Hampaiden vaihtuminen huolestuttaa

Nappis

Pentuni täytti juuri 5kk. Muuten hampaat ovat vaihtuneet oikein mukavasti mutta alakulmahampaat vaan sinnittelevät paikoillaan. Alta pukkaa uutta hammasta ja uudet hampaat työntävät maitonaskaleita sivuun (ulkoreunaa kohden). Pitäisikö viedä jo eläinlääkärille hampaiden kiskontaan vai mahtavatko hamput lähteä? Kuinka kauan uskaltaa odotella? Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Leikimme jokapäivä vetoleikkejä ja koirulilla on myös kovaa pureskeltavaa.

6

9461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katinka

Itse vein tipsuni maitokulmahampaitten irroitukseen 6kk ikäisenä kun ei millään kotikonstilla irronneet. Muutaman kuukauden päästä tästä oli rautakulmahammas irronnut. Näyttelyura jäi haaveeksi. Eläinlääkäri sanoi että maitohammas oli liian kauan päällä roikkuessaan vahingoittanut rautahammasta...tiedä häntä...luulen että ennemminkin kovakourainen kiskominen vahingoitti rautahammasta. Enpä tuosta kuitenkaan pahempaa äläkkää nostanut. Koira pärjää ihan hyvin ilman yhtä hammasta ja ei itse ole millänsäkään kun kuono näyttää vinolta...:D
      Tuskin sai myöskään traumoja kun jäi missikisat väliin...

• Beck

Oman koirani isä oli Suomen muotovalio ja siltä puuttuivat muistaakseni molemmat etuhampaat. Kasvattaja puhui, että hänellä oli jonkinlainen todistus hampaiden puuttumisesta, minkä ansiosta koira sai osallistua kisoihin ihan normaalisti. Hampaiden puuttumisen syytä en tiedä. Minkäköhän takia koira sai osallistua kisoihin? Onko kenelläkään tarkempaa tietoa?

Upea otus kyllä tuo uros oli ja sai ainakin daaminsa kanssa loistojälkeläisiä, joten minua ei haitannut, oliko koirani isällä hampaita vai ei ;) Oma hauvani peri isänsä komean ulkonäön, mutta kivestenpoisto vei näyttelymahdollisuudet. No, eipä ollut meillä tarkoituskaan mennä näyttelyihin. Pääasia, että koirani pysyy terveenä.

• Kääpiö

Poistatin molemmat, sekä ala-että yläkulmikset lekurilla silloin kun uudet hampaat ulottui suurinpiirtein vanhojen puoleenväliin. Ja lekurin mielestä se oli liian myöhään. Toivottiin vain, että purennasta tulee normaali ja uudet hampaat siirtyy paikoilleen. Hyvät tuli, kiitos sen lekurin joka poisti ne! Kannattaa käyttää näyttämässä jos tuo hammasasia huolestuttaa.

• Amstaffin omistaja

Meillä kasvo kans uudet hampaat vaikka maitohampaat oli vielä kiinni. Tuli niin ylös kuin alaskin. Maito hampaat eivät edes heiluneet vaikka rautahampaat näky jo hyvin. Soitin sitten ensin toiselle eläinlääkärille joka sanoi että tuo koira tänne, niin revitään pois. Sitten kuulin hinnan ja kauhistuin. Soitin toiselle eläinlääkärille (hintaa kysyäkseni) ja tämä eläinlääkäri sanoi että pentu on liian nuori nukutettavaksi (toimenpide olisi tehty nukutettaessa), ja käski vaan jatkaa repimisleikkien leikkimistä. Olin sitten ihan pihalla, että vienkö revittäväksi vai en, kun toinen sanoo että voi repiä ja toinen sanoi että ei voi. No ajattelin että kokeillaan viellä itse kotona. Jatkoin repimisleikkejä, ja heiluttelin hampaita itse. Ylähampaat lähti hyvin, ja uudet kasvoivat täysin suoraan, mutta alahampaat kasvoi vinoon.(Kulmahampaat kasvoi suoraan). Mutta eipä se meillä tahtia haittaa, kun näyttelyissä ei kuitenkaan käytäis. Onnea sulle hampaiden "kiskomisessa" ! =)

• seropi

Koita repiä hampaita irti vanhan sukan avulla...auttoi omalle koiralleni :) Nitkutin myös kaikkia kulmahampaita...Loppujen lopuksi kulmahammas jäi yhden samojedin turkkiin. Kyllä sitä säikähti kun toisen koiran turkista valui verte, mutta onneksi ihan turhaa. Jos ei ala irtoamaan näin, kannattaa käydä poistattamassa.

• Nappis

Leikeimme ahkerasti vetoleikkejä ja heiluttelin hampaita. Lopulta sitten irtosivat yläkulmat ja alakulmahampaatkin. Hampaita suorastaan lenteli yhden leikin aikana, irtosi kolme kertaheitolla :) Kiitos vastauksista, annoitte toivoa, että jaksoi hetken vielä odottaa hampujen irtoamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe