Lumiluolass nukkuminen?

Mäntsälä...

Tuli kolattua lumet isoon kasaan ja mieleeni pälkähti kaivaa kasaan luola, jossa voisin nukkua makuupussissa ihan noin mielenkiinnosta. Suuaukko tulisi lattian alapuolelle ja pieni ilmareikä kattoon. Voiko tavisnykyihminen nukkua 0 asteessa vai meneekö yö valvoessa?

Paljonko pitää olla seinämävahvuutta, että eristää tarpeeksi?

Nyt alkaisi kasa olemaan jo aika kova ja kaivaminen ajankohtainen...

8

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paleleva peksu

      ei kannatte kokeilla ei se ole raposta maata lumiluolassa.koko ajan saa pelätä ,että loppuuko ilma paleltuuko nukkuessaan.olen kokeillut kerran enkä kokeile toista kertaa

      • jkhgfd

        kannattaa kokeilla.Kaikee muuta paitsi omaa äitiä ja kansan tanhuja.


      • ruhutr
        jkhgfd kirjoitti:

        kannattaa kokeilla.Kaikee muuta paitsi omaa äitiä ja kansan tanhuja.

        Mustalaista.


    • atlatl

      Kokeiltu on.

      Seinän vahvuuden pitää olla sellainen,ettei majoite luhistu. miniminä pitäisin 50-60 cm,paksumpi parempi.

      Itse olen tehnyt läjäämällä
      ison kasan pehmeää lunta ja antanut kovettua muutaman tunnin. Sitten otettiin tietyn mittaisia tikkuja ja työnnettiin päältäpäin läjään tasaisin välein.

      Paksuus tulee sopivaksi kun alkaa kovertaa luolaa sisälle läjään ja tikkujen päät alkavat tulla näkyviin niin tietää saavansa tasapaksun seinän.
      Jos läjäsi on kovinkin kova,epäilen,voiko edellämainittua metodia käyttää.
      Mutta jätä seiniin reilusti paksuutta.

      koita kaivaa sillä tavoin että voit jättää jonkinlaisen nukkumahyllyn,jolloin kylmin ilma on lattialla.

      Oikeaoppisesti oviaukko pitäisi olla sijoitettu niin että kylmä ilma valuu ikäänkuin pois.

      Sisäseinät kannattaa siloittaa mahdollisimman hyvin jotta ihmisen tuottama lämpö ei sulata vettä seinistä niin,että se tippuisi päällesi.

      Koverra kynttilälle paikka seinään. Kynttilä myös kertoo,riittääkö happi,koska se sammuu liian vähässä hapessa. Se myös lämmittää.

      Tottakai pitää olla aukot poistuvalle ilmalle (ylhäällä) ja korvausilmalle tuloaukko (alhaalla).

      Tarvitaan hyvä makuupussi ja kunnollinen makuualusta,joka taatusti eristää alhaalta nukkujaan tulevalta kylmyydeltä.

      Lumimajoite on todella mukava nukkua,sillä lumi eristää hyvin ääntä.

      • kaarnapeikko

        Majoite jollaista aiemmat kirjoittajat kuvaavat on quinzee eli kintsi (lumikammi). Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Suurin vaaratekijä lumimajoitteissa nukkujalle muodostuu yleensä hiilidioksidista jota ihminen tuottaa uloshengittäessään. Hiilidioksidi hieman ilmaa raskaampana painuu alas ja sen vuoksi lumiluolan kulkuaukon tulisi olla alasviettävä. Palava kynttilä varoittaa ilman happipitoisuuden laskusta vaarallisiin lukemiin mutta yksin nukkujalle tästä varokeinosta ei tietenkään nukkuessa paljon apua ole. Kannattaakin ensin viettää lumiluolassa tovi jotakin puuhastellen ja tarkkailla kynttilää. Jos kynttilä palaa hyvin ilmanvaihto lienee riittävä. Hyvin tehdyssä lumiluolassa on mukava nukkua. Makuualustan pitää olla hyvin eristävä ja makuupussin luonnollisesti talvikäyttöön sopiva. Kunhan hengitysilman riittävyydestä huolehditaan on lumiluola kokeilemisen arvoinen yöpymispaikka.

        Oheisesta linkistä löytyy tietoa lumimajoitteista:

        http://wiki.partio.net/Lumiluola


    • ..............

      seinämä vahvuus 30cm, ja lähinnä luolan koossa pysymisen kannalta. hyvät unet siellä saa, jos valkoisuus ja äänettömyys ei häiritse. kannattaa panostaa siihen ilmanvaihtoreikään, ettei pääse happivajaus iskemään. ja jos yöllä tuiskuttaa niin jollain se ilmanvahto pitäisi saada pysymään auki.

      http://wiki.partio.net/Lumiluola

      ja voit yrittää etsiä googlella lisämatskua aiheesta quinzee, koska sitä sä taidat olla tekemässä :D

      • kaivaja...

        kaivamiseen. Ainakin meidän koira kaivaa just siitä mistä sormella osoittaa. Itse voi makoilla ja lapioida lunta pois. :D


    • ,,,

      Tuliko nukuttua lumiluolassa vai jäikö suunnitteluasteelle?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      273
      2288
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1041
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      669
    Aihe