filatelian tulevaisuus

ljljljk

olen huomannut että filatelian tiimoilta on hiljaista, onko keräilijöitä tosiaan näin vähän vai ikäjakauma sellainen ettei ole "nettisukupolvea" löytääkseen foorumeita? tai niin nuoria että vanhemmat ei päästä nettiin? taitaa yli 50% suomalaisissa talouksissa olla laajakaista tms nopea kk-hintainen yhteys. löytyykö mistään aktiivista keskustelupaikkaa jossa tulisi viestejä enemmän kuin 5/kk. täälläkin mahtuu koko vuoden viestit yhdelle sivulle.

11

2444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaasan malli

      Filatelistien tietopankki taitaa olla ainoa, eikä sielläkään ole kovin vilkasta.

      Kyllä se taitaa vaan olla niin, että harrastajia on nykyään paljon vähemmän kuin vaikka 1970-80-luvuilla.

      • Brew

        on toki vähemmän ja keski-ikä nousee pikkuhiljaan. Muuten harrastus voi kohtuullisesti, huutokaupoissa tavara vaihtaa omistajaa aika hyvin ja hintataso on pysynyt - harvinaisemmat ovat kallistuneet entisestään ja laadukas tavara on kysyttyä. Näillä foorumeilla ei paljonkaan aktiiviset filatelistit esiinnyt - lehtien sivuilla juttuja on mutta ei juurikaan netissä.


      • filatoonari
        Brew kirjoitti:

        on toki vähemmän ja keski-ikä nousee pikkuhiljaan. Muuten harrastus voi kohtuullisesti, huutokaupoissa tavara vaihtaa omistajaa aika hyvin ja hintataso on pysynyt - harvinaisemmat ovat kallistuneet entisestään ja laadukas tavara on kysyttyä. Näillä foorumeilla ei paljonkaan aktiiviset filatelistit esiinnyt - lehtien sivuilla juttuja on mutta ei juurikaan netissä.

        että saksalaiset merkit ainakin tekevät kauppansa Piispanristin kirppiksellä. Täydennystä saa kantaa ihan viikoittain.


      • Jamppapa
        Brew kirjoitti:

        on toki vähemmän ja keski-ikä nousee pikkuhiljaan. Muuten harrastus voi kohtuullisesti, huutokaupoissa tavara vaihtaa omistajaa aika hyvin ja hintataso on pysynyt - harvinaisemmat ovat kallistuneet entisestään ja laadukas tavara on kysyttyä. Näillä foorumeilla ei paljonkaan aktiiviset filatelistit esiinnyt - lehtien sivuilla juttuja on mutta ei juurikaan netissä.

        Filastelistithan on fiksua porukkaa, miksipä Suomi24:ään eksyisivät..


      • Hammaste
        Jamppapa kirjoitti:

        Filastelistithan on fiksua porukkaa, miksipä Suomi24:ään eksyisivät..

        Filatelistien tietopankkikin on näköjään lopetettu liian vähän käytön vuoksi.


      • hp.
        Jamppapa kirjoitti:

        Filastelistithan on fiksua porukkaa, miksipä Suomi24:ään eksyisivät..

        Mutta on harrastus uinaillut jo 30 vuotta. Vanha suola janottaa jonkin verran enää kotimaisiin merkkeihin.


      • Anonyymi
        Brew kirjoitti:

        on toki vähemmän ja keski-ikä nousee pikkuhiljaan. Muuten harrastus voi kohtuullisesti, huutokaupoissa tavara vaihtaa omistajaa aika hyvin ja hintataso on pysynyt - harvinaisemmat ovat kallistuneet entisestään ja laadukas tavara on kysyttyä. Näillä foorumeilla ei paljonkaan aktiiviset filatelistit esiinnyt - lehtien sivuilla juttuja on mutta ei juurikaan netissä.

        Ne varakkaat 75 v. vaarit, jotka ovat nuoruudestaan asti keränneet, ostavat niitä kalliita kohteita. Kun kuolevat pois, perikunta laittaa tavaran kiertoon ja hinnat romahtaa alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne varakkaat 75 v. vaarit, jotka ovat nuoruudestaan asti keränneet, ostavat niitä kalliita kohteita. Kun kuolevat pois, perikunta laittaa tavaran kiertoon ja hinnat romahtaa alas.

        Paitsi että kun Suomen kansa jatkaa ikääntymistään, tulee aina uusia varakkaita vaareja.


    • plaahlaaodgg

      itse olen nyt 17-vuotias "postimerkkeilijä". Aloitin harrastuksen varmaan 6-vuotiaana ja lopetin aktiivisen harrastamisen muutama vuosi sitten. Harrastus toimi ihan hyvin koska tuossa 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alulla kirjeissä oli vielä oikeasti merkkejä. Keräsin ne kaikilta sukulaisilta ja naapureilta. Sitten vähitellen huomasin ettei virkakirjeissä ja semmosissa enään postimerkkejä paljon näkynyt joten päätin lopettaa koko harrastuksen. Se oli niin helppoa kun kirjeistä saattoi leikata merkit pois. Tuona aikana kertyi pari isoa albumia merkkejä vaikka olin lapsi ,ja lapsihan olen oikeastaan vieläkin. Vaikka olenkin nuori, huomasin sen ajan käännekohdan että postimerkit alkoi pikkuhiljaa vähenemään päin. Lisäksi kun vielä katselee keräämiäni kortteja niin huomaa että vielä vähän aikaa sitten suomessa leimattiin kirjeitä melkein joka kunnan postissa mutta nyt on lajittelukeskukset ja eikä postejakaan enään ole. Itseä myös kiinnostaa postitoiminta ja esimerkiksi dokumentoin (eli otan kuvia) eri kaupunkien postikonttoreista ja postin autoista yms.
      Ehkä jatkan postiharrastustani vielä jokin päivä, saa nähdä

      • varmaan noilla vanhoilla suomalaisilla merkeillä on jokin arvo. Ei enää 70-luvun jälkeen niinkään. Kyselin ensikuorten arvoa. Meillä on matkalaukullinen. Joku vastasi, että 2 e/kpl korkeintaan. No, sittenhän siitäkin on tehty bisness. Mulla on ensikuorena Nykästä ja myös merkkeinä. Luulisi niillä olevan arvoa, edes hieman.
        Olin kiinankielen kursseilla muutamia vuosia sitten ja siellä joku kertoi, että merkeillä on suuri ero. Silloin ei oikein jäänyt mieleen mikä! Kaiketi miten ne jaksottuu historiaan. Mutta käsitin, että se arvo on suurempi, kuin esim euroopassa.
        Tietääkö kukaan tästä tarkemmin?


    • itellamerkit jippii

      minä olen itse innostunut lähettämään itselleni kortteja ties mistä paikoista, koska jos vain kysyy jonkin kylän asiamiespostista voiko kortti leimata paikallisella leimalla niin voi se! en aikaisemmin tiennyt että on sellainen mahdollisuus kun luulin että se leimaaminen hoidetaan vain suomen muutamassa suuressa postikeskuksessa. Hienoa sitten kattella varmaan vanhenpana mistä on ittelle kortteja lähetelly. Monissa pikkukylien asiamiesposteissa on vielä käytössä aika vanhoja leimaisimia. Ainakin tiedän että sellainen on aika vanha leimaisin jossa on kaksi torvea vastapäivään ja sellainen leima missä on vain yksi torvi ja niitäkin on erinnäköisiä. sitten tulee ne leimat missä on se "satelliittilogo" ja siitäkin on eri variaatioita, ja sitten tulee ne myöhemmät ja isoissa postikonttoreissa on jo käytössä sellaisia leimoja missä on itellan logo ja lukee "itella".
      Aikaisemmin pienenpänä penskana tulikin kerättyä perinteisesti vihkoon yksittäisiä merkkejä mutta nyt enemmänkin ostelen ensipäiväkuoria, merkkiarkkeja sekä lähettelen justiinsa kortteja ittelle. Laiskuuskohan mua piinaa? ikää mulla on 17 ja oon miespuolinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1615
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe