Miten saisin perunan kasvamaan kunnolla? Olen maalta kotoisin ja tottunut siihen, että perunan kun panee multaan, saa siitä kohdasta kaivaa viisitoista syksyllä. Mutta kun ostimme kaupungista talon ja sen pihassa olemme koettaneet perunoita vähän kasvattaa, niin sato on kovin pieni. Muutama mukula! Ja yhtenä vuonna laitoin jotakin yleislannoitetta ja tuli miestä pitkä varsikko eikä taaskaan perunoita paljon ollenkaan. Mikä on vikana? Tontti on kuusikon vieressä, joten oisko liian hapan maa? Kuitenkaan kuuset eivät perunamaata varjosta.
Perunan kasvu
1
2195
Vastaukset
- pottu
Uudet perunat ovat kesän suurimpia herkkuja. Jos haluat juhannusaterialle uutta perunaa, aloita kasvatus jo huhtikuussa. Esi-idättämällä perunat turveruukussa tai vaikka maitopurkissa ja käyttämällä kasvuharsoa perunapenkkien päällä pääset herkuttelemaan haluttuun aikaan. Kun valitset lajikkeen käyttötarpeesi mukaisesti ja muistat oikeat ravinteet, voit tehdä talven laatikkoruoat ja muusit oman maan perunoista.
Perustaminen
Perunan kasvualustaksi sopii multava hiekkamaa. Sekoita lannoite ja kalkki maahan kevätmuokkauksen yhteydessä. Kalkitse maltillisesti, sillä liian runsaasti kalkitussa maassa voi arimpiin lajikkeisiin tulla rupea. Perunalle sopiva pH on noin 6.
Perunamaa lannoitetaan Herkkuperunan lannoksella, jossa typen ja kaliumin suhde on tarkennettu vastaamaan ruokaperunan tarvetta. Oikea typpi-kalium-suhde estää perunoiden tummumista raakana ja kaunis vaalea väri säilyy myös keittämisen jälkeen. Oikeat ravinnesuhteet parantavat niin ikään perunan makua ja pitävät huolen siitä, että peruna valmistuu ajoissa korjattavaksi
Istutus- ja hoitotyöt
Parhaat siemenperunat ovat halkaisijaltaan 40 - 60 mm. Idätä niitä 4 - 8 viikkoa ennen istutusta 12-15 asteen lämpötilassa ja valoisassa paikassa, jolloin iduista tulee tanakoita ja lyhyitä. Peruna istutetaan touko-kesäkuun vaihteessa, kun maa on lämmennyt noin 7-asteiseksi. Penkit voit suojata harsolla, mikäli haluat aikaistaa satoa tai ankarat keväthallat uhkaavat.
Peruna tarvitsee alkukesällä runsaasti kosteutta. Liian kuivassa maassa perunat saattavat tulla rupisiksi. Multaus pari kertaa kesän aikana estää mukuloiden vihertymisen ja haittaa tehokkaasti rikkakasvien leviämistä. Se myös lisää mukuloiden määrää maavarressa.
Mukulat jatkavat kasvuaan, kunnes alimmat lehdet alkavat kellastua. Se on tuleentumisen merkki. Leikkaa varret pari viikkoa ennen sadonkorjuuta, jotta mukuloiden kuori vahvistuu. Varret on niitettävät myös silloin, jos kasvustoon ilmestyy ruttoa. Se estää taudin etenemisen mukuloihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243