MIG hitsaus suojakaasu

MIGI Kaasu HiTsari

Onko suosituksia hitsauskaasusta MIG/MAG hitsaukseen? Olen tähän asti hitsaillut perus peltiä kaasuttomalla ydintäytelangalla, mutta ruokahalu kasvaa syödessä.. Tarvetta olisi myös sattunnaiseen alumiinin ja rosterin hitsauksella ja kysymys kuuluu onko olemassa mitään kaasua millä voisin hitsata terästä, ruostumatonta terästä ja alumiinia? Rahaa ja säilytystilaa on sen verran vähän että kaikille matskuille ei viitsi hommata omaa pulloa.

20

25573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikamikamika

      Käyhän heidän sivuillaan katsomassa mitä on tietoutta kaasuista. Alumiini vaatii omansa, tais olla argon. Siis sama kuin tig-hitsaus vaatii. Seoskaasu on yksi vaihtoehto, kotitarvehitsaaja pienissä toisarvoisissa töissä pärjää hiilidioksidilla. Sillä menee autopeltikin. Kuvailemasi aineet vaatii jo hitsikoneelta paljon. Lankaputki, vetopyörät, säädöt....niitä ei ihan autotallikoneesta löydy. Puikkokone olis varteenotettava vaihtoehto sinulle.

    • ratkaisu..

      Unohda suosiolla rautaa jalompien aineiden kolvaaminen mikillä. Alumiini vaatii laitteilta ja hitsaajalta sen verta paljon, että satunnaiseen tarpeeseen ei kannata värkkejä hommata. Oletan, että sulla on joku harrastetason valovirtamikki, sellasella ei onnistu. Rosteriin tarjoan vaihtoehdoks puikkoa, menee 1,5mm paksumpiin aineisiin. Näppärän pienen puikkoinvertterin saa nykyään jo kolmella satasella, vastaavasti rosterin hitsaamiseen sopivan seoskaasupullon vuokra maksaa jo luokkaa 100-200e vuosi plus täytöt. Samalla puikkokoneella hitsaa sitten paksumpiakin rautoja mihin ei enää pienessä mikissä teho riitä. Mikkiin ostat kaasuksi oman hiilidioksidipullon sammutinhuollosta, just katsastettu täys kuuden kilon potti 150-200e, täytöt noin 30e ja tällasella 6kg pytyllisellä hitsaa noin 5-8kg lankaa eli satunnaisessa autotalliturailussa aika pitkään.

      Jos kuitenkin haluut kokeilla mikillä kaikkia matskuja, niin puhdas argoni on oikee. On vaan vähän kallista kaasua mustalle raudalle.

      • Rauli Badding

        Mun mielestäni k-raudasta saa sellasia kilon hitsauspulloja ostaa omaks. Hinta tais olla n. 30€, ja jos muistan oikein, löyty puhdasta argonia. Ei varmaan halpaa kiloa päälle, mutta jos tarvii sitä vaan satunnaisesti, niin hankki tuon hiilidioksidin normipulloks ja tuolla argonilla sitten hitsaa spesiaalit. Tuskin ainakaan kannattaa autotallikäyttöön vuokrapulloa hankkia.


      • jj
        Rauli Badding kirjoitti:

        Mun mielestäni k-raudasta saa sellasia kilon hitsauspulloja ostaa omaks. Hinta tais olla n. 30€, ja jos muistan oikein, löyty puhdasta argonia. Ei varmaan halpaa kiloa päälle, mutta jos tarvii sitä vaan satunnaisesti, niin hankki tuon hiilidioksidin normipulloks ja tuolla argonilla sitten hitsaa spesiaalit. Tuskin ainakaan kannattaa autotallikäyttöön vuokrapulloa hankkia.

        Mutta mitä hyötyä on hommailla hiilaria kummempaa harrastekäyttöön, haluan nähdä harrastajan, jolla niin hyvä kone , että mustaa rautaa kummemmat onnistuu.


      • a.a.a
        jj kirjoitti:

        Mutta mitä hyötyä on hommailla hiilaria kummempaa harrastekäyttöön, haluan nähdä harrastajan, jolla niin hyvä kone , että mustaa rautaa kummemmat onnistuu.

        hiilari tai mison 25. hiilari kestää puolet kauemmin mutta yli puolet enemmän roiskeita. mison 25 täyttö 20L potuun agalta 75 euroo. toki 3 vuoden pullo vuokra 250 egee, ei kannata autotalli harrastajan satunnaiseen käyttöön vuokrapulloa. itellä esab smashweld 250 ja kaasuna mison8. silläkin hitsaa jo rosteria mutta mison2 olis parempi, ei niillä sinänsä mitään eroa ole kuin mison2 parempi korroosion kestävyys!! satunnaiseen rosteriin suosittelen myös puikkoa, ja vielä kaiken lisäksi helvetin helppo hitsata rosterii puikolla, syttyy kuin unelma ja hitsikin 3 päivän kaatokänni rapulassa vähintäänkin c luokitus..


      • MIGI Kaasu HiTsari
        a.a.a kirjoitti:

        hiilari tai mison 25. hiilari kestää puolet kauemmin mutta yli puolet enemmän roiskeita. mison 25 täyttö 20L potuun agalta 75 euroo. toki 3 vuoden pullo vuokra 250 egee, ei kannata autotalli harrastajan satunnaiseen käyttöön vuokrapulloa. itellä esab smashweld 250 ja kaasuna mison8. silläkin hitsaa jo rosteria mutta mison2 olis parempi, ei niillä sinänsä mitään eroa ole kuin mison2 parempi korroosion kestävyys!! satunnaiseen rosteriin suosittelen myös puikkoa, ja vielä kaiken lisäksi helvetin helppo hitsata rosterii puikolla, syttyy kuin unelma ja hitsikin 3 päivän kaatokänni rapulassa vähintäänkin c luokitus..

        moi, kiitti vinkeistä hiilidioksidi pullon hain, ei maksanut paljoa.. Hyvin sillä lanka palaa. Roiskeita tosiaa tulee vähän enemmän, kun seoskaasulla, mutta pullon hinta jne.. huomioon ottaen niin ihan hyvä vaihtoehto. Saksan ebaysta sais 10l seoskaasupullon 100eur täytenä. Eivät vaan toimita Suomeen, täytyy panna tilaukseen ens kerralla kun meen käymään. Jostain löysin tiedon että on olemassa emästäytelankaa ruostumattomalle teräkselle, jota voi hitsata hiilidioksidilla.

        Pakko oli muuten testailla hitsien lujuutta taivuttelemalla. Ja kyllä kaasulla hitsattu sauma pesi kaasuttomalla langalla hitsatun sauman ihan mennen tullen. Mulla on Kempin minarc mig 180, sillä hitsaa kyllä rosterit ja alumiinitkin.


      • hyvän haluaa
        MIGI Kaasu HiTsari kirjoitti:

        moi, kiitti vinkeistä hiilidioksidi pullon hain, ei maksanut paljoa.. Hyvin sillä lanka palaa. Roiskeita tosiaa tulee vähän enemmän, kun seoskaasulla, mutta pullon hinta jne.. huomioon ottaen niin ihan hyvä vaihtoehto. Saksan ebaysta sais 10l seoskaasupullon 100eur täytenä. Eivät vaan toimita Suomeen, täytyy panna tilaukseen ens kerralla kun meen käymään. Jostain löysin tiedon että on olemassa emästäytelankaa ruostumattomalle teräkselle, jota voi hitsata hiilidioksidilla.

        Pakko oli muuten testailla hitsien lujuutta taivuttelemalla. Ja kyllä kaasulla hitsattu sauma pesi kaasuttomalla langalla hitsatun sauman ihan mennen tullen. Mulla on Kempin minarc mig 180, sillä hitsaa kyllä rosterit ja alumiinitkin.

        Että jos paksumpaa putkea (3mm seinämä) , ni ei tee hiilarilla hevon kuusta, jos kestävän haluaa.


      • hyvän haluaa
        hyvän haluaa kirjoitti:

        Että jos paksumpaa putkea (3mm seinämä) , ni ei tee hiilarilla hevon kuusta, jos kestävän haluaa.

        Oon pari koepätkää vedelly, ja kurkkinu että sopivasti sulaa läpi asti, mut onko hiilidioksidilla tuo sauman lujuus eri luokkaa? Nopeampi jäähdytyshän tekee saumasta kovemman eli vähemmän joustavan.


    • sgssgsg

      Onnistuisiko kompuralla tai suoraan auton pakokaasua käyttää hitsauksen suojakaasuna. Tai sitten nestekaasua polttaisi hiilidioksiksi ja kompuralla letkuja pitkin...

      • IWS

        Ei.


      • zxccxz
        IWS kirjoitti:

        Ei.

        Testasitko? Ymmärtääkseni juuri happi reagoi hitsatessa. Pakokaasussa on happi poltettu pois. Typestä ei ymmärtääkseni ole haittaa. Tietenkin jos olet AGAlla töissä.....


      • IWS
        zxccxz kirjoitti:

        Testasitko? Ymmärtääkseni juuri happi reagoi hitsatessa. Pakokaasussa on happi poltettu pois. Typestä ei ymmärtääkseni ole haittaa. Tietenkin jos olet AGAlla töissä.....

        Mitäpä sitä selvää asiaa edes testaamaan. Ensinnäkin MIG- hitsauksessa käytetään inerttiä suojakasua, eli argonia tai heliumia. Yksistään kumpikaan ei oikein sovellu ns. mustan teräksen hitsaukseen. "Mustalle" käytetäänkin hiilidioksidia tai sen ja argonin seoksia. Tällöin kyse on kuitenkin aktiivisesta kasusta, ts. mig muuttuukin MAGiksi.

        MAG hitsauksessa CO2 on aktiivinen kaasu, eli se hajoaa hitsauksen kuumuudessa hiilimonoksidiksi (häkä) ja hapeksi. Syntynyt CO palaa tosin samantien takaisin hiilidioksidiksi. Hitsauksessa itse varsinaisen sauman, samoin kuin muutosvyöhykkeen tummuminen johtuu juurikin tuon hajoamisreaktion vapauttamasta hapesta.

        Auton pakakaasu sensijaan sisältää hiilidioksidin lisäksi myös typpeä, mutta sitäkin suurempi ongelma lienee pakokaasun sisältämä vesihöyry. Vesi kun tuppaa aiheuttamaan vetyhaurautta ja happeahan yritetetään estää jo muutenkin pääsemästä tekemisiin sulan kanssa.

        Typpeähän kyllä käytetään joidenkin suojakaasujen seosaineena, mutta esim Agan Corgon, joka on eniten typpeä sisältävä suojakaasu sisältää typpeä kuitenkin vain 10%. Corgonia käytetään TIG hitsauksessa juurikaasuna.


      • l i e
        IWS kirjoitti:

        Mitäpä sitä selvää asiaa edes testaamaan. Ensinnäkin MIG- hitsauksessa käytetään inerttiä suojakasua, eli argonia tai heliumia. Yksistään kumpikaan ei oikein sovellu ns. mustan teräksen hitsaukseen. "Mustalle" käytetäänkin hiilidioksidia tai sen ja argonin seoksia. Tällöin kyse on kuitenkin aktiivisesta kasusta, ts. mig muuttuukin MAGiksi.

        MAG hitsauksessa CO2 on aktiivinen kaasu, eli se hajoaa hitsauksen kuumuudessa hiilimonoksidiksi (häkä) ja hapeksi. Syntynyt CO palaa tosin samantien takaisin hiilidioksidiksi. Hitsauksessa itse varsinaisen sauman, samoin kuin muutosvyöhykkeen tummuminen johtuu juurikin tuon hajoamisreaktion vapauttamasta hapesta.

        Auton pakakaasu sensijaan sisältää hiilidioksidin lisäksi myös typpeä, mutta sitäkin suurempi ongelma lienee pakokaasun sisältämä vesihöyry. Vesi kun tuppaa aiheuttamaan vetyhaurautta ja happeahan yritetetään estää jo muutenkin pääsemästä tekemisiin sulan kanssa.

        Typpeähän kyllä käytetään joidenkin suojakaasujen seosaineena, mutta esim Agan Corgon, joka on eniten typpeä sisältävä suojakaasu sisältää typpeä kuitenkin vain 10%. Corgonia käytetään TIG hitsauksessa juurikaasuna.

        Käykö tuo Gorgon tuohon mag hitsaukseen?


      • kiinni
        l i e kirjoitti:

        Käykö tuo Gorgon tuohon mag hitsaukseen?

        Tuleeko hiilarilla heikompi sauma mitä esim. misonilla??


      • pitää---
        kiinni kirjoitti:

        Tuleeko hiilarilla heikompi sauma mitä esim. misonilla??

        Hiilarilla tulee yhtä vahva sauma kuin seoskaasullakin, mutta virtaa on oltava hieman enemmän kuin seoskaasulla hitsatessa. Johtuu ilmeisesti hiilarin jäähdyttävästä vaikutuksesta. Käytännössä siis esim pienellä 150A koneella pystyy vähän paksumpiin materiaalivahvuuksiin seoskaasun kanssa.


      • ja edullinen
        pitää--- kirjoitti:

        Hiilarilla tulee yhtä vahva sauma kuin seoskaasullakin, mutta virtaa on oltava hieman enemmän kuin seoskaasulla hitsatessa. Johtuu ilmeisesti hiilarin jäähdyttävästä vaikutuksesta. Käytännössä siis esim pienellä 150A koneella pystyy vähän paksumpiin materiaalivahvuuksiin seoskaasun kanssa.

        Hiilidioksidi on halpa kaasu/joka ei lopu koskaan maapallollta,kunhan muistaa että ei maksa liikaa siitä.

        myös hieman epäpuhtaisiin rautoihin hitsaaminen on vähintään yhtä hyvää tai oikeastaan parempaa kuin seostetuilla kaasuilla .


    • mison1

      kiitos iws:lle hyvästä vastauksesta pakokaasu kysymykseen. Olin jo varma että tuollaiseen kysymykseen tulee v-tyylin vastauksia. itse tykkään tehdä kaikenlaista mutta olen huomannut että välillä kannattaa hakea kaupasta valmista, tulee nimittäin halvemmaksi.

    • hitsariluokka

      Miten se nyt on, voiko argonilla hitsata mustaa rautaa? Testasin juuri itse nopeasti ja vaikuttaa että ei meinää hitsi upota perusaineeseen ellei pistä ihan hulluna virtaa. Koneena kempin perus mig (mag)
      Onko muilla sama kokemus?

      • Hitsattu

        Voi hitsata on turhan kallista puhdas argoni. Virtaa riittävästi et sulaa kunolla ja ei liian nopeata pistoolin liikettä.


    • hitsariluokka

      Koitin molempia vielä peräkanaa, ero on kuin yöllä ja päivällä ei puhtaalla argonilla käytännössä pysty kunnolla hitsaamaan muutakuin ihan täpän tai kaksi. Kannattaa panostaa oikeanlaiseen suojakaasuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      143
      6209
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2180
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2049
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1213
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      70
      1181
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1037
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1027
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      942
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      917
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      795
    Aihe