meillä on 2kk ikäinen vauva ja ongelmana meillä on nukkumaan meneminen (tai siis yleensäkin nukkuminen)
vauva ei ensinnäkään illalla nukahda omaan sänkyynsä,ainoastaan sänkyymme tutti suussa.ja vauva herää aina kun tutti tipahtaa ja se pitää laittaa takaisin.
olemme kokeilleet että nukutamme hänet ensin sängyssämme,ja sitten kun on nukahtanut siirrämme omaan sänkyyn,mutta vauva herää aina siihen ja sylkee tutin pois suusta ja sitten kun menee laittamaan tuttia takaisin ja toinen nukahtaa ja sitten kun taas tutti tipahtaa vauva herää.
olemme siis kokeneet "helpoimmaksi" keinoksi että vauva nukkuu välissämme niin on helpompi laittaa tutti takaisin suuhun niin ei tarvitse nousta :P
olemme kokeilleet myös nukuttamista ilman tuttia mutta itkee ja huutaa vain eikä nukkumisesta tule mitään
lisäksi ennen nukahtamistaan vauva huitoo käsillään paljon ja niin että tutti siinä heilutuksessa tipahtaa joten ennen nukahtamista pitää ihan koko ajan olla tuttia laittamassa.
olemme neuvottomia joten olkaa joku kiltti ja auttakaa.KIITOS =)
vauvan nukuttaminen
12
2831
Vastaukset
- ...........
Heippa! kokeilkaa kietaista vauva tiukkaan kapaloon ja vielä siten, että kapalon reuna menee sopivasti sen verran vauvan leuan ja suun päältä, että se pitää tutin paikoillaan. Meillä toimi silloin, kun oli vastaavia ongelmia. Vaikka vauva nukahtaa ja ote tutista irtoaa, se pysyy kuitenkin sen verran suussa, ettei vauva välttämättä herää. Kapalo auttaa myös tuohon huitomiseen. Tsemppiä!
- tukiäiti
... että vauva kyllä nukahtaa, mutta teidän mielestä "väärään" paikkaan?
Saatteko itse nukuttua vauva välissänne? Miten vauva nukkuu yönsä muuten (jos tutin tippumista ei lasketa - osaatko yhtään sanoa, kuinka monta kertaa tuota tutinlaittoa tulee yön aikana)?
Miten te haluaisitte vauvanne nukahtavan ja nukkuvan?
Aika usein nimittäin se, mikä antaa kaikille riittävästi lepoa, on paras keino näissä uniasioissa :)- milllaaaaaaaa
siis tavallaan "väärään",moni varotellut ettei pitäisi opettaa vauvaa nukkumaan vanhempien sängyssä..
itse saamme nukuttua joten kuten vaikka vauva on välissä,tietty pitää varoa koko ajan ettei käännytä vauvan päälle ja aina kun vauvalta tippuu tutti alkaa tuo heiluminen ja jonkin sortin ähkiminen/ääntely ja siihen tietenkin herää.Muuten vauva nukkuu yönsä ihan hyvin,ei tarvitse herätä syömään jne.tutinlaittoa on n.15min-1½tunnin välein,ja vähemmän jos nukkuu vieressämme,silloin ehkä n.1-2 tunnin välein.menemme klo 21 nukkumaan ja heräämme klo 7-9 jolloin vauvakin herää syömään ja vaipan vaihtoon ja sitten vauva nukkuu (vaikka tutti tippuisikin) noin puoleen päivään saakka.
tietysti toivoisimme että nukkuisi omassa sängyssään vaikka onhan se kiva että välillä nukkuu meidän välissämmekin =)
alussa kun tätä alkoi tapahtumaan ajattelimmekin että no kunhan saadaan itse nukutta,mutta kun yösyötöt loppuivat niin mietimme ettei ehkä olisi hyvä opettaa lasta nukkumaan joka yö vieressämme - miääää
milllaaaaaaaa kirjoitti:
siis tavallaan "väärään",moni varotellut ettei pitäisi opettaa vauvaa nukkumaan vanhempien sängyssä..
itse saamme nukuttua joten kuten vaikka vauva on välissä,tietty pitää varoa koko ajan ettei käännytä vauvan päälle ja aina kun vauvalta tippuu tutti alkaa tuo heiluminen ja jonkin sortin ähkiminen/ääntely ja siihen tietenkin herää.Muuten vauva nukkuu yönsä ihan hyvin,ei tarvitse herätä syömään jne.tutinlaittoa on n.15min-1½tunnin välein,ja vähemmän jos nukkuu vieressämme,silloin ehkä n.1-2 tunnin välein.menemme klo 21 nukkumaan ja heräämme klo 7-9 jolloin vauvakin herää syömään ja vaipan vaihtoon ja sitten vauva nukkuu (vaikka tutti tippuisikin) noin puoleen päivään saakka.
tietysti toivoisimme että nukkuisi omassa sängyssään vaikka onhan se kiva että välillä nukkuu meidän välissämmekin =)
alussa kun tätä alkoi tapahtumaan ajattelimmekin että no kunhan saadaan itse nukutta,mutta kun yösyötöt loppuivat niin mietimme ettei ehkä olisi hyvä opettaa lasta nukkumaan joka yö vieressämmeMeillä oli sama juttu, kun vauva on 2 kk ja pidettiin vauva välissämme 2-4 viikkoa, jonka jälkeen tutti alkoi pysymään paremmin suussa ja siirrettiin pinnikseen. Ihan hyvin oppi nukkumaan sielläkin, eikä enää tarvi työntää tuttia kun pari kertaa yössä suuhun. Syöminen onkin sitten toinen juttu, syöttään saa herätä kahden tunnin välein, jos välissä ehtii edes nukahtamaan...
- klkjhgfdgh
Voisin melkein sanoa, et olkaa onnellisia, että teijän vauvalle kelpaa tutti. Meillä vauva 7 vko eikä nukhatamisesta tuu mitään. Valvoo myöhään yöhön. Nukahtaa ehkä puoleksi tunniksi puol kympin maissa ja sit herää ja alkaa valvominen. Vauva suht tyytyväinen, mutta ei nukaha uudestaan mitenkään vaikka on väsyny. Tuttia ei huoli ollenkaan.. Tissiä pitää suussa ja siihen saattaa nukahtaa, mut havahtuu heti, kun otan tissin pois. Tissi on tuttina, koska vauva ei ole nälkäinen silloin. Ja en muutenkaan saa sitä nukahtamaan mihinkään muualle kuin tissille ja se oikeesti vaan luputtaa sitä,maito on sängyllä.. Sit siitä nukahtamisesta tulee lopulta veivaamista tissi suuhun sit herää tissi takasin suuhun jne.. tätä saattaa jatkua oikeesti tunteja! Mitäs mä voin tehä? Oon ihan loppu ja mies kuorsaa vieressä.
- dddddss
Sitä tuttia kannattee kokeilla opettaa silleen, että heijaat hellästi vauvaa sylissä ja siinä samalla pitää tuttia suussa vaikka itkisikin. Siis tarkoitan että sitä tuttia saa pitää aika kauan suussa ennen kuin hoksaa sen. Ja useasti päivässä kokeilet pieniinkin itkuihin ja inahduksiin. Kyllä se sen ottaa. Näin meillä toimi ja meni noi viikko kun oppi imemään. Nyt tosin meilläkin ei nukahda ilman tuttia ja tuota tuttia saa juosta laittaan suuhun tosi monta kertaa ennen kuin saa kunnolla unen. Päiväunet on todella levottomia ja yhtä tuttihulinaa. Yöt rauhallisia. Mutta minun oli pakko opettaa tutille, kun piti tissiä tuttina. Vauva nyt 2kk.
- rrrrrrrr
Oi niin tuttua :)
Vauva on vielä pieni, joten ihan surutta nukutatte välissänne jos vain siihen nukahtaa ja kaikki saa nukutuksi. Lueskelin meidän tytön ollessa vastaavia ikiä, näitä nukutusjuttuja ja kyllä ne viisaat ihmiset oli sitä mieltä, että alle puolivuotias ei totu tiettyyn unikaavaan. Siis tarkoitan sitä, että hänet voi vielä myöhemmin sitten totuttaa hiljakseen nukkumaan omaan sänkyyn. Joten heitä kuuntelemasta niitä sukulaisia, jotka hokee, että "ei saa nukuttaa viereen, tottuu siihen ja vielä viiskymppisenäki on teijän välissä!". Itse nukuttaisin kans viereen, mutta minä en voi silloin nukkua kunnolla.
Meillä alkuun nukahti aina tissille, sitten viereen sänkyyn ja siitä omaan. Sitten jossain vaiheessa alkoi se heräilyrumba ja opetettiin tutille, josko se auttaisi. Ja siitä alkoi samanlainen tutin suuhun laittaminen :)
Itse olen huomannut, että pahin "moka" on nukuttaa (ainakaan silloin 5-6kk iässä) rinnalle ja siirtää sänkyyn. Alkoi ihan hirveät paniikki-itkut, kun toinen heräsi. Siksi sitten alettiin harjoitella omaan sänkyyn nukahtamista ja pari viikkoa se vei ja nyt nukahtaa sinne, kun vieressä istuu silitellen.- 4kk äiti
saako teillä pinna sängyn laidan laskettua? jo saa niin ota vauva sivuvaunuun nukkumaan niin tutin laitto on helppoa. ei se sen vaikeampaa ole pinnojenkaan välistä jos on vaan tarpeeks monta tuttia hollilla.
meillä on nyt alkanut melkeen sama homma tuon tutin kanssa eli koko ajan heraa ja tuttia saa olla tunkemassa suuhun. meillä nukkuu omassa sängyssä kun en itse saa nukuttua jos vauva nukkuu meidän sängyssä ja en halua häntä siihen ottaakaan sillä esikoinen nukkui 3,5 vuotiaaksi ja sitten alkoi 6kk rumba että saatiin omaan sängyyn nukkumaan ihan tämän takia en halua lasta perhepetiin ottaa. - heips.
4kk äiti kirjoitti:
saako teillä pinna sängyn laidan laskettua? jo saa niin ota vauva sivuvaunuun nukkumaan niin tutin laitto on helppoa. ei se sen vaikeampaa ole pinnojenkaan välistä jos on vaan tarpeeks monta tuttia hollilla.
meillä on nyt alkanut melkeen sama homma tuon tutin kanssa eli koko ajan heraa ja tuttia saa olla tunkemassa suuhun. meillä nukkuu omassa sängyssä kun en itse saa nukuttua jos vauva nukkuu meidän sängyssä ja en halua häntä siihen ottaakaan sillä esikoinen nukkui 3,5 vuotiaaksi ja sitten alkoi 6kk rumba että saatiin omaan sängyyn nukkumaan ihan tämän takia en halua lasta perhepetiin ottaa. - heips.
heips. kirjoitti:
Äidin ja vauvan nukkuminen:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=139
- <<<<<<
Mä nukutin sylissä kapaloon käärittynä niin ei herännyt siirtelyyn. Edelleen nukutan syliin mutta harso pitää olla mun ja vauvan välissä niin ei herää kun harso jää poskea vasten. Välillä vauva avaa silmänsä mutta jatkaa unia. Jos otan viereen haräilee vähän väliä ja rauhoittuu vasta kun saa tissin suuhun, omassa sängyssä nukkuu ainakin viiteen asti kun menee nukkumaan yhdeksältä. Tutti kelpaa vaan ulkona nukuttaessa.
- ........
minä olen tehnyt niin että kun siirrän syliin nukutetun vauvan omaan sänkyynsä, kerron aina hiljaisella äänellä laittavani hänet nyt omaan sänkyynsä. Toimii. Vaikka vauva vähän havahtuisikin siirtämiseen, jää siirrosta kertomisen ja hyvänyönsuukon jälkeen rauhallisena omaan sänkyynsä. Muistan jostain lukeneeni että siirtymästä "raportointi" vauvalle olisi todella tärkeää, jotta tälle ei tule yllätyksenä herääminen eri paikasta mihin nukahti.
Jos on sellainen hankala nukahtaminen omaan sänkyyn, käärin poikaa pienemmällä viltillä peiton alle kapalolle minkä monesti otan jo syliin ympärille (potkii sitten unissaan itsensä auki) ja annan sideharson posken viereen- saattaa ottaa siitä kiinni ja vetää osittain kasvojen päälle. Tuo jälkimmäinen apukeino löytyi vähän sattumalta ja on ollut myös toimiva konsti rauhoittumiselle monissa nukahtamis tilanteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.282823Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652633Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151704Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1281428- 1021417
- 1051399
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241197Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141093Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest591005