"Niskapoimu-gallup"!

Hermoileva

Moi

Mitä teillä on ollut niskaturvotus? Jos olette olleet veriseulassa, mikä oli lopullinen riskiluku? Entä hälyyttikö veriseula vaikka np olisi ollut normaali?

Itsellä np 1,7. Jokaiselle mahdollisuus mennä veriseulaan, odotan tuloksia vasta. Ikä 33v, rv testaushetkellä 12 2.

Kiitti vastauksista!

39

20051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koji

Esikoisella oli vuonna -08 niskaturvotusta 1,2 mm. Veriseulaa ei tarjottu vielä silloin. Mittaushetkellä rv 12 2.

Toisesta lapsesta en enää mennyt, nyt olisi saanut veriseulankin tässä kunnassa. Syynä kieltäytymiseeni oli esikoisen vammaisuus, jota ei missään ultrassa huomattu. Mitäpä sinne mennä kun terveen papereillakin saa kromosomeiltaan poikkeavan lapsen. Ja toisinpäin, moni seulassa narahtanut saa ihan terveen vauvan. Otetaan vastaan se mikä annetaan tämän toisen lapsen kanssa.

• siiritär

Kävitkö 4D-ultrassa esikoisesta? Millainen vamma on kyseessä jos sopii kysyä?

• koji
        siiritär kirjoitti:

Kävitkö 4D-ultrassa esikoisesta? Millainen vamma on kyseessä jos sopii kysyä?

Np-ultra ja rakenneultra olivat ns. tavallisia 2D-ultria. En käynyt ylimääräisissä ultrissa. Vamma on toistaiseksi tuntematon syndrooma, siis vikaa kromosomeissa hyvin todennäköisesti. Lapsi syntyi normaalin oloisena, tosin erittäin laihana ja lyhyenä, päänympärys oli juuri siinä normaalin alarajalla. Hän on nyt yksivuotias ja kehitys viivästynyt kaikilta osin. Pää ei ole kasvanut juuri ollenkaan syntymästä, toisinsanoen aivot eivät kasva, käydään terapioissa ja tarkkailussa yliopistosairaalassa. Tämän tarkempaa tietoa ei vielä ole. Ultrissa kaikki oli hyvin eikä ollut niskaturvotustakaan. En sitten tiedä olisiko verikoeseulakaan tätä paljastanut, neuvola laittoi lisätutkimuksiin kahden kuukauden iässä kun lapsi ei kasvanut ja kärsi rajusta oksentelusta.

Tuskin 4D-ultrassakaan sen kummempia olisi näkynyt, kasvu hidastui ja pysähtyi todennäköisesti vasta loppuraskaudessa. Mitään outoja ulkonäköpiirteitä ei ollut vauvana, ihan tavallisen näköinen nätti siro vauva eikä kukaan kiinnittänyt huomiota muuhun kuin pienuuteen. Nyt taaperoikäisenä tietysti huomaa että pää on liian pieni ym.

Koskaan ei voi olla varma mitä lopulta syliinsä saa, me saimme erityisen rakkaan pikkuruisen keijukaisen.

• ............

Täällä kyllä tarjottiin jo vuonna 2006 jokaiselle mahdollisuus veriseulaan...itsekin silloin esikoisen aikaan olin 28v. ja kävin -1:19000 oli riski...niskaturvotusta tais olla 1,2mm...

• Zuippana

niskaturvotus maha-asukkaalla 1,0, meillä veriseulasta ei ilmoiteta tarkempia riskilukemia jos tulos normaalin puitteissa. Eli tuli kirje että tulos on ok, ei mitään arvoja eikä lukemia sen tarkemmin.

Ikää odottajalla 34v. Testausajankohta rv 12 2 muistaakseni. Rakenneultrassa ei mitään erityistä myöskään, oli rv 20 1, jos muistan oikein ... paha raskausajan dementia kehittyny... ;)

• UmmNoora&Saara

Mun pikkukolmosen niskaturvotus oli 0,8.. tehtiin kans raskausviikolla 12.
      Pikkukakkosen niskaturvotus oli 1,3 raskausviikolla.
      Ison ykkösen neuvolakorttiin ei valitettavasti lukua oltu merkitty:(

Seulonnat tehty jokaisesta, lukemia en muista, kuitenkaan ei ikinä mitään mainittavaa oo niistä ollu. Minä ykkösen syntyessä 25, kakkosen 26, ja nyt kun kolmonen syntyy niin 27:D

• sisalne

eli normaalin rajoissa vissiinkin. Veriseulan jälkeen tuli polilta kirje, jossa todettiin, että kohonnutta riskiä ei ole, mutta ei siinä mitään riskilukua ollut erikseen mainittu. Ikä 30, testaus 12 1, rakenneultra näytti normaalia, ja nyt menossa 26 rv.

• Henni78

Niskaturvotusta oli 0,6mm eli ei mitään. Kuitenkin veriseula hälytti riskiä 1:100 ja siksi menimme lapsivesipunktioon, josta onneksi selvisi, ettei lapsella ole downia tai muutakaan trisomiaa. Ikää minulla 31 vuotta. Veriseulan tuloksia odottelin tasan kaksi vkoa, jolloin lääkäri ne minulle sitten soitti.

Esikoisesta ei hälyyttänyt mikään seula pari vuotta sitten ja terve poika sieltä tuli.

• grrrrr

Mulla on molemmilla ollut niskaturvotus 0,9 eli melko olematon. Versiseulan tuloksista ei mitään tietoa..

• ...

Niskaturvotusta oli 0,8-1,2 mm. Iän puolesta silti joutui verikokeeseen, en tiedä joutuuko kaikki. Sen vastaus oli 1:50 000, eli normaali down riskisuhde.

Itsellä ikää 32 v.

• mamma,

niskaturvotus oli 0,6-0,8. Veriseula oli ehdoton tämän lisäksi. Tulos oli ettei ole mitään riskiä down oireryhmään. Eli ei ollut edes sitä 1: jotain lukuja...

• jasseni

Mulle tehtiin np-ultra rv 12 3, turvotus siinä 1,1mm. Veriseulassa downin oireyhtymän ikäriski oli 1:530 ja downin riskiluku 1:100 000. Mulla on ikää 33v ja rakenneultra vasta edessäpäin.

Eipä noista tosiaan voi varmasti mitään sanoa mitä tulee. Tiedän myös tapauksia joissa on syntynyt vammainen lapsi vaikka ultrissa ja seuloissa ei ole havaittu mitään hälyttävää. Ja toisinkin päin. Aina voi vain toivoa parasta:)

• HoitajaHalonen

Siitähän lukee erikseen myös että kaikkia kromosomipoikkeavuuksia ei nähdä seuloissa ja tutkimuksissa.

• hfj

täällä testaushetkellä 12 2 ja tulokset 0,53-4,54 väliltä ja toi 4,54 merkattiin. veriseulan tuloksia vasta odotellaan. onko muilla kokemuksia noin isosta vaihtelevuudesta?

• AP

hfj

Koska saatte tulokset?

Toivotaan parasta!!!!!!!!!!!!!

• hfj
        AP kirjoitti:

hfj

Koska saatte tulokset?

Toivotaan parasta!!!!!!!!!!!!!

ens viikol pitäisi tulla veriseulan tulokset ja sit varmaanki lapsivesitutkimukseen pääsyä odottelemaan... pitkät viikot edessä !

• poikien äiteeee

ja tokassa 1.2 mm

Molemmat terveitä poikia.

• .

Niskaturvotus 1.0mm raskausviikoilla 11 5. Veriseulan tulos normaali.

• squiik

Mulla oli niskaturvotus 2,7 ja seerumiseulan jälkeen riskiluvuksi sain 1:70. Oli aikamoista odottelua, kun multa ei saatu otettua istukkanäytettä vaan piti vielä odottaa pari viikkoa, että pääsin lapsivesitutkimukseen ( tulosten odottelu). Kaikki oli kuitenkin kunnossa ja nyt olo kovin huojentunut. Viikkojakin on nyt jo 21...

• vauva 7/2010

Rv 11 4 kävin ultrassa ja turvotusta oli 1,1 eli normaalin rajoissa. Veriseulaan emme halunneet osallistua..

• Tyttötyttö:)

Niskaturvotuksesta ei meille missään vaiheessa puhuttu mitään, mutta veriseulasta saatiin riskiluvuiksi 1:6600. Ikää on 21 vuotta, joten en seulaa tarpeelliseksi edes kokenut, mutta tulipahan käytyä..

• huolestunutXY

Np-turvotus ultrassa 2.9mm rv11 ja verikokeiden perusteella riskiluku 1:5 ! eli tarkoittaa sitä että mahdollisuus saada terve lapsi 80% ja sairas 20%. Ikää 35v.
        Otettiin np uudestaan rv12 ja turvotus korkeimmillaan 1.8.
        Tässä nyt mietitään mennäänkö lapsivesitutkimuksiin vai ei.

• koji

Eipä se downin saaminen ikää katso. Riski on toki pienempi, mutta mahdollisuus on aina olemassa. Itse olin 22 kun sain vammaisen lapseni.

• Tyttötyttö:)
        koji kirjoitti:

Eipä se downin saaminen ikää katso. Riski on toki pienempi, mutta mahdollisuus on aina olemassa. Itse olin 22 kun sain vammaisen lapseni.

Niin no, totta tuokin, mutta enpä liioin luota tuohon todennäköisyys laskentaan eli tämän takia ei oikein tuntunut tarpeelliselta tuo seulonta... ja vaakakupissa painoi sekin että en olisi halunnut tilanteeseen jossa joudun päättämään radikaaleista toimenpiteistä. Onhan se oma lapsi oli se sitten terve tai ei.

• rv 16+1

itsellä oli turvotus 0,6, ja riskilukuja en ole veilä saanut. Noihin seulontoihin ei joudu, kaikki ovat vapaaehtoisia, käsittääkseni myös ultrat, ainakin multa kysyttiin että _haluanko_ tulla rakenneultraan. ikää 31. Neuvolassa käynti on ainoo joka on ehdollistettu joihinkin kelan tukiin.

Käsittääkseni tuolla nt-ultralla ja verikokeilla tutkitaan juurikin vain Downia, eli muut ei näy, ja kuten sanottu, voi tulla trve tai sairas lapsi seulasta viis. noiilla punktioilla ja istukkanäytteillä toki saadaan kaikki selville mitä vaan osataan etsiä. Lisäksi musta on kornia etsiä juuri Downia, koska se on yksi helpoimpia kehtiysvammaisuuden lajeja, kommunikointi ja sydänongelmista huolimatta. Ilmeisesti joku lääkäritutkija on vain keksinyt hyvän konstin tehdä näppärän testin.. Ja esim CP-vamma tai mikä vaan aivovamma voi tulla keskoisuuden, synnytyksen tms seurauksena. Lisäksi suuri osa vammaisista vammautuu synnyttyään "ehjänä". Itsekkin invalidisoiduin 30v. "ehjää" elämää elettyäni. Lasten saaminen on vain jotain mitä on erittäin hankala kontrolloida, ja siksi sitä ei pitäisikään edes yrittää, kun kerran jotain on saatu alulle.. Ehkäisy onkin sitten asia erikseen.

• määrä

n

• ...

Downin syndrooma on suurin yksittäinen kehtiysvammaisuuden syy. Siksi sitä seulotaan. Down aiheuttaa keskiasteisesta vaikeaan älyllisen kehitysvamman, mikä ei ole mikään "helppo" juttu kenellekään, ei itse sairastuneelle eikä omaisille.

Ihan otoksena entisen työpaikkani osastolta. 22 vaikeasti kehitysvammaista henkilöä. 4 heistä monkkuja, muutamaa muuta yksittäistä oireyhtymää oli kaksi kappaletta (Agu x 2 ja Rett x 2). 1 synnynnäinen (siis synnytyksessä hapenpuutteesta) CP-vamma, yksi hukkumisen seurauksena tullut CP, yksi lapsuus iässä tulleen aivosairauden aiheuttama CP. Monilla muillakin CP:tä, joka on usein liitännäisvammana, eli päädiagnoosi jotain muuta kuin liikuntavamma. Jos moinen kehitysvamma laitoksen yksittäinen osasto olisi otos koko yhteiskunnan vammaisista, niin on se kuitenkin melkein 20 prosenttia mikä on downien osuus kehitysvammaisista. Jos jalostetaan terveempää lajia, niin kyllä se on silloin ihan oikeassa paikassaan tuo seula...

• Henna-A.
        ... kirjoitti:

Downin syndrooma on suurin yksittäinen kehtiysvammaisuuden syy. Siksi sitä seulotaan. Down aiheuttaa keskiasteisesta vaikeaan älyllisen kehitysvamman, mikä ei ole mikään "helppo" juttu kenellekään, ei itse sairastuneelle eikä omaisille.

Ihan otoksena entisen työpaikkani osastolta. 22 vaikeasti kehitysvammaista henkilöä. 4 heistä monkkuja, muutamaa muuta yksittäistä oireyhtymää oli kaksi kappaletta (Agu x 2 ja Rett x 2). 1 synnynnäinen (siis synnytyksessä hapenpuutteesta) CP-vamma, yksi hukkumisen seurauksena tullut CP, yksi lapsuus iässä tulleen aivosairauden aiheuttama CP. Monilla muillakin CP:tä, joka on usein liitännäisvammana, eli päädiagnoosi jotain muuta kuin liikuntavamma. Jos moinen kehitysvamma laitoksen yksittäinen osasto olisi otos koko yhteiskunnan vammaisista, niin on se kuitenkin melkein 20 prosenttia mikä on downien osuus kehitysvammaisista. Jos jalostetaan terveempää lajia, niin kyllä se on silloin ihan oikeassa paikassaan tuo seula...

Täällä oli np jopa huimat 6,8mm viikolla 11 6! Jo pelkän turvotuksen perusteella varattiin aika lapsivesipunktioon, myöhemmin tuli soitto että riskiluku oli 1:5. Kuitenkin kromosomit olivat normaalit ja tämän jälkeen olen ollut kahdessa rakenneultrassa eikä mistään ole löydetty vikaa. Myös monia verikokeita otettiin, mutta kaikki olivat negatiivisia, joten turvotus jäänee mysteeriksi.. :) Itse kyllä mietin, että koska kroppani oli niin sekaisin ja verenpaineeni oli melko korkea stressin takia, jonka isäni kuolema aiheutti niin olisikohan sekin sitten vaikuttanut jotenkin sikiöön ja tuvotukseen. Tiedä häntä, mutta nyt on menossa 28 2 ja kaikki on hyvin :) Ja ikää on 21 vuotta.

• HuolestunutXY
        Henna-A. kirjoitti:

Täällä oli np jopa huimat 6,8mm viikolla 11 6! Jo pelkän turvotuksen perusteella varattiin aika lapsivesipunktioon, myöhemmin tuli soitto että riskiluku oli 1:5. Kuitenkin kromosomit olivat normaalit ja tämän jälkeen olen ollut kahdessa rakenneultrassa eikä mistään ole löydetty vikaa. Myös monia verikokeita otettiin, mutta kaikki olivat negatiivisia, joten turvotus jäänee mysteeriksi.. :) Itse kyllä mietin, että koska kroppani oli niin sekaisin ja verenpaineeni oli melko korkea stressin takia, jonka isäni kuolema aiheutti niin olisikohan sekin sitten vaikuttanut jotenkin sikiöön ja tuvotukseen. Tiedä häntä, mutta nyt on menossa 28 2 ja kaikki on hyvin :) Ja ikää on 21 vuotta.

Kiitos Henna-A viestistä. Meillä on sama riskiluku, minulla pienempi np mutta ikä ja ilmeisesti verikoetulokset nostaa riskiä, sinulla tosi korkea np-luku. Ihanaa kuulla että teillä ei löytynyt vikaa, toivottavasti kaikki menee loppuun asti hyvin. Minä olen ajatellut etten mene lapsivesipunktioon vaan katsotaan seuraavaksi rakenneultrassa miltä tilanne näyttää, sittenkin kerkiää vielä ottaa lapsivesinäytteen jos haluaa.
        Itse mietin että mikä vaikutus sairastetulla sikainfluenssalla oli rv7, kuume ei kyllä noussut 38 korkeammaksi eli mitä olen käsittänyt niin ei pitäisi olla sen suurempi riski kuin tavallisen flunssa-kuumeen sairastaneilla.

• ap
        HuolestunutXY kirjoitti:

Kiitos Henna-A viestistä. Meillä on sama riskiluku, minulla pienempi np mutta ikä ja ilmeisesti verikoetulokset nostaa riskiä, sinulla tosi korkea np-luku. Ihanaa kuulla että teillä ei löytynyt vikaa, toivottavasti kaikki menee loppuun asti hyvin. Minä olen ajatellut etten mene lapsivesipunktioon vaan katsotaan seuraavaksi rakenneultrassa miltä tilanne näyttää, sittenkin kerkiää vielä ottaa lapsivesinäytteen jos haluaa.
        Itse mietin että mikä vaikutus sairastetulla sikainfluenssalla oli rv7, kuume ei kyllä noussut 38 korkeammaksi eli mitä olen käsittänyt niin ei pitäisi olla sen suurempi riski kuin tavallisen flunssa-kuumeen sairastaneilla.

hfj joko on tuloksia? Mulla ei. Pelkään puhelinta tos vierellä...

• hfj
        ap kirjoitti:

hfj joko on tuloksia? Mulla ei. Pelkään puhelinta tos vierellä...

joo, tulokset tuli ja se riskilukuhan oli 1:5. Eipä tässä muuta voi ku odottaa, lapsivesitutkimus ajan sain 21.1. oletko saanut jo tuloksia?

• AP
        hfj kirjoitti:

joo, tulokset tuli ja se riskilukuhan oli 1:5. Eipä tässä muuta voi ku odottaa, lapsivesitutkimus ajan sain 21.1. oletko saanut jo tuloksia?

En vieläkään, ensi viikolla tulee puhelu. INHOTTAVAA olla 5pv luurin äärellä ja pelätä joka pirausta.

Noi riskiluvut kuulostaa aina tosi rajuilta! Mut onneksi toi sunkin luku tarkoittaa 80% todennäköisyydellä kromosomeiltaan tervettä lasta:) Oletko ajatellut mitä tästä eteenpäin? Mitä jos kuulutte tuohon 20%:n ryhmään?

Tsemppiä 21.1. päivään ja muutoinkin!

Kerrohan tuloksia, mäkin tsekkailen välillä tätä ja kertoilen.

AP

• hfj
        AP kirjoitti:

En vieläkään, ensi viikolla tulee puhelu. INHOTTAVAA olla 5pv luurin äärellä ja pelätä joka pirausta.

Noi riskiluvut kuulostaa aina tosi rajuilta! Mut onneksi toi sunkin luku tarkoittaa 80% todennäköisyydellä kromosomeiltaan tervettä lasta:) Oletko ajatellut mitä tästä eteenpäin? Mitä jos kuulutte tuohon 20%:n ryhmään?

Tsemppiä 21.1. päivään ja muutoinkin!

Kerrohan tuloksia, mäkin tsekkailen välillä tätä ja kertoilen.

AP

Meillä kävikin sitten niin että en ehtinyt lapsivesitutkimukseen asti ,rv 14 5 ei löytynyt enään sykettä. -hfj-

• ap
        hfj kirjoitti:

Meillä kävikin sitten niin että en ehtinyt lapsivesitutkimukseen asti ,rv 14 5 ei löytynyt enään sykettä. -hfj-

Otan osaa hfj:( Todella.

• lapsien äiti

niskaturvotus oli ekassa 2.6 mm ja tokassa 1.2 mm

molemmat terveitä lapsia, onneksi.

• up

up

• m
        up kirjoitti:

up

Meillä oli np luku 1,0 mm ja veriseulojen tulos 1: 100 000. Eli hyvät. Jee.

• Näin meillä tuumatti

"Selvästi alle millin" tuumasi ultraaja H13 0 ultrassa, tarkkaa mittaa tai verikoetta emme kaivanneet mutta sanoimme että sen saa kertoa mitä ruudulta näkee.

Ikää 24v ja ensi syksynähän sen (todennäköisesti) näkee mitä sieltä syntyy :) Toivottavasti ihmisenalku josta tulee ONNELLINEN, jos vaikka ei täysin terve koko ikäänsä olisikaan.

• robobobo

Omalla kohdalla vauvan niskaturvotus oli 1,8 raskausviikolla 13 0. Mitään lopullista riskilukua minulle ei annettu, mutta kuulemma kaikki on ihan ok. Ikää itselläni 30 vuotta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1078
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe