Kävin sokerirasituksessa ennen joulua ja ajattelin tulla kertomaan tulokset :) Raja arvot suluissa.
Paasto 5.3 (5.3)
1h: 5.8 (10)
2h: 5.6 (8)
Eli paastoarvo oli ihan siinä rajalla mutta jälkimmäiset olivat todella hyvät. Tuon paastoarvon takia otetaan kumminkin paastoarvo sormesta uudestaan seuraavalla neuvolakäynnillä.. En tosin ymmärrä yhtään miten paastoarvo oli noin korkea verrattuna 1h ja 2h arvoihin.. Mistäköhän johtuu? Labrassa tuo paastoarvo oli sormesta otettuna 5.1 (Tarkistetaan eka sormesta ettei paastoarvo ole yli 8 koska silloin ei sokerirasitusta tehdä)
Sokerirasituksen tulokset..
15
12319
Vastaukset
- mami rv 14
Millä tavalla saisi tuon passtoarvon laskemaan?
- ...
Ennen rasitusta ollaan syömättä se 12 tuntia. Se on monella raskaana olevalle liian pitkä aika. Teillä on muuten aika tiukka raja-arvo paastolle tuo 5.3. Mun paikkakunnalla se on 5.5.
Paastoarvoa saa alas syömällä säännöllisesti, hyvää ja ravitsevaa monipuolista ruokaa. Eikä päästä ruoka-aikojen välejä liian pitkäksi. Koko päivän säännöllinen rytmi ja iltapalan ja paastoarvon välinen aika yleensä maks10 tuntia.- 37+0
paastoarvostasi, voi olla että se olikin vain jostain syystä tuossa testin yhteydessä koholla. Sinun arvosi ovat todella hyvät! Minulla oli muistini mukaan näin ; Paasto 5.6, 1 h 10.8, 2 h 6.8, jotenkin noin. Eli kaksi arvoa koholla. Nyt saan tapella sokereiden kanssa ihan jatkuvasti, tänään äitiyspolilla sanoivat että luultavasti parin viikon aikahaarukassa saatetaan käynnistellä :) Eipä tuo minua liiemmin haittaa.
- yönmustahius
Sinulla on raskausdiabetes. Saitko kirjallisena raskausdiabeteksen ruokavaliohoito-ohjeet? Mikäli paastoarvo on rasituksessa yhtä suuri tai suurempi kuin 5.3, on odottajalla diagnoosina raskaudenaikainen sokeriaineenvaihdunnan häiriö. Ensin noudatetaan ruokavaliohoitoa, sitten insuliinit mikäli arvot ei pysy kurissa. Paikkakunnasta riippuen tehdään sokeriseurantaa joko neuvolassa tai kotona ja pitäisi tulla myös ylimääräinen ultra ennen synnytystä vauvan koon tarkistamiseksi (makrosomiariski olemassa, eli vauva yli 4500 g) ja synnytystavan arvioimiseksi. Synnytyksen jälkeen vauvan sokeriarvoja seurataan.
Itselläni oli hyvin samankaltaiset arvot ja paasto oli tasan tuo raja-arvo. Siitä tuli diagnoosiksi raskausdiabetes, jota hoidettiin ruokavaliohoidolla. Paastosokeri mitattiin parin viikon välein ihan laskimonäytteestä, eli piti käydä labrassa antamassa. Ultrattiin ennen syntymää, ja vauva ei onneksi kasvanut liian suureksi. Hän painoi syntyessään 2600 g. Syntymän jälkeen häneltä mitattiin sokereita ja kolmen peräkkäisen hyvän arvon jälkeen seuranta lopetettiin. Näillä raskausdiabetesvauvoilla on riskinä että verensokeri laskee liian alas.
Pyydä ihmeessä nuo dieettiohjeet neuvolasta. Heidän pitäisi ne antaa, koska sulla on tuon paastoarvon perusteella raskausdiabetes.- ....
2600g on kyllä TODELLA pienikokoinen vauva.. Synnytitkö etuajassa? Sinulla tuskin mitään raskausdiabetestä oli kun vauva syntyi noin pienikokoisena. Ja riippuu hirveästi paikkakunnasta mikä tuo paastoarvo on. Joillakin paikkakunnilla se on 5.5. Ei tuo rajarvo välttämättä heti anna raskausdiabetikon titteliä. En minä ainakaan saanut. Minulla oli myös samantapaiset arvot ja tuo paastoarvo oli sokerirasituksessa 5.3. Ainoastaan neuvolassa tarkistettiin miten tuo paastoarvo käyttäytyi ja tällä kertaa se oli 4.7 eli ihan hyvä.
- yönmustahius
.... kirjoitti:
2600g on kyllä TODELLA pienikokoinen vauva.. Synnytitkö etuajassa? Sinulla tuskin mitään raskausdiabetestä oli kun vauva syntyi noin pienikokoisena. Ja riippuu hirveästi paikkakunnasta mikä tuo paastoarvo on. Joillakin paikkakunnilla se on 5.5. Ei tuo rajarvo välttämättä heti anna raskausdiabetikon titteliä. En minä ainakaan saanut. Minulla oli myös samantapaiset arvot ja tuo paastoarvo oli sokerirasituksessa 5.3. Ainoastaan neuvolassa tarkistettiin miten tuo paastoarvo käyttäytyi ja tällä kertaa se oli 4.7 eli ihan hyvä.
Vauva oli ihan täysiaikainen ja syntyi rv 39, mutta olen itse 155 senttinen ja hyvin siro, siinä varmasti syy vauvankin pienuuteen. Raskausdiabetes mulla kuitenkin kaikkien papereiden mukaan oli ja nyt jouduin toisessa raskaudessa jo viikolla 12 rasitukseen. Toinen rasitus tulee sitten rv 26, tämä oli puhdas. Tuntuuhan se vähän tyhmältä olla riskiryhmässä kun bmi on 20 ja edellinen vauva reilusti alle kolmekiloinen, jolla sokerit kunnossa, mutta näin se menee neuvolan mukaan. Ymmärtääkseni tuo paastoarvon raja 5.3 pitäisi olla valtakunnallinen Käypä Hoito-suosituksen mukaisesti. Pari vuotta sitten oli erilaisia raja-arvoja eri kunnissa, mutta nyt niiden pitäisi olla yhdenmukaiset. Näin sanoi terkka.
- edellinen jatkaa
yönmustahius kirjoitti:
Vauva oli ihan täysiaikainen ja syntyi rv 39, mutta olen itse 155 senttinen ja hyvin siro, siinä varmasti syy vauvankin pienuuteen. Raskausdiabetes mulla kuitenkin kaikkien papereiden mukaan oli ja nyt jouduin toisessa raskaudessa jo viikolla 12 rasitukseen. Toinen rasitus tulee sitten rv 26, tämä oli puhdas. Tuntuuhan se vähän tyhmältä olla riskiryhmässä kun bmi on 20 ja edellinen vauva reilusti alle kolmekiloinen, jolla sokerit kunnossa, mutta näin se menee neuvolan mukaan. Ymmärtääkseni tuo paastoarvon raja 5.3 pitäisi olla valtakunnallinen Käypä Hoito-suosituksen mukaisesti. Pari vuotta sitten oli erilaisia raja-arvoja eri kunnissa, mutta nyt niiden pitäisi olla yhdenmukaiset. Näin sanoi terkka.
Niin, ja mulla siis seurattiin ekassa raskaudessa loppuaika sitä paastosokeria kahden viikon välein niin kuin sanoinkin jo. Se vaihteli 4.3 - 5.0 välillä. Tuo rasituksen korkea tulos jäi yksittäiseksi. Mutta eipä se mihinkään vaikuttanut, olin raskausdiabeetikko tuon yhden raja-arvon takia ja synnytyksen jälkeenkin mittaillaan äidin sokereita kun on suurentunut riski saada myöhemmällä iällä 2. tyypin diabetes.
- äitykkä......
edellinen jatkaa kirjoitti:
Niin, ja mulla siis seurattiin ekassa raskaudessa loppuaika sitä paastosokeria kahden viikon välein niin kuin sanoinkin jo. Se vaihteli 4.3 - 5.0 välillä. Tuo rasituksen korkea tulos jäi yksittäiseksi. Mutta eipä se mihinkään vaikuttanut, olin raskausdiabeetikko tuon yhden raja-arvon takia ja synnytyksen jälkeenkin mittaillaan äidin sokereita kun on suurentunut riski saada myöhemmällä iällä 2. tyypin diabetes.
kohonnut arvo sokerirastisuksessa EI tarkoita, että olisi raskausajan diabetes. Minulle ainakin sanottiin, että kaksi arvoa siihen tarvitaan, ellei sitten oireet tms viittaa jollain tapaa mahd. sairauteen.
Minulla todettiin raskausajan diabetes keskiraskauden tienoilla, asiaan ei sen liiemmin puututtu vaikka arvot heittelivät ties missä. Ravitsemusterapeutille vaan passittivat, pah. Nyt insuliinihoidot aloitettiin, tästä päivästä ilmeisesti raskauden loppuvaiheeseen asti. Eipä tässä enää ole kuin kolmisen viikkoa aikaa. Painoarvio oli minun pikkuisella eilisellä lääkärikäynnillä vajaa 3200, eli ei ole kärsinyt ainakaan pahemmin tästä, onneksi! - äitykkä.....
äitykkä...... kirjoitti:
kohonnut arvo sokerirastisuksessa EI tarkoita, että olisi raskausajan diabetes. Minulle ainakin sanottiin, että kaksi arvoa siihen tarvitaan, ellei sitten oireet tms viittaa jollain tapaa mahd. sairauteen.
Minulla todettiin raskausajan diabetes keskiraskauden tienoilla, asiaan ei sen liiemmin puututtu vaikka arvot heittelivät ties missä. Ravitsemusterapeutille vaan passittivat, pah. Nyt insuliinihoidot aloitettiin, tästä päivästä ilmeisesti raskauden loppuvaiheeseen asti. Eipä tässä enää ole kuin kolmisen viikkoa aikaa. Painoarvio oli minun pikkuisella eilisellä lääkärikäynnillä vajaa 3200, eli ei ole kärsinyt ainakaan pahemmin tästä, onneksi!...
- ....
edellinen jatkaa kirjoitti:
No mulle ei ainakaan annettu raskausdiabeetikon tuomiota. Vaikka tuo on rajaarvo niin ei kumminkaan ylittänyt sitä. Saattaa myös olla että sinulla on ollut joku pikkutarkka henkilö hoitamassa asioitasi.. Niitäkin lyöytyy kaikennäkösiä.. Ystävälläni oli BMI 25,3 kun hän alkoi odotaamaan esikoistaan ja neuvolatädin mielestä hänen kannattaisi ehdottomasti tarkkailla ettei paino missään nimessä nouse raskauden aikana.. :P
- 37+1
.... kirjoitti:
No mulle ei ainakaan annettu raskausdiabeetikon tuomiota. Vaikka tuo on rajaarvo niin ei kumminkaan ylittänyt sitä. Saattaa myös olla että sinulla on ollut joku pikkutarkka henkilö hoitamassa asioitasi.. Niitäkin lyöytyy kaikennäkösiä.. Ystävälläni oli BMI 25,3 kun hän alkoi odotaamaan esikoistaan ja neuvolatädin mielestä hänen kannattaisi ehdottomasti tarkkailla ettei paino missään nimessä nouse raskauden aikana.. :P
nykypäivänä kehoitetaan kaikkia, keillä on hieman korkealla BMI, menemään testiin. Mutta kyllä raskausajan diabetes, kokemuksesta voin kertoa, oireilee jossakin vaiheessa varmasti. Tietysti eri asia on, osaako oireita yhdistää itse ko. sairauteen. Mutta ihan näin lyhyesti, yleisimmät oireet ovat jatkuva pissahätä, janontunne, väsymys ja ns. kuumat aallot. Ja jos vain on syytä epäillä omalla kohdalla, että sokerit on koholla, suosittelen ottamaan asian puheeksi mahd. pian. Näihin ongelmiin on vaikea vaikuttaa, jos niiden olemassaoloa ei tiedosteta.
- [][][][][][][][]
37+1 kirjoitti:
nykypäivänä kehoitetaan kaikkia, keillä on hieman korkealla BMI, menemään testiin. Mutta kyllä raskausajan diabetes, kokemuksesta voin kertoa, oireilee jossakin vaiheessa varmasti. Tietysti eri asia on, osaako oireita yhdistää itse ko. sairauteen. Mutta ihan näin lyhyesti, yleisimmät oireet ovat jatkuva pissahätä, janontunne, väsymys ja ns. kuumat aallot. Ja jos vain on syytä epäillä omalla kohdalla, että sokerit on koholla, suosittelen ottamaan asian puheeksi mahd. pian. Näihin ongelmiin on vaikea vaikuttaa, jos niiden olemassaoloa ei tiedosteta.
pitääkö olla 12h syömättä siihen testiin mennessä??mulla ohjeessa luki että klo 22 jälkeen ei saa syödä ja ajattelinb heti klo 8 mennä sinne,siinähän tulisi 10h..
- 37+1
[][][][][][][][] kirjoitti:
pitääkö olla 12h syömättä siihen testiin mennessä??mulla ohjeessa luki että klo 22 jälkeen ei saa syödä ja ajattelinb heti klo 8 mennä sinne,siinähän tulisi 10h..
että pitää olla syömättä ja juomatta, vettä saa toki juoda pahimpaan janoon mutta kohtuuden rajoissa sitäkin.
- hoitukka
[][][][][][][][] kirjoitti:
Jos ohjeessa lukee, että klo 22 jälkeen ei pidä enää syödä, niin sitten riittää se, ettei syö enää klo 22 jälkeen... Kyllä 10 h syömättömyyden pitäisi jo nollata tilanne, mielestäni 12 on jo hätävarjelun liioittelua.
- Min000
Miksiköhän muuten raskaana olevalla pitäisi olla matalampi paastosokeriarvo kuin ei-raskaana olevalla? Diabetesdiagnoosi napsahtaa näköjään paljon helpommin raskaana olevalle:o Itsekin kävin testissä tänään, olen täysin normaalipainoinen, ei turvotuksia eikä mitään ylimääräisiä oireita, mutta silti vähän jännittää, että jos saavat diagnoosin aikaiseksi...
http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11884
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516953Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414674HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972657- 1381944
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321569Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161419
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki191105mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101049