Paleltuma?, vakava?

...

Olin eilen noin viisi tuntia ulkona ilman hanskoja. Sormet tulivat lumisiksi ja menivät todella kylmäksi. Kun aamulla heräsin, sormenpäitä pisteli runsaasti. Sitä on jatkunut koko päivän ja tuntuu, että ei ole helpottanut. Vaivaa ei ole peukaloissa eikä etusormissa. Varsinkin kun sormenpäillä koskettaa jotakin kipu on suurta ja pistelevää.

Onko kyse jostain vakavasta/meneekö itsestään ohi?
Kiitos!

23

9232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merpa

      Tarkkaile tilannetta. Onko paleltumakohta sinertävä tai valkoinen? Luultavasti menee itsestään ohi.

    • Paleltunut68

      En usko että on kovin vakavaa. Omat sormeni paleltuivat joitain vuosia sitten niin että nahka lähti ja nekin paranivat ajallaan ilman lääkäriä ja troppeja. Kipeät kyllä oli.

    • korvansa palelluttan

      Menee se ohi..vuosia sitten palellutin korvalehteni niin, että ne rohtuivat tosi pahasti..oli jopa verisiä haavoja..Rasvailin niitä terveydenhoitajan ohjeen mukaan ja sain varoituksen, että kesällä palavat sitten auringossa tosi herkästi - ja se pitikin paikkansa. Pari kesää meni palanein korvalehdin.

      • Kuiva pakkanen

        60-luvun lopussa Ivalossa,tykkäsin hiihdellä päivittäin.Oli 40 astetta pakkasta.Hiihdellessä alkoi korvan nipukoita nipisteleen ei sen kummempaa.Ilmeisesti karvalakki oli löysästi korvilla ja ilmavirta sai sen aikaan.Kotona korvan-nipukat olivat kuin jääpalikat.En muista tuliko niihin mitään laitettua,ei siihen aikaan ollut mitään salvoja.Muutaman päivän niitä pisteli ja ne olivat ok,ei huolta luulen mä.
        (tokihan mä hiihtelin päivittäin sen jälkeenkin,suojasin vain itseni paremmin)


    • lämpimästi on hyvä!

      Olen jo vanhempi mieshenkilö ja olen melkein kauhulla katsellut nuorten pukeutumista!
      Pipoa ei käytetä vaikka olisi kuinka pakkasta ja muutenkin pukeudutaan tosi surkeesti!
      Käy ihan sääliksi ! Olen itse tosi herkkä palelemaan.
      Laittakaa edes myssy päähän, niin säilyy ilman paleltumia ja pysyy terveenä.
      Vanhempana huomaatte että olisi kannattanut pukeutua paremmin.

      • hyhy1123

        miten se muka vaikuttaa vanhempana jos ei pukeudu nuorena? Nuoret ei palele vanhukset menkää sinne takkojen eteen homehtumaan.


      • papan neuvo
        hyhy1123 kirjoitti:

        miten se muka vaikuttaa vanhempana jos ei pukeudu nuorena? Nuoret ei palele vanhukset menkää sinne takkojen eteen homehtumaan.

        Se on kato silleen että kerran paleltunu paleltuu herkästi uudelleen. Ja muutenkin tulee kylmälle tosi herkäksi. Heitä vaan rohkeasti pipos roskikseen, eihän sulla taida olla mitään suojaamisen tarvetta.


      • Mage36
        papan neuvo kirjoitti:

        Se on kato silleen että kerran paleltunu paleltuu herkästi uudelleen. Ja muutenkin tulee kylmälle tosi herkäksi. Heitä vaan rohkeasti pipos roskikseen, eihän sulla taida olla mitään suojaamisen tarvetta.

        Junnuna pyöräilin ilman pitkiä kalsareita jopa 20 asteen pakkasessa. Nyttemmin on ainakin reisissä lievää tunnottomuutta, kelistä riippumatta. Sellasta


      • beyourself16
        hyhy1123 kirjoitti:

        miten se muka vaikuttaa vanhempana jos ei pukeudu nuorena? Nuoret ei palele vanhukset menkää sinne takkojen eteen homehtumaan.

        jos pukeutuu ihan surkeesti nuorena. siis muijilla ainaki tulee ylimäärästä sellua reisii jne... jos ei oo 20 astee pakkasessa muutaku tiukat farkut nii reidet on nelikymppisenä täynnä valkosta ihraa. valitettavasti toppahousut ei vaan ole kauhean seksikkäitä, niimpä tyyli menee edelle :P Mage on oikeessa, ihan hyvältä voi näyttää toppatakissakin, varsinkin nämä tämäntalven pitkät topptakit (joissa on muuten vyö vyötäröllä, tosi hyvännäköinen) tuo ihan prinsessaolon! Siitä kun sellaisen ja vaikka Ugit pistää jalkaansa niin ei sitä muotitietoinenkaan palele ihan niin pahasti. Hattuasiaa en kommentoi, koska oma ratkaisuni on vain pitää hiukset auki, multakun tota tukkaa löytyy noin kolminkertaisesti normisuomalaiseen verrattuna. Mut olen kyllä nähnyt ihan kivoja pipoja, ja karvalakkikin yhdellä tytöllä, eikä ollu yhtään pahannäköne :)


    • YETSKA

      Olit siis 5 tuntia ulkona ilman hanskoja?

      Olisi kiinnostavaa kuulla, että miksi?

      Tästä kasesta voisi muut ilman hanskoja assalla hengailevat ottaa opiksi, jos nyt yleensäkään tätä palstaa edes lukevat :) Tuskinpa.

      • No hei - näin teinipentuja pelkässä fleesessä ja kangaskengissä tänäänkin, vaikka pakkasta parikymmentä. Miksei kotona opeteta pukeutumaan kunnolla ja hankita kunnon talvikamppeita?


      • ...

        kiitos vastauksista ! ja syy oli, että hanskani varastettiin ne olivat kyllä mukana.


      • !!!!
        ... kirjoitti:

        kiitos vastauksista ! ja syy oli, että hanskani varastettiin ne olivat kyllä mukana.

        Paleltuma näkyy iholla valkoisena alueena.Kuten kerroit että epäilit palelluttaneesi sormesi.Missään nimessä käsiä ei pidä hieroa yhteen,herkemmin menee iho rikki.Eikä myöskään pidä lämmitellä käsiä lämpöisen veden alla tai vasten tulta.Kädet ovat kohmeessa,ei ole lainkaan tuntoa joten saat helposti palovamman.Parahin keino on lämmitellä käsiäsi puristelemalla niitä nyrkkiin tai laittamalla ne lämpöiseen kainaloon jolloin oma ruumiinlämpösi lämmittää ne.
        Jos joskus tunnet kasvojesi kohmettuneen kylmässä niin jumppaa kasvolihaksia eli ihan vääntelemällä naamaasi näin humoristisesti sanottuna.Myös nenän ja posken lämmittämiseksi käy ihan hyvin oma lämmin kätesi.


    • Kuinka joku on noin mäntti kolmellakin tapaa.
      1.) menee näin ulos tällä kelillä.
      2.) edellisees liittyen; ei ymmärrä suojautua
      3.) kyselee näitä täällä.
      4.) mene terapiaan pariksi vuodeksi, sitähän on tekopyhille tarjolla kriisien tapahtuessa.

    • Valopiika

      Huomasin sen vasta joitakin päiviä myöhemmin, kun siitä alkoi nahka kesiä. Oli jonkun päivän kuin raastinraudalla nyrhitty. Nyt tuntuu jäätyvän herkästi ihan pienellä pakkasellakin samoin tuntuu kylmältä jo plussakeleilläkin. Millähän tuota voisi jotenkin vahvistaa paremmin kylmänkestäväksi?

    • MacBookpro

      Kaveri herätti mut suihkuttamalla deodoranttisuihkella noin parin sentin päästä tuli kivat "paleltumat" iho punottaa mut ei oo valkoinen.toivottavasti paranee pian :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3541
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2581
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1910
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1693
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1127
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      47
      1068
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1016
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      946
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      916
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      864
    Aihe