Perunan kasvu

Tumpelo

Miten saisin perunan kasvamaan kunnolla? Olen maalta kotoisin ja tottunut siihen, että perunan kun panee multaan, saa siitä kohdasta kaivaa viisitoista syksyllä. Mutta kun ostimme kaupungista talon ja sen pihassa olemme koettaneet perunoita vähän kasvattaa, niin sato on kovin pieni. Muutama mukula! Ja yhtenä vuonna laitoin jotakin yleislannoitetta ja tuli miestä pitkä varsikko eikä taaskaan perunoita paljon ollenkaan. Mikä on vikana? Tontti on kuusikon vieressä, joten oisko liian hapan maa? Kuitenkaan kuuset eivät perunamaata varjosta.

1

2195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pottu

Uudet perunat ovat kesän suurimpia herkkuja. Jos haluat juhannusaterialle uutta perunaa, aloita kasvatus jo huhtikuussa. Esi-idättämällä perunat turveruukussa tai vaikka maitopurkissa ja käyttämällä kasvuharsoa perunapenkkien päällä pääset herkuttelemaan haluttuun aikaan. Kun valitset lajikkeen käyttötarpeesi mukaisesti ja muistat oikeat ravinteet, voit tehdä talven laatikkoruoat ja muusit oman maan perunoista.

Perustaminen

Perunan kasvualustaksi sopii multava hiekkamaa. Sekoita lannoite ja kalkki maahan kevätmuokkauksen yhteydessä. Kalkitse maltillisesti, sillä liian runsaasti kalkitussa maassa voi arimpiin lajikkeisiin tulla rupea. Perunalle sopiva pH on noin 6.

Perunamaa lannoitetaan Herkkuperunan lannoksella, jossa typen ja kaliumin suhde on tarkennettu vastaamaan ruokaperunan tarvetta. Oikea typpi-kalium-suhde estää perunoiden tummumista raakana ja kaunis vaalea väri säilyy myös keittämisen jälkeen. Oikeat ravinnesuhteet parantavat niin ikään perunan makua ja pitävät huolen siitä, että peruna valmistuu ajoissa korjattavaksi

Istutus- ja hoitotyöt

Parhaat siemenperunat ovat halkaisijaltaan 40 - 60 mm. Idätä niitä 4 - 8 viikkoa ennen istutusta 12-15 asteen lämpötilassa ja valoisassa paikassa, jolloin iduista tulee tanakoita ja lyhyitä. Peruna istutetaan touko-kesäkuun vaihteessa, kun maa on lämmennyt noin 7-asteiseksi. Penkit voit suojata harsolla, mikäli haluat aikaistaa satoa tai ankarat keväthallat uhkaavat.

Peruna tarvitsee alkukesällä runsaasti kosteutta. Liian kuivassa maassa perunat saattavat tulla rupisiksi. Multaus pari kertaa kesän aikana estää mukuloiden vihertymisen ja haittaa tehokkaasti rikkakasvien leviämistä. Se myös lisää mukuloiden määrää maavarressa.

Mukulat jatkavat kasvuaan, kunnes alimmat lehdet alkavat kellastua. Se on tuleentumisen merkki. Leikkaa varret pari viikkoa ennen sadonkorjuuta, jotta mukuloiden kuori vahvistuu. Varret on niitettävät myös silloin, jos kasvustoon ilmestyy ruttoa. Se estää taudin etenemisen mukuloihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8647
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2479
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2243
    Aihe