Nuoria ystäviä?

kyselen vaan

Minkä ikäisiä ystäviä teillä on? Voisitteko kuvitella ystävystyvänne 25 vuotta nuoremman kanssa? (Siis jos tämä ihminen ei olisi sukulainen, naapuri tai mitään vastaavaa.)

26

300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27

voihan kuvitella, että on maan ulkopuolista elämääkin.

Ihan hyvä ystävä on minulla, 23 vuotta nuorempi.

• Meriläinen

Miksen voisi?
      Ei iällä ole mitään väliä ystävyyden kanssa.

• Jos ei mitään pohjia ole, olisin aika epäluuloinen, jos kolmikymppinen alkaisi työntyä oikein ystäväksi. Olisi se sitten mies tai nainen.

• Meriläinen
        k-kotton kirjoitti:

Jos ei mitään pohjia ole, olisin aika epäluuloinen, jos kolmikymppinen alkaisi työntyä oikein ystäväksi. Olisi se sitten mies tai nainen.

Ei mun ystäväks työnny ykskään ihminen.
        Mulla nousee piikit heti jos joku jotain yrittää että mitäs on mielessä.
        Ystävyys syntyy ja se minkä ikäinen toinen on ei siihen vaikuta.
        Se lähtee sillä lailla että jutellaan ja vaihdetaan ajatuksia, nuorilla ihmisillä on paljon hyviä ajatuksia.
        ja vaikka olis vanhempikin joka ystäväks yrittää niin ei onnaa jos vähänkin mulla joku sanoo että nyt stop.

Ja musta tuntuu että ei välttämättä täällä aina tarkoiteta ystävyyttä siten kun jotkut siihen heti tarttuu.
        Hirveästi olen alkanut miettiä ystävyyden ja kaveruuden rajaa, se on mulle ainakin veteen piirreetty viiva.
        Kun noita nuoruuden ihmisiä ei ole eikä myöskään yli kymmenen vuoden takaisia ihmissuhteita.
        Ihmiset on jääneet matkan varrelle.
        Mutta on ihmisiä aina ollut ympärillä etten tunne olevani vailla mitään.

• Sinimarjanen

minkälaista ystävyyttä mahdollisesti tarkoitat?? Kyllä minun ystäväpiiriini kuuluu eri ikäisiä ihmisiä, joihin tutustunut tässä vuosien saatossa.

• aloittaja

Ystävyyttä, kaveruutta, jotain sellaista tarkoitin. En missään tapauksessa seurustelua kuten ilmeisesti jotkut ymmärsivät.

• Ystävä?

Tuttava, kaveri, ystävä tuntuvat termeinä merkitsevän eri ihmisille eri asoita.

Muutaman tuntemani pk-seudun nuoren käsitteistöön kaveri nimikkeen alle mahtuvat kaikki heidän joskus kohtaamansa ihmiset joiden kanssa ovat vaihtaneet muutaman sanan.
      Siellä lienee tärkeää omata paljon kavereita?

Itse luokittelen tuttavakseni henkilön jonka kanssa olen useammin tekemisissä pitempänä aikana harvemmin tai tiiviimmin.
      Näitä on kaikissa ikäluokissa.

Kaveruus edellyttää tiiviimpää kanssakäymitä ja jotain yhteistä.
      Harrastusteni, kuntosali ja yhdistystoiminta, piiristä löytyy kumpaakin sukupuolta olevia, kaiken ikäisiä, kuntosalilla kylläkin kaikki ovat minua nuorempia.

Ystäviä alle 3-kymppisten ikäluokassa minulla on vain muutama. Olen itse 60.
      Ystävyys edellyttää hyvin luottamuksellisia suhteita.
      Vilpitöntä keskusteluvalmiutta perheen sisäisistä henkilösuhteist, työ- ja raha-asioista, terveydestä, politiikasta yms.

• aloittaja

Varmaan tarkoitin jotain kaveruuden ja ystävyyden väliltä sitten noiden sinun määritelmien perusteella.

• 22 vuotias ystävä. Nainen vielä kaiken lisäksi. Jos et usko mene katsomaan galleriastani. Ei se ikää katso. Eräs kavereistani on poikani ikäinen.

• Minulla on 36 vuotias ystävä. Hän on yksi työnantajistani myös ja minä ja mieheni vietämme kokonaisia viikonloppuja joskus työnantajien kesämökillä heidän kanssaan jopa yhdessä vapaa-aikanamme.

• Oikein hyvää alakanutta vuotta 2010 ihan kaikille!
        Onhan niitä heti tenavista alakain. Nuorin on kolome vee.. Pikku Ida on kolome vuotias ja Mikael, velijensä 6 vee. Hirviän hyviä ikiä molemmilla, ainahan sitä elämässään vanheta kerkiää. Ne tuloo pikku pyörilläänsä monasti tuanne pajahan. Milloon pitää lisäällä ilimaa renkaasihin ja milloon kiristellä ketjuja. Välihin on toppahansikas huonosti kärees, tai lakki liikaa silimillä, tottahan niis pitää auttaa ja ystävä silloon aina enempi ku tarpehen. Täs kerran ku oliin tekemäs jarruremonttia yhtehen perävaunuhun niin Mikaelin pyörästä oli ketju katkennu. Ukoot sanoo siinä notta: meinaakko sä alakaa ny pyöräremonttihin kesken jarru touhujen. Sanoon notta tottahan se ny joku tärkeys järijestys pitää olla. Tämä ketjun korijaushan soon ny ilimanmuuta se kaikkein tärkehin homma. Sitten tuloovat useen tänne kotiakin, mukamas Tiitua hoitamahan. Kyllä Tiitu tykkää ja kintuut vilikkaa koko porukalla ku siinä juosta lepaastahan.
        Lapset on niin aitoja ja ne sanoo heti ja suorahan mielipiteensä.
        Käy tualla nuata jo eläkeikähän ehtineetä miehiä, tualla talleilla. Tuan Veikon ja Eeron kans ollahan heti parhaata kavereita. Tuloovat sinne aikansa kuluuksi, välihin tuloo koviakin väitöksiä. Joskuus siellä on viisikin ukkoa istumas ja sitten ku tuloovat illansuus ku oon jo pois lähäröös ja kukaan meinaakaan lähtiä mihinään vaikka välihin sanoonkin notta: miten oliis jos mä laittaasin jo valoot hupuksihin ja ovet säppihin tältä päivältä. Kaikki tuttuakin tutuumpia. Monasti niistä on apuakin, Veikko varsinkin on sellaanen notta se tohtii kyllä tarttua jousipakan päähän kiinni ja tulla kaveriksi jos apua tarvitten. Ruukaa sanoakin notta tänne ei pitääs tulla lainkaan ku täällä sotkoo aina kätensä moottoriölijyhyn tai aluustarasvahan ku tuloo käymähän. Oon sanonu notta, on täällä pesutilatkin, että yhyreet kourat saarahan vaikka oikein heti kirkkokuntohon.
        Eihän täällä elämäs iliman lähimmääsiä pärijää ja toinen tarvittoo toistaan. Sanotahanko sitä sitte ystävyyreksi, kaveruureksi, tai vaikka naapuruureksi. Kuinka ny vaan ja miten parhaaten passaa.
        terv. seppä ja pieni Tiitu kulta....

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Oikein hyvää alakanutta vuotta 2010 ihan kaikille!
        Onhan niitä heti tenavista alakain. Nuorin on kolome vee.. Pikku Ida on kolome vuotias ja Mikael, velijensä 6 vee. Hirviän hyviä ikiä molemmilla, ainahan sitä elämässään vanheta kerkiää. Ne tuloo pikku pyörilläänsä monasti tuanne pajahan. Milloon pitää lisäällä ilimaa renkaasihin ja milloon kiristellä ketjuja. Välihin on toppahansikas huonosti kärees, tai lakki liikaa silimillä, tottahan niis pitää auttaa ja ystävä silloon aina enempi ku tarpehen. Täs kerran ku oliin tekemäs jarruremonttia yhtehen perävaunuhun niin Mikaelin pyörästä oli ketju katkennu. Ukoot sanoo siinä notta: meinaakko sä alakaa ny pyöräremonttihin kesken jarru touhujen. Sanoon notta tottahan se ny joku tärkeys järijestys pitää olla. Tämä ketjun korijaushan soon ny ilimanmuuta se kaikkein tärkehin homma. Sitten tuloovat useen tänne kotiakin, mukamas Tiitua hoitamahan. Kyllä Tiitu tykkää ja kintuut vilikkaa koko porukalla ku siinä juosta lepaastahan.
        Käy tualla nuata jo eläkeikähän ehtineetä miehiä, tualla talleilla. Tuan Veikon ja Eeron kans ollahan heti parhaata kavereita. Tuloovat sinne aikansa kuluuksi, välihin tuloo koviakin väitöksiä. Joskuus siellä on viisikin ukkoa istumas ja sitten ku tuloovat illansuus ku oon jo pois lähäröös ja kukaan meinaakaan lähtiä mihinään vaikka välihin sanoonkin notta: miten oliis jos mä laittaasin jo valoot hupuksihin ja ovet säppihin tältä päivältä. Kaikki tuttuakin tutuumpia. Monasti niistä on apuakin, Veikko varsinkin on sellaanen notta se tohtii kyllä tarttua jousipakan päähän kiinni ja tulla kaveriksi jos apua tarvitten. Ruukaa sanoakin notta tänne ei pitääs tulla lainkaan ku täällä sotkoo aina kätensä moottoriölijyhyn tai aluustarasvahan ku tuloo käymähän. Oon sanonu notta, on täällä pesutilatkin, että yhyreet kourat saarahan vaikka oikein heti kirkkokuntohon.
        Eihän täällä elämäs iliman lähimmääsiä pärijää ja toinen tarvittoo toistaan. Sanotahanko sitä sitte ystävyyreksi, kaveruureksi, tai vaikka naapuruureksi. Kuinka ny vaan ja miten parhaaten passaa.

Tuollaisista ystävistä tulee niin iloinen mieli kun saa niitä auttaa ja sitten joskus toisinkin päin.

Mä ostin lapsenlapselle 8v muuten ratti ja polkimet pleikkaripelit ja ne yhdistetään telkkariin ja niitä naapurien muksutkin käy pelaamassa. Siis ostin ensin yhdet ratti ja polkimet, mutta kun ne oli niin hauskat ja niissä peleissä oli kaksinpelit, niin hain kaupasta vielä toisetkin. Nyt niitä on kahdet ja niillä voi ajella kilpaa yhdessä. Ja rekkapelin ostin myös, mut kun mä ajelen sitä rekkaa niin tuntuu, et koko ajan pitää vaan jarrutella. Heti kun mä laitan kaasua niin jo menee metsään. Hienot maisemat niissä on, mut ei kyllä ehdi paljoa maisemia katsomaan.

• miljoona kirjoitti:

Tuollaisista ystävistä tulee niin iloinen mieli kun saa niitä auttaa ja sitten joskus toisinkin päin.

Mä ostin lapsenlapselle 8v muuten ratti ja polkimet pleikkaripelit ja ne yhdistetään telkkariin ja niitä naapurien muksutkin käy pelaamassa. Siis ostin ensin yhdet ratti ja polkimet, mutta kun ne oli niin hauskat ja niissä peleissä oli kaksinpelit, niin hain kaupasta vielä toisetkin. Nyt niitä on kahdet ja niillä voi ajella kilpaa yhdessä. Ja rekkapelin ostin myös, mut kun mä ajelen sitä rekkaa niin tuntuu, et koko ajan pitää vaan jarrutella. Heti kun mä laitan kaasua niin jo menee metsään. Hienot maisemat niissä on, mut ei kyllä ehdi paljoa maisemia katsomaan.

Oikein hyvää vuorenvaihretta sinne Sinulle ja alakavaa 2010.
        Elä ny aja tyyristä rekkaa mettähän, kätees katkaaset vielä siinä hötäkääs ja eihän me sitten pärijättääsi huonostikaan jos Sä et pystyysi kirijoottelemahan tänne palstoolle. Ikävä Sua tulisi ja sitten vaan Tiitun kans kattottaasihin kengänkärkihin päät nuokuuksiis ja ilo oliis pois. Hyvät ystävät ja kivat kaverit on tärkiä osa tätä matoosta matkaa ja Sinä oot yksi niistä. Lämöönen halaus ja pienen Tiitun nualaasu Sun poskelles näin kylymänä pakkaaspäivänä ku muuta meillä ei ole antaa.
        terv. minä ja Tiitu, täältä kotoa vaan.

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Oikein hyvää vuorenvaihretta sinne Sinulle ja alakavaa 2010.
        Elä ny aja tyyristä rekkaa mettähän, kätees katkaaset vielä siinä hötäkääs ja eihän me sitten pärijättääsi huonostikaan jos Sä et pystyysi kirijoottelemahan tänne palstoolle. Ikävä Sua tulisi ja sitten vaan Tiitun kans kattottaasihin kengänkärkihin päät nuokuuksiis ja ilo oliis pois. Hyvät ystävät ja kivat kaverit on tärkiä osa tätä matoosta matkaa ja Sinä oot yksi niistä. Lämöönen halaus ja pienen Tiitun nualaasu Sun poskelles näin kylymänä pakkaaspäivänä ku muuta meillä ei ole antaa.
        terv. minä ja Tiitu, täältä kotoa vaan.

Kaikki saavat olla minun ystäviäni.

• aloittaja
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Oikein hyvää alakanutta vuotta 2010 ihan kaikille!

:)

Hyvää Uuta Vuotta sinullekin!

• impi-lempi

eihän se iästä ole kiinni...ikä on vain numeroita :)

• perttut

tottakai. eihän tunteet katso ikää

• Hamassa muinaisuudessa, ollessani vielä työelämässä ( ->v 53 ), siellä oli eri ikäisiä henkilöitä.
      Tutustuin moniin, ystävystyin harvojen kanssa.

Harrastusten parissa olen tutustunut eri ikäisiin, joukossa myös 20:ä.

Tietyssä merkityksessä, rajallisesti voi ystävystyä paljonkin nuorempaan.
      Silloin on joku yhdistävä tekijä joka rajaa ystävyyden sen piiriin.

Kuntosalilla on ystävällisä nuoria, myös naisia.
      Avoimia, iloisia, hyväntuulisia ja hyväkuntoisia ihmisiä.
      Ainoa minua häiritsevä tekijä että epäilen heidän ystävällisyytensä perustuvan kuvitelmaan minun "vaarattomuudestani"!

Seurausta epäillen en ole halunnut särkeä tuota mielikuvaa.
      Mukavampaa jatkaa entisellä linjalla.

Minulle ystävyys on käsitteenä niin vaativa että joukko on pieni ja muutamaa harvaa poikkeusta lukuun ottamatta ikäpolvien kuilu on vastassa.

• hairioilmoitus

Itse seurustelen itseäni 6,7 vuotta vanhemman naisen kanssa (joka kirjoittelee täällä 50 -palstalla) ja monista vaikeuksista huolimatta "suhde" on kestänyt. Lainausmerkit sanaan "suhde" laitoin kun en aina itsekään tiedä missä mennään.
      Ei iällä ole väliä. Tunnepuoli, miten hyvin sovitaan yhteen, se ratkaisee.

Aloittajalle kiitos mielenkiintoisesta aiheesta. Mutta kuten tuolla jo kyseltiin, jäi epäselväksi, mitä tarkoitit sanalla "ystävyys". Itse ymmärsin sen "seurusteluna".

Kumpi on tavallisempaa jos ikäeroista puhutaan: Vanhempi mies/nuorempi nainen vai Vanhempi nainen/nuorempi mies. Itse olen saanut suhteesta minä eli nuorempi mies/ nainen joka on minua melekein 7 vuotta vanhempi, pääsääntöisesti hyviä kokemuksia.

Oma mielipiteeni on selkeä. Jos mies ottaa itselleen selkeästi ikäerolta vanhemman naisen, se tuottaa onnea. "Vanha"-sana ei tässä asiassa tarkoita ikää vaan ikäeroa. Kyseinen nainen on 51-vuotias ja nuorekas olemukseltaan. Ulkonäkö ei tosin ole pääasia vaan se kypsä kauneus mikä hänen sisällään asuu.

Iällä ei ole väliä. Onnellisuus, hyvänolontunne siitä että hän on lähelläsi. Unohdetaan ikänumerot.

Kaikea hyvää ihmissuhteellesi aloittaja!

• aloittaja

Ihan ystävyyttä tai kaveruutta tarkoitin samaa sukupuolta olevan henkilön kanssa.

• Anjaniina

Ei iällä ole väliä ja nuoret ihmiset pitää minunkin mielen virkeenä ;) Pysyy ajassa mukana, niinsanotusti

• viivi-amaldiina
    • aloittaja

On tosi mukava kuulla että eri ikäiset todellakin voivat olla ystäviä ja kavereita

Tuntuu että on vaan jotenkin niin vaikeaa ystävystyä samanikäistenkin kanssa jos näkee harvoin, mutta vaikuttaa siltä että joku olisi erityisen kiva tyyppi. Jotenkin kahville kysymistä ja kaikkea katsotaan kieroon. Vielä vaikeampaa on täysin eri ikäisen ihmisen kysyminen kaveriksi, tai ainakin se tuntuu siltä. Mutta tämä lisäsi nyt ainakin hieman rohkeutta. Ainakin tulevaisuudessa uskaltaa olla alunalkaen enemmän kaveriasenteella mukavalta vaikuttavien ihmisten kanssa, eikä ajattele ettei vanhempi ihminen varmaan halua olla missään tekemisissä nuoremman kanssa. Hieman kyllä harmittaa kun ei ole aiemmin uskaltanut olla "kaverimainen" kun on ollut juuri tuo asenne.

• Meriläinen

Rohkeesti vaan käyt juttelemaan jos susta tuntuu siltä.
        Itellä oli parikymppisenä paljon ylinelikymppisiä ystäviä/kavereita, millä nimellä nyt haluaakin kutsua.
        Tänä päivänä on parikymppisiä keiden kanssa pidetään lystiä ja joskus vakavampiakin keskutellaan ja puolestaa tuolta vanhemmasta päästä on aina löytynyt yli kakskymmentä vuotta vanhempia sekä miehiä että naisia.
        Jos itse on avoin eri-ikäisille niin on jo puolet asiasta voitettu.

• messinen

ehkä sitä on tultu siihen ikään että epäillään aina toista samanikäistä mutta nuorempiin/vanhempiin on helpompi suhtautua neutraalisti ilman ennakkoluuloja. sama kait tuo itselläkin että tuppaa vähän hyökätä epäluulo (ehkä kokemuspohjaista) samanikäisiä kohtaan. pitäisi vaan vetää itsensä kasaan ja antaa kaikille mahdollisuus. vai?

• mietteliäs mieli

Onko yhteiskunnassa jopa ystävien iän suhteenkin kirjoittamattomia sääntöjä. Kuinka paljon näitä näkymättömiä sääntöjä onkaan jotka rajoittaa meidän vapauttamme vaikkei niitä missään ole säädetty?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      138
      1319
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      38
      889
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      30
      633
    4. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    5. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      590
    6. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      26
      568
    7. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      24
      541
    8. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      536
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      17
      533
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      513
    Aihe