Hei!
Olen ottamassa koiraa ja ajattelin kysyä teiltä ihmiset mikä koira soipisi kerrostaloon?
Tarkoitus olisi siis löytää joku aika pieni koira, joka ei haukkuisi heti kun jättää hetkeksi yksin kerrostaloasuntoon? Koira joka kestää olla yksin, mutta josta on myös seuraa?
Jokin terrieri olisi erittäin mieluinen rotu minulle, mutta eikös nämä ole niitä riiviörotuja? :D
Eli kokemuksia ja ehdotuksia otetaan vastaan! :)
Koira ja kerrostalo
41
2674
Vastaukset
- näinköhänkö
Ei näillä eväillä vielä ehdotella... Kuinka paljon aiot liikkua koiran kanssa? Harrastaa jotain? Paljonko olet kotona koiran kanssa? Paljonko aiot nähdäö vaivaa koiran koulutukseen? Onko perheessäsi muita eläimiä? Lapsia? Terrierit tarvitsevat paaaljon liikuntaa ja aktiviteettejä, muuten ovat "riiviöitä". Ne ovat helposti koulutettavissa, mutta saattavat olla herkkähaukkuisia (totutus ja koulutus auttavat tähänkin). Selvitä ensi millaisen kodin pystyisit antamaan koiralle ja ala vasta sitten miettimään millainen koira sopisi sinulle. Koira kuitenki elää sitten yli 10 vuotta kanssasi...
- Muumitäti33
Kyllä olen ottanut huomioon koiran liikkumistarpeen jne.. nyt oli kuitenkin kysymys siitä, millainen koira kerrostaloon sopii.. Tietenkin hyvä olisi jos kissojen kanssa tulisi toimeen. Kokemusta koirista on, mutten ole kerrostalossa asuessani omistanut koiraa. Ennen siis asuin omakotitalossa ja koirista ja niiden kanssa liikkumisesta ja puuhastelusta on kyllä kokemusta.
Nimenomaan terrierien kanssa olen ollut tekemisissä, mutta ne eivät varmaan ole paras vaihtoehto kerrostaloon?
Eli olen kyllä valmis liikkumaan koiran kanssa ja näkemään vaivaa että koiran saa koulutettua. Etuus tietenkin olisi että koira olisi helposti koulutettavissa.
Eli palaan takaisin pääasiaan, koira joka normaalisti sopisi kerrostaloasuntoon? - näinköhänkö
Muumitäti33 kirjoitti:
Kyllä olen ottanut huomioon koiran liikkumistarpeen jne.. nyt oli kuitenkin kysymys siitä, millainen koira kerrostaloon sopii.. Tietenkin hyvä olisi jos kissojen kanssa tulisi toimeen. Kokemusta koirista on, mutten ole kerrostalossa asuessani omistanut koiraa. Ennen siis asuin omakotitalossa ja koirista ja niiden kanssa liikkumisesta ja puuhastelusta on kyllä kokemusta.
Nimenomaan terrierien kanssa olen ollut tekemisissä, mutta ne eivät varmaan ole paras vaihtoehto kerrostaloon?
Eli olen kyllä valmis liikkumaan koiran kanssa ja näkemään vaivaa että koiran saa koulutettua. Etuus tietenkin olisi että koira olisi helposti koulutettavissa.
Eli palaan takaisin pääasiaan, koira joka normaalisti sopisi kerrostaloasuntoon?Niin sitä meinasin, ettei mikään rotu ole soveltuva tai ei soveltuva tietynlaiseen asuntoon... Vaan rotu valitaan sen mukaan, mitä SINÄ koiraltasi haluat ja mitä olet sille valmis antamaan. Lähes kaikki koirat saa koulutettu ja ne ovat sopeutuvaisia otuksia. Mopsi ei ole kovinkaan kovahaukkuinen ja kompaktin kokoinen. Ota nyt ihmeessä itse selvää roduista ja niiden ominaisuuksista esim hauva.com tms. koirasivustoilta.
- Muumitäti33
näinköhänkö kirjoitti:
Niin sitä meinasin, ettei mikään rotu ole soveltuva tai ei soveltuva tietynlaiseen asuntoon... Vaan rotu valitaan sen mukaan, mitä SINÄ koiraltasi haluat ja mitä olet sille valmis antamaan. Lähes kaikki koirat saa koulutettu ja ne ovat sopeutuvaisia otuksia. Mopsi ei ole kovinkaan kovahaukkuinen ja kompaktin kokoinen. Ota nyt ihmeessä itse selvää roduista ja niiden ominaisuuksista esim hauva.com tms. koirasivustoilta.
Kyllä minä nämä asiat tiedän ja olen ottanut huomioon. MUTTA eräiden koirien rotumääritelmässä jo lukee, ettei sovellu kerrostaloon!! En niitä lähtisi ottamaankaan jos on olemassa riski, että koira ei sopeudu. Ja tiedän että riski on aina, mutta suurempi se on koirissa joista erikseen se mainitaan. Eli olen kyllä asioita selvitellyt!!
- on helppo
Muumitäti33 kirjoitti:
Eli palaan takaisin pääasiaan, koira joka normaalisti sopisi kerrostaloasuntoon?Italianvinttikoira! Kaverillani on niitä kaksi kerrostalossa. Ihania syliintunkijoita!
- on
on ihan tavallinen pystykorva kerrostalossa. Ei ole mitään ongelmia ollut tuon kanssa haukkumisesta kun olen poissa. Lähtiessä komentaa pari kertaa että takaisin juntti ja siinä se.
Ei myöskään ole ikävystyksissään tuhonnut paikkoja eikä vääntänyt mitään protestitryffeleitä eikä jaffalammikoita lattialle.
Kaikki tämä vaati alussa muutaman päivän koulutuksen ettei sisällä haukuta, ja se oli siinä. Nopeaälyinen koira kyllä ymmärtää nopsaan.
Sen kyllä tiedän että jos vaikka huoltomies yrittäisi tulla sisään niin hampaankuvat persiissä kyllä poistuisi. Eli luotettava "rikolliskarkotin" onpi hän.
Työskentelen pääosin kotona, mutta välillä on kuitenkin asioita jotka on hoidettava muualla ja pisimmillään olen ollut poissa 12 tuntia, eikä palatessa mitään ongelmia.- omistajan opetat
sen elämään siellä. Eli täysin omistajan taidoista ja viitseliäisyydestä kiinni. Tutustu ihmeessä rotuun, jonka valitse, TARKOIN, ja ota selvää koiran kouluttamisesta (rotukohtaisia eroja, kuten varmasti tiedätkin), hanki vasta sitten.
- että se sopeutuu
omistajan opetat kirjoitti:
sen elämään siellä. Eli täysin omistajan taidoista ja viitseliäisyydestä kiinni. Tutustu ihmeessä rotuun, jonka valitse, TARKOIN, ja ota selvää koiran kouluttamisesta (rotukohtaisia eroja, kuten varmasti tiedätkin), hanki vasta sitten.
kerrostaloon... Miksi haluat koiran? Siitä pitää lähteä, silloin löydät itsellesi sopivan rodun. Monikin koira sopeutuu kerrostaloon, mutta entä sitten... Sen elämä voi olla tosi aneemista, jos omistaja ei tarjoa sille virikkeeksi muuta kuin lenkillä käynnin. Eli mieti miksi haluat koiran, silloin tiedät mikä rotu se on ja voit alkaa tutkimaan sukupuita, että löydät sinulle parhaiten sopivan. Samanrodun sisällähän voi olla isojakin eroja.
- ärsyttää tommone
että se sopeutuu kirjoitti:
kerrostaloon... Miksi haluat koiran? Siitä pitää lähteä, silloin löydät itsellesi sopivan rodun. Monikin koira sopeutuu kerrostaloon, mutta entä sitten... Sen elämä voi olla tosi aneemista, jos omistaja ei tarjoa sille virikkeeksi muuta kuin lenkillä käynnin. Eli mieti miksi haluat koiran, silloin tiedät mikä rotu se on ja voit alkaa tutkimaan sukupuita, että löydät sinulle parhaiten sopivan. Samanrodun sisällähän voi olla isojakin eroja.
tietää nämä koulutus ja muut jutut, voisitteko nyt ystävällisesti ehdotella niitä rotuja jotka sopeutuu paremmin kuin toiset. Rotuehdotuksia ja omia kokemuksia kysyttiin ei kuinka niitä koulutetaan eikä kuinka niitä aktivoidaan.
Oppikaa nyt jo lukemaan lapset!!!
Ja mitä hemmettiä se teille kuuluu onko aloittaja himolenkkeilijä vai himoharrastaja? - vaihtelua..
sitä vaihtelua tapahtuu myös pentueen sisälläkin.. Parempi etsiä hyvä vastuuntuntoinen kasvattaja, joka auttaa etsimään pentueesta juuri itselle sopivan tuntuisen koiran. En ole ikinä ymmärtänyt kasvattajia, jotka antavat ostajan yksin päättää minkä pennun pentueesta valitsee.. Kasvattaja kuitenkin on pentujen kanssa kaikkein lähekkäimmin tekemisissä, ja voi arvioida täten parhaiten minkälainen yksilö kustakin pennusta saattaa tulevaisuudessa kasvaa. Eli ei anna sitä epävarmaa tapausta esim. ensimmäistä koiraa hankkivalle tms, vaikka ostaja olisi kuinka ihastunut pentuun..
Eli ei se sukupuukaan kaikkea kerro. Jokainen koira on yksilö. - Muumitäti33
Kyllä olen selvillä miksi olen koiraa ottamassa, se ei kuulu nyt tähän aiheeseen ollenkaan. Eikä se myöskään kuulu kenellekään, miksi koiran haluan. Kyselin nyt tässä VIISAILTA ihmisiltä, että millainen koira sopeutuu hyvin kerrostaloon! En tässä ensimmäistä teidän mielestänne kerrostaloon sopivaa koiraa ollut ottamassa, kyllä tarkoitus oli enemmänkin tutkiskella, onko koira minulle juuri se sopiva!
- joitakin ehdotuksia
tässä joitakin pieniä koirarotuja, joita itselläni/tutuillani on kerrostaloissa ollut ja jotka ovat siellä hyvin viihtyneet.
- Erilaiset vinttikoirat (esim. italianvinttikoira, whippet.. voi olla kuitenkin järkevää jossakin vaiheessa hankkia toiselle kaveri, jos paljon yksinoloa tiedossa)
- kiinanharjakoira (aika paljon vaivaa ihon hoidossa nämä tuttavani yksilöt ainakin olivat kovia haukkumaan yleisille äänille..)
- schipperke (aktiivinen)
- welsh corgi (portaissa kulkemista varottava.. selkävaivat!)
- tiibetinspanieli (perus seurakoira, en kyllä tiedä miten paljon viihtyy yksin kun seuraksi jalostettu.. Tuskin muutama tuntu/pv haittaa :))
- jos terrieriä kaipaat, niin ehkä australianterrieri? Tuttavallani on näitä kolme, ja ovat hiljaisia kavereita muutenkin hyvin sopeutuneita kaupunkielämään) http://www.australianterrierikerho.fi/rotu.html- Muumitäti33
Kiitos ystävällisestä ja aiheessä pysyvästä vastauksesta! :)
- jaare
Onko koira luotu elämään betonilokerikossa.
Hanki kilpikonna.- luotuja
vaan lepäämään. Luonnon susillakin pesäluola on pieni ja ahdas > turvallinen. Pesässä ei riehuta/metsästetä/leikitä, vaan siellä levätään tulevia koitoksia varten ;)
- jaare
luotuja kirjoitti:
vaan lepäämään. Luonnon susillakin pesäluola on pieni ja ahdas > turvallinen. Pesässä ei riehuta/metsästetä/leikitä, vaan siellä levätään tulevia koitoksia varten ;)
Aivan, ja sitten käydään aamulla luolasta 10 min pissilenkillä ja illalla sama uudestaan...
- (luotuja)
jaare kirjoitti:
Aivan, ja sitten käydään aamulla luolasta 10 min pissilenkillä ja illalla sama uudestaan...
Toki on varmasti näitäki, jotka sortuvat ns helppoon koiran pitoon, eikä näe koiransa tarpeita. Kuitenkin suurin osa tietämistäni kaupunkikoirista ovat onnellisia ja saavat tarpeeksi virikkeitä onnellista elämää varten. Varmasti enemmän kuin moni omakotitalon koira, jossa sorrutaan helposti väin päästämään koirat pihalle asioilleen.
Monet kaupunkilaiset hankkivat koiran nimenomaan kaveriksi luontoon liikkumiselle. Moni on yksinäinen, eikä välttämättä uskalla liikkua metsässä esimerkiksi marjastamassa/sienestämässä ilman seuraa, ja siihen koira on oiva helpotus ja apu. Itselleni (asun pienessä kaupungissa) koira on seuralainen, joka tulee päivittäin kanssani luontoon seuraksi, kun en kaupungissa viihdy ja yksin on ikävä mennä. Opiskelijana kuitenkin on aika lailla pakko kaupungissa asustella, jotta matkat ei veny aivan järjettömiksi (tämä matka-aika olisi tietenkin koiralta heti pois..), mutta onneksi auto on keksitty, jolla huristamme nopeasti pidemmällekkin metsiin/pelloille/vaellusreissuille/mökille nauttimaan luonnon rauhasta.
Valitettavasti myös itse joudun päivässä ainakin yhden pissatuslenkin tekemään kaupunkialueella, ja on ikävää, jos sinunlaisesi ihmiset meidät nähdessämme kuvittelevat koirani olevan jotekin onneton.. Mutta ethän sinä voi tietää, että aamulla olemme olleet jo pitkällä metsälenkillä ja seuraavana päivänä olisi lähtö viikon vaellusreissulle.
Eli ei tuomita kaikkia kaupunkikoiria! Enkä kyllä näe tarpeellista aloittajalle näin itsestään selviä asioita mainita, vastuuntuntoiselta koiraihmiseltä vaikuttaa. Mielestäni on vain hyvä, että aloittaja realistisesti miettii, että ehkä sinne kerrostaloon ei kuitenkaan ole aivan järkevää ottaa kovin vietikästä koiraa, ellei halua koko elämänsä pyörivän koiran tarpeiden ympärillä.. - hfghgdhg
(luotuja) kirjoitti:
Toki on varmasti näitäki, jotka sortuvat ns helppoon koiran pitoon, eikä näe koiransa tarpeita. Kuitenkin suurin osa tietämistäni kaupunkikoirista ovat onnellisia ja saavat tarpeeksi virikkeitä onnellista elämää varten. Varmasti enemmän kuin moni omakotitalon koira, jossa sorrutaan helposti väin päästämään koirat pihalle asioilleen.
Monet kaupunkilaiset hankkivat koiran nimenomaan kaveriksi luontoon liikkumiselle. Moni on yksinäinen, eikä välttämättä uskalla liikkua metsässä esimerkiksi marjastamassa/sienestämässä ilman seuraa, ja siihen koira on oiva helpotus ja apu. Itselleni (asun pienessä kaupungissa) koira on seuralainen, joka tulee päivittäin kanssani luontoon seuraksi, kun en kaupungissa viihdy ja yksin on ikävä mennä. Opiskelijana kuitenkin on aika lailla pakko kaupungissa asustella, jotta matkat ei veny aivan järjettömiksi (tämä matka-aika olisi tietenkin koiralta heti pois..), mutta onneksi auto on keksitty, jolla huristamme nopeasti pidemmällekkin metsiin/pelloille/vaellusreissuille/mökille nauttimaan luonnon rauhasta.
Valitettavasti myös itse joudun päivässä ainakin yhden pissatuslenkin tekemään kaupunkialueella, ja on ikävää, jos sinunlaisesi ihmiset meidät nähdessämme kuvittelevat koirani olevan jotekin onneton.. Mutta ethän sinä voi tietää, että aamulla olemme olleet jo pitkällä metsälenkillä ja seuraavana päivänä olisi lähtö viikon vaellusreissulle.
Eli ei tuomita kaikkia kaupunkikoiria! Enkä kyllä näe tarpeellista aloittajalle näin itsestään selviä asioita mainita, vastuuntuntoiselta koiraihmiseltä vaikuttaa. Mielestäni on vain hyvä, että aloittaja realistisesti miettii, että ehkä sinne kerrostaloon ei kuitenkaan ole aivan järkevää ottaa kovin vietikästä koiraa, ellei halua koko elämänsä pyörivän koiran tarpeiden ympärillä.."mutta onneksi auto on keksitty, jolla huristamme nopeasti pidemmällekkin metsiin/pelloille/vaellusreissuille/mökille nauttimaan luonnon rauhasta."
Jos huomasit niin tuossa toisaalla käydään keskustelua koiran ja auton ilmastovaikutuksista. Jossain tutkimuksessa oli todettu koiran hiilijalanjälki maasturin veroiseksi. Keskusteluketjussa jotkut perustelevat koiran "paremmuutta" sillä, että se myös liikuttaa ihmistä luontoystävällisesti. Kuinka tähän näkemykseen sopii se, että koiran lisäksi tarvitaan auto, jotta koira saa riittävästi liikuntaa? Ei kuulosta kovin ekologiselta.
Onkohan koiran paikka aivan oikeasti kaupungissa? - (luotuja)
hfghgdhg kirjoitti:
"mutta onneksi auto on keksitty, jolla huristamme nopeasti pidemmällekkin metsiin/pelloille/vaellusreissuille/mökille nauttimaan luonnon rauhasta."
Jos huomasit niin tuossa toisaalla käydään keskustelua koiran ja auton ilmastovaikutuksista. Jossain tutkimuksessa oli todettu koiran hiilijalanjälki maasturin veroiseksi. Keskusteluketjussa jotkut perustelevat koiran "paremmuutta" sillä, että se myös liikuttaa ihmistä luontoystävällisesti. Kuinka tähän näkemykseen sopii se, että koiran lisäksi tarvitaan auto, jotta koira saa riittävästi liikuntaa? Ei kuulosta kovin ekologiselta.
Onkohan koiran paikka aivan oikeasti kaupungissa?huomioon, että tekisin nämä matkat todennäköisesti kuitenkin oli koira tahi ei. Pidän luonnosta liikkumisesta, ja käytän usein busseja esimerkiksi nuuksioon mentäessä. Mutta kaikkialle ei ole hyviä bussiyheyksiä, ja siksi auto. Koira on minulle nimenomaan seuralainen näille reissuille. Tein niitä jo ennen kuin hankin koiran.
Eli en koe, että olisi koirani seurausta tuo auton ilmastovaikutus. Koirani myös syö raakaruokaa, jota isältäni saan (metsästää). En kyllä suostu tuntemaan huonoa omatuntoa siitä, että otan koirani mukaan luontoretkilleni. Varsinkaan kun muutenkin yhdessä kulutamme varmasti vähemmän kuin moni muu. Minun ei esimerkiksi tarvitse tehdä lentomatkoja, kun saan tyydytykseni lähiluonnosta koirani kanssa liikkuessa ;) - (luotuja)
(luotuja) kirjoitti:
huomioon, että tekisin nämä matkat todennäköisesti kuitenkin oli koira tahi ei. Pidän luonnosta liikkumisesta, ja käytän usein busseja esimerkiksi nuuksioon mentäessä. Mutta kaikkialle ei ole hyviä bussiyheyksiä, ja siksi auto. Koira on minulle nimenomaan seuralainen näille reissuille. Tein niitä jo ennen kuin hankin koiran.
Eli en koe, että olisi koirani seurausta tuo auton ilmastovaikutus. Koirani myös syö raakaruokaa, jota isältäni saan (metsästää). En kyllä suostu tuntemaan huonoa omatuntoa siitä, että otan koirani mukaan luontoretkilleni. Varsinkaan kun muutenkin yhdessä kulutamme varmasti vähemmän kuin moni muu. Minun ei esimerkiksi tarvitse tehdä lentomatkoja, kun saan tyydytykseni lähiluonnosta koirani kanssa liikkuessa ;)meni tuo viesti. Eli raakaruokinta lauseen oikea paikka kuuluisi olla ennen tuota lentomatka lausetta..
- 21
(luotuja) kirjoitti:
meni tuo viesti. Eli raakaruokinta lauseen oikea paikka kuuluisi olla ennen tuota lentomatka lausetta..
tuo nimimerkki "hfghgdhg" on kyllä melkoisen härö tyyppi. Ei paljon maksa vaivaa yrittää sille mitään selittää. Antaa sen vaan ajella rauhassa katumaasturillaan ilman koiraa(josta sille voisi olla paljon seuraa ja iloa).
- niia34
terrierit on hyviä koiria ei riiviöitä ..kunhan perehdyt koirasi koulutukseen ja siihen mihin se on jalostettu ja koirien eleisiin sekä tarjoat sille riittäviin toimintaa. :)
eli vaatii ehdottomasti hyvän ja jämptin kasvatuksen/koulutuksen ja toimintaa..ei sohvaperunoita helppojakin terriereitä tosin on esim.dandy,cesky,yorkshiren,..jotka menee vähemmällä toiminnalla.
yksinoloon on koulutettava ei rodusta kiinni.
miten paljon olet valmis satsaamaan koiraasi ajallisesti ja koulutuksellisesti niin voin ehdottaa rotua?- Muumitäti33
Kyllä sitä aikaa on vaikka kuinka paljon, tietenkin eduksi on jos koira on helppo kouluttaa, mutta kyllä olen valmis siihen näkemään myös vaivaa. :)
Olen tutkinut myös rotumääritelmiä jne.. Ja monissa lukee mm. että ei sovellu kerrostaloon. Toki ne silloinkin saattavat hyvin sopia, mutta en lähtisi sellaista ottamaan jonka rotumääritelmässä kehotetaan, että ei kerrostaloon. - Muumitäti33
Hyviä koiria ovat kyllä, kokemusta paljonkin terriereistä. Mutta kyllä minun terrierini ovat olleet kuitenkin aikamoisia riiviöitä, tosin totelleet kuitenkin käskyjä jne :) Mutta vaikeahan se on kouluttaa koiraa silloin kun ei ole paikalla. Eli enhän voi samaan aikaan olla kotona sanomassa "hiljaa" ja töissä? Siis pointtina tässä, että koira voisi perusluonteeltaan olla sellainen, joka ei heti ala ulvomaan kun jää yksin kotiin! :D Jokin terrierirotu kuitenkin houkuttelisi kovasti :) Saisin puuhastella ja kulkea ulkona, että koirasta olisi seuraa, mutta kestäisi myös normaalin ihmisen työssä käynnin. :)
Voinhan tähän tietenkin ottaa vastaan myös ohjeita, miten koira saadaan helposti koulutettua yksinoloon. - niiia34
Muumitäti33 kirjoitti:
Kyllä sitä aikaa on vaikka kuinka paljon, tietenkin eduksi on jos koira on helppo kouluttaa, mutta kyllä olen valmis siihen näkemään myös vaivaa. :)
Olen tutkinut myös rotumääritelmiä jne.. Ja monissa lukee mm. että ei sovellu kerrostaloon. Toki ne silloinkin saattavat hyvin sopia, mutta en lähtisi sellaista ottamaan jonka rotumääritelmässä kehotetaan, että ei kerrostaloon.no itselläni ollut foxeja kerrostalossa ja hyvin menneet jopa kennelin tiedän olleen samasta rodusta ja neoli opetettu siihen ettei sisällä riehuta ja haukuta.
Minusta terrierit menee hyvin kerrostalossa ainoastaan saksanmetsästyterrieri ja patterdale(ei suomen kennelliitossa) on niin metsästyskäyttöön tarkoitettuja ettei ne ole hyvä vaihtoehto mutta muut menee kyllä.:)
mikäli haluat helpon terrierin niin cesky hyväkoulutteinen..ja sitten rauhallisia on esim dandyt..myös westiet, ja cairn suht helppokoulutteinen. Skotti rauhallinen jäärä...
energisempiä on foxit, kerry, vehnis,lakelandi, wales, bedlington, borderterrieri ja vaatii jo pidempiä lenkkejä ja aivotoimintaa harrastamista..eli vaihtoehtoja riittää mukavasti.
itse näistä roduista suosittelisin sinulle ceskyä..helppokoulutteisuuden ja sopeutuvaisuuden vuoksi. :) - niia34
Muumitäti33 kirjoitti:
Hyviä koiria ovat kyllä, kokemusta paljonkin terriereistä. Mutta kyllä minun terrierini ovat olleet kuitenkin aikamoisia riiviöitä, tosin totelleet kuitenkin käskyjä jne :) Mutta vaikeahan se on kouluttaa koiraa silloin kun ei ole paikalla. Eli enhän voi samaan aikaan olla kotona sanomassa "hiljaa" ja töissä? Siis pointtina tässä, että koira voisi perusluonteeltaan olla sellainen, joka ei heti ala ulvomaan kun jää yksin kotiin! :D Jokin terrierirotu kuitenkin houkuttelisi kovasti :) Saisin puuhastella ja kulkea ulkona, että koirasta olisi seuraa, mutta kestäisi myös normaalin ihmisen työssä käynnin. :)
Voinhan tähän tietenkin ottaa vastaan myös ohjeita, miten koira saadaan helposti koulutettua yksinoloon.mitä rauhallisempi rotu niin sitä helpommin rauhoittuu työpäivän ajaksi lepäilemään..meillä eka foxi rauhoittui ja nukkui päivät ja sen jälkeen kotiin tullessani mentiin pitkälle lenkille ja tokoiltiinkin, hiihdettiin uitiin touhuttiin eli sai paljon energian purkuteitä. Kakkosfoxi hiukan eroahdisteinen nuorena aina valmis toimimaan ja mikään ei oikein riittänyt ja oli niin minun perääni mutta meni kyllä hiljaa kotona vaikkei yksinolosta pitänyt. Eli sanoisin että rauhallinen helppo on hyvä vaihtoehto. cesky, dandy, skotti westie..työpäivän jälkeen kun aika on rajallinen.
- käppänäkaveri
niia34 kirjoitti:
mitä rauhallisempi rotu niin sitä helpommin rauhoittuu työpäivän ajaksi lepäilemään..meillä eka foxi rauhoittui ja nukkui päivät ja sen jälkeen kotiin tullessani mentiin pitkälle lenkille ja tokoiltiinkin, hiihdettiin uitiin touhuttiin eli sai paljon energian purkuteitä. Kakkosfoxi hiukan eroahdisteinen nuorena aina valmis toimimaan ja mikään ei oikein riittänyt ja oli niin minun perääni mutta meni kyllä hiljaa kotona vaikkei yksinolosta pitänyt. Eli sanoisin että rauhallinen helppo on hyvä vaihtoehto. cesky, dandy, skotti westie..työpäivän jälkeen kun aika on rajallinen.
Meillä on kerrostalossa kääpiösnautseri. Jos terriereistä tykkäät, niin voisit tykätä käppänästäkin. Snautseri antaa haastetta kans, mut ei ole ihan yhtä "riiviö" kuin terrieri.
Se ei ole metsästyskoira, sen ei "tarvii saada" haukkua. Rotuselostuksissa lukee, että soveltuu myös kerrostaloon. - niia34
käppänäkaveri kirjoitti:
Meillä on kerrostalossa kääpiösnautseri. Jos terriereistä tykkäät, niin voisit tykätä käppänästäkin. Snautseri antaa haastetta kans, mut ei ole ihan yhtä "riiviö" kuin terrieri.
Se ei ole metsästyskoira, sen ei "tarvii saada" haukkua. Rotuselostuksissa lukee, että soveltuu myös kerrostaloon.terrierit ei ole herkkähaukkuisia pieni korjaus edellisen ehdotukseen...eli niiden ei tarvi haukkua. Ja terrierit voi opettaa vapaanaoloon ja sosiaalisiksi ihan siinä missä muutkin rodut...tosin terrierin uteliaisuus voi tehdä joskus pieniä mutkia matkaan kun on ihan pakko katsoa sinne nurkan taakse. ;)
mutta oma foxini maalla (sukulaisissa/mökillä)pihassa vapaana ilman aitaa ja vahdintaa ja kerrostalossa taas menee sujuvasti koska ei tosiaan herkkähaukkuinen ja sosiaalinen. :)
..käppänä, kromförländerkin ei metsäviettinen myös toki hyviä. - 5u0m1
niia34 kirjoitti:
terrierit ei ole herkkähaukkuisia pieni korjaus edellisen ehdotukseen...eli niiden ei tarvi haukkua. Ja terrierit voi opettaa vapaanaoloon ja sosiaalisiksi ihan siinä missä muutkin rodut...tosin terrierin uteliaisuus voi tehdä joskus pieniä mutkia matkaan kun on ihan pakko katsoa sinne nurkan taakse. ;)
mutta oma foxini maalla (sukulaisissa/mökillä)pihassa vapaana ilman aitaa ja vahdintaa ja kerrostalossa taas menee sujuvasti koska ei tosiaan herkkähaukkuinen ja sosiaalinen. :)
..käppänä, kromförländerkin ei metsäviettinen myös toki hyviä.Jos et halua välttämättä terrieriä niin tässä muutama koirarotu
- Shetlanninlammaskoira (sopii hyvin kerrostaloon. Jos haluat vaikka harrastaa agilityä niin tämä sopii loistavasti siihen helppo kouluttaa)
- Bichon frise/havanais
- Cairnterrieri
- Perhoskoira
- Suomenlapinkoira (Kylläkin tarvitsee sitten aika paljon ulkoilua ja nämä haluaa olla ulkona melko paljon. Jotkus eivät edes myy k.taloon. Omani viettää omasta tahdostaan suuren osan päivästä ulkona)
Siinä muutama ehdotus! Onnea rodun etsimiseen - Cändiii
5u0m1 kirjoitti:
Jos et halua välttämättä terrieriä niin tässä muutama koirarotu
- Shetlanninlammaskoira (sopii hyvin kerrostaloon. Jos haluat vaikka harrastaa agilityä niin tämä sopii loistavasti siihen helppo kouluttaa)
- Bichon frise/havanais
- Cairnterrieri
- Perhoskoira
- Suomenlapinkoira (Kylläkin tarvitsee sitten aika paljon ulkoilua ja nämä haluaa olla ulkona melko paljon. Jotkus eivät edes myy k.taloon. Omani viettää omasta tahdostaan suuren osan päivästä ulkona)
Siinä muutama ehdotus! Onnea rodun etsimiseenHo-ho, jos hän kysyy mikä koira sopisi kerrostaloon (eli ei hauku paljon) tarkoittaako se silloin että hän on aloittelijä joka ei tiedä mistään mitään? Ehei, sanon samaa, _oppikaa lukemaan_ ?
Minusta on IHAN se ja sama asuuko koira omakoti- vai kerrostalossa.
Jos koira asuu omakotitalossa, on helppoa että omistajat päästää koiran ulos pihalle juoksemaan ja jättää lenkit väliin (ei sinänsä mikään probleema) MUTTA jos koira asuu kerrostalossa omistajan on PAKKO päästää koira ulos = lenkille.
Nääs, kaikilla ei ole se ihana mahdollisuus asua omakotitalossa.
Tännekin pitäisi laittaa jonkunsortin ikäraja, hmm ? - Muumitäti33
käppänäkaveri kirjoitti:
Se ei ole metsästyskoira, sen ei "tarvii saada" haukkua. Rotuselostuksissa lukee, että soveltuu myös kerrostaloon.Minulla kokemusta myös käppänistä. Ne rotumääritelmät jotka olen nähnyt, sanovat kyllä ettei käppänä sovellu kerrostaloon. Se tuli myös huomattua. Ystäväni joutui jopa luopumaan omastaan koska ei millään oppinut olemaan ulisematta yksin ja naapurit valittivat. Olen myös kuullut muutamalta muulta ystävältäni käppänistä haittapuolia. Mutta hyvä tietenkin että sinun käppänäsi on sopeutunut :)
- b
osta betonibuldokki istuta nurkkaan ja ole onnellinen
- Hilla
Silkkiterrieri on sinulle sopiva rotu. Se on pieni koira, joka sopii hyvin asumaan kerrostaloasuntoon. Silkkiterrieri ei ole herkkähaukkuinen. Silkkiterrieri pärjää työpäivän ajan yksin kotona, mutta omistajan ollessa kotona silkkiterrieri seuraa omistajaansa koko ajan.
Silkkiterrieri on terrieriryhmän roduista luonteeltaan seurakoiramaisin. Se ei ole niin "hankalaluonteinen" kuin mitä terrierit yleensä. - Maltankoira
Maltankoira. Pienen kokonsa ja hiljaisuutensa ansiosta maltankoira sopii mainiosti kerrostaloon. Maltankoira on luonteeltaan älykäs ja leikkisä. Se oppii helposti kaikenlaisia temppuja. Maltankoira säilyttää leikkisyytensä elämänsä loppuun asti. Se ei tarvitse paljoa liikuntaa, joten sopii myös laiskemmille lenkkeilijöille. Kylmällä säällä ulkoillessa maltankoira tarvitsee takin päälle.
Turkki kammataan päivittäin, ja pestään kerran viikossa. Jos ei halua käydä näyttelyissä, voi turkin leikata lyhyemmäksi, jolloin se on helppohoitoisempi. Koska maltankoiralla ei ole pohjavillaa, se sopii joillekin allergisille. Maltankoira on terve ja pitkäikäinen rotu. Rodulla esiintyy silmäsairauksia ja nivelvaivoja. - Pomeranian
Pomeranian. Pomeranian on ihanteellinen kerrostalo- ja kaupunkikoira. Se ei tarvitse paljoa liikuntaa, joten sopii myös iäkkäiden ja huonokuntoisten lemmikiksi. Turkki kammataan päivittäin. 2-3 kertaa kuukaudessa turkki harjataan hieman kosteana vastakarvaan kerroksittain, jolloin turkista tulee pöyheä ja ilmava. Trimmataan 2 kertaa vuodessa saksilla leikkaamalla pallomaisen pyöreäksi.
Pomeranianilla ei ole metsästysviettiä, joten se soveltuu myös irtipidettäväksi. Pommi kiintyy omistajaansa erittäin syvästi, ja haluaa olla aina mukana omistajansa puuhissa. Pomeranian on melko terve rotu. Sillä esiintyy polvilumpioluksaatiota ja silmäsairauksia. - Bostoninterrieri
Bostoninterrieri. Nimestään huolimatta bostoninterrieri ei ole terrieri, vaan se on sukua bulldogeille ja mastiffeille. Bostoninterrieri on monipuolinen rotu, joka sopii niin kaupunkiin kerrostaloon kuin maaseudullekin. Bostonin kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa, pelastusetsintää ja näyttelyitä. Bostoninterrieri on miellyttämisenhaluinen ja helppo kouluttaa.
Turkki on helppohoitoinen. Se pyyhitään säämiskällä silloin tällöin. Bostoninterrieri tykkää liikunnasta ja jaksaa lenkkeillä paljon, mutta tyytyy myös lyhyempiin lenkkeihin. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee takin. Bostoninterrieri on melko terve rotu. Sillä esiintyy polvilumpion sijoiltaanmenoa ja silmätulehduksia. - Manteli
Chihuahua. Maailman pienin koirarotu chihuahua on ihanteellinen kerrostalokoira. Luonteeltaan se on vilkas ja eloisa. Chihuahua on helppo kouluttaa, joten se sopii myös ensimmäiseksi koiraksi. Chihuahua ei tarvitse paljoa liikuntaa, lyhyet lenkit riittävät sille hyvin. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee takin päälle. Saatavana on kahta eri karvanlaatua; lyhytkarvainen ja pitkäkarvainen.
Lyhytkarvainen pyyhitään säämiskällä silloin tällöin. Pitkäkarvainen harjataan pari kertaa viikossa. Chihuahua on ollut seurakoirana koko historiansa ajan, joten sen kanssa ei tarvitse välttämättä harrastaa mitään erityistä. Chihuahua soveltuu kuitenkin hyvin agilityyn. Niiden kanssa voi harrastaa myös näyttelyitä. Kaikki värit marmorikuviollisia lukuunottamatta ovat sallittuja.
Chihuahua on terve ja pitkäikäinen rotu. Joitakin terveysongelmia kuitenkin on. Rodulla esiintyy polvilumpion sijoiltaanmenoa, reisiluun pään surkastumaa ja epilepsiaa. - Yorkshirenterrieri
Yorkshirenterrieri. Se on vilkas ja iloinen koira. Soveltuu hyvin kerrostaloon. Yorkshirenterrieri ei tarvitse paljoa liikuntaa. Se on helppo kouluttaa, joten sopii hyvin myös ensimmäiseksi koiraksi. Turkki kammataan ja öljytään päivittäin. Pesu kerran viikossa. Jos ei halua käydä näyttelyissä, voi turkin leikata lyhyemmäksi, jolloin se on helppohoitoisempi.
Kylmällä säällä ulkoillessa yorkshirenterrieri tarvitsee takin päälle. Yorkshirenterrierin kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa ja näyttelyitä. Yorkshirenterrieri on melko terve rotu. Sillä esiintyy polvilumpion sijoiltaanmenoa ja silmäsairauksia. Elinikä on 10-15 vuotta. - Hjuplu
Mulla on kääpiösnautseri kerrostalossa ja hyvin on sujunut.
- Kerrostalokyttääjä
Muuten kyllä, mutta koirat eivät tykkää neukkukuutioista!
- koiranomistaja
Mistäs koira tietää asuuko rivarissa vai kerrostalossa. Kunhan saa lenkkiä ja muuta aktiviteetia riittävästi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760