mieslääkäri..

aety3333

help!

sain juuri tietää, että joudun ekassa ultrassa olemaan vanhemmanpuoleisen mieslääkärin potilas.
kellään kokemusta mieslääkäreistä raskauden aikana? itse olen ihan paniikissa, koskaan en ole joutunut paikkojani muille kuin omalle miehelle esittelemään :D

onko tutkimuksissa yleensä hoitaja mukana? olen kuullut että joissain tapauksissa kyllä, mutta kuinka yleistä se on? siis että naispuolinen hoitsu on seuraamassa mieslääkärin tekemää sisätutkimusta..

kertokaa kokemuksia, kiiiiiiitoooooos!

26

2535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noh....

      etköhän vielä mahdollisesti joudu muutenkin elämäsi aikana mieslääkärille!? Et synnyttämään mennessäsikään paljoa voi valita, ketkä sinua hoitavat ja toisekseen, et todellakaan siinä vaiheessa asiasta välitä!!! Lääkäreitä ja hoitajia ne ovat siinä missä naisestkin ja työtähän se vain heille on!

    • mieslääkäri x2

      Joo on ollut. Ensimmäisessä rakaudessa mieslääkäri teki ultran (ei ollut hoitajaa), kaikki meni hienosti eikä silloin mitään alapää tutkimuksia tehty, ihan vain perus ultra. Toisessa raskaudessa Naislääkärin seurassa oli mieslääkäri opiskelija joka teki minulle loppuraskauden synnytystapa tutkimuksen eli kokeili gynegologisesti kaikki paikat. Itsestäni tuntui että lääkärikokelas punasteli koko ajan, itse en kiinnittänyt huomiota sen enempää. Sama se kumpiko niitä tutkimuksia tekee (siis minulle on sama). Kunhan asiansa osaavat tehdä niinkuin pitääkin.

    • sfgjdfhjhx

      tuskin huomaat eroa siinä tutkimuksessa tekipä sen mies tai nainen :) jos nolostuttaa niin sit nolostuttaa, mut tosiasiahan on että se on lääkäri ja se on sen työtä, ei se siellä huvikseen naisten haarovälejä tiiraile.

      itteä ei oo nuo mieslääkärit haitannu, mut mies opiskelija vähän nolotti, oli sellanen aika saman ikänen ku ite oon ja aika hyvännäkönenkin ja seuras sisätutkimusta vierestä. sillon tuli puhuttua seinille... :D:D:D

    • 37+0

      ensikerralla äitiyspolilla mieslääkäri, ja siellä suoritetaan sisätutkimus. Mutta eikö varhaisajanultra tehdä masun päältä? Täällä ainakin vain masun päältä oli molemmat normaaliultrat.

      • alkup. panikoija

        np-ultra, joka täälläpäin tehdään sisäkautta. ainakin edellisessä raskaudessani oli näin, joten uskoisin että nytkin. olen koittanut itseäni psyykata "koitokseen" :D yritin toki vaihtaa lääkäriä, muttei se ollut mahdollista. sitten jäisi tämän raskauden np-ultra välistä..

        hohhoijaa, toivottavasti se menee hyvin.

        niin, ja ensimmäiselle vastaajalle tiedoksi: mielestäni minulla on vapaus valita lääkärini, sikäli kun se on mahdollista. olen kyllä terkkarissa ja sairaalassa asioinut useinkin mieslääkärillä, mutta kukaan niistä ei ole aiemmin alapäätäni päässyt tutkimaan (no joo, eihän se kai nyt "tutkimalla tutki" alakertaa tässä ultrassa, mut silti)!


    • hevoskastanhja

      itselläni oli mieslääkäri, tosin mua ei asia haitannut pätkääkään. mies oli mukana varhaisultrassa ja kun myöhemmin kyselin, että oliko "hurjaa" kun siinä jalat haarallaan olin miehen edessä, niin se nauro vaan, että ei hän ajatellut onko se mies vai nainen - se oli lääkäri! ja että pölöhän hän olisi ollut jos oisi moisesta jotain kriisiä ottanut.

      jep, jep.. voiko sitä enää selvemmin ilmaista. Mutta jos sua nyt hirveesti häiritsee, että lapsesi hyvinvointia tarkistaa mies eikä nainen, niin siitä vain täytyy muistaa ilmoittaa siinä vaiheessa kun neuvolasta aikaa varaavat sellaisiin tutkimuksiin, jossa luultavasti olet ilman pöksyjä.

      • kldsö

        mulla oli ensimmäinen gynekologi( joka sattui olemaan ekaa lastani odottaessa myös ultralääkärini) mies, ja kaiken lisäksi hän oli yläasteella minuun ihastuneen pojan isä!! tämä mies oli paras gyne joka minulla on sen jälkeen ollut. oli hellä, huomaavainen ja reipas. kertoi asiat selkeästi.


    • Zuippana

      ...hyviä kokemuksia miespuolisista lääkäreistä sisätutkimuksenkin tekijöinä. Siis raskauden ajalta, mutta muutenkin; on mm. esitelty erittäin massiivista hiivatulehdusta ja lääkäri "kalastellut" hajonneen kondomin kappaleita alapäästäni (tapahtui silloin kun jälkiehkäisypillereitä varten piti vielä hakea resepti).
      Aina ollut erittäin asiallisia, ystävällisiä ja muutenkin hyviä mieslääkäreitä. Työtähän se niille on, eikä hoitajia ole seuraamassa näkynyt - en ole kaivannutkaan.
      Nyt kun asiaa mietin, olen ollut harvemmin naislääkärillä. Mulla ollut näissä alapääasioissa kaksi eri naislääkäriä, joista toinen oli aivan järkyttävä tapaus. Tyly ja kovakourainen, jätti inhottavan olon pitkäksi aikaa - vielä kun piti käydä useita kertoja ko. henkilön vastaanotolla. (Oli pienen kaupunkimme terkkarin gynekologi; kuulemma erittäin pätevä asiassaan, mutta vuorovaikutus ym. ihan kauheaa.)

    • Näin juu

      Oman kokemuksen perusteella miehet on keskimäärin helläkätisempiä kuin naiset. Hoitajan läsnäolo vaihtelee ihan riippuen paikan käytännöistä ja kyseisistä ihmisistä. Ja ei tosiaan ole varmaa että joutuisit "paikkojasi esittelemään", ei ultraan aina liitetä sisätutkimusta tai tehdä sitä vaginan kautta.

      • alkup..

        np-ultra tehdään sisäkautta. ainakin meilläpäin. tietty nyt laitan kaikki sormet ja varpaat ristiin, että tällä kertaa se tehtäisiin vatsan päältä!

        en mahda mitään sille, että mieslääkäri (siis gyne) aiheuttaa mussa tällaisen karmean jännitystilanteen. punastuin jo kotona itsekseni heti kun sain tietää että siellä tulee tällä kertaa olemaan mieslääkäri. AARGH!!

        kai minä olen sitten vaan niin ujo ja "siveä" luonteeltani.. ;D


      • Ed.
        alkup.. kirjoitti:

        np-ultra tehdään sisäkautta. ainakin meilläpäin. tietty nyt laitan kaikki sormet ja varpaat ristiin, että tällä kertaa se tehtäisiin vatsan päältä!

        en mahda mitään sille, että mieslääkäri (siis gyne) aiheuttaa mussa tällaisen karmean jännitystilanteen. punastuin jo kotona itsekseni heti kun sain tietää että siellä tulee tällä kertaa olemaan mieslääkäri. AARGH!!

        kai minä olen sitten vaan niin ujo ja "siveä" luonteeltani.. ;D

        Meillä päin taas np-ultra tehdään vatsan päältä. Ihan satunnaiset tehdään vaginan kautta jos ei muuten saada riittävää näkyvyyttä.

        Erikoista, että vaihtelee paikkakunnittain. Voisi kuvitella, että se näkyvyys ei olisi maantieteestä kiinni :)


      • ruurururuuruururu
        alkup.. kirjoitti:

        np-ultra tehdään sisäkautta. ainakin meilläpäin. tietty nyt laitan kaikki sormet ja varpaat ristiin, että tällä kertaa se tehtäisiin vatsan päältä!

        en mahda mitään sille, että mieslääkäri (siis gyne) aiheuttaa mussa tällaisen karmean jännitystilanteen. punastuin jo kotona itsekseni heti kun sain tietää että siellä tulee tällä kertaa olemaan mieslääkäri. AARGH!!

        kai minä olen sitten vaan niin ujo ja "siveä" luonteeltani.. ;D

        luulen että se jännitys helpottaa sitten kun se tilanne tulee. mietit vaan nyt etukäteen sitä ihan liikaa :) kyllä itekki mietin että mitä jos joskus "joudun" mieslääkärille, mutta sitte kun se tilanne tuli eteen niin ei siinä kyllä ollu mitään ihmeellistä. kaikki huomio kiinnitty kuitenkin vaan siihen kuvaruudulla räpistelevään sikiöön. ja niinku jotku on jo maininnukkin niin ite huomasin kans että mies teki kyllä paljon hellävarasemmin sen tutkimuksen ku ykskään nainen on tehny!

        Itellä pientä nolostumista aiheuttaa se että kun ultra tehään sisäkautta ni se meinaa tuntuu vähän liian hyvältä kun se lääkäri sitä siellä pyörittelee :D onkohan kellään muulla samaa "ongelmaa" !!!


      • 37+1
        ruurururuuruururu kirjoitti:

        luulen että se jännitys helpottaa sitten kun se tilanne tulee. mietit vaan nyt etukäteen sitä ihan liikaa :) kyllä itekki mietin että mitä jos joskus "joudun" mieslääkärille, mutta sitte kun se tilanne tuli eteen niin ei siinä kyllä ollu mitään ihmeellistä. kaikki huomio kiinnitty kuitenkin vaan siihen kuvaruudulla räpistelevään sikiöön. ja niinku jotku on jo maininnukkin niin ite huomasin kans että mies teki kyllä paljon hellävarasemmin sen tutkimuksen ku ykskään nainen on tehny!

        Itellä pientä nolostumista aiheuttaa se että kun ultra tehään sisäkautta ni se meinaa tuntuu vähän liian hyvältä kun se lääkäri sitä siellä pyörittelee :D onkohan kellään muulla samaa "ongelmaa" !!!

        tänään mieslääkäri, ja aluksi ajattelin että se on noloa. No ei se oikeasti ole, työtäänhän ne tekevät :) Kuule päivät pitkät ne siellä muitakin naisia potilaina hoitaa, eivätkä kiinnitä millään tavalla yksittäiseen tapaukseen huomiota. Minusta yleisestikin gynellä käynti on melko epämiellyttävää, eilen viimeksi kävin kun vauvan tilaa tutkaillaan aika tarkoin nyt minun raskausajan diabeteksen takia.
        Mutta mieti asiaa vain siltä kannalta, että hän on yksi lääkäreistä ja kuinka hyvää työtä he kuitenkin tekevät. Ties mitä tämä odotuskin voisi olla jos ei kunnon tutkimuksia olisi mahd. saada :)


      • mysis5
        alkup.. kirjoitti:

        np-ultra tehdään sisäkautta. ainakin meilläpäin. tietty nyt laitan kaikki sormet ja varpaat ristiin, että tällä kertaa se tehtäisiin vatsan päältä!

        en mahda mitään sille, että mieslääkäri (siis gyne) aiheuttaa mussa tällaisen karmean jännitystilanteen. punastuin jo kotona itsekseni heti kun sain tietää että siellä tulee tällä kertaa olemaan mieslääkäri. AARGH!!

        kai minä olen sitten vaan niin ujo ja "siveä" luonteeltani.. ;D

        Nyt on ihan pakko kysyä minkä ikäinen olet..? Minulle oli jo parikymppisenä tehnyt mieslääkäri monta kertaa sisätutkimuksen (minulla oli poksahtelevia kystia, joiden takia joduin asioimaan terveyskeskuksessa ja naistentautien poliklinikalla), eikä siinä ollut valinnanvaraa. Jos olet keskiverto nainen, joudut pakostakin elämäsi aikana monta kertaa miesgynekologin tutkittavaksi, joten miksi et aloittaisi totuttelua jo nyt..? Ainakin meidän neuvolassa valot hämärrettiin np-ultraäänen ajaksi, että näkyvyys olisi ollut mahdollisimman hyvä ja lääkäri tosiaan keskittyi itse tutkimukseen, eikä minun ihmettelyyni. Meillä ultra tehtiin vatsan päältä, mutta sitä ennen tuo mieslääkäri teki nopean sisätutkimuksen katsoakseen että kaikki on kunnossa alapäässä. Mieheni istui minun pääpuolessani ja tuijotteli seiniä sisätutkimuksen aikana, tilanne oli kieltämättä vähän erikoinen hänelle:D Hän ei ollut kuulemma koskaan ennen ollut mukana gynekologisessa tutkimuksessa, mutta ei ottanut tuosta mitään pahempia traumoja, piti kokemusta vaan vähän erikoisena.


      • xfhmcg,m,m,cg
        mysis5 kirjoitti:

        Nyt on ihan pakko kysyä minkä ikäinen olet..? Minulle oli jo parikymppisenä tehnyt mieslääkäri monta kertaa sisätutkimuksen (minulla oli poksahtelevia kystia, joiden takia joduin asioimaan terveyskeskuksessa ja naistentautien poliklinikalla), eikä siinä ollut valinnanvaraa. Jos olet keskiverto nainen, joudut pakostakin elämäsi aikana monta kertaa miesgynekologin tutkittavaksi, joten miksi et aloittaisi totuttelua jo nyt..? Ainakin meidän neuvolassa valot hämärrettiin np-ultraäänen ajaksi, että näkyvyys olisi ollut mahdollisimman hyvä ja lääkäri tosiaan keskittyi itse tutkimukseen, eikä minun ihmettelyyni. Meillä ultra tehtiin vatsan päältä, mutta sitä ennen tuo mieslääkäri teki nopean sisätutkimuksen katsoakseen että kaikki on kunnossa alapäässä. Mieheni istui minun pääpuolessani ja tuijotteli seiniä sisätutkimuksen aikana, tilanne oli kieltämättä vähän erikoinen hänelle:D Hän ei ollut kuulemma koskaan ennen ollut mukana gynekologisessa tutkimuksessa, mutta ei ottanut tuosta mitään pahempia traumoja, piti kokemusta vaan vähän erikoisena.

        oon vasta 23 mut on niitä gynekäyntejä kertyny elämän aikana aika monta ja kerran on sattunu vaan mieslääkäri. mut ei se kyllä haitannu. ihan sama minulle. mut meidän kunnassa ainakin tuntus olevan vähemmän miehiä noissa hommissa kun ei moni tuttukaan oo miehellä käyny koskaan, esim äitini, jolla ikää on kuitenkin jo lähes 50 :)


      • ei jännitä enää!
        mysis5 kirjoitti:

        Nyt on ihan pakko kysyä minkä ikäinen olet..? Minulle oli jo parikymppisenä tehnyt mieslääkäri monta kertaa sisätutkimuksen (minulla oli poksahtelevia kystia, joiden takia joduin asioimaan terveyskeskuksessa ja naistentautien poliklinikalla), eikä siinä ollut valinnanvaraa. Jos olet keskiverto nainen, joudut pakostakin elämäsi aikana monta kertaa miesgynekologin tutkittavaksi, joten miksi et aloittaisi totuttelua jo nyt..? Ainakin meidän neuvolassa valot hämärrettiin np-ultraäänen ajaksi, että näkyvyys olisi ollut mahdollisimman hyvä ja lääkäri tosiaan keskittyi itse tutkimukseen, eikä minun ihmettelyyni. Meillä ultra tehtiin vatsan päältä, mutta sitä ennen tuo mieslääkäri teki nopean sisätutkimuksen katsoakseen että kaikki on kunnossa alapäässä. Mieheni istui minun pääpuolessani ja tuijotteli seiniä sisätutkimuksen aikana, tilanne oli kieltämättä vähän erikoinen hänelle:D Hän ei ollut kuulemma koskaan ennen ollut mukana gynekologisessa tutkimuksessa, mutta ei ottanut tuosta mitään pahempia traumoja, piti kokemusta vaan vähän erikoisena.

        olen kyllä ihan jo kolmekymppinen ja asioinut myöskin gynellä useasti. koskaan ei vaan ole sattunut miesgyneä mulle.

        no, ei se mitään. kävin siellä ultrassa ja hyvin se meni..! oli ihan mukava ja leppoisa mies, eikä tutkimuksessakaan mennyt kovin kauaa. jännitys katosi heti, kun näin lääkärin. hän oli tosi mukavan ja rauhallisen näköinen herrasmies :)
        NP-ultra tehtiin ensin siis ensin vatsan päältä ja sitten myös sisäkautta. lääkäri sanoi, että se on käytäntönä heillä nykyään. ja onhan se näkyvyys tosiaan parempi sieltä sisäkautta.

        ja minun tietääkseni meidän synnytyssairaalassa ei ole mieskätilöitä. toki on asia voinut muuttua edellisen synnytykseni jälkeen, mutten ole koskaan moisesta kuullut. asun melko pienellä paikkakunnalla.


    • rv17+

      ekassa ultrassa mieslääkäri joka tehtiin vielä alakautta :) pikkusen vaan jännitin kun raskaus on kuiteski minulle ensimmäinen mutta tosi hyvin se meni. tämä mieslääkäri oli rauhallinen, ammattitaitoinen ja kohtelias:) antoi heti pienokaisesta kuvia vaikken ehtinyt edes niitä kysyä :) onnitteli kovasti myös. elä siis sinäkään jännitä:)

    • kesäbeibe

      Kuten tuossa muutkin sanoi, työtään se siellä vaan tekee, ja eiköhän suhtaudu asioihin ammatilliselta kannalta. Itsellä on sairaalaolojen myötä mennyt kaikki häpy kun kyse on terveydenhuollosta. se kuuluu niiden työhön.

      Ultra tehdään mieluummin päältä jos vain sillä nähdään mitään. jos kohtu on taaksepäin tai rasvaa päällä (kuten mulla) tehdään sisäkautta. silloin näkökulma on kapeampi kun ei voi nähdä kuin yhdeltä sektorilta. mahan päällä sitä anturia voi kierrellä enemmän puolelta toiselle.

    • ei kiva ajatus

      Muistan itse myös kun odotin nt-ultraan menoa, niin siinä huoneessa missä aina ennen olin käynyt, työskenteli ulkomaalainen mieslääkäri.. Sanoin miehelle, että ei hitto.. En todellakaan halua mennä tonne.. Onneksi pian huomasin, että olin naistentautien puolella (missä tehtiin ultra rv9), enkä äippäpolilla, missä sitten nt-ultra oli :D

      Eli en ole (onneksi) koskaan mieslääkärillä asioinut näissä asioissa.. Mutta sen olen kuullut, että ovat otteissaan hellempiä.. Kokemusta on kyllä kovakourasista eukoista.. Ei todellakaan kivaa sekään.. Jää tosi epämiellyttävä olo..

      Eipä se gynellä käynti koskaan mitään kivaa ole, mutta nyt raskaana ollessa se tuntuu kyllä ihan normaalilta.. Ja vauvan hyvinvointia sitä seurataan.. :) ja tietysti myös omaakin..

      • äiti kahdelle...

        varaa naispuolisesta aika jos se asia on sinulle noin jännittävä tms. Kai olet sitten huomioinut senkin että voit saada synnytyksessä kätilöksesi miehen?! Meillä oli oikein mukava miespuolinen kätilö kuopusta saattamassa maailmaan.


    • äiskäliini..

      ja tosi mukava. V-07 Naistenlinikalla.

    • mammeli,

      Ja oli aivan toista maata kuin naiset! Ystävällinen ja rauhallinen ja TODELLA VAROVAINEN! Meni tosi hyvin sisätutkimus toisin kuin naislääkäreiden/kätilön kanssa.

      Ekassa ultrassa oli nainen ultraamassa sisäkautta ja tuloksena todella kipeät lantion ja alavatsan seudut :( Ja tämän jälkeen alkoi vuotamaan vertakin :(

      Joten minulla ainakin tämän päivänen mies lääkäri oli pelkästään positiivinen kokemus.

    • ngrjow3gw

      Minulla ei ollut ylipäätään muutenkaan montaa gynekäyntiä takana kun tulin raskaaksi, mutta ongelmallisen raskauden myötä niitä kertyi pitkä lista. Ja kaikkein miellyttävin kaikista oli ehdottomasti mieslääkärin tekemä. Se ihan oikeasti oli tosi helläkätinen (vaikka löytyy niitä helläkätisiä toki naisistakin) ja mukava, lopuksi tarjosi vielä käden että ota tuosta niin vedän sut ylös siitä (kerran oon meinannut jäädä pöydälle kun selkä jumi niin etten meinannut päästä ylös... naislääkäri vaan hoputti että nouse vaan).

      Itse en ymmärrä miksi toivot hoitajaa mukaan tutkimukseen? Eihän ne hoitajat niitä alapäitä ole tottuneet tuijottelemaan kuten lääkärit? Minä en ainakaan toivo yhtään ylimääräistä hoitajaa siihen uteliaana pällistelemään....

    • mielummin mies

      Oma kokemukseni on se, että jos valittavana on mies- tai naisgyneologi, valitsen mielummin miehen.

      Miehet tekevät tutkimukset jotenkin varmemmin ottein ja varovaisemmin naiskollegoihinsa verrattuna. Lisäksi mieslääkärit selittävät useimmiten toimenpiteet ja niissä olevat vaiheet tarkemmin ja myös toimenpiteen aikana.

      Valitettavasti naisgynareilla on rutiini-liukuhihnapolitiikka ja puhetta ei saa muuta kuin sen, mitä itse ymmärtää kysyä.

    • lääkäri tekee työtää

      parhaat kokemukset miesgyneistä ja käyn aina miehellä. ovat hellävaraisempia kun naiset, mun mielestä.

    • Anonyymi

      Kyllä olette pöhköjä, arvon naiset, jos luulette ettei miehellä ole seksuaalisia motiiveja gyneksi ryhtyessään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1545
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1238
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1233
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe