Seatin omistajille ja muille.

kotiinkutsua kehiin

Ahtoilman kondensoituminen on "tyyppivika" ainakin Seat Leon 1.9tdi 2007-2008, Altea 1.9Tdi 2008 ehkä myös muissa vastaavalla koneella valmistetuissa saman konsernin autoissa. Aantuntijat voinevat listata ajoneuvot joissa ko. konetta käytetään. Ja jos ongelmia on ilmennyt moottorin huonona käynnistettävyytenä niin jonon jatkoksi. Tai jos tietoa on myytyjen autojen määrästä niin tietoa peliin.

Nelossylinterin puristukset näyttävät menevän kun veivi ja kampiakseli vääntyvät. Voi osua myös muun sylinterin kohdalle.

Suht uusia autoja vielä ja menevät takuuseen. Ongelma taitaa räjähtää käsiin muutaman vuoden päästä takuuajan mennessä umpeen. Autojen myyntiarvo laskee kun myyjä (ei yksityinen) uskalla ottaa riskiä moottorista kun muutama paukahtaa talvella. Ikävä yllätys on myös ajoneuvon toiselle tai kolmannelle ostajalle kun pahaa aavistamatta ostava ajoneuvon ja kylmällä ilmalla moottori sanoo stop.

Luulisi maahantuojan/valmistajan reagoivan tilanteeseen vielä kun siihen on mahdollisuus. Kotiinkutsua peliin ja vian korjaus esim. suojapellillä ja putkien suojauksella. Ei luulisi olevan vaikeaa, maksaa kyllä. Mutta paljon vähemmän kuin merkin saama negatiivinen julkisuus. Sitä on kovin vaikea korjata.

43

3481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäiskö huolestua

      Mulla on altea xl:ssä moottorina 2.0 tdi (125 kw). Koskeekohan tämä ongelma sitäkin? Onko jollain tietoa?Toistaiseksi ei vielä ole ilmennyt mitään tuonkaltaista. 1,5 vuotta ollut käytössä eli toinen talvi menossa ja takuu vielä voimassa.

      • paska moottori

        Varmaan sama ongelmia 2.0:ssa.Itse ostettiin 2,5 kk sitten 1,9 Tdi, ja moottorissa kävi täystuho, eli suomeksi sanottuna aivan paskana.Maahantuoja levittelee käsiään, ja kehtaa todeta, että jos oltaisiin ensimmäinen ostaja niin takuuseen menisi, vaikka takuuaika päättynyt.
        Onneksemme olemme tutustuneet Kuluttajaviraston sivuihin ja kuluttajan oikeuksiin.Myyjää reklamoidaan, mutta jossain vaiheessa maahantuojakin voi joutua vastuuseen..

        Kyllä veetuttaa maksaa autoa, mitä ei ole kun moottori romuna, ja korjauskustannukset huitelee tuhansissa euroissa.Itse autokin oli kalllis.


      • ------------
        paska moottori kirjoitti:

        Varmaan sama ongelmia 2.0:ssa.Itse ostettiin 2,5 kk sitten 1,9 Tdi, ja moottorissa kävi täystuho, eli suomeksi sanottuna aivan paskana.Maahantuoja levittelee käsiään, ja kehtaa todeta, että jos oltaisiin ensimmäinen ostaja niin takuuseen menisi, vaikka takuuaika päättynyt.
        Onneksemme olemme tutustuneet Kuluttajaviraston sivuihin ja kuluttajan oikeuksiin.Myyjää reklamoidaan, mutta jossain vaiheessa maahantuojakin voi joutua vastuuseen..

        Kyllä veetuttaa maksaa autoa, mitä ei ole kun moottori romuna, ja korjauskustannukset huitelee tuhansissa euroissa.Itse autokin oli kalllis.

        Moi seatin omistajat .Olen ostamassa Seat Leon 2.0 tdi Automaatti vm 2009 an noin 20 tkm .Nyt tuli vastaan nämä sivut kun halusin lisätietoa autosta .Ahtoilman kondensoitumisista jopa konerikkoon tohtiiko sekaantua, en halua hypätä takuuhuolloissa .Edellinen auto Ford focus 1.8 tdi vm 2009 siinä oli Huohottimen jäätymistä 2007-2009 ainut huolto usein vaihtaa öljyt ja putsata huohottimen putket ei kiitos . olenko astumassa taas _askaan . Saisko asiallisia vastauksia


      • Älä osta
        ------------ kirjoitti:

        Moi seatin omistajat .Olen ostamassa Seat Leon 2.0 tdi Automaatti vm 2009 an noin 20 tkm .Nyt tuli vastaan nämä sivut kun halusin lisätietoa autosta .Ahtoilman kondensoitumisista jopa konerikkoon tohtiiko sekaantua, en halua hypätä takuuhuolloissa .Edellinen auto Ford focus 1.8 tdi vm 2009 siinä oli Huohottimen jäätymistä 2007-2009 ainut huolto usein vaihtaa öljyt ja putsata huohottimen putket ei kiitos . olenko astumassa taas _askaan . Saisko asiallisia vastauksia

        Älä osta, näyttää siltä että on tyyppivika, johon ei ole ratkaisua.


      • vastaten
        ------------ kirjoitti:

        Moi seatin omistajat .Olen ostamassa Seat Leon 2.0 tdi Automaatti vm 2009 an noin 20 tkm .Nyt tuli vastaan nämä sivut kun halusin lisätietoa autosta .Ahtoilman kondensoitumisista jopa konerikkoon tohtiiko sekaantua, en halua hypätä takuuhuolloissa .Edellinen auto Ford focus 1.8 tdi vm 2009 siinä oli Huohottimen jäätymistä 2007-2009 ainut huolto usein vaihtaa öljyt ja putsata huohottimen putket ei kiitos . olenko astumassa taas _askaan . Saisko asiallisia vastauksia

        Ahtoilma kondensoituu välijäähdyttimeen niin, että se rikkoo todella moottorin. Vettä keräntyy välijäähdyttimeen liikaa eikä se pääse pois. Kun moottori käynnistetään vesi kulketuu palotilaan ja aiheuttaa tuhoa koska vesi ei anna periksi. Seuraavissa on ainakin tämä ongelma: Passat 1.9Tdi 2007-2008, altea 1.9Tdi 2007-2008 ja leon 1.9Tdi 2007-2008. Varmaan löytyy lisää mutta ovat sen verran tuoreita vielä, että takuu korvaa kaiken.

        Koneremontti maksaa noin 5000e-15000e joten kallista on.

        Niille tiedoilla mitä minulla on, en tohtisi sekaantua. Konstruktio ei toimi niin kuin normaali ajoneuvon käyttäjä voisi kuvitella.


    • ei ainoastaan

      seat-vika tämä..niinkuin tuossa jo joku kirjottikin esim. fordeissa tuota vikaa. Viime viikolla isän ford focuksesta (1.8tdi -09) huohotusputki jäätyi sillä seurauksella, että sekä moottori että turbo vaihtoon. Menee takuuseen mutta kuitenkin huhhuh :/

      • dhdkk

        Eiköhän huohotin vika ole eri asia kuin välijäähdyttimen vika. Osaako joku sanoa miksi noissa se kondensoituu välijäähdyttimeen ja muissa turbo autoissa ei ole samaa vikaa? Ajattelin omaan autooni vaihtaa isompaa jäähdytintän niin en ole varma tuleeko tuo riskiksi. Vai johtuuko vika jostain muusta mutta neste lopulta vaan päätyy jäähdyttimeen.


      • Altea XL 2008 TDI
        dhdkk kirjoitti:

        Eiköhän huohotin vika ole eri asia kuin välijäähdyttimen vika. Osaako joku sanoa miksi noissa se kondensoituu välijäähdyttimeen ja muissa turbo autoissa ei ole samaa vikaa? Ajattelin omaan autooni vaihtaa isompaa jäähdytintän niin en ole varma tuleeko tuo riskiksi. Vai johtuuko vika jostain muusta mutta neste lopulta vaan päätyy jäähdyttimeen.

        Miten ja kenen toimesta viranomaiset puuttuvat tällaiseen? Tuohan kuulostaa selvältä tyyppivialta. Eihän tällaista voi vain olkapäitä kohautellen hyväksyä.
        Oletteko te, joita tämä on nyt kohdannut, olleet viranomaisiin yhteydessä? Mitä he ovat sanoneet?
        Mitenkäs julkisuus - se taitaa olla yleensä paras järjestyksenpitäjä. Kyllä varmaan volkkariinkin tulee vauhtia, jos myynti loppuu. Pitäisi tällaiset moottorit pistää jopa myyntikieltoon?


      • paskaaa
        Altea XL 2008 TDI kirjoitti:

        Miten ja kenen toimesta viranomaiset puuttuvat tällaiseen? Tuohan kuulostaa selvältä tyyppivialta. Eihän tällaista voi vain olkapäitä kohautellen hyväksyä.
        Oletteko te, joita tämä on nyt kohdannut, olleet viranomaisiin yhteydessä? Mitä he ovat sanoneet?
        Mitenkäs julkisuus - se taitaa olla yleensä paras järjestyksenpitäjä. Kyllä varmaan volkkariinkin tulee vauhtia, jos myynti loppuu. Pitäisi tällaiset moottorit pistää jopa myyntikieltoon?

        Kehen viranomaiseen ? Poliisiin ? Palokuntaan ? Karpoon ? Nasaan ? Ei tässä viranomaiset voi tälle asialle yhtään mitään. Paskaa myyvät, mutta julkisuudesta olet kyllä ihan oikeessa.


      • autoilija1234
        paskaaa kirjoitti:

        Kehen viranomaiseen ? Poliisiin ? Palokuntaan ? Karpoon ? Nasaan ? Ei tässä viranomaiset voi tälle asialle yhtään mitään. Paskaa myyvät, mutta julkisuudesta olet kyllä ihan oikeessa.

        Samalle moottorille tehdään testit ehkä Audin talvitesti radalla. Sitten kun muut moottorin ulkopuoliset osat ovat erilaisia ja testit tekemättä, niin näin siinä käy. Poliisilla on tiettävästi noi Skodia. Kyllä jonkun viranomaiosen pitäs silleen laittaa ruotuun, että jos on yleinen vika niin takuuta jatkettava. Muussa tapauksessa isot sakot päälle.


      • sama kaveri
        dhdkk kirjoitti:

        Eiköhän huohotin vika ole eri asia kuin välijäähdyttimen vika. Osaako joku sanoa miksi noissa se kondensoituu välijäähdyttimeen ja muissa turbo autoissa ei ole samaa vikaa? Ajattelin omaan autooni vaihtaa isompaa jäähdytintän niin en ole varma tuleeko tuo riskiksi. Vai johtuuko vika jostain muusta mutta neste lopulta vaan päätyy jäähdyttimeen.

        Ainakin välijäähdytin on järjestelmässä alinpana. Vesi kulkeutuu siis sinne. Sieltä ei ole vedellä muuta suuntaan kuin imusarjaan ja sieltä palotilaan.

        Joissakin malleissa on lämmitin, mahdollinen reikä välijäähdyttimessä tai se on suojassa paremmin. Ehkä välijäähdyttimen mitoituksella tehoon nähden on myös merkitys. Vika on kuitenkin tullut jo suunnittelupöydällä. Näyttävän näköinen keula ei välttämättä ole paras suomen olosuhteisiin.

        Huohotin vika on täysin eri asia.

        Välijäähdyttimen suurentamiseen en uskalla ottaa kantaa kondensoitumisen kannalta.


      • julkisuus on pop
        Altea XL 2008 TDI kirjoitti:

        Miten ja kenen toimesta viranomaiset puuttuvat tällaiseen? Tuohan kuulostaa selvältä tyyppivialta. Eihän tällaista voi vain olkapäitä kohautellen hyväksyä.
        Oletteko te, joita tämä on nyt kohdannut, olleet viranomaisiin yhteydessä? Mitä he ovat sanoneet?
        Mitenkäs julkisuus - se taitaa olla yleensä paras järjestyksenpitäjä. Kyllä varmaan volkkariinkin tulee vauhtia, jos myynti loppuu. Pitäisi tällaiset moottorit pistää jopa myyntikieltoon?

        Olkapäitään kohauttavat ja vähättelevät asiaa. Selvä tyyppivikahan se on.

        Vaikutuskanavat ovat vain vähäiset eikä yksityisellä ole varaa kärjöidä tehdasta vastaan. Mieleen tuli kyllä laittaa adressi ja kerätä rahaa tähän tarkoitukseen. Julkisuus on ainakin hyvästä sillä muutoin ei asia tule kuntoon. Huoltotiedoitetta ja kotiinkutsua ole esittänyt maahantuojalle.

        Minä aiankin uskon, että vaikuttaa myyntiin. Alalla pitkään olen toiminut enkä vastaavaan ole vielä törmännyt.


      • Seateista?
        sama kaveri kirjoitti:

        Ainakin välijäähdytin on järjestelmässä alinpana. Vesi kulkeutuu siis sinne. Sieltä ei ole vedellä muuta suuntaan kuin imusarjaan ja sieltä palotilaan.

        Joissakin malleissa on lämmitin, mahdollinen reikä välijäähdyttimessä tai se on suojassa paremmin. Ehkä välijäähdyttimen mitoituksella tehoon nähden on myös merkitys. Vika on kuitenkin tullut jo suunnittelupöydällä. Näyttävän näköinen keula ei välttämättä ole paras suomen olosuhteisiin.

        Huohotin vika on täysin eri asia.

        Välijäähdyttimen suurentamiseen en uskalla ottaa kantaa kondensoitumisen kannalta.

        On erittäin ikävää, että Seatin maahantuoja on Auto-Span Oy, joka kuuluu Kesko-konserniin.

        Meillä on omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka VV-Auto Group, johon Auto-Spankin kuluu, ei kanna vastuutaan viallisesta tuotteesta! Kun takuuaika on yli, vastaus on, että ei korjata enää mitään!

        Näissä ongelmissa ei muuten tarvitse käräjöidä tehdasta vastaan, se on myyjäliike, joka kantaa vastuun myymästään tuotteesta! Jos jokin auton komponentti rikkoutuu ennen aikojaan, myyjäliike on korvausvelvollinen! Älkää hyvät ihmiset uskoko muuta, kysykää kuluttaja-asiamieheltä jos myyjäliike ei halua hoitaa asiaa!

        Menkää sivuille www.kuluttajavirasto.fi ja tehkää siellä ilmoitus tapahtuneesta, erittäin helppoa ja asian voi hoitaa netissä!


      • ei aina
        Seateista? kirjoitti:

        On erittäin ikävää, että Seatin maahantuoja on Auto-Span Oy, joka kuuluu Kesko-konserniin.

        Meillä on omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka VV-Auto Group, johon Auto-Spankin kuluu, ei kanna vastuutaan viallisesta tuotteesta! Kun takuuaika on yli, vastaus on, että ei korjata enää mitään!

        Näissä ongelmissa ei muuten tarvitse käräjöidä tehdasta vastaan, se on myyjäliike, joka kantaa vastuun myymästään tuotteesta! Jos jokin auton komponentti rikkoutuu ennen aikojaan, myyjäliike on korvausvelvollinen! Älkää hyvät ihmiset uskoko muuta, kysykää kuluttaja-asiamieheltä jos myyjäliike ei halua hoitaa asiaa!

        Menkää sivuille www.kuluttajavirasto.fi ja tehkää siellä ilmoitus tapahtuneesta, erittäin helppoa ja asian voi hoitaa netissä!

        Vain siinä tapauksessa, että on ostanut liikkeestä. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ei valitettavasti ole myyjäliikettä eikä kuluttaja-asiamiestä.

        Joten vaihtoehdot on vähissä. Toki myyjältä voi yrittää saada hyvitystä jos sattuu ostamaan auton talvella ja kone paukahtaa heti. Muutoin ei jää vaihtoehtoja, tuo minun mainitsema käräjöinti tehdasta vastaan on hiukan kärjistetty.

        Sääliksi silti käy ostajia yksityishenkilöiden välisessä kaupassa kun eivät tiedä mitä käteensä saavat.


      • Altea 2009
        ei aina kirjoitti:

        Vain siinä tapauksessa, että on ostanut liikkeestä. Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ei valitettavasti ole myyjäliikettä eikä kuluttaja-asiamiestä.

        Joten vaihtoehdot on vähissä. Toki myyjältä voi yrittää saada hyvitystä jos sattuu ostamaan auton talvella ja kone paukahtaa heti. Muutoin ei jää vaihtoehtoja, tuo minun mainitsema käräjöinti tehdasta vastaan on hiukan kärjistetty.

        Sääliksi silti käy ostajia yksityishenkilöiden välisessä kaupassa kun eivät tiedä mitä käteensä saavat.

        Mulla on nyt toinen Seat menossa ja molemmissa on tuo kyseinen maailman eniten valmistettu Wolkkarin 1,9 tdi moottori. Mitään ongelmia en ole huomannut. Ekalla Toledolla ajoin 100000km ja nyt on Alteassa 20000km. Olisi mielenkiintoista tietää mistä se vesi sinne välijäähdyttimeen pääsee ja miten sen saa pois? Ei vika nyt voi kovin yleinen olla kun useilla kavereillanikin on ollut autoja tällä samalla moottorilla enkä ole keltään kuullut moottorivauriosta. Koskeekohan tämä jäätyminen ainoastaan Seattia. Jos näin on niin miksi suurin osa autoista kuitenkin pelaa normaalisti?
        Ainut mikä harmittaa etteivät enää asenna lohkolämmittimiä moottoriin vaan jonkun säteilylämmittimen josta ei juurikaan hyötyä ole. Toledossani oli lohkolämmitin ja lähti aina kuin palmun alta. Tää Altea tahtoo vähän nikotella kun pakkasta on alle -15C. Myyjän mukaan näihin ei enää pysty lohkolämmitintä asentamaan. Ihmettelen, sama moottori kuitenkin.


      • fysikkaa
        Altea 2009 kirjoitti:

        Mulla on nyt toinen Seat menossa ja molemmissa on tuo kyseinen maailman eniten valmistettu Wolkkarin 1,9 tdi moottori. Mitään ongelmia en ole huomannut. Ekalla Toledolla ajoin 100000km ja nyt on Alteassa 20000km. Olisi mielenkiintoista tietää mistä se vesi sinne välijäähdyttimeen pääsee ja miten sen saa pois? Ei vika nyt voi kovin yleinen olla kun useilla kavereillanikin on ollut autoja tällä samalla moottorilla enkä ole keltään kuullut moottorivauriosta. Koskeekohan tämä jäätyminen ainoastaan Seattia. Jos näin on niin miksi suurin osa autoista kuitenkin pelaa normaalisti?
        Ainut mikä harmittaa etteivät enää asenna lohkolämmittimiä moottoriin vaan jonkun säteilylämmittimen josta ei juurikaan hyötyä ole. Toledossani oli lohkolämmitin ja lähti aina kuin palmun alta. Tää Altea tahtoo vähän nikotella kun pakkasta on alle -15C. Myyjän mukaan näihin ei enää pysty lohkolämmitintä asentamaan. Ihmettelen, sama moottori kuitenkin.

        Kuten kuvattu vesi kondensoituu välijäähdyttimeen. Eikä vesi pääse pois välijäähdyttimen putkiston sisältä vaan joutuu palotilaan käynnistyksen yhteydessä. Pieni vesimäärä haittaa käynnistymistä ja iso rikkoo moottorin.

        Passateissa, Alteassa, Leonissa ja Octaviassa on tietojeni mukaan ollut tätä ongelmaa. Oma arvaukseni on, että vika on silti yleinen vaikkei sinun kavereiden autossa sitä ole ollutkaan. Sen verran olen vastauksia saanut pelkästään tällä foorumilla. Tietoja on kertynyt myös muuta kautta.

        Se miksi osa toimii ja osa ei voi johtua auton käytön erillaisuudesta. Jos autoa pitää pelkästään ulkosalla niin ongelmaa ei todenäköisesti ilmaannu. Tai ajaa vain vähän kylmällä ilmalla. Riski on suuri silloin kun työmatkaa taitetaan autolla ja jätetään se työpäivän ajaksi lämpimään autohalliin.

        Toinen asia on se, että useat näistä ovat vielä takuun alaisia eikä silloin asia tule niin helposti tietoisuuteen.


      • jjar
        fysikkaa kirjoitti:

        Kuten kuvattu vesi kondensoituu välijäähdyttimeen. Eikä vesi pääse pois välijäähdyttimen putkiston sisältä vaan joutuu palotilaan käynnistyksen yhteydessä. Pieni vesimäärä haittaa käynnistymistä ja iso rikkoo moottorin.

        Passateissa, Alteassa, Leonissa ja Octaviassa on tietojeni mukaan ollut tätä ongelmaa. Oma arvaukseni on, että vika on silti yleinen vaikkei sinun kavereiden autossa sitä ole ollutkaan. Sen verran olen vastauksia saanut pelkästään tällä foorumilla. Tietoja on kertynyt myös muuta kautta.

        Se miksi osa toimii ja osa ei voi johtua auton käytön erillaisuudesta. Jos autoa pitää pelkästään ulkosalla niin ongelmaa ei todenäköisesti ilmaannu. Tai ajaa vain vähän kylmällä ilmalla. Riski on suuri silloin kun työmatkaa taitetaan autolla ja jätetään se työpäivän ajaksi lämpimään autohalliin.

        Toinen asia on se, että useat näistä ovat vielä takuun alaisia eikä silloin asia tule niin helposti tietoisuuteen.

        Ymmärtäisin, että ilmassa oleva kosteus jäätää ahtimen putkeen ja lämpimässä tosiaan sitten sulaa ja käynnistyksessä joutuu moottoriin.

        Minulla työmatkat n 30 km/suunta, mutta välillä niin hidasta, että moottorin oma lämpö pitää ilmeisesti paikat sulina eikä ongelmaa esiinny. Sitten kun ajan pidemmän keikan kuten esim viime viikolla 800 km on takuuvarmaa, että seuraavana päivänä käynnistellään vähän pidempään.


      • ALTEA XL
        Seateista? kirjoitti:

        On erittäin ikävää, että Seatin maahantuoja on Auto-Span Oy, joka kuuluu Kesko-konserniin.

        Meillä on omakohtaisia kokemuksia siitä, kuinka VV-Auto Group, johon Auto-Spankin kuluu, ei kanna vastuutaan viallisesta tuotteesta! Kun takuuaika on yli, vastaus on, että ei korjata enää mitään!

        Näissä ongelmissa ei muuten tarvitse käräjöidä tehdasta vastaan, se on myyjäliike, joka kantaa vastuun myymästään tuotteesta! Jos jokin auton komponentti rikkoutuu ennen aikojaan, myyjäliike on korvausvelvollinen! Älkää hyvät ihmiset uskoko muuta, kysykää kuluttaja-asiamieheltä jos myyjäliike ei halua hoitaa asiaa!

        Menkää sivuille www.kuluttajavirasto.fi ja tehkää siellä ilmoitus tapahtuneesta, erittäin helppoa ja asian voi hoitaa netissä!

        Takaisinkutsu välijäähdyttimen vaihtoon tuli, vaikka auto on lähes 3 v vanha (Altea XL 1,9 TDI) !
        Takuuseen vaihdetaan pienempi välijäähdytin ja rei itetty ahtopaineen letku.
        Viime talvena takuuna vaihdettiin vääntynyt 4:s pytyn kiertokanki.
        Tänä talvena ei ongelmia, joskaan ilmat ei ole äkillisesti lauhtuneet. Tosin maskia pahvitettu
        ylä ja alareunoilta, mutta vippaskonstejahan tuollaiset maskin pahvilla peittämiset ja letkuuun reiän poraamiset ovat. Olkaapa kaikki volkkarikoneiden omistajat jämäkkänä, niin alkaa tapahtua.
        Minunkin tapauksessa tehdas ja maahantuoja olisivat olleet tuotevirhevastuussa koko auton elinkaaren, mikäli vika olisi toistunut !!!!!
        MUTTA PAKSUSTA RAUTALANGASTA ASI PITI VÄÄNTÄÄ JA TOIVOTTAVASTI VÄLIJÄÄHDYTTIMEN VAIHDOSTA ON APUA !!!!!!


      • Kunha kyselen.
        ALTEA XL kirjoitti:

        Takaisinkutsu välijäähdyttimen vaihtoon tuli, vaikka auto on lähes 3 v vanha (Altea XL 1,9 TDI) !
        Takuuseen vaihdetaan pienempi välijäähdytin ja rei itetty ahtopaineen letku.
        Viime talvena takuuna vaihdettiin vääntynyt 4:s pytyn kiertokanki.
        Tänä talvena ei ongelmia, joskaan ilmat ei ole äkillisesti lauhtuneet. Tosin maskia pahvitettu
        ylä ja alareunoilta, mutta vippaskonstejahan tuollaiset maskin pahvilla peittämiset ja letkuuun reiän poraamiset ovat. Olkaapa kaikki volkkarikoneiden omistajat jämäkkänä, niin alkaa tapahtua.
        Minunkin tapauksessa tehdas ja maahantuoja olisivat olleet tuotevirhevastuussa koko auton elinkaaren, mikäli vika olisi toistunut !!!!!
        MUTTA PAKSUSTA RAUTALANGASTA ASI PITI VÄÄNTÄÄ JA TOIVOTTAVASTI VÄLIJÄÄHDYTTIMEN VAIHDOSTA ON APUA !!!!!!

        Paljonko olet ajanut? Ostitko uutena? Itse kyselin Alteaan maskia mutta ei kukaan tunnu tietävän asiasta mitään. Ei toi maski kuitenkaan huono idea olisi näillä pakkasilla jos moottori sen avulla lämpiää nopeammin. Kukahan niitä myy vai onko aina kyseessä omaviritys? Minkä vuosimallin autoissa näitä kondensio vesi ongelmia esiintyy? Onko kyseessä vain vm.2007-2008 mallit kuten tuossa avauksessa mainitaan? Onko sillon tehty joku muutos välijäähdyttimeen ja siitä johtuu veden kerääntyminen?


      • Uskon kun näen
        ALTEA XL kirjoitti:

        Takaisinkutsu välijäähdyttimen vaihtoon tuli, vaikka auto on lähes 3 v vanha (Altea XL 1,9 TDI) !
        Takuuseen vaihdetaan pienempi välijäähdytin ja rei itetty ahtopaineen letku.
        Viime talvena takuuna vaihdettiin vääntynyt 4:s pytyn kiertokanki.
        Tänä talvena ei ongelmia, joskaan ilmat ei ole äkillisesti lauhtuneet. Tosin maskia pahvitettu
        ylä ja alareunoilta, mutta vippaskonstejahan tuollaiset maskin pahvilla peittämiset ja letkuuun reiän poraamiset ovat. Olkaapa kaikki volkkarikoneiden omistajat jämäkkänä, niin alkaa tapahtua.
        Minunkin tapauksessa tehdas ja maahantuoja olisivat olleet tuotevirhevastuussa koko auton elinkaaren, mikäli vika olisi toistunut !!!!!
        MUTTA PAKSUSTA RAUTALANGASTA ASI PITI VÄÄNTÄÄ JA TOIVOTTAVASTI VÄLIJÄÄHDYTTIMEN VAIHDOSTA ON APUA !!!!!!

        Ake ei ainakaan tiedä mistään takaisinkutsusta:

        http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=0&merkki=SEAT


      • ALTEA XL
        Uskon kun näen kirjoitti:

        Ake ei ainakaan tiedä mistään takaisinkutsusta:

        http://www.ake.fi/ake/akerecall/RecallList.aspx?&kohde=0&merkki=SEAT

        En tiedä mikä takaisinkutsuja AKE on. Minun tapauksessa takaisinkutsuja oli Autotalo Laakkonen joka maahantuojan/tehtaan kanssa on kampanjan takana. Minun mielestä AKE on vaan sikakalliiden
        ajoneuvo- ja käyttövoimaverojen perijä !!!!! Joku uteli km määriä nyt 80 000 km. Lisätietoja annan
        tarvittaessa sähköpostilla [email protected]. Samallapahan erottuvat todelliset asiaan liittyvät auton omistajat ja provoilijat/paskanjauhajat. Niitähän tällä "suoli-foorumilla" riittää !!!


      • seatismi
        Kunha kyselen. kirjoitti:

        Paljonko olet ajanut? Ostitko uutena? Itse kyselin Alteaan maskia mutta ei kukaan tunnu tietävän asiasta mitään. Ei toi maski kuitenkaan huono idea olisi näillä pakkasilla jos moottori sen avulla lämpiää nopeammin. Kukahan niitä myy vai onko aina kyseessä omaviritys? Minkä vuosimallin autoissa näitä kondensio vesi ongelmia esiintyy? Onko kyseessä vain vm.2007-2008 mallit kuten tuossa avauksessa mainitaan? Onko sillon tehty joku muutos välijäähdyttimeen ja siitä johtuu veden kerääntyminen?

        Hyvinkään laakkosella ainakin on peittoa nokkaan saatavilla.


      • ja jatkuu edelleen
        ALTEA XL kirjoitti:

        En tiedä mikä takaisinkutsuja AKE on. Minun tapauksessa takaisinkutsuja oli Autotalo Laakkonen joka maahantuojan/tehtaan kanssa on kampanjan takana. Minun mielestä AKE on vaan sikakalliiden
        ajoneuvo- ja käyttövoimaverojen perijä !!!!! Joku uteli km määriä nyt 80 000 km. Lisätietoja annan
        tarvittaessa sähköpostilla [email protected]. Samallapahan erottuvat todelliset asiaan liittyvät auton omistajat ja provoilijat/paskanjauhajat. Niitähän tällä "suoli-foorumilla" riittää !!!

        Hyvä asia kun näin on tapahtunut. Olet todennäköisesti auton 1.omistaja ja näin sen pitääkin mennä.

        Minä kun en ole niin lopputulos oli hiven toinen. Pidän asiaa esillä koska myös muut vastaavat pitää saada kotiinkutsun piiriin.


      • Kunha kyselen. kirjoitti:

        Paljonko olet ajanut? Ostitko uutena? Itse kyselin Alteaan maskia mutta ei kukaan tunnu tietävän asiasta mitään. Ei toi maski kuitenkaan huono idea olisi näillä pakkasilla jos moottori sen avulla lämpiää nopeammin. Kukahan niitä myy vai onko aina kyseessä omaviritys? Minkä vuosimallin autoissa näitä kondensio vesi ongelmia esiintyy? Onko kyseessä vain vm.2007-2008 mallit kuten tuossa avauksessa mainitaan? Onko sillon tehty joku muutos välijäähdyttimeen ja siitä johtuu veden kerääntyminen?

        Pörhöltä saa maskia. Noin 45eur postikulut jos tilaa.


      • Skepsis_
        ALTEA XL kirjoitti:

        En tiedä mikä takaisinkutsuja AKE on. Minun tapauksessa takaisinkutsuja oli Autotalo Laakkonen joka maahantuojan/tehtaan kanssa on kampanjan takana. Minun mielestä AKE on vaan sikakalliiden
        ajoneuvo- ja käyttövoimaverojen perijä !!!!! Joku uteli km määriä nyt 80 000 km. Lisätietoja annan
        tarvittaessa sähköpostilla [email protected]. Samallapahan erottuvat todelliset asiaan liittyvät auton omistajat ja provoilijat/paskanjauhajat. Niitähän tällä "suoli-foorumilla" riittää !!!

        Eipä ne taida ollakaan tässä tapauksessa velvoitettuja takaisinkutsusta ilmoittamaan:

        "Takaisinkutsukampanjat

        Ajoneuvomallin valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Trafille valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos auton, moottoripyörän ja muiden L-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen, sekä perävaunun ajoneuvomallissa tai osassa tällaista mallia olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute on sellainen, että se johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen. "

        Moottorin hajoaminen avainta käännettäessä kun ei taida vaarantaa tieliikennettä eikä ympäristöä ;) Siinä vaiheessa kun hain oman auton 3 viikon huollosta niin vääntelivät vain käsiä korjaamolla kun kysyin mitä autolle on tehty ettei sama toistu.

        Hyvä homma jos takaisinkutsu on maahantuojan kampanja. Sen verran skeptinen edelleen olen, että uskon kun saan oman kutsun kouraan. Kuka muu on saanut takaisinkutsun?


      • Skepsis_
        Skepsis_ kirjoitti:

        Eipä ne taida ollakaan tässä tapauksessa velvoitettuja takaisinkutsusta ilmoittamaan:

        "Takaisinkutsukampanjat

        Ajoneuvomallin valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Trafille valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos auton, moottoripyörän ja muiden L-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen, sekä perävaunun ajoneuvomallissa tai osassa tällaista mallia olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle. Lähtökohtaisesti tällainen vika tai puute on sellainen, että se johtaisi määräaikaiskatsastuksessa ajoneuvon hylkäykseen. "

        Moottorin hajoaminen avainta käännettäessä kun ei taida vaarantaa tieliikennettä eikä ympäristöä ;) Siinä vaiheessa kun hain oman auton 3 viikon huollosta niin vääntelivät vain käsiä korjaamolla kun kysyin mitä autolle on tehty ettei sama toistu.

        Hyvä homma jos takaisinkutsu on maahantuojan kampanja. Sen verran skeptinen edelleen olen, että uskon kun saan oman kutsun kouraan. Kuka muu on saanut takaisinkutsun?

        Jotta ei taas joku vedä herneitä nenään niin lisätään ettei Seat ehkä ole velvollinen ilmoittamaan ***AKElle*** takaisinkutsusta, koska vika ei vaaranna liikenneturvallisuutta. Suzuki Grand Vitaran välijäähdyttimen putken vaihto takaisinkutsuista löytyy, mutta se onkin irronnut. 1.9TDI tapauksessa moottori ei hajoa vauhdissa vaan käynnistettäessä.


      • tapaus.
        Skepsis_ kirjoitti:

        Jotta ei taas joku vedä herneitä nenään niin lisätään ettei Seat ehkä ole velvollinen ilmoittamaan ***AKElle*** takaisinkutsusta, koska vika ei vaaranna liikenneturvallisuutta. Suzuki Grand Vitaran välijäähdyttimen putken vaihto takaisinkutsuista löytyy, mutta se onkin irronnut. 1.9TDI tapauksessa moottori ei hajoa vauhdissa vaan käynnistettäessä.

        Itse ostin viime syksynä Magneetista uuden Seat Altean ja viikon päästä kun yritin käyntiin niin auto oli täysin mykkä, ei valoja ei mitään. No jonkinmoisena mutterimiehenä tuli mieleen akun napojen kiinnitys ja kappas vaan, molemmat piuhat oli irti elikkä vain käsitiukkudella. Piuhat kiinni ja käyntiin, ei mitään ongelmia sen jälkeen. Ei siinä mitään mutta edellisenä iltana olin painanut pilkkopimeetä ja mutkaista mökkitietä kotiin muksut kyydissä. Hiljanen tie jolla ajellaan n. 50-70 km/tunnissa. Vieläkin hiukset nousee pystyyn kun ajattelen miten olisi käynyt jos auto olisi pimentynyt siellä ja oltais menty metsähallituksen puolelle. Melkein veikkaan että itse olisin ollut maksumiehenä, jos siitä olisi vain peltivaurioilla edes selvitty. Magneetin huollossa autosta sitten myöhemmin luettiin vikamuisti, mitään ei löytynyt! Asiaan kyllä suhtauduttiin vakavasti mutta epäilen onko ilmoitukseni akun piuhojen irrallaanolosta johtanut mihinkään toimenpiteisiin. Ilmoittivat että akun kiinnitys kuuluu maahantuojalle. Eipä tämmönen ainakaan nosta luottamusta merkkihuoltoa kohtaan.


      • ASIAN VIEREEN
        tapaus. kirjoitti:

        Itse ostin viime syksynä Magneetista uuden Seat Altean ja viikon päästä kun yritin käyntiin niin auto oli täysin mykkä, ei valoja ei mitään. No jonkinmoisena mutterimiehenä tuli mieleen akun napojen kiinnitys ja kappas vaan, molemmat piuhat oli irti elikkä vain käsitiukkudella. Piuhat kiinni ja käyntiin, ei mitään ongelmia sen jälkeen. Ei siinä mitään mutta edellisenä iltana olin painanut pilkkopimeetä ja mutkaista mökkitietä kotiin muksut kyydissä. Hiljanen tie jolla ajellaan n. 50-70 km/tunnissa. Vieläkin hiukset nousee pystyyn kun ajattelen miten olisi käynyt jos auto olisi pimentynyt siellä ja oltais menty metsähallituksen puolelle. Melkein veikkaan että itse olisin ollut maksumiehenä, jos siitä olisi vain peltivaurioilla edes selvitty. Magneetin huollossa autosta sitten myöhemmin luettiin vikamuisti, mitään ei löytynyt! Asiaan kyllä suhtauduttiin vakavasti mutta epäilen onko ilmoitukseni akun piuhojen irrallaanolosta johtanut mihinkään toimenpiteisiin. Ilmoittivat että akun kiinnitys kuuluu maahantuojalle. Eipä tämmönen ainakaan nosta luottamusta merkkihuoltoa kohtaan.

        Olisit toki aloittanut uuden keskusteluketjun. Tuo pikkuvikasi ei ole mitään eikä liity
        millään tavalla välijäähdyttimen kondensiovesiongelmaan ja kiertokankien vääntymisiin !
        ALOITA ENSI KERRALLA UUSI KESKUSTELUKETJU !


      • eikä taida tulla
        Skepsis_ kirjoitti:

        Jotta ei taas joku vedä herneitä nenään niin lisätään ettei Seat ehkä ole velvollinen ilmoittamaan ***AKElle*** takaisinkutsusta, koska vika ei vaaranna liikenneturvallisuutta. Suzuki Grand Vitaran välijäähdyttimen putken vaihto takaisinkutsuista löytyy, mutta se onkin irronnut. 1.9TDI tapauksessa moottori ei hajoa vauhdissa vaan käynnistettäessä.

        Ei ole tullut kutsua maahantuojalta eikä tuon viestin laittaja ole vastannut sähköpostiin.

        En jaksa uskoa moiseen. Vika kuitenkin koskee sen verran suurta massaa, että yrittävät kyllä luikerella tilanteesta pois.


      • ALTEA XL
        eikä taida tulla kirjoitti:

        Ei ole tullut kutsua maahantuojalta eikä tuon viestin laittaja ole vastannut sähköpostiin.

        En jaksa uskoa moiseen. Vika kuitenkin koskee sen verran suurta massaa, että yrittävät kyllä luikerella tilanteesta pois.

        Kun tällä foorumilla kirjoitellut "AlTEA Xl " ei ole saanut sähköpostiinsa [email protected]
        yhtään kommenttia asian tiimoilta.....Tosi vaikee vastata "Näkymättömille Viänäsille"


      • Altea-09
        ALTEA XL kirjoitti:

        Kun tällä foorumilla kirjoitellut "AlTEA Xl " ei ole saanut sähköpostiinsa [email protected]
        yhtään kommenttia asian tiimoilta.....Tosi vaikee vastata "Näkymättömille Viänäsille"

        Joo, Seatin etupään maskia löytyy vielä muutamasta liikkeestä, kiitos tiedoista.
        Myyvät kyllä maskia mutta liikkeissä painotettiin että jokainen laittaa sen omalla vastuullaan. Joitakin tapauksia oli menneinä vuosina että maski unohtui paikalleen kun kelit lämpeni ja kannentiiviste paloi. Ja eikös jotkut hakenu korvauksia maskin myyneeltä liikkeeltä! Ymmärrettävää että hyvin harva tarvikeliike pitää semmosta tuotetta myynnissä millä voidaan rikkoa moottori. Itse päätin etten laita keulalle mitään.


      • Hirohito
        Altea-09 kirjoitti:

        Joo, Seatin etupään maskia löytyy vielä muutamasta liikkeestä, kiitos tiedoista.
        Myyvät kyllä maskia mutta liikkeissä painotettiin että jokainen laittaa sen omalla vastuullaan. Joitakin tapauksia oli menneinä vuosina että maski unohtui paikalleen kun kelit lämpeni ja kannentiiviste paloi. Ja eikös jotkut hakenu korvauksia maskin myyneeltä liikkeeltä! Ymmärrettävää että hyvin harva tarvikeliike pitää semmosta tuotetta myynnissä millä voidaan rikkoa moottori. Itse päätin etten laita keulalle mitään.

        Minulla on Altea XL:ssä (BKD) maski käytössä maahantuojan luvalla.
        Ei kuulemma mitään ongelmaa, kun laittaa keulalle talvirenkaiden vaihdon yhteydessä ja ottaa pois kesägummien alle laiton yhteydessä.
        Ainakaan 10 asteessa ei lämpömittari noussut missään vaiheessa yli puolen välin, vaikka en usemman kymmenen kilometrin aikana "Mummo Ankka" autoilua harrastanut....


      • maskiton?
        Altea-09 kirjoitti:

        Joo, Seatin etupään maskia löytyy vielä muutamasta liikkeestä, kiitos tiedoista.
        Myyvät kyllä maskia mutta liikkeissä painotettiin että jokainen laittaa sen omalla vastuullaan. Joitakin tapauksia oli menneinä vuosina että maski unohtui paikalleen kun kelit lämpeni ja kannentiiviste paloi. Ja eikös jotkut hakenu korvauksia maskin myyneeltä liikkeeltä! Ymmärrettävää että hyvin harva tarvikeliike pitää semmosta tuotetta myynnissä millä voidaan rikkoa moottori. Itse päätin etten laita keulalle mitään.

        Mistä maskeja saa pk-seudulla Altea XL:ään?


      • Hirohito
        maskiton? kirjoitti:

        Mistä maskeja saa pk-seudulla Altea XL:ään?

        Minulle maahantuoja järjesti Tammer-Suojan tekemän kaksiosaisen maskinsuojan Oulun Pörhön kautta, joten ainakin em. firman tekemät suojat joutunee tilaamaan autoliikkeen kautta.


    • mospa

      Itellä ei mitään ongelmia "kondenssi veden" kanssa. Keksitty juttu, en ole kuullut yhtään tosi tapausta.

      • sammaa

        Toinen Seat alla, nyt Altean mittarissa reilu 120000km, juuri huollettu ja hihna vaihdettu, pelaa kuin ompelukone kuten edellinen Toledokin samalla 1,9 tdi moottorilla. Sillä tuli kelattua 210000km ilman mitään huolia moottorissa, autossa oli jotain pientä mitkä meni takuuseen.


      • KERROTAAN

        Oli minullakin 1,9 Toledo Tdi -02 ilman mitään talviongelmia, mutta tämä ALTEA XL -07 tosi
        paska mylly, ollut uudesta asti. Vettä välijäähdyttimestä palotilaan: Ainakin 53 000 km:ssa
        kiertokanki vääränä ja korjattu takuuseen -09 tammikuussa ja ensiapuna reikää ahtoputkeen
        ja käsketty pitää viluiselle pollelle "naamaria" keulalla.
        Nyt tammikuussa 2010 kutsuttu välijäähdyttimen vaihtoon, kun VAG-tehdas keksinyt ratkaisun
        ongelman poistoon. Korjattu vielä takuuseen, mittarissa 80 000 km. Käsketty pitää naamaria keulalla.
        Usko jos tahdot ja epäuskoiset voivat tiedustella asiaa vaikkapa Kuopion Laakkosen huollosta asiaa !!!


      • notta perskules
        sammaa kirjoitti:

        Toinen Seat alla, nyt Altean mittarissa reilu 120000km, juuri huollettu ja hihna vaihdettu, pelaa kuin ompelukone kuten edellinen Toledokin samalla 1,9 tdi moottorilla. Sillä tuli kelattua 210000km ilman mitään huolia moottorissa, autossa oli jotain pientä mitkä meni takuuseen.

        Keksitty tosiaan ja siitä sain myös laskun Laakkoselta. Jos joku epäilee voi ottaa yhteyttä spostiin [email protected]. Kerron mielellään lisää jos ja kun rohkeat epäilijät ottavat yhteyttä.

        Voin myös lähettää valokuvia rikkoutuneesta moottorista josta voi todeta tapahtuneen. Tosin siinä pitää tietää autosta vähän enemmän kuin merkin nokalta. Myös laskusta voin lähettää pdf tiedoston. Siihen on korjaamo kirjoittanut selväsanaisesti mistä moottoririkko on johtunut.

        Minä olen taas saanut tietoon useita 1.9Tdi:n moottorin rikkoutumisia.

        Kehottaisin epäilijöitä myös seuraamaan Kunigaskuluttaja ohjelmaa.


      • asdfdsfdf

        Tosi keksitty juttu, just joo. Huolto sanoi moottoria avaamatta mitä oli tapahtunut. Jos se ei ole jonkun moottorin tyyppivika, niin mikä sitten? Ei taida sattua tarpeeksi usein, jotta pakoittaisi maahantuojan toimenpiteisiin.


      • tiedossa
        asdfdsfdf kirjoitti:

        Tosi keksitty juttu, just joo. Huolto sanoi moottoria avaamatta mitä oli tapahtunut. Jos se ei ole jonkun moottorin tyyppivika, niin mikä sitten? Ei taida sattua tarpeeksi usein, jotta pakoittaisi maahantuojan toimenpiteisiin.

        Kannattaa käydä ultimateVW.com, keskustelu, sivustolla jossa asiasta on paljon keskustelua. Ainakin joku oli jo saanut täysin takuun korvaamana uuden moottorin Seattiin koska sylinteriin valunut kondensio vesi oli tuhonnut entisen. Jopa yhteystiedot henkilöstä oli saatavilla. Eli ongelma on tiedossa mutta siihen ei ole ratkaisua, vielä.


      • ossss
        tiedossa kirjoitti:

        Kannattaa käydä ultimateVW.com, keskustelu, sivustolla jossa asiasta on paljon keskustelua. Ainakin joku oli jo saanut täysin takuun korvaamana uuden moottorin Seattiin koska sylinteriin valunut kondensio vesi oli tuhonnut entisen. Jopa yhteystiedot henkilöstä oli saatavilla. Eli ongelma on tiedossa mutta siihen ei ole ratkaisua, vielä.

        AJM?


      • Aivovammako
        ossss kirjoitti:

        AJM?

        Onko uusi huollossa vaihdettu välijäähy eri kokoinen?
        Kuinka sen erottaa, jos on hullu ja meinaa ostaa käytetyn 1.9TDI:n?


      • osssss
        Aivovammako kirjoitti:

        Onko uusi huollossa vaihdettu välijäähy eri kokoinen?
        Kuinka sen erottaa, jos on hullu ja meinaa ostaa käytetyn 1.9TDI:n?

        Ollenkaan kun vika asiasta ei mitään edes tiedoteta....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe