sauvikset kuolivat

riti

Mikä meni vikaan?

Sauvasirkkapopulaatiomme (30 kpl) kuoli salaperäisesti kuukauden sisällä. Ötökät elelivät isossa elintarvikekäyttöön tarkoitetussa muovisessa boxissa,ilma vaihtui ja ruokaa oli tarjolla. Sapuska koostui pääasiassa ilman myrkkyjä kasvatetusta sitruunamelissasta, tuorekurkusta, omenasta ja keräsalaatista. Ötökät olivat täysikasvuisia, munivatkin jo.

Ennen loppua ötökät ulostivat limaista pötköä ja jotkut "halvaantuivat" takapäästään. Tuliko niille jokin tauti?

Kertokaapa kokeneemmat sauviskasvattajat aloittelijalle, mikä meni vikaan. Uutta sukupolvea odotellaan kuoriutuvaksi kevään aikana.

Ps. mikään ei ole hienompaa, kuin seurata nahanluontia, upea näky!

5

522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

kuulostais siltä ettei oo kosteudet (& lämpötilat) olleet ihan kohdallaan...

• riti

Kiitti vaan, saman tien voisit kertoa, miten itse kontrolloit ko. olosuhteet terraariossasi. Eipä tollanen mutu-tieto paljoa auta.

Samalla voisit kertoa, miten kauan sauvikset elävät. Meillä kantayksilö eli 10 kk ja em. sukupolvi 4-5 kk. Jos olet itse tappanut ötököitä liikaan kosteuteen, miten ne kuolivat? Entä voiko banaanikärpäset loisia sauviksissa, niitä nimittäin ilmestyi ötökkäboxiin loppuaikoina ja oletin, että ne tulivat ruoan mukana?

Antakaapas niitä neuvoja, eka muna kuoriutui viime viikolla ja uusi sauvissukupolvi odottaa paremaa hoitoa...

• hyyyi!!!
        riti kirjoitti:

Kiitti vaan, saman tien voisit kertoa, miten itse kontrolloit ko. olosuhteet terraariossasi. Eipä tollanen mutu-tieto paljoa auta.

Samalla voisit kertoa, miten kauan sauvikset elävät. Meillä kantayksilö eli 10 kk ja em. sukupolvi 4-5 kk. Jos olet itse tappanut ötököitä liikaan kosteuteen, miten ne kuolivat? Entä voiko banaanikärpäset loisia sauviksissa, niitä nimittäin ilmestyi ötökkäboxiin loppuaikoina ja oletin, että ne tulivat ruoan mukana?

Antakaapas niitä neuvoja, eka muna kuoriutui viime viikolla ja uusi sauvissukupolvi odottaa paremaa hoitoa...

miten kukaan voi pitää ötököitä LEMMIKKEINÄ?!? vai kasvatattekste niitä jonkun elukan ruuaks.....

yak!mä melkeen tunnen, kun ne työmii mun selässä(siis ne teijän ötökät)

hyrrr...

• saara
        hyyyi!!! kirjoitti:

miten kukaan voi pitää ötököitä LEMMIKKEINÄ?!? vai kasvatattekste niitä jonkun elukan ruuaks.....

yak!mä melkeen tunnen, kun ne työmii mun selässä(siis ne teijän ötökät)

hyrrr...

elämä kaikissa muodoissaan on mielenkiintoista. nämä "ötökät" ovat mukava harrastus eikä niitä voi inhota... tutustupas sinäkin erilaisiin terraariossa pidettäviin lemmikeihin niin huomaat miten mukavia ne voivat olla kun ne hyvin hoitaa. hyvin sisustettu ja oikein hoidettu terraario on todellinen katseenvangitsija!

• xxx
        riti kirjoitti:

Ihme tyyppi, ensin kyselee mikä meni pieleen ja sitten kun joku erehtyy antamaan vinkin niin ryhtyy arvostelemaan ettei saanut heti riittävää määrää tietoa. Kaikkihetimulletänne niinkö? Kuvittelisi että jos on tarvetta kysyä olisi nöyryyttä ottaa tietoa vastaan ja kysyä vaikka tarkennuksia kettuilun sijaan. No, kukin tyylillään.

Lämpötiloja ja kosteuksia kontrolloidaan kosteus ja lämpötilamittareilla ja lämpötilaa säädetään lämpölampulla ja kosteutta suihkuttelemalla - muitakin tapoja on, näin siis meillä.

Sauvisten elinkaari riippuu hieman lajista mutta keskiarvo huitelee jossain 4-6 kk kasvuikä ja saman verran aikuisikää. Tämä on tosin pitkälti olosuhteista riippuvaista.

Öttiäiset eivät todennäköisesti kuole liikaan kosteuteen (paitsi jos sitä on niin paljon että voivat hukkua tai mikäli muodostuu homekasvustoa esim. pohjamatskuun) vaan todennäköisemmin kuivuuteen (nahanluontiongelmat, kuivuminen)

Muista antaa pikkusauvavauvoille riittävän pehmeää ruokaa koska niiden leegot ei kovin kummoiseen pysty. :) Onnea sauvisten kanssa kaikesta huolimatta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      116
      2246
    2. 129
      1812
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1206
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      84
      1134
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1050
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      71
      1043
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      43
      993
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      75
      955
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      22
      918
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      912
    Aihe