APUA TARVITAAN.

surullinen emäntä:(

Hei, voisiko kukaan auttaa ja neuvoa, kun mulla on n.3kk:n vasikka, joka lopetti juomisen ja syömisen pari pv sitten. Se potki taaksekäsin ja venytteli ruumistaan. Kävi makuulle ja nousi ja taas samaa...nyt vähän syö ja juo.Ei potki eikä venyttele. Olen juottanut kahtena päivänä ruokaöljyä ja ketovettiä annoin myös.Vasikka on omassa karsinassaan ja koko aikana ei ole ulostanut lainkaan.Epäilen että se onkin ummella, siksi kaikki nuo "pakkoliikkeet". Mitä minä voin sille antaa että paska lähtis tulemaan? Pakko huomenna soittaa el.lääk.jos ei ole muuta konstia. Onko teillä ollut vastaavaa tapausta? Mullakin on paremminkin ripulilla vasikat joskus, ikinä ei ole ollut ummella.Kiitos teille viisaille avustanne ; )

13

2368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emäntä pohjosesta

Tee näin: Soita ensin eläinlääkärille ja kysy häneltä, mitä hän arvioi asiasta, kerro oireet tarkasti. Ne kyllä viittaavat ummetukseen mutta syynä voi olla jokin kiertymäkin masussa. Ei se soittaminen mitään maksa ja e.lääkäriä pitää aina vaivata kun on tarvetta.

Soiton jälkeen, jos muuta neuvoa ei tule, tee näin, auttoi meillä:

Annat vasikalle peräruiskeen. Tee se näin. Ota vasikka karsinasta johonkin tilaan, missä sillä on mahdollisuus juoksennella kunnolla. Huuhtele lämpimällä vedellä vasikan peräpäätä pitkän aikaa samalla hyvin kevyesti hieroen takapuolta. Ota lääkeruisku ja etsi siihen 30 sentin pituinen letku, sen letkun ulkohalkaisija saa olla enintään sentin verran. Liitä letku ruiskuun vaikka teipillä ja ota pari, kolme desiä lämmintä vettä astiaan. Tarkasta letkun pää, että se on sileä, ettei tule haavoja ja sivele letku ruokaöljyllä, että huilaa paremmin. Vedän ruisku täyteen lämmintä vettä ja työnnä HYVIN varovasti letku vasikan peräreikään samalla kuulostellen tukoksen varalta. Älä työnnä 10 senttiä syvemmälle. Paina hitaasti ruiskulla vettä ja toista sama uudelleen kunnes vesi on kaikki. Tee rauhallista tahtia. Toista illalla sama homma. Ota joku kaveriksi että vaikka pysyy paikoillaan. Vasikka tarvitsee liikuntaa joten valvonnan alla anna juoksennella, alkaa maha toimimaan.

Korostan kuitenkin, että soita ensin e.lääkärille, hänellä voi olla parempia neuvoja.

Tsemppiä ja ota rauhallisesti, kyllä se vasikka siitä toipuu.

• pukamakama

Lisää veteen hivenen mäntysuopaa.Olen itse kokeillut ja tehosi.Tätä menetelmää käytetään myös ummella oleviin pikkuvarsoihin.

• 51345q3g

Ell maksaa n. 100-150 euroa käynniltä. Suosittelen toisena vaihtoehtona teurastamista omaan käytöön. Ei tule tappiota enempää. Vasikan liha on tosi hyvää.

• riskijussi

Vaikuttais juoksutusmahakatarrilta. Vasikkasuolaa ja ruokaöljyä pitäis saada juotettua. Saanut ehkä liikaa jauhoja tai väkirehua.

• ex lihantuottaja

Meillä ennen, kun sonnivasikoita otettiin tilalle välityksestä, ripulivasikat hoidettiin piimää antamalla.
      Halpa keino.

• nuglh

Alkoiko vasikka pelittämään?

• ketjun alottaja.----

Huh ja huuu....nyt oli paskonnut yönaikana kovia pölkkyjä. Ruokaöljyä annoin, joka pv 2x. Keksin laittaa melassia juoman sekaan ja juoma meni kerralla. Näin näyttäis et selviää. Käyn päiväkierrolla vielä tarkistamassa. On se vaan hyvä asia tää, että on palsta jossa voi keskustella vaikka mistä ja samanlaisten ihmisten, gollegoitten kanssa.

• mcjeo
        ketjun alottaja.---- kirjoitti:

Huh ja huuu....nyt oli paskonnut yönaikana kovia pölkkyjä. Ruokaöljyä annoin, joka pv 2x. Keksin laittaa melassia juoman sekaan ja juoma meni kerralla. Näin näyttäis et selviää. Käyn päiväkierrolla vielä tarkistamassa. On se vaan hyvä asia tää, että on palsta jossa voi keskustella vaikka mistä ja samanlaisten ihmisten, gollegoitten kanssa.

Opitaan kaikki jotain uutta.

• Sej

Vasikkasi näkyy jo selvinneen, mutta siitä ilosta, että keskustelukin pysyi ihan asiallisena, lisään vielä oman kommenttini mahan alle eri syistä potkivien vasikoiden hoitoon. Tänä syksynä ollut yksi, jolla oli napatyrä, joka pullahteli aina parin päivän välein kunnes reikä umpeutui, sekä toinen muutaman kerran muita vatsavaivojaan "valittanut" vasikka, ja molemmille annoin myös kipulääkkeen muiden hoitojen lisäksi. Omakin mieli on heti eri helpottunut, kun vasikka pian hoidon jälkeen nousee ylös ja alkaa huudella juomaa kuten muutkin, vaikka juuri äsken on ollut vielä tuskissaan ja varsinaista hoitoa jatkettaisiin vielä pari päivää ettei uusisi. Itse olen pistänyt pikkuvasikalle 1 ml Rimadyl- lääkettä, myös suun kautta annettava Ketovet käy varsinkin jos on tulehdustakin kuten navan yhteydessä voi olla. Annostelu 600 kg lehmälle tarkoitetusta pussista pikkuvasikalle on tosin aika vaikeaa - joskus olen saanut sellaisen ohjeen että jaetaan lääke utaretulehdusnäytteen putkiin (ei ole ollut säilöntäainetablettia niissä sisällä) ja arvioidaan siitä määrä - esim jos tulee kolme putkellista jokaisessa on 200 kg eläimen annos ja siitä on sitten helpompi arvioida vaikka 50 kg vasikalle sopiva määrä. Putket voi säilyttää lääkkeen laatikossa, merkkaa kylkeen millainen annos niissä on jos tarvitsee toistekin jakaa annosta.

• Sej

Tuli tuohon viestiin virhe - siis DOLOVET eikä Ketovet on tuo lääke. (Yks´piä kesät talavet..!)

• : ) emäntä,

siirsin vihdoin vasikan yhteiskarsinaan muiden ikätoveriensa mukaan. Se on täysin terve ja pirteä. Syö ja juo. Eikä tarvinnu el.lääk. tälläkertaa soittaa.Se siis potki taaksepäin, ei mahan alle. Eli mulle ainakin oli uusi asia oppia tästedes, että jos potkii taakse on ummella. Jos mahan alle, täyttymässä tai kiertymä.Kiitos kaikille, ketkä laittoi hyviä neuvoja tulevan varalle. Yhdessä eteenpäin : )

• Emäntä1234

Yhdessä eteenpäin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe