Autolla on ajettu vajaat 450.000km ja kytkin toimii edelleen hyvin, mutta kylmäkäynnistyksen jälkeen moottorin kuljettajan puoleisesta päästä kuuluu melkoinen kilkatus ja kilinä, joka kestää muutaman minuutin, kunnes sitten häipyy lämmetessään. Huomasin juuri kylmää konetta käynnistäessäni, että kilkatus loppui heti, kun painoi kytkimen pohjaan ja jatkui taas, kun vapautti kytkimen.
Millähän tavalla tuo kytkin laukeaa sitten niin sanotusti lopullisesti? Kannattaako auto laittaa saman tien odottamaan korjaamoaikaa, vai voiko sillä vielä ajaa?
Remonttikustannusarvio?
Kytkinremontti edessä vai mikä?
11
9962
Vastaukset
- horsecollar
tuon tyyppinen rallatus on aika tavallista enemmän ajetuilla autoilla. Eiköhän se jotain painelaakerin kulumisesta indikoi, minulla on omassa rallattanut ainakin viimeiset 100th.km.
Kytkintä voi testata , jos haluaa, kiihdytä isolla vaihteella pitävällä alustalla, jos ei luista, ei syytä huoleen, jos tuntuu luistavan, kannattaa alkaa suunnitella remonttia lähitulevaisuuteen, muttei paniikkia.
Luistamisen tunnistaa, että moottorin kierrokset ulvahtaa, vaikka poljin ylhäällä, , mutta vaunu ei tule samaa tahtia mukana.
Osat voisi olla 400-600€, työtä ehkä saman verran. Mutta kannattaa kysyä korjaamolta, tuo on minun hiasta nykäisty arvio.- 406 HDI -99
ääni on varmaankin pahentunut pikkuhiljaa, koska se on nyt jo varsin kova kilinä.
Oireen täydellinen häipyminen moottorin lämmetessä on suuri kysymysmerkki. 10 minuutin ajon jälkeen ei pienintäkään viitettä mokomasta kilkkaamisesta. Onkohan hydraulisen toimilaitteen säädöissä jotakin taikaa?
Joka tapauksessa ääni enteilee nyt lopullisen laukeamisen olevan lähellä. (Siis kylmänä)
Kommentteja? - 406 HDI -99
406 HDI -99 kirjoitti:
ääni on varmaankin pahentunut pikkuhiljaa, koska se on nyt jo varsin kova kilinä.
Oireen täydellinen häipyminen moottorin lämmetessä on suuri kysymysmerkki. 10 minuutin ajon jälkeen ei pienintäkään viitettä mokomasta kilkkaamisesta. Onkohan hydraulisen toimilaitteen säädöissä jotakin taikaa?
Joka tapauksessa ääni enteilee nyt lopullisen laukeamisen olevan lähellä. (Siis kylmänä)
Kommentteja?Kytkin välittää 240Nm väännöt tarvittaessa hyvinkin terävästi vetäville pyörille. Vaihteella kuin vaihteella.
- hevoskaulus
406 HDI -99 kirjoitti:
Kytkin välittää 240Nm väännöt tarvittaessa hyvinkin terävästi vetäville pyörille. Vaihteella kuin vaihteella.
Ääntely tulee todennäköisesti jostain painelaakerin tienoilta, kun paikat lämpenee, välyksetkin muuttuu eri kohdille. Jos kytkin kerran pitää ja auto kulkee, tuskin kannattaa alkaa paikkoja avauttamaan.
Monasti toimivan korjaaminen saa aikaan vain uuden harmin muualle.
Noilla kilometreillä autossa monikin paikka alkaa vähitellen kulua oli sitten merkki kuin merkki alla. Sanotaan , että tavallisella kuskilla kytkin kestää auton iän, kun ei liikaa luisattele. Jotkut saa sen rikki ennen eka huoltoa. - Inssi_alalta
406 HDI -99 kirjoitti:
ääni on varmaankin pahentunut pikkuhiljaa, koska se on nyt jo varsin kova kilinä.
Oireen täydellinen häipyminen moottorin lämmetessä on suuri kysymysmerkki. 10 minuutin ajon jälkeen ei pienintäkään viitettä mokomasta kilkkaamisesta. Onkohan hydraulisen toimilaitteen säädöissä jotakin taikaa?
Joka tapauksessa ääni enteilee nyt lopullisen laukeamisen olevan lähellä. (Siis kylmänä)
Kommentteja?02 mallin HDi 110 Xsarassa heti uutena kertomasi oireet. T:reen Veho hätäpäissään laittoi kytkimen uusiksi takuuseen, se vaikutti niin, että ääni kuului vaimeampana ja satunnaisemmin kuin ennen remonttia. Autolla on nyt jaettu melkein 300 tkm eikä ääntä seurattu takuuajan jälkeen. Mitään toimintaongelmia laatikossa tai kytkimessä ei ole ilmennyt. Ääni tullee vaihteistosta, mutta mistä se on arvoitus.
- 406 HDI -99
hevoskaulus kirjoitti:
Ääntely tulee todennäköisesti jostain painelaakerin tienoilta, kun paikat lämpenee, välyksetkin muuttuu eri kohdille. Jos kytkin kerran pitää ja auto kulkee, tuskin kannattaa alkaa paikkoja avauttamaan.
Monasti toimivan korjaaminen saa aikaan vain uuden harmin muualle.
Noilla kilometreillä autossa monikin paikka alkaa vähitellen kulua oli sitten merkki kuin merkki alla. Sanotaan , että tavallisella kuskilla kytkin kestää auton iän, kun ei liikaa luisattele. Jotkut saa sen rikki ennen eka huoltoa.Se on säännöllisesti huollettu (usein merkki-) ja uutta osaa on asennettu aina tarpeen mukaan.
Työtilaus menee todennäköisesti merkkikorjaamolle ja silloin lähtökohtaisesti kuluneet osat vaihdetaan uusiin. Ja uusia harmeja ei oteta vastaan. Näin siis teoriassa.
Tuolla näkyi arvelua, että kaksoismassavauhtipyörä on eräs näitä PSA-moottorin "kuluvia osia" ja voisi olla todennäköisin syy tuohon kilinään ja kalkatukseen. Vieno suositus olikin, että vauhtipyörä kannattaa vaihtaa uuteen, ennenkuin se räjähtää käsiin. Silloin menee nimittäin muutakin rikki.
- PS
Moi.. Toi vaikutta jo laatikosta kuuluvalta ääneltä.. Koska se loppuu kun painat kytkintä!! Kytkin kun hajoaa, se joko luistaa tai pitää kovaa meteliä kun sitä painetaan.. 97% varmuudella!!
T. Tammiston Autokorjaamo
P. 0400-727986
(H:ki Tattarisuo)- Keskustelun avaaja
Lämmettyään muutaman minuutin ajan kilinät ovat ikävä muisto vain.
Kylmä moottori ei kilise pariin minuuttiin juuri ollenkaan, mutta sitten se kilinä ilmaantuu jostain ja yltyy joskus aikamoiseksi helskeeksi kuljettajan puoleisen etupyörän taakse. Viiden minuutin lämmityksen jälkeen kilinöitä ei enää ole, vaan käynti on siisti dieselin raksutus.
Kilisevässä vaiheessa painamalla kytkin pohjaan kilinät loppuvat kokonaan ja jatkuvat taas tosin vaimeampana, kun kytkimen vapauttaa.
Auto ei ole tiputtanut öljyä alleen ja vaihteisto toimii ikäisekseen hyvin. Vain 2-vaihteen synkronointi on hidastunut. - Anonyymi
Kiitos !!On nyt siis hajonnut heti vuoden päästä. Olen kuulemma ajanut kytkin pohjassa, heh! Lumessa oli pari krt auto kiinni kun tie liukas ja huonosti aurattu. Voiko vika olla että kytkinsarja asennuttu huonosti tai viallinen.Nyt pitää taas vaihtaa kytkinsarja ja vauhtipyörä.Eikä kuulu takuuseen. Alkuperäinen kytkinsarja kesti kyllä 100000 km ja tämä uusi alle 10000 vaan...
- Anonyymi
Hei, jos kytkinremontti tehty vuosi sitten niin voiko sama remontti olla edessä vuoden päästä. Kytkin jotenkin räjähtänyt rikki ja vauhtipyörä rikkoutunut. Voiko olla että kuuluisi takuuseen? Ajettu lisää n 10 000 km. Nyt yht. 110.000 ajettu. Osavirhe ? Asennusvirhe? Hajua tuli pysäköinnin jälkeen ja seur krt kun auto käyttöön kumma ääni ja nytkähti? Epätietoinen
- Anonyymi
Jos ei ole provo, niin vie korjaamoon. Siellä tunnistavat ja korjaavat vian. Itse et näköjään osaa edes kuvata vian ilmenemistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1194379- 1533712
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1033486Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392839- 1321768
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta381582Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk181228Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191194Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221154Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421140