Mitä on hyvä huomioida, kun valitsen moposkootterin talviajoon?

mopp

Terve. Olen ostamassa uutta moposkootteria ja yhtenä tärkeimpänä ominaisuutena olisi hyvä toiminta talvella. Muutenkin haen varmatoimista, laadukasta ja luotettavaa peliä, koska en ole aiemmin omistanut mopoa eikä teknistä osaamista ole tehdä huoltoja itse. Hinta saisi olla noin varusteineen (3 kypärää talvirenkaat ehkä tavarateline) 2000€-3000€. En aio virittää eikä äärimmäinen kiihtyvyys tai huippunopeus ole tärkeää. Ajoneuvoa käytettäisiin noin 3km työmatkoihin (4 kertaa päivässä, yhteensä siis noin 12km) ja satunnaisiin muihin ajoihin. Käyttäjä on yli 30-vuotias, joten teinipärräilypeliä ei siis haeta.

Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Kymco Super 8. Gilera Stalker, Peugeot Speedfight.

Kymco Super 8 -mallia saa neli- ja kaksitahtisena. Kumpiko näistä olisi talvikäytössä parempi ja miksi? Olenko ymmärtänyt oikein, että kaksitahtinen olisi parempi käymään kylmänä ja siksi parempi valinta?

Entä rengaskoko? Kymcossa on 14-tuumaiset. Ovatko ne ehdottomasti paremmat kuin Gileran 12-tuumaiset jos joutuu ajamaan esimerkiksi sohjossa tai pehmeähköllä lumella?

Onko syytä tehdä heti uuteen ajopeliin jotain muutoksia jos halutaan parantaa talviajo-ominaisuuksia? Olen kuullut että jotain suutinta voisi vaihtaa, mutta en tiedä mistä suuttimesta on kyse.

Todennäköisesti valitsen Kymcon 2-tahtisen, ellei ajatukset nyt saa tästä uutta suuntaa.

24

3479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mopp

      Haetaanko nestejäähdytyksen avulla lisätehoja koneesta vai onko siitä muutakin hyötyä? Kuvittelisin, että ilmajäähdytteinen riittäisi minun tarpeisiin.

      • ilma ja vesi jäähdytykseen on umatkin hyviä mutta jos vaakakuppi on muuten tasan niin valitse vesijäähdytteinen sillä ilma jäähdytteisen jäähdytys ei koskaan ole niin "tasaista" kuin vesivaipan sisällä olevassa sylinterissä... toki kumpikaan ei ole huono valinta mutta veikkaan vesijäähdytteiselle pidempää ikää sylinterinkestolle...
        se että ottaa 2 vai 4-tahtisen niin makuasia... talvikäynnistyminen ehkä hieman helpompaa 2-tahtisella kun ei ole moottoriöljyjä ja venttiilikoneistoa tuomassa vastusta...
        jos valita saa rengaskoon niin ehdottomasti isomman valitsisin... itsellä tällä hetkellä 16" (KymcoPeople)
        ja valintaa mielestäni vaikuttaa tosipaljon se koko yleensä kuten muutkin maininneet että ajoasento on "riittävä"... siis polvet sopii eikä osu ohjaustankoon eikä tarvitse istua "takapenkillä" jne...
        Itse suosittelisin nyt kymcoa... tahdin joudut itse valitsemaan :)


      • mopp

        OK, hyviä vastauksia tullut paljon, kiitoksia kaikille. Käynpä seuraavaksi Motormanissa ihmettelemässä noita Kymcoja.


      • Kesämopo1
        PappaSkootteri kirjoitti:

        ilma ja vesi jäähdytykseen on umatkin hyviä mutta jos vaakakuppi on muuten tasan niin valitse vesijäähdytteinen sillä ilma jäähdytteisen jäähdytys ei koskaan ole niin "tasaista" kuin vesivaipan sisällä olevassa sylinterissä... toki kumpikaan ei ole huono valinta mutta veikkaan vesijäähdytteiselle pidempää ikää sylinterinkestolle...
        se että ottaa 2 vai 4-tahtisen niin makuasia... talvikäynnistyminen ehkä hieman helpompaa 2-tahtisella kun ei ole moottoriöljyjä ja venttiilikoneistoa tuomassa vastusta...
        jos valita saa rengaskoon niin ehdottomasti isomman valitsisin... itsellä tällä hetkellä 16" (KymcoPeople)
        ja valintaa mielestäni vaikuttaa tosipaljon se koko yleensä kuten muutkin maininneet että ajoasento on "riittävä"... siis polvet sopii eikä osu ohjaustankoon eikä tarvitse istua "takapenkillä" jne...
        Itse suosittelisin nyt kymcoa... tahdin joudut itse valitsemaan :)

        Hei, onko tosiaan niin että 2-tahti Yamaha Neosissa ei ole moottoriöljyjä erikseen. Siis vain sinne perään tarvitsee vaihtaa öljyt. Aikanaan kun minulla oli vanha 2-tahtinen mopo niin sinne piti kuitenkin vaihtaa moottoriöljyt vai mahtoiko ne olla vaihdelaatikon öljyt.

        Kerro siis jos tiedät mihin kaikkialla pitäisi huollon yhteydessä vaihtaa öljyt. Huollan itse mutta tässä kohtaa on moposkootteritiedoissani aukko. Vanha pappatunturi oli hiukan erilainen. Yamahan jarrut, renkaat, pakoputki, akku ja tulppa-asiat ovat jo tulleet tutuiksi ja ne ovat olleet helppoja vaihdettavia (kumin päällelaitto tosin liikkeessä).


      • Kesämopo1 kirjoitti:

        Hei, onko tosiaan niin että 2-tahti Yamaha Neosissa ei ole moottoriöljyjä erikseen. Siis vain sinne perään tarvitsee vaihtaa öljyt. Aikanaan kun minulla oli vanha 2-tahtinen mopo niin sinne piti kuitenkin vaihtaa moottoriöljyt vai mahtoiko ne olla vaihdelaatikon öljyt.

        Kerro siis jos tiedät mihin kaikkialla pitäisi huollon yhteydessä vaihtaa öljyt. Huollan itse mutta tässä kohtaa on moposkootteritiedoissani aukko. Vanha pappatunturi oli hiukan erilainen. Yamahan jarrut, renkaat, pakoputki, akku ja tulppa-asiat ovat jo tulleet tutuiksi ja ne ovat olleet helppoja vaihdettavia (kumin päällelaitto tosin liikkeessä).

        2-t mopoissa ja moposkoottereissa ei ole ollenkaan varsinaisia moottoriöljyjä koska polttoaineen sekaan tuleva 2-t öljy soitelee laakerit yms
        Pappamopoissa kuten tunturisa oli vain vaihteistossa öljyt jotkas vaihdettiin kuin muistettiin :)
        2-t moposkoottereissa vaihdettavia öljyjä on vain alannusvaihteessa eli perässä ja öljyn määrä vaihtelee hieman noin yhdestä desistä(tarkista ohjekirjasta) ja sinne laitettava öljyn viskositeetti on 80w-90
        Normaali tilanteessahan on perässä kaksi proppua joista alemmasta lasketaan öljyt pois ja ylemmästä lisätään kunnes tulee yli... siis jos proppu on sivulla/pystyseinämällä...


      • Kesämopo1
        PappaSkootteri kirjoitti:

        2-t mopoissa ja moposkoottereissa ei ole ollenkaan varsinaisia moottoriöljyjä koska polttoaineen sekaan tuleva 2-t öljy soitelee laakerit yms
        Pappamopoissa kuten tunturisa oli vain vaihteistossa öljyt jotkas vaihdettiin kuin muistettiin :)
        2-t moposkoottereissa vaihdettavia öljyjä on vain alannusvaihteessa eli perässä ja öljyn määrä vaihtelee hieman noin yhdestä desistä(tarkista ohjekirjasta) ja sinne laitettava öljyn viskositeetti on 80w-90
        Normaali tilanteessahan on perässä kaksi proppua joista alemmasta lasketaan öljyt pois ja ylemmästä lisätään kunnes tulee yli... siis jos proppu on sivulla/pystyseinämällä...

        Kiitos tuosta varmistuksesta. Perän öljyt olenkin vaihtanut ja juuri noin kuin sanoitkin ja juuri tuota laatua. Sitä menee sinne tosiaan melko vähän. Olen ollut tyytyväinen Yamaha Neosiin. Skobani on edelleen tehtaan asetuksin eikä millään lailla viritetty. Tasaisella kulkee 55-60 ja alamäessä 70 kilsaa tunnissa mittarin mukaan.

        Vielä jäin miettimään mikä vetosysteemi skobassa on eli miten moottorin vääntövoima välittyy takapyörään. Ketjua siellä ei ole eikä varmaan hihnaakaan. Pitääkö vetosysteemiin joku kuluva osa vaihtaa vastaavasti kuten ketjumopoissa ketju ja hihnavetoisissa se hihna. Vetosysteemiin ei ole vaihdettu osia 12 vuoteen (vuosimalli 1998 Yamaha Neo's) ja skoballa on ajettu nyt noin 7000 km. Onkohan mulla jotain jäänyt huomioimatta.


      • Kesämopo1 kirjoitti:

        Kiitos tuosta varmistuksesta. Perän öljyt olenkin vaihtanut ja juuri noin kuin sanoitkin ja juuri tuota laatua. Sitä menee sinne tosiaan melko vähän. Olen ollut tyytyväinen Yamaha Neosiin. Skobani on edelleen tehtaan asetuksin eikä millään lailla viritetty. Tasaisella kulkee 55-60 ja alamäessä 70 kilsaa tunnissa mittarin mukaan.

        Vielä jäin miettimään mikä vetosysteemi skobassa on eli miten moottorin vääntövoima välittyy takapyörään. Ketjua siellä ei ole eikä varmaan hihnaakaan. Pitääkö vetosysteemiin joku kuluva osa vaihtaa vastaavasti kuten ketjumopoissa ketju ja hihnavetoisissa se hihna. Vetosysteemiin ei ole vaihdettu osia 12 vuoteen (vuosimalli 1998 Yamaha Neo's) ja skoballa on ajettu nyt noin 7000 km. Onkohan mulla jotain jäänyt huomioimatta.

        voi olla että on tapahtunut "jotain" eli etuvariaattoriin (kopan alla) tulisi vaihtaa rullat merkistä ja mallista riippuen n. 4-8tuhannen välein ja puhdistaa pölyt ja roskat pois...
        rullat kuluvat "kulmikkaiksi" jolloin ne ei liu,u ja siirrä sisempää lautasta lähemmäksi ulompaa lautasta jolloin portaaton variaattori ei enään olekkaan "portaaaton" vaan nopeus lisääntyy nytkähdellen... kannattaa availla se varin koppa ja etuvari tutkiaksesi ne rullut ja niiden kohtalo sekä puhdistaa paikat samalla... tarvitset joko paineilmalla tai sähköllä toimivan pulttipyssyn avataksesi keskimutterin etuvarista... joku suosittelee öljyn suodattimen avaintakin siihen mutta mutta :(
        rullien painon saat maahantuojalta tietoosi tai joltakin valtuutetulta huoltoliikkeeltä... rullasarja(6klp) maksaa noin 10-20€


    • tommiimmot

      yleisesti vastaan näin.

      isommat pyörät ovat aina plussaa ja tuovat ajo mukavuutta. 2 vaiko 4 tahti. muistat varmaan nuoruudessa noi sekote pensat kavereiden mopoissa. eli takit ja kaikki muutkin kavereitten vaatteet haisi pakokaasulle. toki 2t on enemmän vääntöä jne jne mutta se on myös kovempi äänisempi. oikea skootterin koko ratkaisee osan ongelmista. eli ei ole kiva ajaa polvet suussa eli kerralla tarpeeksi iso. Kyllä sitä vauhtia saa sitten autollakin jos haluaa nopeesti mennä mutta vääntöpuoleen kannattaisi vähän panostaa. Paitsi että nuo isommissa skoottereissa taitaa kulkea ylämäetkin nykyään ihan kiittettävästi. itse suosin tarakkaboxia. sinne mahtuu duunieväät ja vähän muutakin. Huollosta sen verran että vaikka et olisikaan tehnyt huoltoja juurikaan mihinkään ikinä niin skootterin kun hommaat niin se on miltei pakko opetella. ne on erittäin helppoja skoottereissa. isommissa rempoissa sitten joskus itsekkin vien kaverille tai korjaamoon. mut perinteiset öljynvaihdot suodattimien uusiminen ja rengasrikot tulee tehdä itse. Huolto on kaiken a ja o. kun huollat tarpeeksi usein jne jne niin skooterista saat ikuisen ystävän. Kun olet ostamassa niin se kaikkein kallein ei ole aina se paras välttämättä. Myöskin käytettyä kannattaa harkita. Ne on useita satoja uutta halvempia ja niistä on yleensä nämä uuden skootterin lastentaudit jo korjailtu. Ja kysyvä ei tieltä eksy.

    • kevättä ootellessa

      Hommaa hyvät nastarenkaat ja lämmintä päällepuettavaa.
      Itellä lopahti talviajoinnostus runsaaseen lumentuloon. Kevytkeulaisella skodella on aika epämiellyttävä ajella lumimössössä. Toisekseen alkoi mietityttämään koneen sahaaminen käyntiin -20 asteessa, että kestääköhän pitkäänkin sellasta rääkkiä. Skodena 2-t piaggio.

      • sonninkives3

        -osta 2 tahi (kuluttaa enemmän mutta on tehokkaampi)
        -osta ilmajäähdytteinen (kuluu ehkä vähän nopeammin mutta uusi sylinteri on tuplasti halvempi....)
        -osta matala skootteri (jos meinaa kaatua niin jalat saa helposti alle ja pysyy pystyssä)
        -jotenkin tuntuu että pienemmillä renkailla on helpompi ajaa kun isoilla (veikkaus)
        -osta hyvä kypärä ja hyvät talvirenkaat


        Noilla mennään


      • talviskoba
        sonninkives3 kirjoitti:

        -osta 2 tahi (kuluttaa enemmän mutta on tehokkaampi)
        -osta ilmajäähdytteinen (kuluu ehkä vähän nopeammin mutta uusi sylinteri on tuplasti halvempi....)
        -osta matala skootteri (jos meinaa kaatua niin jalat saa helposti alle ja pysyy pystyssä)
        -jotenkin tuntuu että pienemmillä renkailla on helpompi ajaa kun isoilla (veikkaus)
        -osta hyvä kypärä ja hyvät talvirenkaat


        Noilla mennään

        Mä voin suositella nelitahtista kun tuntuu lähtevän pakkasellakin paremmin käymään kuin 2T skobat. Meil koulussa on monta nelaria ja monta 2t skobaa ja nelitahtiset yleensä käy ekana kovalla pakkasella. Ite nostin neulan ihan ylös ja käymään lähtee aina vaikka olis mikä pakkanen. Oma skoba on Helkama sc2 eli se ainaki toimii talvella tosi hyvin. Ainoo miinus on että taka iskarit menee ihan pirun jäykäks ku pakkasta on yli -10


      • sonninkives3
        talviskoba kirjoitti:

        Mä voin suositella nelitahtista kun tuntuu lähtevän pakkasellakin paremmin käymään kuin 2T skobat. Meil koulussa on monta nelaria ja monta 2t skobaa ja nelitahtiset yleensä käy ekana kovalla pakkasella. Ite nostin neulan ihan ylös ja käymään lähtee aina vaikka olis mikä pakkanen. Oma skoba on Helkama sc2 eli se ainaki toimii talvella tosi hyvin. Ainoo miinus on että taka iskarit menee ihan pirun jäykäks ku pakkasta on yli -10

        no nelitahtisessahan ei ole siis mitään vikaa mutta kun puhutaan noista fude, milan, ymymym romu paskoista ei niita kannata edes katsoa kun romahtaa, lisäksi nee on todella helppo varastaa koska lukoista ei ole mihinkään... (helkama on juuri ja juuri sellainen minkä voisi ostaa hinta/laatu suhteeltaan...


      • mopp
        sonninkives3 kirjoitti:

        no nelitahtisessahan ei ole siis mitään vikaa mutta kun puhutaan noista fude, milan, ymymym romu paskoista ei niita kannata edes katsoa kun romahtaa, lisäksi nee on todella helppo varastaa koska lukoista ei ole mihinkään... (helkama on juuri ja juuri sellainen minkä voisi ostaa hinta/laatu suhteeltaan...

        Tilasin Yamahan Neo's 4:n. Renkaat on vain 12-tuumaiset, mutta muuten oli vakuuttava peli. Saas nähä miten se palvelee..


    • saccd

      Moposkootterin talviominaisuuksissa on huomattavat erot. Ei selviä kuin itse kokeilemalla. Talviajoon toimivin on Peugeot Ludix. Koska on kevyt ja todella pirteä vakionakin. Renkaat 12 tuumaa ja kapeat. Toisin kuin luulisi, kapea rengas toimii lumessa ja sohjossa paremmin kuin leveä.

      Painava skootteri levein renkain uppoaa sohjoon ja hankeen. Eli vältä näitä 100 kilon möhkäleitä. Et pääse liikkeelle muuta kuin tasamaalla.

      • Peku_77

        Ludix oli todella hyvä skootteri kaikin puolin. Kesällä ja talvella. Moista häristintä tuli ajettua 25 tkm ja vieläkin tuo kesämökkimopona on.


      • skootteristijamppa
        Peku_77 kirjoitti:

        Ludix oli todella hyvä skootteri kaikin puolin. Kesällä ja talvella. Moista häristintä tuli ajettua 25 tkm ja vieläkin tuo kesämökkimopona on.

        Yksinkertaisesti 4-t skoottereita ei ole laadukkaita, kaikki kunnon skootterit ovat 2-tahtisia. Mielestäni ainoa laadukas 4-t mopo mitä suomeen on tuotu on HONDA monkey.


      • dzfdsh
        skootteristijamppa kirjoitti:

        Yksinkertaisesti 4-t skoottereita ei ole laadukkaita, kaikki kunnon skootterit ovat 2-tahtisia. Mielestäni ainoa laadukas 4-t mopo mitä suomeen on tuotu on HONDA monkey.

        Joko hoksasit että tää ketju on melekee vuoden vanha?? Ei tätä enää kukaan lue joten turhaan kirjotit.


    • googlettaja

      kyllä lukee .. edelleen

    • Kivaa lukee

      Vieläkin

      • zzzznnnnn1

        Ja vieläkin.


      • toikku
        zzzznnnnn1 kirjoitti:

        Ja vieläkin.

        Ja aina vaan...


      • Anonyymi
        toikku kirjoitti:

        Ja aina vaan...

        Ja vielä


    • Anonyymi

      Nyt on jo 10 vuodessa aika muuttunut, sähköpyöräkin voisi olla vaihtoehto ympärivuotiseen työmatka liikkumiseen.

    • Anonyymi

      Luetaan vielä vuonna 2022 :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe