Löytyykö yhtään varteenotettavaa puoliliukuvaa vaihtoehtoa Terhi Nordic 6020 C:lle?
Terhihän kantaa melko mukavasti kuormaa, on uppoamaton, kulkee pienellä moottoriteholla ja on hinnaltaan edullinen..
Olen vähän ajatellut uutta vm-2010 Busteri L tosin se on V-pohjainen elikä sillä ei ilmeisesti pysty ajelemaan kuin liukunopeuksilla eli nopeutta pitää olla yli 15 solmua. Liukunopeuksilla taasen avoveneessä viima on melkoinen, mikä ei ole hyväksi reumatismille..
Rönnqvist 550 puoliliukuvana voisi olla yksi vaihtoehto, mutta onko se yhtään parempi kuin Terhi Nordic 6020 C, jos ottaa huomioon, että Terhi on puolet halvempi...
Terhin saisi moottoreineen n. 8000 eur, Rönnqvist 40 hp moottorilla n. 16.000 eur ja uusi Buster L 40 heppaisella ilmeisesi saman hintainen Rönnqvistin kanssa...
Vaikeata on veneen valinta...
Terhi Nordic 6020 C
22
14673
Vastaukset
- Terhi 440 nyt
En pysty auttamaan kun ei ole kokemusta, mutta hyvin samanlaisia ajatuksia itsellä on päässä kun olen hakemassa suunnilleen samanlaista venettä kuin sinäkin.
Yksi mielenkiintoinen vene tähän luokkaan voisi olla Paro.
Olisi kyllä poikaa löytää Terhin ajo-ominaisuuksilla oleva alumiinivene.- fhuttjjyk
itselläni 6020 en suosittele keneellekään.Kertakakaistasen paskavene. täytetty jjollain aineella. sitten,kun vettä sisään, voi sanoa näkymiin
- rr515
Rönnqvist 550 on paljon parempi vene merellä, ei kannata edes alkaan vertaamaan terhin kanssa!! rökö tehty kovaan merenkäyntiin ja veneeksi se on hyvä vene!!
- Jyrki-Matti
Rönnqvist 550 kiinnostaa melko lailla, huolimatta korkeahkosta hinnasta, mutta arveluttaa sisälaidan mataluus ja itsetyhjennyksen toimivuus. Olen kuullut, että sateella veneeseen kertyy sen verran vettä, että sandaalit kastuvat ja äyskäriä joutuu käyttämään.
Buster L tai Yamarin 50 ovat suunnilleen samanhintaisia ja niissä on korkeammat sisälaidat = turvallisempia huonolla kelillä, samoin ovat oikeasti itsetyhjentyviä. Tosin Busterilla ja Yamarinilla täytyy aina ajaa liussa vähintään 15 -20 solmun nopeudella, Rönnqvistillä pystyy tietääkseni ajelemaan myös matalammilla 5 - 15 solmun nopeuksilla.
Terhi on taasen hyvä pienillä nopeuksilla, tosin yksin veneillessä keula tuppaa nousemaan pystyyn estäen näkyvyyden, Rönnqvistin 550 ominaisuuksista en tiedä nouseeko keula ylös vai ei yksin veneillessä...
- adh3fd
Olin viime vuonna vastaavan kysymyksen edessä. Päädyin Terhiin, koneena 30 hv tohatsu. Löysin keväällä hyvän tarjouksen, maksoin uudesta paketista 7500e.
Kokemuksia:
- Kone on oikean kokoinen (siis 30hv) , ei yhtään pienempi. Tohastusta hyvät kokemukset, turha maksaa merkistä (eli Suzukit ja Yamahat ylihintaisia). Huollot meinaan tehdä itse, ei vaikuta takuuseen (kysytty maahantuojalta)
- Koska puoliliukuva, vaikuttaa veneen lastaus kulkuun. Itse ajelin aluksi liian etupainoseksi lastatulla. Painavat taakse ja kulku paranee.
- Korkeat reunat = turvallinen lapsille, mutta tuuli ottaa ikävästi.
- Navigointivarusteiksi otin kompassin ja karttaplotterin. Näistä maksoin extraa.
- Ensi keväänä meinaan hankkia airot, eka kesä mentiin pelkällä koneella.
- Kaikenkaikkiaan hinta-laatu kohdallaan. Olen tyytyväinen etten lyönyt 15 000 euroa veneeseen, jonka hommat hoitaa uusi Terhi.- Rönkköiliä
Itselläni oli tuo terhi ja se oli viimeinen terhi. Itsetyhjennyksen tulppa on muovia kuten se reikäkin, joten jengat kestivät yhden kesän... Tankkaaminen on työlästä koska takapenkin luukku ei pysy auki ilman naru virityksiä... Yksin ajettaessa se kulkee ihan vinossa, se roiskii ja verkoilla pikku tuulessa se pyörii kuin karuselli... Niistä liukuesto tarroista on parin vuoden jälkeen jäljellä n. puolet... Kaikin puolin surkea viritys, jonka vaihdoin Rönkköön, enkä hetkeäkään ole katunut!!!
- Terhisti
Rönkköiliä kirjoitti:
Itselläni oli tuo terhi ja se oli viimeinen terhi. Itsetyhjennyksen tulppa on muovia kuten se reikäkin, joten jengat kestivät yhden kesän... Tankkaaminen on työlästä koska takapenkin luukku ei pysy auki ilman naru virityksiä... Yksin ajettaessa se kulkee ihan vinossa, se roiskii ja verkoilla pikku tuulessa se pyörii kuin karuselli... Niistä liukuesto tarroista on parin vuoden jälkeen jäljellä n. puolet... Kaikin puolin surkea viritys, jonka vaihdoin Rönkköön, enkä hetkeäkään ole katunut!!!
... kannattaa hakea tässä tapauksessa käyttäjästä, ei tuotteesta!!!
- Rönkköiliä
Terhisti kirjoitti:
... kannattaa hakea tässä tapauksessa käyttäjästä, ei tuotteesta!!!
katsoa mihin rahansa laittaa, sillä veneen valmistukseen on vaikea vaikuttaa... Halpaa ja hyvää ei edelleenkään tehdä!!!
- Terhinordic
Hei vanha keskustelu, mutta halusin lisätä oman kokemuksni kahdesta
Terhistä viimeinen oli tuo 6020 nordic. Ei mikään sadetyhjentyvä , vaikka pitäisi. En uskaltanut jättää ikinä ilman vara pilssiä laituriin
veneen oma poistoputki katkesi kahdesti imien vettä sisään . Vene 3v
vanha. Vettyi ja sisäkuori halkesi useammasta kohdasta, ytitettiin korjata terhin omalla fixillä, kesti kuukauden. Täysi paska koko
kiulu. Surkein vene mitä ikinään olen omistanut. Ei tässä muuten
talvella viitsisi kirjoitella, mutta katkera fiilinki jäi Terheistä.
En suosittele. Heikkoa ämpärimuovi paskaa ja tosi vaikeaa
paikata kestäväksi. - Anonyymi
Terhinordic kirjoitti:
Hei vanha keskustelu, mutta halusin lisätä oman kokemuksni kahdesta
Terhistä viimeinen oli tuo 6020 nordic. Ei mikään sadetyhjentyvä , vaikka pitäisi. En uskaltanut jättää ikinä ilman vara pilssiä laituriin
veneen oma poistoputki katkesi kahdesti imien vettä sisään . Vene 3v
vanha. Vettyi ja sisäkuori halkesi useammasta kohdasta, ytitettiin korjata terhin omalla fixillä, kesti kuukauden. Täysi paska koko
kiulu. Surkein vene mitä ikinään olen omistanut. Ei tässä muuten
talvella viitsisi kirjoitella, mutta katkera fiilinki jäi Terheistä.
En suosittele. Heikkoa ämpärimuovi paskaa ja tosi vaikeaa
paikata kestäväksi.Hei vanha keskustelu.
Terhiin voi porata vaikka 100mm reiän keskelle eikä se silti uppoa. Videota löytyy, jossa vene sahataan poikki sen uppoamatta. Uretaanihan ei vety siellä välissä kun on umpisolukkoista, kuten routaeristekin. Vesi imeytyy uretaanin ja muovin väliin jotka jäätyessään irtoaa toisistaan. Terhejä on käytössä paljon, mökkirannat täynnä Eurooppaa myöten. Toisilla kestää Terhi-veneet ja toisilla ei kestä edes alupaatit. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei vanha keskustelu.
Terhiin voi porata vaikka 100mm reiän keskelle eikä se silti uppoa. Videota löytyy, jossa vene sahataan poikki sen uppoamatta. Uretaanihan ei vety siellä välissä kun on umpisolukkoista, kuten routaeristekin. Vesi imeytyy uretaanin ja muovin väliin jotka jäätyessään irtoaa toisistaan. Terhejä on käytössä paljon, mökkirannat täynnä Eurooppaa myöten. Toisilla kestää Terhi-veneet ja toisilla ei kestä edes alupaatit.Useimmat alupaatit tehdään niin ohuesta foliosta ettei ne mitään kestä.
Kaiken saa rikki, mutta lasikuitu on helpoin korjata heti puupaatin jälkeen.
- fgfgfgftr
En epäile yhtään etteikö terhi olisi ok. Itsellä ollut Terhi 4110 Tohatsun 30 nelarilla. Ei moitteen sijaa, jos ei ajella neljän aikuisen kanssa. silloin ei jaksanut nousta kunnolla pintaan. 4110 on liian lyhyt suurelle kuormalle. 1-2 aikuista ja hyvä paketti pienillä kuluilla ja investoinnilla.
Terhi Nordic taas on osoittanut toimintansa niiden kahden kaveruksen mennessä Saksaan meriteitse.
Artikkeli oli jossakin venelehdessä. Nordic varmaan hyvä jos kelpuuttaa puoliliukuvan. Itse en pidä niiden ulkonäöstä.- ööööööööööö
On sitä menty atlannin ylikin kylpyammeella ja soutuveneellä, kanaalin yli uimalla jne...
- Nordicv
ööööööööööö kirjoitti:
On sitä menty atlannin ylikin kylpyammeella ja soutuveneellä, kanaalin yli uimalla jne...
Silti Terhissä on enemmän venettä eurolla kuin Rönqvistissä. Rökö aivan yliarvostettu ominaisuuksiinsa nähden. Velipojan Nordicissa ei ole ollut mitään muuta vikaa kuin se, että itsetyhentyvyys ei toimi.
- Ex Terhisti
Nordicv kirjoitti:
Silti Terhissä on enemmän venettä eurolla kuin Rönqvistissä. Rökö aivan yliarvostettu ominaisuuksiinsa nähden. Velipojan Nordicissa ei ole ollut mitään muuta vikaa kuin se, että itsetyhentyvyys ei toimi.
Nordic on hyvänkelin mökkivene ja rönkkö taas kovemmankin kelin kalavene, käyttö ja lompakko ratkaisee valinnan. Itsetyhjentyvyys on yksi avoveneen tärkeinpiä ominaisuuksia, kuten kuivana pysyminenkin.
- Kala-Kalle
Ex Terhisti kirjoitti:
Nordic on hyvänkelin mökkivene ja rönkkö taas kovemmankin kelin kalavene, käyttö ja lompakko ratkaisee valinnan. Itsetyhjentyvyys on yksi avoveneen tärkeinpiä ominaisuuksia, kuten kuivana pysyminenkin.
Onko kokemuksia Rönnqvist 550:n itsetyhjentyvyydestä? Olen joskus lukenut, että Rönnqvistien itsetyhjentyvyys ei oikein toimi, mallia en tosin muista.
Joulukuun Vene lehdessä 4,8 metristen pulpettiveneiden vertailussa Rönnqvist 16:sta itsetyhjentyvyyttä pidettiin huonona eikä se muutenkaan pärjännyt hyvin... Mitenköhän on isomman 550:n laita onko se hintansa väärtti vai ei? Samalla rahalla saa esim. Nymar 520:n joka on ilmeisesti melko merikelpoinen vene...
Jos jollakulla on kokemuksia Rönnkky 550:sta, Nymar 520:sta tai jostakin muusta vastaavasta hyvän kantavuuden omaavasta veneestä olisi kiva saada tietoa veneiden ominaisuuksista. - Rönkköiliä
Kala-Kalle kirjoitti:
Onko kokemuksia Rönnqvist 550:n itsetyhjentyvyydestä? Olen joskus lukenut, että Rönnqvistien itsetyhjentyvyys ei oikein toimi, mallia en tosin muista.
Joulukuun Vene lehdessä 4,8 metristen pulpettiveneiden vertailussa Rönnqvist 16:sta itsetyhjentyvyyttä pidettiin huonona eikä se muutenkaan pärjännyt hyvin... Mitenköhän on isomman 550:n laita onko se hintansa väärtti vai ei? Samalla rahalla saa esim. Nymar 520:n joka on ilmeisesti melko merikelpoinen vene...
Jos jollakulla on kokemuksia Rönnkky 550:sta, Nymar 520:sta tai jostakin muusta vastaavasta hyvän kantavuuden omaavasta veneestä olisi kiva saada tietoa veneiden ominaisuuksista.Itsellä 495 pro jossa ainakin toimii 30hv nelari hanurissa... noi rönkön 15-16 mallit on käsittääkseni vanhoja malleja, joita valmisteltiin alihakkijoilla ja niissä oli kaikenlaisia ongelmia... (korjatkaa jos olen väärässä) Tämä pro mallisto on kaikinpuolin hintansa väärtti, ainakin 495 osalta...
- Onkokemusta
Kala-Kalle kirjoitti:
Onko kokemuksia Rönnqvist 550:n itsetyhjentyvyydestä? Olen joskus lukenut, että Rönnqvistien itsetyhjentyvyys ei oikein toimi, mallia en tosin muista.
Joulukuun Vene lehdessä 4,8 metristen pulpettiveneiden vertailussa Rönnqvist 16:sta itsetyhjentyvyyttä pidettiin huonona eikä se muutenkaan pärjännyt hyvin... Mitenköhän on isomman 550:n laita onko se hintansa väärtti vai ei? Samalla rahalla saa esim. Nymar 520:n joka on ilmeisesti melko merikelpoinen vene...
Jos jollakulla on kokemuksia Rönnkky 550:sta, Nymar 520:sta tai jostakin muusta vastaavasta hyvän kantavuuden omaavasta veneestä olisi kiva saada tietoa veneiden ominaisuuksista.No vastataan minäkin tähän vanhaan ketjuun, kun joku tossa aiemmin nosti tämän.
On kokemusta Rönnqvist 550 sadevesityhjennyksestä. Toimii hyvin minun venessäni, jossa on 40 hv nelitahtikone. Eli vesi valuu pois ja jalat ei kastu. Painavammalla koneella voisi ehkä kastua?
Sisäpohja on vedenpintaa korkeammalla ja veden poistoletkussa on tietenkin sulkuventtiili. Omassani en sitä sulkua ole edes käyttänyt, koska ei ole ollut tarvetta. Ja vene ei tarvitse mitään akkuasyövää pilssipumppuvirityksiä. Yksinkertaista ja toimii aina.
Merellä Rönnqvist on muuten taatusti parempi kuin Terhi. - Anonyymi
Onkokemusta kirjoitti:
No vastataan minäkin tähän vanhaan ketjuun, kun joku tossa aiemmin nosti tämän.
On kokemusta Rönnqvist 550 sadevesityhjennyksestä. Toimii hyvin minun venessäni, jossa on 40 hv nelitahtikone. Eli vesi valuu pois ja jalat ei kastu. Painavammalla koneella voisi ehkä kastua?
Sisäpohja on vedenpintaa korkeammalla ja veden poistoletkussa on tietenkin sulkuventtiili. Omassani en sitä sulkua ole edes käyttänyt, koska ei ole ollut tarvetta. Ja vene ei tarvitse mitään akkuasyövää pilssipumppuvirityksiä. Yksinkertaista ja toimii aina.
Merellä Rönnqvist on muuten taatusti parempi kuin Terhi.Ihmettelen kovasti sitä, että mitä ihmeen kautta tuo vesi menee vetyttämään välipohjaan jos ei ole pohja rikki ja ei esim ei käytä itsetyhjentyvää ollenkaan. Pilssipumppu maksaa muutaman kympin . Yleisesti kun näitä keskusteluja seuraa niin kaikki veneet on ihan paskoja. En taida ostaa venettä ollenkaan ongin ja virvelöin maista
- Anonyymi
Terhi keulalenkki irtosi nostettaessa,valtava reikä,pesusieni koko vene,paskaa ei kannata ostaa sitä riittää.
- Anonyymi
Tuskin tämäkään on Terhin vika …
- Anonyymi
Meillä on ollut vuodesta 1998 Terhi Nordic 6020 ja siinä Suzukin 30hp 2t moottori. Ei se ruuhi mikään nopea ole, mutta hyvin se vetää sen 20 solmua ja ei pelkää merta tai kuormaa.
Hyvin on hintansa haukkunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424565- 932169
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi791947Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421562Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1071410- 751336
- 1011317
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201119