Muotin teko

+10kn

Minulla on hyvä vene mutta se on puuta ja alkaa ketuttamaan nämä pienet vuotuiset 40 tunnin kevätkunnostusrupeamat. Vuosien saatossa on tullut mieleen että jotain pitäisi asialle tehdä. Hyvin onnistuneet lasikuidutetut veneet näyttäisivät olevan kestävää sorttia, huonot ei, ja klassista hienoa puuvenettä ei viitsisi ruveta kuitenkaan pilaamaan. Nykyisessä veneessä on kuitenkin merikelpoisuus, vauhti, taloudellisuus ja ulkonäkö kohdallaan.

Entäs jos tekisi lasikuituisen kopion omasta veneestä. Mitenkä onnistuu muotin ottaminen 8m puuveneestä, voita väliin ja lasikuitua päälle? Ilmeisestikkin homma menee jotensakkin niin että mallina oleva vene tulee käsitellä siten että muotti lähtee veneestä irti, mikä tälläinen käsittely on, jonkinlainen vahaus, autovahalla kenties? Seuraava vaihe on ilmeisestikkin muotin laminointi veneen päälle - onnistuuko jos vene on oikein päin, 2 tonnin katettua venettä kun ei oikein viitsisi alkaa kääntämäänkään.

Onko jollakin tietoa tai peräti kokemusta tälläisesta operaatiosta?

11

2639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • u å

      Noinhan se suunnilleen menee. Muottia tehtäessä pitää huolehtia se riittävän jäykäsi niin että muoto säilyy silloinkin kun muotti on irrallaan. Sitten pitää vielä saada se vene pois siitä muotista eli potkuria yms. ei kannata leipoa kiinni siihen muottiin. Tietenkin muotti tehdään 2-osaisena ettei tarvitse nostaa puuvenettä pois siitä muotista.

      Teko-ohjeiden lisäksi sanoisin, että unohda koko juttu sillä se on älytön. Puuveneesi on tehty puuveneen ehdoilla eikä se tarkoita, että runko olisi läheskään parhaan mahdollisen muotoinen. Lasikuituveneeksi alun perin tehty runko voi olla minkä muotoinen tahansa kun taas puuveneen muotoa rajoittaa puun taipuminen.

      Toiseksi hommasta tulee kallis vaikka teet kaiken itse ja saat vain vaivat palkaksesi. Hartsia, kuitua ja tukivanereita menee vallan pirusti muottiin ja ne maksavat niin paljon, että valmiin rungon saat ammattivalmistajalta samaan hintaan jonka jälkeen pääset heti sisustushommiin.

    • Jotain tehnyt

      Tiiskeri ainakin teki niin, että otti valmiista mahonkikaunottaresta muotin. Onnistuu helposti vain tasasaumaisesta. Pinta pitää hioa täysin suoraksi ettei peilaa mihinkään suuntaan eli kaikki linjat ovat jatkuvia (kuten hyvässä puuveneessä on). Sitten vaan vene ympäri, lakan päälle esim zyvaxin huokoslakkaa ja vahaa riittävästi ja muottigelkkaria, muottihartsia ja lasikuitua. Muottiiin kunnolliset tukikaaret teräksestä, polyuretaanilevystä vanerista... että pysyy muodossaan jne. Sitten vaan nypätään irti.

      Siitä alkaa sitten veneen teko. Noin tunti ja kilo voi laskea ammattimieheltä tollaiseen one offiin, jos tietää mitä tekee.

      • Niin "Ison Tiiskerin", eli 930-malli, joka varsin nopeasti kasvoi 940-malliksi, muotti tehtiin mahongista tehtyä "plugia", eli 100 % oikeaan muotoon, ja tasaiseksi hiottua varta vasten tehtyä runkoa käyttäen. Muotinteon jälkeen "plugi" viimeisteltiin puuveneeksi.

        Ja lisäyksenä, kaikki lasikuituveneiden muotit tehtiin ennen puista plugia käyttämällä..

        Alkuperäisen kysyjän projekti kuullostaa kyllä aika kannattamattomalta, etenkin ku huomioidaan nykyisen veneen muotintekoon kelpaavaksi aiheuttaman työn. Siinä ei saa olla yhtään naarmua, esiintyöntyvää niittiä jne... Ja kun materiaalikulutus on n. tuplat valmiseen runkovahvuuteen suhteutettuna, niin siinä ei ole mitään järkeä. Muistelisin, että muotin teon kannattavuus liikkuu jossain yli 20 rungon paikkeilla, mutta saatan muistaa väärin.


      • A.Perkins
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Niin "Ison Tiiskerin", eli 930-malli, joka varsin nopeasti kasvoi 940-malliksi, muotti tehtiin mahongista tehtyä "plugia", eli 100 % oikeaan muotoon, ja tasaiseksi hiottua varta vasten tehtyä runkoa käyttäen. Muotinteon jälkeen "plugi" viimeisteltiin puuveneeksi.

        Ja lisäyksenä, kaikki lasikuituveneiden muotit tehtiin ennen puista plugia käyttämällä..

        Alkuperäisen kysyjän projekti kuullostaa kyllä aika kannattamattomalta, etenkin ku huomioidaan nykyisen veneen muotintekoon kelpaavaksi aiheuttaman työn. Siinä ei saa olla yhtään naarmua, esiintyöntyvää niittiä jne... Ja kun materiaalikulutus on n. tuplat valmiseen runkovahvuuteen suhteutettuna, niin siinä ei ole mitään järkeä. Muistelisin, että muotin teon kannattavuus liikkuu jossain yli 20 rungon paikkeilla, mutta saatan muistaa väärin.

        Se on 100 varmaa ettei moinen rojekti ole kannattava, mutta mielenkiintoinen kylläkin. Niitinkannat pitää tasoittaa ja naarmut ei välttämättä isoja haittaa jos veneen tekee itselleen, mutta ne naarmut voi täyttää muovailuvahalla jos ei kittailla viitsi. Yhtä kappaletta varten ei missään tapauksessa muottia kannata tehdä, mutta jos on muutamia äijiä porukassa niin miksei? Kuten huomaat paljon on muttia ja niinpä minä mielummin aloittajan housuissa vuokraisin/lainaisin valmiin muotin johon leipoa vene.


      • qq-zz-xx
        A.Perkins kirjoitti:

        Se on 100 varmaa ettei moinen rojekti ole kannattava, mutta mielenkiintoinen kylläkin. Niitinkannat pitää tasoittaa ja naarmut ei välttämättä isoja haittaa jos veneen tekee itselleen, mutta ne naarmut voi täyttää muovailuvahalla jos ei kittailla viitsi. Yhtä kappaletta varten ei missään tapauksessa muottia kannata tehdä, mutta jos on muutamia äijiä porukassa niin miksei? Kuten huomaat paljon on muttia ja niinpä minä mielummin aloittajan housuissa vuokraisin/lainaisin valmiin muotin johon leipoa vene.

        Pelkkä muotti on vasta pieni osa valmiin veneen tekemiseen tarvittavasta työstä ja ennenkaikkea tarvittavasta tiedosta.

        Uutta venettä muottiin tehtäessä pitäisi osata laskea tarvittavat materiaalivahvuudet, niin että rungosta tulee riittävän vahva, mutta ei toisaalta liiallisen paksu. Pitää tietää mihin kohtiin ja minkä vahvuiset pitkittäis- ja poikitaistuet runkoon asentaa, pitää osata tehdä kansi ja kiinnittä se runkoon. Pitää osata laskea valmiin veneepaino niin että se kelluu oikealla korkeudella ja pitää osata laskea painon jakauma pitkittäissuunnassa niin että vene ei kellu nokallaan tai perseellään.

        Jos pääsyy vanhasta puuveneestä eroon pääsyyn on vuositttainen 40 tuntia kevätkunnostusta, niin tähän uuteen veneeseen joutuu helposti laittamaan 1000-3000 tuntia (ihan karkeasti hatusta) eli niin monen vuoden kevätkunnostukset että homma ei kannata.

        Kannattaa muistaa myös se, että tällaisen itse tehdyn, itse suunnitellun veneen eteenpäin myyminen on vaikeaa ja siitä tuskin saa myydessään sitä minkä valmistuskustannuksiin joutui itse laittamaan

        Järkeviä vaihtoehtoja ovat:
        1) Teetä kevättyöt ammattilaisella. Maksaa, mutta vielä kalliimmaksi tulee sen uuden veneen tekeminen
        2) Osta valmis lasikuittvene
        3) Kuiduta nykyinen veneesi. Jos sen puu on kuivaa ja muuten kunnossa ja kuidutus tehdään ammattitaitoisesti, kestää vene eikä heti lahoa. Esteettisiin ja eettisiin arvoihin en ota kantaa.


    • 123+234

      Missä päin sulla on se vene?

      • aloittaja

        Oulussa.

        Muille, kiitokset kommenteista. Vähän samoilla linjoilla ollaan, mutta sopivaa valmista aihiota voi olla vaikea löytää.


      • jorma6
        aloittaja kirjoitti:

        Oulussa.

        Muille, kiitokset kommenteista. Vähän samoilla linjoilla ollaan, mutta sopivaa valmista aihiota voi olla vaikea löytää.

        kuoret on vasta alku veneen rungon teossa. sisään tulee aika paljon vahvike palkkeja ja laipioita ja niidenkin sijainnilla on suuri merkitys rungon jäykkyyteen ja kestävyyteen.
        täältäkin yksi ääni lisää puolivalmiille rungolle


    • puuta sen pitää olla

      Voisiko tuollaisen vanhan puuveneen päällystää kylmälaminointimenetelmällä eli epoksilla puuviilukerroksia ristiin päälle? Vai onko tuossa puusta laminoinnissa jotakin jota en ymmärrä joka tekee siitä soveltumatonta vanhojen veneiden korjaamiseen? Itse en nyt keksi muuta kuin epoksin hinnan: Se on kallista ja puusta laminoitaessa ei tavallisia lasikuidulle sopiva halpoja hartseja voi käyttää. Ja useimmat puuveneiden pelastusoperaatiot (tai sellaisten yritykset) kai pitää saada tehtyä minimibudjetilla.

      Kylmälaminoinnilla voisi myös tehdä yksittäiskappaleena aivan uuden rungon siihen ketjun aloittajan veneeseen. Olisi varmasti helpompaa ja halvempaa kuin muotin tekeminen. Tuloksenakin olisi yhä puuvene. Kyllä tässäkin tapauksessa toisin tunteja palaa ennemmin neli- kuin kolminumeroinen määrä, joten ehkä veneen vaihto olisi kuitenkin se oikea temppu jos 40 tuntia vuodessa tuntuu paljolta.

      • -

        Vanha puuvene on kyllästetty usein rasvaisilla aineilla joita on mahdoton saada poistettua jotta liima tarttuisi kunnolla viilun ja rungon väliin. Toki jonkinlaista tekohengitystä mainitsemallasi tavalla kenties voisi antaa, mutta itse en tuolle linjalle lähtisi. Limisaumaveneeseen tuo ei mitenkään onnistuisi. Mielummin päällystäisin veneen polyesterihartsilla ja katkokuidulla.

        Diagonaalilaminoimalla tehdään one off veneitä, mutta kyllähän sellainenkin muotin tarvitsee joten työmäärä on melkoinen. Aloittajalle suosittelisin vanhemman valmiin lasikuituveneen hankkimista ja sen kunnostamista itselle mieleiseksi jos ei halua vanhaa venettään ylläpitää. Tuo 40t ei kyllä mielestäni ole mikään mahdoton määrä.


    • torvelaj

      Kysyisin vain kuka tietää voiko esim. 3 tai 5mm paksuisia kappaleita laminoida esim. kylmälaminointikoneilla?
      Minkälainen olisi koneen oltava ja onko sellaisia yleensä saatavana.
      Mikä olisi maksimi koko kappaleelle jos yleensä se onnistuu, leveys ja pituus?
      Haluaisin vanerikappaleen säänkestäväksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe