Huoli vauvan vähäntyneistä liikkeistä

huhtimamma

Olen rv 25 ja liikkeitä olen tuntenut viisi/kuusi viikkoa. Liikkeet ovat olleet selkeitä ja olen tuntenut niitä useita kertoja päivässä. Nyt viikon päivät liikkeet ovat olleet laimeampia/harvemmin, mutta kuitenkin niitä on päivittäin. Muutama päivä sitten kävin äitipolillakin. Tutkimusten perusteella kaikki oli hyvin ja huomenna menen neuvolaan. Kuitenkin kovasti huolestuttaa, että liikkeet tuntuvat heikommilta ja harvemmin. Onko teillä muilla kokemusta vastaavasta? Ihmetyttää vähän se liikkeiden laskeminen, että rauhoitu tunniksi ja laske liikkeet, että 10 pitäisi tuntua...voiko vauva joka tunti olla liikkeessä, kun minä lasken liikkeitä. Tarkoitan sitä, että kai vauvallakin lepohetkiä on ja minun laskemiseni voi osua juuri lepohetkelle?
Asiattomat kommentit voi jättää kirjoittamatta, ilman niitäkin on kurja olo.

11

2844

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv 33

Minulla oli noilla viikoilla ja vieläkin mielestäni paljon liikettä. Luulen, että se on paljon kiinni siitä paljonko lapsella on liikkumatilaa ja minkälainen luonne lapsi on. Sinulla ei varmaan ole syytä huoleen jos vauva kuitenkin liikkuu, jos et tuntisi mitään olisi syytä mennä vielä tutkimuksiin. Kerro asiasta vielä neuvolassa.

• .....

jos liikkeet ovat selvästi vähentyneet/menettäneet napakkuutensa. jotkut laoset liikkuvat vähän, mutta sellaisia he ovat yleensä alusta asti. muutokset pitää aina tutkia. itsellä aina saattaa olla "välipäivä" liikkeissä (eli tuntuu vähemmän) ja sit taas potkitaan urakalla. nyt liikkeet vähentyneet tai muuttaneet muotoaan, mutta olenkin jo rv 37.

• kultajuili
        ..... kirjoitti:

jos liikkeet ovat selvästi vähentyneet/menettäneet napakkuutensa. jotkut laoset liikkuvat vähän, mutta sellaisia he ovat yleensä alusta asti. muutokset pitää aina tutkia. itsellä aina saattaa olla "välipäivä" liikkeissä (eli tuntuu vähemmän) ja sit taas potkitaan urakalla. nyt liikkeet vähentyneet tai muuttaneet muotoaan, mutta olenkin jo rv 37.

Mä en taas olis kovin huolissani, jos oot kerta äippäpolilla käyny ja neuvolaankin menossa. Ekassa raskaudessa sikiöllä oli jaksoja jolloin liikkui kovasti ja sitten niitä hiljaisempia aikoja.

• ryjlklkl

Liikelaskenta aloitetaan vasta joskus 30-32 viikoilla. 25 viikkoisella se on vielä ihan turhaa, koska todennäköisesti äiti ei tunne kaikkia liikkeitä. Niillä viikoilla riittää, että nyt päivittäin tuntee muutamia liikkeitä. Pikkuisella on niin paljon tilaa siellä vielä pyöriä, että voi potkia sinua ensin selkäpuolelle ja sitten muljahtaa taas vähän toiseen asentoon. Älä murehdi, jos jokusen liikkeen tunnet niin kaikki on taatusti hyvin! Muksu on vain vaihtanut asentoa!

• Mama 09

Eli neuvolasta sanottiin että kun vauva liikkuu tunnin päivässä kaikki on kunnossa.

• jipe8a

viikoilla mennään täällä, ja vauva on joinain päivinä aktiivisempi ja joinain uneliaampi. Mun mahassa pungetaan ja potkitaan yleensä kun herään tai meen nukkumaan tai ruuan jälkeen, ja muina aikoina ei sitten juuri mitään tunnu, mutta voi kans olla että liikkeet huomaa paremmin, kun ei ole muuta puuhaa tai ajateltavaa.

• fisutt

Liikelaskentaa voi tehdä vasta rv 30 jälkeen.. Ennen sitä riittää, että liikkeitä tuntee päivittäin, niihin ei ole mitään määrää paljonko pitäisi liikkua. Ja sittenkin kun liikelaskentaa tekee niin riittää että päivän aikana tunnin sisään tulee tuo 10 liikettä kun niitä liikkeitä laskee, ei niitä ole tarkoitus joka tunti laskea.

• 37+0

jossain vaiheessa raskautta liikkeet vähentyi hieman, ei olleet säännöllisiä. Mutta nyt kun viikkoja enemmän, liikkeet tuntuvat kyllä selvemmin. Mutta ota asia puheeksi neuvolassa.

• 23+6

Itsellä myös laskettu aika huhtikuussa, tällä hetkellä viikkoja 23 6. Välillä tuntuu liikkeitä päivittäin ja välillä ei. Joillakin vauva myllää koko ajan joten aikamoista huolta aina tuottaa tuo liikkumattomuus. Eilen en tuntenut liikkeitä lähes ollenkaan ja enkä vielä tänäänkään ole tuntenut, pakko vaan toivoa että siellä on kaikki kunnossa. Outoa vaan kun välillä tuntee niin selvästi monia päiviä liikkeitä ja välillä ei ollenkaan..

• rv 24

Itse olen viikon jäljessä rv:ssä, mutta samanlaisia tuntemuksia on. Onko kaikki kunnossa, kun ei ole pariin päivään kunnon monotuksia tuntenu. Nooh, tänään sitten menin 4d ultraan ja sehän oli selkä mahaan päin, ettei ultraajakaan saanu oikein mitään muuta kuvaa kuin selkärangan. Onneksi saan ilmaisen käynnin viikon päästä uudestaan ja toivotaan että vauva olis kääntyny. Mutta lääkäri siis sanoi, että etpä sinä paljon mitään voisikaan tuntea kun selkään päin potkii, joten älä huolehdi, kaikki kunnossa.

• huhtimamma

Kiitos kaikille viesteistä :)
        Kävin tänään terkkarilla ja lääkärilläkin vielä ja kaikki vaikuttais olevan kunnos ja nyt tyttö taas temmeltää "normaaliin" tapaansa!
        Hyvää odotusta kaikille :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      42
      4702
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      53
      2554
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1034
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1015
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      70
      936
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      118
      901
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      70
      864
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      825
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      810
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      48
      756
    Aihe