Pujoallergikot, hei!

Kurkun turpoaminen

Luin että pujolle allergiet voivat ristireagoida porkkanalle, sellerille, palsternakalle jne, niin sattuuko kukaan sellainen, joka saa oireita noita ruoka-aineista, lukemaan tätä? Mille kaikelle ristireagoitte? Kuinkahan yleistä tällainen on? Millaisia oireita ko. ruoka-aineet aiheuttaa, aiheuttaako esim. suun limakalvojen ja kielen turpoamista? Aiheuttaako nämä ruoka-aineet oireita ympäri vuoden vai esim. pahimpaan vuoden aikaan.

Olen kärsinyt kaksi vuotta selittämättömistä joskus voimakkaistakin suun turpoamisista ja mitään syytä ei ole löydetty. Pujoallergia minulla on ollut monta kymmentä vuotta mutta porkkanat, sellerit, sipulit ym. eivät näytä prick-testeissä mitään allergiaa. Pujosta on iät ja ajat prick-testeissä tullut arvo 6 (histamiinista 5 tai 6). Tietääkö kukaan tarkoittaako tuo voimakasta vai lievää allergiaa. Pujosta saan voimakkaitakin oireita, kutinaa ja hengitystiet menevät voimakkaasti tukkoon.

6

613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----------------

      Kävin kurkkaamassa ja toivoin, että ois joku vastannut :(

    • ****

      Ilmenee ristiallergiaa, esim. koivunkukinnan aikana, en pysty syömään kaikkea, mutta kukinna ohimentyä menee ohi (lähinnä tulee iho-oireita).

    • välttelemään oppinut

      ...mutta muistelen ainakin omalla kohdallani, että se olisi koivu, joka ristiin reagoi juuresten kanssa. En ole voinut syödä 40 vuoteen raakoja juureksia, enkä luumuja, omenatkin ovat kiikun kaakun, samoin monet muut hedelmät, avokadollekin herkistyin. Suu kutisee, nielu samoin ja turpoaa. Hengitysoireitakin on, olen astmaatikko. Juurekset kuorin hanskat kädessä, kutina on muuten sietämätön. Sellerin allergiaominaisuus ei poistu keitettäessäkään, eli kova lukeminen tuoteselosteissa.
      Pujo oli itsellänikin pahin testatuista siitepölyistä, mutta pärjään allergialääkkeen ja paikallislääkkeiden turvin sen kukinta-ajan. Minulla on laaja-alainen allergia, olen saanut ravitsemussuunnittelijan ohjausta ja kyllä pärjäillyt vaikka mukana on siitepölyt, eläinpölyt, viljoja, juureksia ja mausteita, lääkkeitäkin.
      Kokeilemalla selviää mikä sopii. Mutta kokeile varoen ja pidä huoli että olet lähellä ensiapua, jos tulee äkillinen oire, joka vaatii pikaista hoitoa.
      Pitää myös muistaa, että allergisuus voi vaihdella ja joskus jopa lievetä. Toisaalta uusiakin syitä voi tulla, joten ei auta kuin olla valppaana.

    • Toinen karheakurkku

      Saan oireita edellä mainituista (porkkana, selleri). Tosin palsternakkaa en ole edes kokeillut. Nämä näkyivät myös prick-testeissä. Olen myös pujo allergikko.

      Lisää allergioista ja ristiallergioista löydät osoitteesta:
      http://www.allergia.com/

    • Nalle Puu

      Täällä yks pujo allergien miettii ihan samoja, mutta pitänee jatkaa googlella asian tutkimista. Ei allergiaa koivulle tai lepälle, mutta jatkuva nuha ja aivastelu vuoden ympäri. En ole saanut selville syytä.

    • Pöly-allergikko

      En ole varma liittyykö tämä juuri pujo- vai muuhun allergiaan, mutta itse olen saanut oireita mm. omenoista, banaaneista ja pähkinöistä. Omenat aiheutti yhteen aikaan äänen käheyttä ja lähtemistä, tuli myös kamalaa hengenahdistusta. Banaanit ja pähkinät jättävät suuhun ja nieluun semmosen kihelmöivän olon. Oon allerginen pujon lisäksi koivulle, lepälle ja joillekin heinille. Lisäksi jauho-, huone- ja maustepölyille
      ja joillekin eläimille kuten kissoille. Kärjistetysti sanoen olen allerginen kaikelle pölylle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe