaan ? ? - To Boni
Mooi!
Vanhoissa Foorteissa on erikoiset venttilivarrenkumit, ns. sateenvarjokumit, jotka ovat tiukat venttiilinvarteen, ne peittävät venttiiliohjurin, silloin kun ne venttiilit avautuvat ja estävät ettei imuventtiili ime öljyä ohjurista palotilaan. Taaksepäin kallellaan olevat Ford-venemoottori savuttavat osittain siksi, kun takimainen venttiilipari saattaa olla osittain öljyn alla ja sateenvarjokumi suorastaan pumppaa öljyä takimmaisen sylinteriin. Kun kone käy ajokierroksilla, öljyä tulee venttiilikoneistolle niin runsaasti, ettei takimainen valumareikä pysty imemään kaikkia, jolloin öljyn pinta nousee, valuakseen viimeistä edellisestä reiästä öljypohjaan. En keksinyt savuttavaan omaan 6 syl. Foorttiini muuta selitystä, koska viitos ja kuutos sylinterien pakokanavat olivat aivan karstaiiset. mulla kone oli 8 ast kaltevuudessa akseleineen. Helpottaa, jos kytkimen laippa on 7 ast. kulmassa kuten uudemmissa vaihteistoissa on.
- R K-S
Jos moottori toimii normaalisti, niin ei tarvise tehdä mitään. Laiat kuitenkin talveksi diesel suojaöljyä pa-järjestelmään. Se suojaa suuttimia ja pumppua pitkän seisonta
ajan aikana. - Anonyymi
Kuten aloittaja kysyi,diesel-ruiskusuuttimien huoltovälistä,olipa mopo-auto tai mikä hyvänsä,milloin ja kuinka usein huollot pitäisi suorittaa. Eli yksinkertaisesti paineen tarkistus,eli antaako suutin oikeanlaisen suihkun,suihku on säädettävissä ja suihkun kärjet,riittääkö puhdistus,paljonko maksaa suihkujen tarkistus esim.jos ottaa ne itse irti,tietenkin jos osaa ja on välineet?. Siis ihan perusasiaan kokemuksia,vinkkejä ja varoituksia niille joilla ei ole kokemusta esim.suihkujen irroittamisesta.
On käsittämätöntä,miten aloittajan kysymykseen vastailut menevät täysin jonnekin avaruuteen,ties minne ihme väittelyyn ja ylimieliseen viisasteluun.
Sama typeryyden huipentuma on vallannut alaa lähes kaikilla vastaavilla foorumeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1709991Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523305Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483061- 632784
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2022149- 1142103
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä651581Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121336Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221316