Hei!
Mikä on edullisin tapa rakentaa autotalli? Elementtipaketti tulee kalliiksi ja pystyrakentaminen on hidasta? Mistä löytäisin edullisen autotalli/katos yhdistelmän? Katselin eri talotoimittajien talleja, mutta maksavat melkein pienen omakotitalon hinnan. Mikä talleissa maksaa niin paljon?
Autotallin rakentaminen
20
29168
Vastaukset
- dsfgsd
Rimaa pystyyn ja muovia päälle, siinä sulle halvalla...
- Teppo
No ei naurata. Apua pyysin.
- Hessu
Oletan että tarkoitat lämmintä autotallia...
Jos haluat HALVALLA ja kohtuullisen hyvän, niin käytä aikaa: tee pitkästä, osta ylijäämätavaraa (levyjä, villaa jne) muilta rakentajilta/osto-myyntipalstojen kautta jne.
Jos haluat NOPEASTI niin sitten maksat siitä enemmän teit sen 'pitkästä tavarasta' tai paketista. Eikä tallin tekeminen 'pitkästä' mitenkään kovin hidasta ole. Ei rungon pystyttäminen kirvesmies tai kaveriporukalta montaa päivää vie, kun hommaan alkaa.
Itselläni se kyllä kesti, kesti ja kesti, kun hitaasti tein enkä urakalla.- Pekka
www.puutalokymppi.com
- Pekan kanssa samaa m
Pekka kirjoitti:
www.puutalokymppi.com
Minulla myös hyviä kokemuksia
- peräkärry
Piirrä tai ota valmis tallipiirustus.
Mittaa korkeus. Laske montako piirua tarvii 60 cm jaolla pystyyn. Laske samoin ulkovuorauslaudat.
Suunnittele kattotuolit ja laske tarvittava puutavara. Ja aja sitten lähimmälle sahatavaran myyjälle ja tuo puutavara tontille ja ala harrastamaan. Tuulensuojaa saa muistaakseni 13 mm ja 25 mm vahvuisena. Tuo 25 mm. kyllä jäykistää jo mukavasti koko runkoa, mutta vedä vaikka yläpäähän piiruja loveamalla vaikka joku leveä lankku. Ikkunan reikiin muuta kuin piirut aukon ympäri, mutta jätä pelivaraa ikkunoiden asennukselle pari senttiä joka puolelle.
Ei se oo sen kummempaa. Voit tehdä kylmän tai lämpimän tallin. Lautaakin saa valmiiksi ainakin pohjamaalattuna. Sisä seiniin ruuvaat vaan cyprokit jos pistät villat väliin.
Ovekin voi tehdä vaikka itse.
Ei sitä talotehtaaltakaan autotallia saa heti.
Toimitusajat saattaa olla hyvinkin pitkiä.- TTT
en suosittele ketään suunnittelemaan itse talliaan ilman koulutusta. Valmiit mallit jos haluaa säveltää ja niissäkin terve järki mukaan.
- sgf4r4
Kunhan nillitän mutta ainoa jäykistävä tuulensuoja on gyproc tuulensuoja siis virallisesti.
- tallista
www.mirakle.fi näppärä autotalli
- 19+20
Pitkästä tulee rautakaupan hinnoin kalliimmaksi. Meille tehtiin tallkoilla pitkästä ja kalliimaksi tuli kuin puutalokympin vastaava paketti. Tosin meillä ehkä on hieman järeämmät ja laadukkaamat rakenteet ja materiaalit. Kalliimmaksi tuli kuitenkin vaikka rautakaupasta saatiin paikoitellen enemmän alennuksia muihin asiakkaisiin nähden. Halvimmassa elementtitavarassa ei tietysti ole mahdollista sovittaa mittoja tarpeiden mukaan. Elementeistä kootessa säästyy aikaa. Eräs harkitsemisen arvoinen ajatus olisi myös pienelementit.
- 29
Heitit emävaleen, lie pakettien myyjä tai sitten sulla on uskonto 10 ja matikka 4.
- m-j-k-
Mihin päin talli tulee??Voin tehdä tarjouksen tallin tekemisestä.Kokemusta löytyy tallin tekemisestä pitkästä ja se on mielestäni paras vaihoehto..
- hiukan myöhässä
Joku kaivelee näitä kuusivuotta vanhoja ketjuja esiin.
- meriitti
Enpäs tiedä, tuliko loppujen lopuksi ollenkaan kalliimmaksi tämä www.meriittihallit.fi talliversio kuin mitä olisi pitkästä käynyt tekemään. Kaikki kama tuotiin tontille suoraan ja parin viikon päästä omatoimirakentajan tekemänä oli jo valmista. Kyllä se aikakin jotain maksaa...
- Halvalla...
...hahmottelee A4-arkille vähän runkoa mittoineen ja kattokaltevuuksineen. Sitten hän käy kunnan insinööriltä hakemassa hyväksynnän ja ajaa sahan kautta kotiin.
Leca-harkkoa löytyy aina joltakin ylimääräistä ja yleensä talotöistä on kattopeltiäkin jäänyt yli.
Ei siinä hirveän kauan mene, kun iltaisin naputtelee rungon pystyyn. Itse olen käynyt vetäisemässä vikavirtasuojat, kaapelit ja lämpötolpat. - jepjep6
Autotallin voi myös varastaa
Mitä pienempi rakennus sen korkeampi neliöhinta - se on luonnonlaki. Autotallien kokoluokka aiheuttaa päänsärkyä miltei jokaiselle rakentajalle.
http://www.taloapu.fi/kuvat/neliohinnat.jpg
Ja tuosta lainalaisuudesta ei "myönnetä" poikkeuksia. Ainoa tapa tehdä "pikkaisen edullisempi kuin naapurilla" on ostaa jotain kylmiä kuorielementtejä ja tehdä autotallilta ulospäin näyttävä "pahvitalli".
Tuo ongelma on joskus niin pahaksi äitynyt, etteivät talotoimittajat kovin mielellään esimerkiksi ysilöllisä autotalleja edes tarjoa. Suurin osa talleista taidetaan tehdä pitkästä, kun sillai saa edes pikkuisen kustannustuskaa lievitettyä - ja hankkeen rahoitusta omalla työllä hankittua.- 80 neliöö
20 v sitten talleja suunniteltiin norttiaskien kanteen ja haettiin leima paperiin, nykyjään lämpimän tallin teko on kuin taloa tekisi, vaatimustaso aivan älytön!!
- Va+At+Ak_54m2
Joo, kallista on. Eristysvaatimukset about samat mitä taloille muutama vuosi sitten. Itelle tuli pitkästä tavarasta. Nyt tekisin ehkä elementeistä. Kun laskee kaikki kulut (pohjatyöt, perustukset, materiaalit, kirvesmiehet, sähkömiehet, putkimiehet, pinnoitteet sisällä ja ulkona, pihan pinnoituksen ja kalusteet) niin loppuhinta kyllä saattaa yllättää. Ja ite saa tehdä tuon päälle aika paljon.
- tuutupappa
Kolme sanaa: edullinen, laadukas, nopea.
Noista voidaan valita vain kaksi, koskaan ei kolmea. Halvalla pääsee nopeasti, mutta lopputulos on täysi susi. Laadukkaan saa nopeasti, mutta tarvitaan sitä fyffeä. Laadukasta saa edullisesti, mutta kamelilla mennään - hitaasti, mutta varmasti.
Me tullaan valitsemaan laadukas ja edullinen :) Ajalla niin merkitystä, kun talo on kohta valmis.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758