sauvikset kuolivat

riti

Mikä meni vikaan?

Sauvasirkkapopulaatiomme (30 kpl) kuoli salaperäisesti kuukauden sisällä. Ötökät elelivät isossa elintarvikekäyttöön tarkoitetussa muovisessa boxissa,ilma vaihtui ja ruokaa oli tarjolla. Sapuska koostui pääasiassa ilman myrkkyjä kasvatetusta sitruunamelissasta, tuorekurkusta, omenasta ja keräsalaatista. Ötökät olivat täysikasvuisia, munivatkin jo.

Ennen loppua ötökät ulostivat limaista pötköä ja jotkut "halvaantuivat" takapäästään. Tuliko niille jokin tauti?

Kertokaapa kokeneemmat sauviskasvattajat aloittelijalle, mikä meni vikaan. Uutta sukupolvea odotellaan kuoriutuvaksi kevään aikana.

Ps. mikään ei ole hienompaa, kuin seurata nahanluontia, upea näky!

5

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      kuulostais siltä ettei oo kosteudet (& lämpötilat) olleet ihan kohdallaan...

      • riti

        Kiitti vaan, saman tien voisit kertoa, miten itse kontrolloit ko. olosuhteet terraariossasi. Eipä tollanen mutu-tieto paljoa auta.

        Samalla voisit kertoa, miten kauan sauvikset elävät. Meillä kantayksilö eli 10 kk ja em. sukupolvi 4-5 kk. Jos olet itse tappanut ötököitä liikaan kosteuteen, miten ne kuolivat? Entä voiko banaanikärpäset loisia sauviksissa, niitä nimittäin ilmestyi ötökkäboxiin loppuaikoina ja oletin, että ne tulivat ruoan mukana?

        Antakaapas niitä neuvoja, eka muna kuoriutui viime viikolla ja uusi sauvissukupolvi odottaa paremaa hoitoa...


      • hyyyi!!!
        riti kirjoitti:

        Kiitti vaan, saman tien voisit kertoa, miten itse kontrolloit ko. olosuhteet terraariossasi. Eipä tollanen mutu-tieto paljoa auta.

        Samalla voisit kertoa, miten kauan sauvikset elävät. Meillä kantayksilö eli 10 kk ja em. sukupolvi 4-5 kk. Jos olet itse tappanut ötököitä liikaan kosteuteen, miten ne kuolivat? Entä voiko banaanikärpäset loisia sauviksissa, niitä nimittäin ilmestyi ötökkäboxiin loppuaikoina ja oletin, että ne tulivat ruoan mukana?

        Antakaapas niitä neuvoja, eka muna kuoriutui viime viikolla ja uusi sauvissukupolvi odottaa paremaa hoitoa...

        miten kukaan voi pitää ötököitä LEMMIKKEINÄ?!? vai kasvatattekste niitä jonkun elukan ruuaks.....

        yak!mä melkeen tunnen, kun ne työmii mun selässä(siis ne teijän ötökät)

        hyrrr...


      • saara
        hyyyi!!! kirjoitti:

        miten kukaan voi pitää ötököitä LEMMIKKEINÄ?!? vai kasvatattekste niitä jonkun elukan ruuaks.....

        yak!mä melkeen tunnen, kun ne työmii mun selässä(siis ne teijän ötökät)

        hyrrr...

        elämä kaikissa muodoissaan on mielenkiintoista. nämä "ötökät" ovat mukava harrastus eikä niitä voi inhota... tutustupas sinäkin erilaisiin terraariossa pidettäviin lemmikeihin niin huomaat miten mukavia ne voivat olla kun ne hyvin hoitaa. hyvin sisustettu ja oikein hoidettu terraario on todellinen katseenvangitsija!


      • xxx
        riti kirjoitti:

        Kiitti vaan, saman tien voisit kertoa, miten itse kontrolloit ko. olosuhteet terraariossasi. Eipä tollanen mutu-tieto paljoa auta.

        Samalla voisit kertoa, miten kauan sauvikset elävät. Meillä kantayksilö eli 10 kk ja em. sukupolvi 4-5 kk. Jos olet itse tappanut ötököitä liikaan kosteuteen, miten ne kuolivat? Entä voiko banaanikärpäset loisia sauviksissa, niitä nimittäin ilmestyi ötökkäboxiin loppuaikoina ja oletin, että ne tulivat ruoan mukana?

        Antakaapas niitä neuvoja, eka muna kuoriutui viime viikolla ja uusi sauvissukupolvi odottaa paremaa hoitoa...

        Ihme tyyppi, ensin kyselee mikä meni pieleen ja sitten kun joku erehtyy antamaan vinkin niin ryhtyy arvostelemaan ettei saanut heti riittävää määrää tietoa. Kaikkihetimulletänne niinkö? Kuvittelisi että jos on tarvetta kysyä olisi nöyryyttä ottaa tietoa vastaan ja kysyä vaikka tarkennuksia kettuilun sijaan. No, kukin tyylillään.

        Lämpötiloja ja kosteuksia kontrolloidaan kosteus ja lämpötilamittareilla ja lämpötilaa säädetään lämpölampulla ja kosteutta suihkuttelemalla - muitakin tapoja on, näin siis meillä.

        Sauvisten elinkaari riippuu hieman lajista mutta keskiarvo huitelee jossain 4-6 kk kasvuikä ja saman verran aikuisikää. Tämä on tosin pitkälti olosuhteista riippuvaista.

        Öttiäiset eivät todennäköisesti kuole liikaan kosteuteen (paitsi jos sitä on niin paljon että voivat hukkua tai mikäli muodostuu homekasvustoa esim. pohjamatskuun) vaan todennäköisemmin kuivuuteen (nahanluontiongelmat, kuivuminen)

        Muista antaa pikkusauvavauvoille riittävän pehmeää ruokaa koska niiden leegot ei kovin kummoiseen pysty. :) Onnea sauvisten kanssa kaikesta huolimatta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe