Uuteen näyttöön resoluutio

Minulla on 2009 Mandriva, ollut asennettuna elokuusta. Ostin uuden näytön, LG W2452, jonka native resoluutio
on 1920 x 1200. Grafiikkakortti on GeForce GT120. Ongelma on se, että kun desktop käynnistyy, siinä on hetken ajan, n. 3s, näytöllä tuo 1920 x 1200. Todella terävä ja hyvä kuva! Mutta sitten taustaḱuva vaihtuu ensin ruutukuvioksi, hetkeksi, ja sitten resoluutio vaihtuu 1024 x 768:ksi, normaali tausta uudestaan.

NVIDIA X Server Settings ohjelma on tunnistanut näytön ja kertoo, että ihan oikein:

Native Resolution 1920 x 1200 (oikein!)
Best Fit Resolution 1024 x 768 (mikä tämä on?)
Frontend Resolution 1024 x 768 (senhän näemme lopuksi)
Backend Resolution 1920 x 1200 ( miksi backend?)

Näihin lukuihin en voi vaikuttaa. Minulla on ruksi asetuksessa Force full GPU scaling, ja Aspect Ratio Scaled. Olen kokeillut näitä vaihdella. Mandriva Control Centerissä on 1920 x 1200, ilmeisesti sen mukaan aluksi toimitaan. Mutta miksi parempi resoluutio sitten vesitetään, ja ennenkaikkea, miten voin sen estää???

Olen Mandrivan käyttäjä juuri siksi, että lähes kaikilla muilla distroilla minulla on ollut juuri näytön resoluution kanssa ongelmia. Ja nyt luottodistronikin jupruilee!

6

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihdappa

      toimivaan käyttöjärjestelmään, ja tuollaiset ongelmat ovat vain kaukainen muisto.

      • Kun Macit ovat vähän hintavia ja suljetun luonteisessa järjestelmässä on muita ongelmia, niin olen pysynyt halvemmissa ratkaisuissa ja pienistä ongelmista välittämättä aion pysyä vastakin.


    • oioioioio

      Täältä et saa kunnon vastauksia lainkaan joten kirjaudu tuonne http://mandriva-fi.org/foorumi niin sieltä löytyy kyllä tietoa ja saat asiallisia vastauksia jatkossa.

    • Ähräämisen jälkeen kyllästyin ja asensin Mandriva 2010:n. Uusi näyttö toimii nyt loistavasti täydellä resoluutiollaan GT120:n kanssa. Näyttää siis vain siltä, että täysin eri formaattisen näytön vaihto vanhaan asennukseen on huonosti tuettu toimenpide. Mutta toisaalta uuden distron asentaminen linuxissa on melko kevyt homma, eteenkin kun Mandriva osasi mukavasti hyödyntää vanhan version tiedot. Vain nuo muutamat tarvitsemani softat, lähinnä kehitysympäristöt, piti asentaa uudelleen. So what, kaikki hyvin, en tarvitse vielä mäkkiä kun on tärkeämpiäkin rahanreikiä.

      • Hee hee

        En myöskään aijo moiseen laitteisiin heittää rahojani.

        Tässähän sitä sentään jotain oppii vielä vanhoilla päivillä.

        Nyt on Mandriva Cooker 2010.1, ja muutama muu Linux-jakelu työnalla.

        Vastaan tässä myös nyt nimimerkille : oioioioio

        "Täältä et saa kunnon vastauksia lainkaan joten kirjaudu tuonne "

        Kerro miten sinne OIKEASTI pääsee mukaan. Itse aikoinani yritin tulla sinne mut en näemmä ollut tervetulut joukkoon!


      • oioioioio
        Hee hee kirjoitti:

        En myöskään aijo moiseen laitteisiin heittää rahojani.

        Tässähän sitä sentään jotain oppii vielä vanhoilla päivillä.

        Nyt on Mandriva Cooker 2010.1, ja muutama muu Linux-jakelu työnalla.

        Vastaan tässä myös nyt nimimerkille : oioioioio

        "Täältä et saa kunnon vastauksia lainkaan joten kirjaudu tuonne "

        Kerro miten sinne OIKEASTI pääsee mukaan. Itse aikoinani yritin tulla sinne mut en näemmä ollut tervetulut joukkoon!

        " Kerro miten sinne OIKEASTI pääsee mukaan. Itse aikoinani yritin tulla sinne mut en näemmä ollut tervetulut joukkoon! "

        Ei siihen muuta tarvita, kuin että mene foorumille ja rekisteröidy sinne...:)! Niin ainakin meikäläinen teki ja pääsen kyselemään " tyhmiä" asioitani..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe