Kummat sauvat käyttöön?

asfdg

Kumpia sauvoja suosittelette käytettäväksi, kun vaihtoehtoina ovat 155cm ja 160cm sauvat?

Itse olen 173 senttiä pitkä, 20v aktiiviharrastaja ja hiihtotyylinä tietenkin vapaa.

29

1272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 155cm.

      perusteella et ole kokenut hiihtäjä, vastaus on selvä lyhemmät sauvat.

      • hiihtäjäkin

        LYHYEMMÄT ILMAN MUUTA


      • asfdg

        No kokemuksesta en tiedä, mutta kyllä päälle 600 km tulee aina kaudessa hiihdettyä, joka on mielestäni jo ihan tarpeeksi.

        Niin tietysti tuossa tulee se, että pidemmillä sauvoilla hiihdettäessä täytyy olla paljon enemmän bodia käsivarsissa, kun työnnön merkitys kasvaa pidempien sauvojen myötä.


    • jts-1

      pidemmät..jos nyt esimerkin antaisi..ite oon 170 ja vapaan sauva on 163.5..satakuusvitosesta lyhennetty!
      kyllä se pitkä pitää olla mutta ei liian pitkä!
      moogreenissa huomaa helposti jos sauva on liian lyhyt!wassussa menee vähän lyhyempikin kun mennään loivaa ylämäkeä;
      kuokkakin jää tehottomaksi liian lyhyellä sauvalla..no..nää on makuasioita mihin on tottunut!

      • lyhyt

        haloo jts-1!!! kysyjä varmaan painii aivan erisarjassa kun sä. Kyllä vähän hiihtäneen kannatta käyttää lyhyttä sauvaa!! Toki jos ostaa sen 160cm. sauvan ja se tuntuu liian pitkälle siitä on helppo napata muutama sentti poijes toisin päin voi olla vähän hankalaa...


      • myös hiihtom

        että sinä jts-1 olet hiihtomiehiä,mutta jos hiihdät 6,5sm itseäsi lyemmällä sauvalla,niin todellakin hiihdät aivan liian pitkillä sauvoilla.


      • jts-1
        myös hiihtom kirjoitti:

        että sinä jts-1 olet hiihtomiehiä,mutta jos hiihdät 6,5sm itseäsi lyemmällä sauvalla,niin todellakin hiihdät aivan liian pitkillä sauvoilla.

        tuo väitteesi sauvan pituudesta ei pidä ollenkaan paikkaansa..tässä kohtaa..ovat juuri sopivat ja tasatyönnössä(virtakoivu) on pidemmät;
        vaatii voimaa käsiin kyllä aika tavalla mutta se on kehittynyt vuosien mittaan kun tuota tasuria on tullut vejeltyä "riittävästi" 30 vuotta..kesällä varsinkin kahen tunnin sessio on poikaa ylämäkineen!
        ja tossa kirjotuksessahan annoin vain oman esimerkin mikä mulla on..en sen takia että toiset tietää mikä omalle kohalle käy..nää on vain ehdotuksia muille ja itsehän se päätös tehdää kuka milläkin pituudella hiihtää..


      • myös hiihtom
        jts-1 kirjoitti:

        tuo väitteesi sauvan pituudesta ei pidä ollenkaan paikkaansa..tässä kohtaa..ovat juuri sopivat ja tasatyönnössä(virtakoivu) on pidemmät;
        vaatii voimaa käsiin kyllä aika tavalla mutta se on kehittynyt vuosien mittaan kun tuota tasuria on tullut vejeltyä "riittävästi" 30 vuotta..kesällä varsinkin kahen tunnin sessio on poikaa ylämäkineen!
        ja tossa kirjotuksessahan annoin vain oman esimerkin mikä mulla on..en sen takia että toiset tietää mikä omalle kohalle käy..nää on vain ehdotuksia muille ja itsehän se päätös tehdää kuka milläkin pituudella hiihtää..

        virtakoivun,mutta on eri asia hiihtää laturetkiä jotka työnnetää kokonaan tasatahtia,ovat yleensä tasamaita,eikä silloin käytetä pitovoiteita.vatsa ja selkälihakset eritoten pitää olla kunnossa tasatyönnössä(niin kyseinen herra sanoi)


      • jts-1
        myös hiihtom kirjoitti:

        virtakoivun,mutta on eri asia hiihtää laturetkiä jotka työnnetää kokonaan tasatahtia,ovat yleensä tasamaita,eikä silloin käytetä pitovoiteita.vatsa ja selkälihakset eritoten pitää olla kunnossa tasatyönnössä(niin kyseinen herra sanoi)

        tää nyt oli vaan omaa höpötystä..kyllä vitosen pertsan kisatkin omalla kohalla menee peeveellä..ei se koske pelkkiä laturetkiä..
        en ole pitovoiteita käyttänyt enää pitkään aikaan!
        ja tavoite on jos ton virtakoivun oppisi virheettömästi ennen kun täyttää seittämänkymppiä!!heh..
        oikein jyrkissä mäissä on vielä paljon oppimisen aihetta..aloitusroikkuminen sauvoihin ylämäkeen ja sen tarkka ajoitus on vähän omalaatuinen..välillä pitää kattoa peeveestä videopätkä jolloin palaa taas ajatus miten se pitää tehdä..mutta se käytäntö..jne...joo..yläropan pitää olla kunnossa joka alueelta ja varsinkin syvät vatsalihakset jota reenaan voimapyörällä lankkuasento sillo kun huvittaa..kahvakuulalla..noita reenejä kutsun kehon stabiliteetti harjoituksiksi..myös ojentajien vetolaitteella..ja kesällä paljon tasatyöntöä rullilla..


    • hjlhv

      Ilman muuta ota pitemmät sauvat ne on 92,5% sun pituudesta.
      Lyhyemmät on 89,5%.
      Lyhyttä on paha mennä jatkamaan.

      • asfdg

        Meinaat kuitenkin, että vois niistä pidemmistä 160 senttisistä sauvoista ottaa jonkun 1,5 - 2cm pois, jotta sais ne vastaamaan noin 91 % omasta pituudesta?


    • kuntohiihtelijä

      Itse käytän sauvoja 0.91 kertoimella. Viilannut olen ja testaillut hyvin erinpituisia sauvoja ja testaillut itselle sen oman pituuden. Tosta 0.91 pidemmällä putoaa itsellä kyllä jalat pois pelistä ja menee liikaa käsipainotteiseksi. Lisäksi sauvojen nosto ylös ei tunnu enää luontevalta, pitää jotenkin muuttaa nostotekniikkaa, kun muuten rupeaa jo ottamaan kosketusta lumeen. Varmaan se 0.9 aika yleishyvä kerroin, jolloin ollaan melko lähellä. Aika yksilöllisiä juttuja kai kyllä. Sauvoja pystyy kyllä myös pidentämäänkin! Hiustenkuivaajalla lämmität kahvan, vedät irti, sompaliimaa putken päähän ja kahva takaisin kiinni halutulle korkeudella. Ei tarvi työntää siis pohjaan, pysyy hyvin kiinni muutenkin. Tällä keinoin lapsille laittelen sauvat oikean pituisiksi kasvun edetessä. Ei tarvi koko ajan ostelemassa uusia sauvoja eikä toi 5 cm pituusvälit ole oikein riittävät noissa lasten kohtuuhintaisissa sauvoissa.

      • jts-1,,

        tossa kiinnitty huomio kun sanot että jalat putoaa pois ja pitää muuttaa nostotekniikkaa?
        jos on tekniikkavirhe ja työntö lähtee edestä niin menee kyllä tehottomaksi koko homma..esim.moogreenissa työntö lähtee monon etuosan ja takaosan n.välistä..wassussa jopa paljon taaempaakin..aika moni kuntoilija nostaa sauvat eteen työntöön jolloin tulee paha virhe..ja noita on aika paljon;
        ja pääsääntöisesti käyttävät kuokkaa mikä kuuluu vain ylämäkeen!
        jos nyt puhutaan pitkästä sauvasta niin oikeaoppisesti sillä on helppo hiihtää kunhan vain sauvakulma loivenee eli työntö lähtee oikeasta kohtaa..en tarkoita nyt ylipitkää sauvaa jolloin hiihto muuttuu rautakankimaiseksi!
        moogreenissa jos sauva on alakanttiin niin ei ole mitään oikeaoppista työntövoimaa ja menee liiaksi jalkatyöksi jolloin vauhti hidastuu!
        50/50 työnjako jalkojen ja yläropan kanssa on hyvä..
        en kehannut kirjautua..siksi toi nimimerkki..


      • trab
        jts-1,, kirjoitti:

        tossa kiinnitty huomio kun sanot että jalat putoaa pois ja pitää muuttaa nostotekniikkaa?
        jos on tekniikkavirhe ja työntö lähtee edestä niin menee kyllä tehottomaksi koko homma..esim.moogreenissa työntö lähtee monon etuosan ja takaosan n.välistä..wassussa jopa paljon taaempaakin..aika moni kuntoilija nostaa sauvat eteen työntöön jolloin tulee paha virhe..ja noita on aika paljon;
        ja pääsääntöisesti käyttävät kuokkaa mikä kuuluu vain ylämäkeen!
        jos nyt puhutaan pitkästä sauvasta niin oikeaoppisesti sillä on helppo hiihtää kunhan vain sauvakulma loivenee eli työntö lähtee oikeasta kohtaa..en tarkoita nyt ylipitkää sauvaa jolloin hiihto muuttuu rautakankimaiseksi!
        moogreenissa jos sauva on alakanttiin niin ei ole mitään oikeaoppista työntövoimaa ja menee liiaksi jalkatyöksi jolloin vauhti hidastuu!
        50/50 työnjako jalkojen ja yläropan kanssa on hyvä..
        en kehannut kirjautua..siksi toi nimimerkki..

        Ite oon 174 sauva lyhennetty vapaamitasta.tavoite oli 160cm,no niistä tuli158.5cm Pari vuotta ovat tuntuneet ihan jees,mutta nyt olen harkinnut pidentämistä.Minusta on varsinkin wassussa alkanut tuntuun että työntö jää vajaaksi ei oikein saa voimaa siihen.Kuokassa on myös ongelmaa se ei oo enään mäessä puhdasta kuokkimista vaan wassun ja kuokan sekoitusta,oli kyllä ennen oikee kuokka.Ota pitempi.


    • mad-1

      Mä oon 174 ja mulla on 160cm vapaassa. Oon ennen käyttäny lyhyempää mutta pikkuhiljaa kokeilujen kautta pidentyny tohon. Ja niinku jo sanottiin niin siitä on tarvittaes helppo ottaa vähä pois, mutta kannattaa kokeilla ensi miltä se tuntuu ihan lyhentämättä.

      • ski-ukko

        Itse olen 180 ja vapaan sauva on 160. Vuosikaudet hiihdin 165 sauvalla pelkkää kuokkaa. Kun lyhensin sauvat, niin alkoi mogren ja wassukin onnistua. Olen tavallinen kuntohiihtäjä, eikä käsissä ole niin hirveän paljon papua. Jotenkin lyhkäsempi sauva vaan passaa mulle paremmin.


      • Raipehe
        ski-ukko kirjoitti:

        Itse olen 180 ja vapaan sauva on 160. Vuosikaudet hiihdin 165 sauvalla pelkkää kuokkaa. Kun lyhensin sauvat, niin alkoi mogren ja wassukin onnistua. Olen tavallinen kuntohiihtäjä, eikä käsissä ole niin hirveän paljon papua. Jotenkin lyhkäsempi sauva vaan passaa mulle paremmin.

        Minä olen huomattavasti pitempi kuin jts mutta olen samoilla linjoilla hänen kanssaan. Pituuteni on 171 ja muutama vuosi sitten vaihdoin keppejä. Entiset oli 155 ja tuntui että olisi mukavampi hiihtää nimenomaan wassua pidemmillä. Ja niin onkin. Nykyiset kepit on 160 ja sopii minulle mainiosti. Mutta kuten nähdään niin eri tyypeille sopii eri mittaiset.


      • jts-1
        Raipehe kirjoitti:

        Minä olen huomattavasti pitempi kuin jts mutta olen samoilla linjoilla hänen kanssaan. Pituuteni on 171 ja muutama vuosi sitten vaihdoin keppejä. Entiset oli 155 ja tuntui että olisi mukavampi hiihtää nimenomaan wassua pidemmillä. Ja niin onkin. Nykyiset kepit on 160 ja sopii minulle mainiosti. Mutta kuten nähdään niin eri tyypeille sopii eri mittaiset.

        oikeen rupes hymyilyttämään toi "huomattavasti pitempi"..no..onhan se sentti kuitenkin sitä..
        kyllä wassu lähtee ihan toisella tavalla kun sauva on omalla kohalla se mitta mitä on;


      • Raipehe
        jts-1 kirjoitti:

        oikeen rupes hymyilyttämään toi "huomattavasti pitempi"..no..onhan se sentti kuitenkin sitä..
        kyllä wassu lähtee ihan toisella tavalla kun sauva on omalla kohalla se mitta mitä on;

        Se on nimittäin sillä lailla että me olemme sopivan mittaisia miehenalkuja, lyhyemmät ovat tappeja ja pidemmät ovat roikaleita. Mistähän tuo jts tulee, Jaakko Teppo Savolainen. Ei tartte paljastaa. Kiitokset vaan aktiivisesta ja asiapitoisesta kommentoinnistasi. Voisin itekki kirjoitella useammin mutta tuossa lopussa on usein niin vaikeita laskutehtäviä ettei läpäise. Oli muuten eilen kiva juttu. Kotinurkilla pakkasta -24. Läksin ajelemaan Rukalle kun katsoin netistä jotta huipulla vaan -15. Välillä mersun mittari näytti -27 ja olin jo harmissani että turhaan läksin. Mutta eikö mitä. Kauppakeskuksen nurkilla pakkasta oli vielä -22, mutta kun nousin autolla viimeisen 500 m niin pirunkirkon parkkipaikalla oli vain -14. Ja eikun hiihtämään. Latureitti johtaa tunturin itäpuolelle ja nousee samalla 20-30 metriä ylemmäs. Ja siellä oli taas eri ilma. Luisto parani huomattavasti ja kasvoille käyvä tuulenvire kuin linnunmaitoa. Siis kuuluisa inversio oli todella voimakas. Niinpä sahasinkin tunnin verran vain ylälatuja. Hiihdon lopetettuani päätin ajaa autolla itärinteelle ja mitata oliko siellä lämpimämpää vai tuntuiko vain. Ja todella, auton mittari näytti parhaimmillaan -10,5 astetta. Aika hurja lämpötilaero muutaman kilometrin matkalla.


      • jts-1
        Raipehe kirjoitti:

        Se on nimittäin sillä lailla että me olemme sopivan mittaisia miehenalkuja, lyhyemmät ovat tappeja ja pidemmät ovat roikaleita. Mistähän tuo jts tulee, Jaakko Teppo Savolainen. Ei tartte paljastaa. Kiitokset vaan aktiivisesta ja asiapitoisesta kommentoinnistasi. Voisin itekki kirjoitella useammin mutta tuossa lopussa on usein niin vaikeita laskutehtäviä ettei läpäise. Oli muuten eilen kiva juttu. Kotinurkilla pakkasta -24. Läksin ajelemaan Rukalle kun katsoin netistä jotta huipulla vaan -15. Välillä mersun mittari näytti -27 ja olin jo harmissani että turhaan läksin. Mutta eikö mitä. Kauppakeskuksen nurkilla pakkasta oli vielä -22, mutta kun nousin autolla viimeisen 500 m niin pirunkirkon parkkipaikalla oli vain -14. Ja eikun hiihtämään. Latureitti johtaa tunturin itäpuolelle ja nousee samalla 20-30 metriä ylemmäs. Ja siellä oli taas eri ilma. Luisto parani huomattavasti ja kasvoille käyvä tuulenvire kuin linnunmaitoa. Siis kuuluisa inversio oli todella voimakas. Niinpä sahasinkin tunnin verran vain ylälatuja. Hiihdon lopetettuani päätin ajaa autolla itärinteelle ja mitata oliko siellä lämpimämpää vai tuntuiko vain. Ja todella, auton mittari näytti parhaimmillaan -10,5 astetta. Aika hurja lämpötilaero muutaman kilometrin matkalla.

        niin..sopivia alkuja ollaan;tuo nimimerkki on paikkakunnan lyhenne..siellä on erittäin kova vitosen-ja kympin rata..saapi arvailla!


      • 185
        jts-1 kirjoitti:

        niin..sopivia alkuja ollaan;tuo nimimerkki on paikkakunnan lyhenne..siellä on erittäin kova vitosen-ja kympin rata..saapi arvailla!

        sielläpäin ollu tappelu,kun on kääpiöitä liikkeellä,jotka käyttää miehille tarkoitettuja sauvoja.meillä oli armejassa samanlainen tyyppi,sillä erolla että se käytti valekorkoja,kun häpesi pituttaan.


      • lada
        Raipehe kirjoitti:

        Se on nimittäin sillä lailla että me olemme sopivan mittaisia miehenalkuja, lyhyemmät ovat tappeja ja pidemmät ovat roikaleita. Mistähän tuo jts tulee, Jaakko Teppo Savolainen. Ei tartte paljastaa. Kiitokset vaan aktiivisesta ja asiapitoisesta kommentoinnistasi. Voisin itekki kirjoitella useammin mutta tuossa lopussa on usein niin vaikeita laskutehtäviä ettei läpäise. Oli muuten eilen kiva juttu. Kotinurkilla pakkasta -24. Läksin ajelemaan Rukalle kun katsoin netistä jotta huipulla vaan -15. Välillä mersun mittari näytti -27 ja olin jo harmissani että turhaan läksin. Mutta eikö mitä. Kauppakeskuksen nurkilla pakkasta oli vielä -22, mutta kun nousin autolla viimeisen 500 m niin pirunkirkon parkkipaikalla oli vain -14. Ja eikun hiihtämään. Latureitti johtaa tunturin itäpuolelle ja nousee samalla 20-30 metriä ylemmäs. Ja siellä oli taas eri ilma. Luisto parani huomattavasti ja kasvoille käyvä tuulenvire kuin linnunmaitoa. Siis kuuluisa inversio oli todella voimakas. Niinpä sahasinkin tunnin verran vain ylälatuja. Hiihdon lopetettuani päätin ajaa autolla itärinteelle ja mitata oliko siellä lämpimämpää vai tuntuiko vain. Ja todella, auton mittari näytti parhaimmillaan -10,5 astetta. Aika hurja lämpötilaero muutaman kilometrin matkalla.

        mersun mittari.


      • vehe
        lada kirjoitti:

        mersun mittari.

        Onko kyseessä siperian mersu, balkanin mersu vaiko peräti ihan orikinaali. Siinäpä miettimistä. Ja vielä hiihtää nautintoon saakka ylipitkillä sauvoilla.


      • vikkeläkin
        vehe kirjoitti:

        Onko kyseessä siperian mersu, balkanin mersu vaiko peräti ihan orikinaali. Siinäpä miettimistä. Ja vielä hiihtää nautintoon saakka ylipitkillä sauvoilla.

        pitää kaikki olla niin komiata ja suurta,sauvat ja kaikki.


    • Anonyymi

      Nykyajan sauvat on Kukkakeppiäjä.
      , hautajaiset mielessä,, myynti

    • Anonyymi

      Vieläkös Virtakoivu hiihtelee Finlandioita ?

      Aikoinaan työnteli Pirunkurun tasurilla, Mutta taisi kypsyä koko Ylläksellä Yrittämiseen, vaihtoi Panohommiin Pallakselle.

    • Anonyymi

      Kärsämäki hiihto alkaa kuulemma STL Fiksuksen takaa.
      Siltä näyttää että saavat ovat väärät kaikki lyhyet ja pitkät kaikiin läpi huutavat ja kaatavat.

    • Anonyymi

      0,9-0,91 x pituus on mulla toiminu alle 180 senttisellä. Lyhyet jalat, pitkät kädet vielä.

      On tosi iso ero, onko sauva 162 vai 160. Pidempi käy esim rullahiihtoon tai tasuriin ja korkeussuunnassa paksummille suksille, suksen yläpinnan korkeudessa lumeen on helposti jopa 1 cm ero, riippuen merkistä.

      Pidemmillä sauvoilla kuormitus siirtyy enemmän käsille ja on makuasia mikä on lopulta optimi.

      Hiihdin joskus kokeeksi 160-163 sauvoilla ja 163 oli liikaa (0,92 x pituus).

      Tuo 0,9 on siinä mielessä hyvä että kaikki vapaatekniikat onnistuu ja rytmin pitäminen voi olla helpompaa, eniten hiihdän wassua.

      Kiinnittäisin myös huomiota sauvan remmien toimivuuteen omaan käteen, eli ostaa eri kokoisia eri paksuisille rukkasille.

      Eli vaikka kaupasta saa sauvoja 5 cm välein, on oikea koko senttipeliä. Varsinkin jos hiihtää pidempää vetoa.

      Jos on epävarma, ostaa 5 cm liian pitkät ja ottaa sentti kerrallaan pois, kunnes tuntuu sopivalta (olkapäiden tulinen kipeytymisen loppuu tms)

    • Anonyymi

      Harjoittelussa lyhyitä luisteluun.Kilpailuun pisimmät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe