säästöä lämmitykseen

brinzesza

ihmettelin aamulla kylmää keittiötäni. lämpömittari näytti 20, mutta ikkunaan kiinni asnnettu sisä ulko lämpömittari sanoi et ikkunalla 14, ulkona - 17.
kipaisin hakemaan vanhaa kunnon ikkunateippiä ...keittiö oli unohtunut teipata. puolen tunnin päästä ikkunalämpömittari näytti 17 ! aika huima ero. Ikkunaremontti on ollut haaveissa, mutta miehen työttömyyden takia lisälaina mahdoton. eihän ikkunalasi mitään läpi päästä? (kaksinkertaiset) eli falskaus ja veto tulee just niistä pokien raoista. teippi auttoi, voinko venyttää ikkunanvaihtoa viellä montakin vuotta??

10

2414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ilmaista lounasta

Nyt kun olet alkanut tukkimaan rakennuksen hengittävyyttä ja pyrit pullotaloon niin muista lisätä vastaavasti ilmanvaihtoa niistä "räppänöistä" mistä korvausilma tulee jos ilmanvaihtosi on painovoimainen.

• Mikko Maajussi

kun vain teippi riittää. Vaihtoremontti kuitenkin sen verran hinnakas, että teipin osto kannattaa.
      Mukavuussyistä ehkä vaihto kannattaa, säästösyistä ei, elinikäsi ei tähän riitä.
      T, Mikko

• ikkunapaperiin

Hienoa että olet tukkinut sellaiset suuret raot. Sillä säästät lämmitysrahaa ja samalla saat asuntosi lämpimämmäksi. Tee sama muillekin ikkunoille. Kyllä vanha talo yleensä vuotaa sen verran että korvausilma tulee. Kaksinkertaiset ikkunat viittaavat aika vanhaan taloon.

Mutta, mutta. Sanot että käytit ikkunateippiä. Jos se on muoviteippiä niin se saattaa pilata ikkunoiden maalit. Vanha kunnon ikkunaliimapaperi ei pilaa. Sitäkin saa vielä jostain.

Voi olla että ikkunapaperilla saat venytettyä ikkunaremontin monta vuotta, jopa seuraavalle sukupolvelle. Silti kysyn olisiko järkeä pitää ikkunat ja pelkästään kunnostaa ne. Siis kesällä putsaat irtonaiset maalit pois ja maalaat, oikeilla maaleilla, sisäpinta ja ulkopinta eri maalilla. Puuosatkin voi kunnostaa ennen maalausta. Työttömällä voisi vaikka olla aikaa sellaiseen, eikä maali niin hirveästi maksa. Muutama ikkuna kesää kohti.

• jopas jotaki

energiauudistuksiin teilläpäin ?
      No, kun takavuosina itse anoin ,jotta voisi saada ne 3-kertaiset, niin Ilmajoen kunta olisi tarjonnut kuittisotaa vastaan peräti 600 euroa - että se siitä.
      No,onpa tässä pärjätty, ja oikeastaan säästi rutkasti ,kun ei em. takia ryhtynytkään remonttiin !

• tiivisteet

Ehkä kannattaisi kesällä tutkia tiivisteet kunnolla ja katsoa että minkälaisessa kunnossa ne ovat. Tiivisteiden uusimisella teippikin voi käydä tarpeettomaksi, eikä maksa paljon. Eikä joka syksyinen teippauskaan mikään mahdoton urakka ole. Ikkunoiden vaihto voi lisätä mukavuutta, mutta rahassa se tuskin ehtii hintaansa haukkua.

• vanha konsti

Tilkitse ensin raot pumpulilla, ja sitten liimapaperi raon päälle.

• brinzesza

kiitos neuvoista. ikkunat maaleineen ovat hyvässä kunnossa (huoltomaalattu säännöllisesti) mutta tiivisteet tarkastan ensi kesänä, kiitos neuvojenne. talo -50 luvulla rakennettu, ei kuitenkaan perinteinen rintamamiestalo.

Uskaltaisinkohan kysyä viellä yhtä asiaa vaikuttamatta totally idiootilta.. eli, saunan raitis-ilma aukko on sellainen perinteine,, reikä seinässä, jossa ulkopuolella verkko, sisäpuolella puinen pyöritettävä räppänä. olen kovien pakkasten vuoksi kiertänyt sen lähes kiinni. silti kun saunaan menee, pakkasilma suorastaan tupruaa sisälle ja alareuna on paksussa jäässä...joka mukavasti tiputtaa niskaan lauteilla. Raikas löyly on joo, ja lämpö riittää... mutta seinä luukun ympäriltä on mustunut. onko se vain tiepölyä, vai homehtuuko seinä tuosta kohtaa ajan kanssa? haittaako tuo alituinen tuuletus---saunassa todella kylmä ennenkuin sen laittaa lämpiämään?

koneellista ilmastointia talossa vain liesituuletin ja wc:ssä oma tuuletin(saa päälle halutessaan). korvausilmaa tulee takuulla riittävästi, ulko-oven alareuna vähän falskaa, enkä ole teipannut talon tuuletusikkunoiden reunoja, joka huoneeseen pääsee siis ilmaa.

• pertm.nn
        brinzesza kirjoitti:

kiitos neuvoista. ikkunat maaleineen ovat hyvässä kunnossa (huoltomaalattu säännöllisesti) mutta tiivisteet tarkastan ensi kesänä, kiitos neuvojenne. talo -50 luvulla rakennettu, ei kuitenkaan perinteinen rintamamiestalo.

Uskaltaisinkohan kysyä viellä yhtä asiaa vaikuttamatta totally idiootilta.. eli, saunan raitis-ilma aukko on sellainen perinteine,, reikä seinässä, jossa ulkopuolella verkko, sisäpuolella puinen pyöritettävä räppänä. olen kovien pakkasten vuoksi kiertänyt sen lähes kiinni. silti kun saunaan menee, pakkasilma suorastaan tupruaa sisälle ja alareuna on paksussa jäässä...joka mukavasti tiputtaa niskaan lauteilla. Raikas löyly on joo, ja lämpö riittää... mutta seinä luukun ympäriltä on mustunut. onko se vain tiepölyä, vai homehtuuko seinä tuosta kohtaa ajan kanssa? haittaako tuo alituinen tuuletus---saunassa todella kylmä ennenkuin sen laittaa lämpiämään?

koneellista ilmastointia talossa vain liesituuletin ja wc:ssä oma tuuletin(saa päälle halutessaan). korvausilmaa tulee takuulla riittävästi, ulko-oven alareuna vähän falskaa, enkä ole teipannut talon tuuletusikkunoiden reunoja, joka huoneeseen pääsee siis ilmaa.

vaikea vastata, en osaa neuvoa. minulla sama ongelma, kiinnostaisi tietää jos joku osaa vastata

• Tyytyväinen.
        pertm.nn kirjoitti:

vaikea vastata, en osaa neuvoa. minulla sama ongelma, kiinnostaisi tietää jos joku osaa vastata

Kun sisälle ei puhalla kylmää ilmaa, niin yleensä nykypäivänä käytetään sellaista keksintöä kuin LTO.

Monien mielestä tämä tietenkin on itse pahasta. Ei tule vetoa ja rahaa kuitenkin säästyy.

• Köyhä eläkeläinen la
        brinzesza kirjoitti:

Tuossa ensinnäkin tuon saunan tuloilman voisi siirtää myös ehkä oven alta tulevaksi ja mahdollisesti myös eteisen puolelta niin aiankin nuo härmät poistuu. Ovesta voi poistaa vaikka viisikin senttiä ja sitten sisääntuloilmat jotakin muuta kautta. Nuo ulkoseinäräppänät kun johtavat kylmää myös seinärakenteisiinkin.
        Sitten noista lämmön säästökeinoista kirjoitellaan myös otsikolla "Routaeristeet säästävä jne" pitkät kirjoitukset. Lapio työttömälle käteen ja seinustan vierelle eristettä niin rahaa ja energiaa alkaa säästymään ja lämmöt tasaantuvat koko talossa. Onko tämä tullut mieleen. Muutamalla satasella saat todella paljon aikaan ja säästät vaikka ikkunoiden vaihtoon rahaa, mutta aloita perustuksista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      1968
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1380
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1153
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1047
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      120
      1038
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      893
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      811
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      792
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      761
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      713
    Aihe