Mikä meni vikaan?
Sauvasirkkapopulaatiomme (30 kpl) kuoli salaperäisesti kuukauden sisällä. Ötökät elelivät isossa elintarvikekäyttöön tarkoitetussa muovisessa boxissa,ilma vaihtui ja ruokaa oli tarjolla. Sapuska koostui pääasiassa ilman myrkkyjä kasvatetusta sitruunamelissasta, tuorekurkusta, omenasta ja keräsalaatista. Ötökät olivat täysikasvuisia, munivatkin jo.
Ennen loppua ötökät ulostivat limaista pötköä ja jotkut "halvaantuivat" takapäästään. Tuliko niille jokin tauti?
Kertokaapa kokeneemmat sauviskasvattajat aloittelijalle, mikä meni vikaan. Uutta sukupolvea odotellaan kuoriutuvaksi kevään aikana.
Ps. mikään ei ole hienompaa, kuin seurata nahanluontia, upea näky!
sauvikset kuolivat
5
510
Vastaukset
- .....
kuulostais siltä ettei oo kosteudet (& lämpötilat) olleet ihan kohdallaan...
- riti
Kiitti vaan, saman tien voisit kertoa, miten itse kontrolloit ko. olosuhteet terraariossasi. Eipä tollanen mutu-tieto paljoa auta.
Samalla voisit kertoa, miten kauan sauvikset elävät. Meillä kantayksilö eli 10 kk ja em. sukupolvi 4-5 kk. Jos olet itse tappanut ötököitä liikaan kosteuteen, miten ne kuolivat? Entä voiko banaanikärpäset loisia sauviksissa, niitä nimittäin ilmestyi ötökkäboxiin loppuaikoina ja oletin, että ne tulivat ruoan mukana?
Antakaapas niitä neuvoja, eka muna kuoriutui viime viikolla ja uusi sauvissukupolvi odottaa paremaa hoitoa... - hyyyi!!!
riti kirjoitti:
Kiitti vaan, saman tien voisit kertoa, miten itse kontrolloit ko. olosuhteet terraariossasi. Eipä tollanen mutu-tieto paljoa auta.
Samalla voisit kertoa, miten kauan sauvikset elävät. Meillä kantayksilö eli 10 kk ja em. sukupolvi 4-5 kk. Jos olet itse tappanut ötököitä liikaan kosteuteen, miten ne kuolivat? Entä voiko banaanikärpäset loisia sauviksissa, niitä nimittäin ilmestyi ötökkäboxiin loppuaikoina ja oletin, että ne tulivat ruoan mukana?
Antakaapas niitä neuvoja, eka muna kuoriutui viime viikolla ja uusi sauvissukupolvi odottaa paremaa hoitoa...miten kukaan voi pitää ötököitä LEMMIKKEINÄ?!? vai kasvatattekste niitä jonkun elukan ruuaks.....
yak!mä melkeen tunnen, kun ne työmii mun selässä(siis ne teijän ötökät)
hyrrr... - saara
hyyyi!!! kirjoitti:
miten kukaan voi pitää ötököitä LEMMIKKEINÄ?!? vai kasvatattekste niitä jonkun elukan ruuaks.....
yak!mä melkeen tunnen, kun ne työmii mun selässä(siis ne teijän ötökät)
hyrrr...elämä kaikissa muodoissaan on mielenkiintoista. nämä "ötökät" ovat mukava harrastus eikä niitä voi inhota... tutustupas sinäkin erilaisiin terraariossa pidettäviin lemmikeihin niin huomaat miten mukavia ne voivat olla kun ne hyvin hoitaa. hyvin sisustettu ja oikein hoidettu terraario on todellinen katseenvangitsija!
- xxx
riti kirjoitti:
Antakaapas niitä neuvoja, eka muna kuoriutui viime viikolla ja uusi sauvissukupolvi odottaa paremaa hoitoa...Ihme tyyppi, ensin kyselee mikä meni pieleen ja sitten kun joku erehtyy antamaan vinkin niin ryhtyy arvostelemaan ettei saanut heti riittävää määrää tietoa. Kaikkihetimulletänne niinkö? Kuvittelisi että jos on tarvetta kysyä olisi nöyryyttä ottaa tietoa vastaan ja kysyä vaikka tarkennuksia kettuilun sijaan. No, kukin tyylillään.
Lämpötiloja ja kosteuksia kontrolloidaan kosteus ja lämpötilamittareilla ja lämpötilaa säädetään lämpölampulla ja kosteutta suihkuttelemalla - muitakin tapoja on, näin siis meillä.
Sauvisten elinkaari riippuu hieman lajista mutta keskiarvo huitelee jossain 4-6 kk kasvuikä ja saman verran aikuisikää. Tämä on tosin pitkälti olosuhteista riippuvaista.
Öttiäiset eivät todennäköisesti kuole liikaan kosteuteen (paitsi jos sitä on niin paljon että voivat hukkua tai mikäli muodostuu homekasvustoa esim. pohjamatskuun) vaan todennäköisemmin kuivuuteen (nahanluontiongelmat, kuivuminen)
Muista antaa pikkusauvavauvoille riittävän pehmeää ruokaa koska niiden leegot ei kovin kummoiseen pysty. :) Onnea sauvisten kanssa kaikesta huolimatta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458690Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472499Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282307- 382262
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1861779- 961775
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221610Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik81066Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61056