Ja nyt orkideat lepäävät

Anelmas

Kukinta päättyi ennen joulua kaikilta. Oikein jo odotin, että saan leikata kukkavant pois ja päästää ne lepoon. Nyt vain kastelen harvakseen ja odottelen kevättä ja valoa. Ehkä pitää joidenkin juuriakin tarkastella.

Onnellista uutta vuotta 2010 tännekin palstalle. Kun hoitaa kukkasia ja muitakin kasveja, osaa myös pitää huolta ihmisistä ympärillään...

5

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksijdidujdh

      Heitin kaikki roskiin ei toiminut, ehkä yksi kasvihuoneessa elää, jossa ei ole maata, parkkia.

    • kämmekkä

      taas kolme on nupulla. Huolestuttaa vain, saavatko ne tarpeeksi valoa jaksaakseen kukkia. Sekin vähän askarruttaa, onko huone, jossa niitä pidän, liian kylmä näin pakkasilla, kun lämpöä on vain n. 15 astetta.

      Toiveissa kuitenkin on, että vaaleanpunainen, lähes lumivalkoinen ja violettipilkkuinen puhkeavat ennen pitkää - vaaleanpunainen jo neljättä kertaa kahden ja puolen vuoden aikana.

      Hyvää alkanutta vuotta!

    • anelmas

      Monet juuret purkin keskiosassa olivat kuolleet, joten poistin niitä kahdesta kasvista ja laitoin ne takaisin samaan purkkiin. Hyvin sopivat, kun oli juuria poistunut.
      Muuten näyttivät aika hyviltä. Vain yhdelle pitää ostaa suurempi purkki, kun sen juuret olivatkin kaikki lähes kunnossa. Kahta pienempää en häirinnyt (enkä sitä "emoa") mutta sain äidin lahjaorkidean omieni lisäksi. Sitäkin tässä hiljalleen hoivailen.
      Tuli talvi ja lunta, joten kasteluainetta on nyt riittämiin.

      • minä vaikka

        Minulla taas yksi ostokukka on edelleen kukassa ja yksi pidempään ollut aloitti juuri jouluaattona kukkimisen. Nyt tekee yksi kukkavanaa ja avaa ensimmäiset nuppunsa ihan lähipäivinä. Joululahjaksi saamani kukka lopetti kukkimisen. Siinä tosin ei monta kukkaa ollutkaan, mutta niin elinvoimainen juuristo ja lehdistö, että sisareni oli valinnut sen.


    • OrkideaTyttö

      Kaksi perhosorkideaa on parhaillaan täydessä kukassa. Ihana pieni söpö valkoinen, viisi isoa kukkaa. Aloitti kukkavanan teon jo joskus lokakuussa, avasi ensimmäiset kukat uudenvuoden kunniaksi.
      Toinen, pinkki kaksivanainen on tehnyt molempiin rankoihin nuppuja, joista yksi on nyt avoinna.
      Toivottavasti jaksavat kukkia, vaikka sisällä on aika viileää pakkasten alettua ( 17C 18C).
      Kastelua olen vähentänyt kaikilta ruukuilta, enkä anna nyt vettä kuin joka toinen tai kolmas viikko.

      keväämmällä pitää siirtää osa kukista isompiin ruukkuihin, osa tulee jo yli vanhoista ja ilmajuuria pukkaa joka suuntaan.
      Mietin miten noita sivukeikejä irrotellaan, uskaltaako ne vaan katkaista veitsellä irti emostaja siirtää omiin astioihin, vai odottaa vielä suuremmaksi kasvua. Osa on jo aika reiluja ja tuntuu, että emo keskittyy vauvojen tkoon, eikä muista itse enää kukkia.

      Orkideoja on nyt kaikkiaan 8 kpl, kaikki olen ostanut kauppojen alekoreista ja osittain jo kukinnan lopettaneina. Kun olen tuonut kukan kotiin, olen siirtänyt uuteen ruukkuun ja vähän vaihtanut kasvialustaa, leikannut huonoja lehtiä ja juuria pois ja lähes kaikki ovat sen jälkeen virkistyneet.
      Eli kannattaa tarkistaa ne "hylätyt" alekorit, hienon kukan saattaa saada paljon halvemmalla.

      Ihanaa orkideavuotta 2010 kaikille palstan kävijöille :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      250
      18375
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      81
      3100
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2151
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      265
      1387
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1262
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1073
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      949
    Aihe