sovellettu päiväraha ja työmarkkinatuki

epätietoinen nuori

Okei, eli mulla on pieni epätietoisuus näistä kelan ja työkkärin säännöksistä sovelletun työttömyyskorvauksen suhteen. En ymmärrä oikein kelan sivuista mitään, olen ehkä sitten nuori ja tyhmä vielä.
Olen siis ammatiltani merkonomi, valmistunut 2009. Oon ilmoittautunu heti työnhakijaksi kun tulin työttömäksi. Sain kuitenkin osa-aikaista työtä okakuussa, joka todella on harvaa työtä, palkkaa tuli ehkä max 200 e/kk. Sitten sain joulukuussa toisen osa-aikaisen työn, joka kestää sopimuksen mukaan Maaliskuuhun 2010. Sieltä saan kyllä ihan hyvää palkkaa ja melkeinpä pärjään sillä.
Mutta nyt siis itse kysymykseen.
Tiedän että nyt pitäisi ilmoittaa työkkärille että työtilanteeni on muuttanut ja sen teenkin. Mutta sitä vaan mietin, pitääkö mun etsiä kaikki entisen työpaikkani palkkatodistukset kelaa varten vaan eikö ne saa niitä tietoja verottajalta? Kun jos haen sitä sovellettua päivärahaa niin tottakai mulla nykyisestä työstä on palkkakuitit jne. Mutta ei vanhoista, ei tullut oikein mieleen edes säästää niitä kun eri työpaikkoja on tullut kuitenkin oltua. Ja sitten jos jään työttömäksi taas maaliskuussa, niin täytyy taas kertoa tieto työkkärille niin pitäis mun kuitenkin saada riittävää tukea, kun vuokralla kuitenkin asun ja yksin elelen.

Toivottavasti joku ymmärsi jotai tästä viestistä ja osaisi auttaa. Sekä jaksaa lukea tämän pitkän viestin :)

8

2241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • byrokratian uhri

En tiedä käytäntöjä palkkakuittien vaatimisen suhteen, mutta tietääkseni aiemmat työnantajat joutuvat säilyttämään muutaman vuoden palkkatietojasi. Eli sitten vaan pyytämään niiltä palkkakuitteja, jos tulee tarve.

• ^^^^^^^^^

''''Mutta sitä vaan mietin, pitääkö mun etsiä kaikki entisen työpaikkani palkkatodistukset kelaa varten vaan eikö ne saa niitä tietoja verottajalta? Kun jos haen sitä sovellettua päivärahaa niin tottakai mulla nykyisestä työstä on palkkakuitit jne.'''

Kyllä Kelalle riittää sovitellun hakemiseksi palkkakuitit siitä työstä, mitä ole työttömänä tehnyt. Kaiketi hait jo lokakuussa saamasi työn perusteella soviteltua?

Toinen juttu on sitten se, että jos et ole hakenut Kelalta vielä lainkaan työttömyyskorvausta ja Kelan tarvitsee selvittää se, onko sinulla oikeus peruspäivärahaan vaiko työmarkkinatukeen. Se voikin olla sitten hikinen homma, jos olet ollut osa-aikatöissä opiskelun ohessa. Tarkasteluaika näet venyy opiskelun yli aina 7 vuoteen asti.

• epätietoinennuori

Juu paitsi etten opiskele. Päätös työkkäriltä tuli kuukausi sitten, että on mahdollisuus soviteltuun päivärahaan. Mutta tosiaan sinne kelaan pitää vielä mennä ja menenkin heti tänään.
        Hain siis jo lokakuussa sitä työttömyyskorvausta, mutta jätin sen sitten jotenkin kesken kun tuli näitä työkeikkoja enkä sitten viitsinyt enää alkaa kinumaan mitään takautuvia maksuja. Ja sitten tuli uusi päätös kun sain osa-aika työn. Noiden todistusten kanssa on nyt vaan ongelmia tai kun en oo ennen hakenut mitään tukia mistään ni oon vähän pihalla.
        Ymmärsinkö oikein, että vien kelalle palkkakuitit nykyisestä työstäni? Eli tästä kahdesta osa-aika työstä, vaikka toista pahemmin voi työksi kutsuakkaan kun sitä on kerran kuussa.
        Kiitos paljon vastauksista, tämä jo selvensi!

• ^^^^^^^^
        epätietoinennuori kirjoitti:

Juu paitsi etten opiskele. Päätös työkkäriltä tuli kuukausi sitten, että on mahdollisuus soviteltuun päivärahaan. Mutta tosiaan sinne kelaan pitää vielä mennä ja menenkin heti tänään.
        Hain siis jo lokakuussa sitä työttömyyskorvausta, mutta jätin sen sitten jotenkin kesken kun tuli näitä työkeikkoja enkä sitten viitsinyt enää alkaa kinumaan mitään takautuvia maksuja. Ja sitten tuli uusi päätös kun sain osa-aika työn. Noiden todistusten kanssa on nyt vaan ongelmia tai kun en oo ennen hakenut mitään tukia mistään ni oon vähän pihalla.
        Ymmärsinkö oikein, että vien kelalle palkkakuitit nykyisestä työstäni? Eli tästä kahdesta osa-aika työstä, vaikka toista pahemmin voi työksi kutsuakkaan kun sitä on kerran kuussa.
        Kiitos paljon vastauksista, tämä jo selvensi!

Vaikket nyt opiskele, niin jos olet äskettäin lopettanut opiskelut - niin kuin aloitusviestisi ymmärsin - päivärahaa oikeuttavien työsuhteiden tarkasteluaika pitenee silti. Tarkasteluaika on työttömäksi jäämisestäsi (=työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi kirjautumisesta) taaksepäin 28 kk opiskeluaika.

Joudut siis tekemään selvää Kelalle niistä työsuhteista, jotka sisältyvät tarkasteluaikaan niin pitkälti kuin mahdollinen päivärahaan oikeuttava työssäoloehto on täyttyy, jos se nyt täyttyy. Siis koko ajalta ei tarvitse, jos täyttyy vähemmällä.

Päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy, jos sinulla löytyy väh. 43 sellaista kalenteriviikkoa, joina työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko. Tänä vuonnahan työssäoloehto täyttyy 34 kalenteriviikosta, mutta kun työttömyytesi on alkanut jo viime vuoden puolella, niin sinuun sovellettaneen vanhaa säännöstä.

Joudut siis tekemään selvää tarkasteluajan työssäolojesi työajoista työssäoloehdon täyttymiseen asti. Jos kyseessä on kokoaikatyö ja se näkyy selvästi työtodistuksesta, niin palkkatodistus ei silloin ole tarpeen. Mutta jos ei näy, niin Kela vaatii selvityksen työajoista, minkä voit sitten pyytää työantajien palkanlaskijoilta.

Sitten vielä on erikseen työttömyysajan työssäolot. Niistä täytyy aina toimittaa palkkatodistus maksajalle työsuhteen kestosta riippumatta, sinun tilanteessasi Kelalle. Työssäoloajoiltasi saat sitten soviteltua työttömyyskorvausta.

• epätietoinennuori
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

Vaikket nyt opiskele, niin jos olet äskettäin lopettanut opiskelut - niin kuin aloitusviestisi ymmärsin - päivärahaa oikeuttavien työsuhteiden tarkasteluaika pitenee silti. Tarkasteluaika on työttömäksi jäämisestäsi (=työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi kirjautumisesta) taaksepäin 28 kk opiskeluaika.

Joudut siis tekemään selvää Kelalle niistä työsuhteista, jotka sisältyvät tarkasteluaikaan niin pitkälti kuin mahdollinen päivärahaan oikeuttava työssäoloehto on täyttyy, jos se nyt täyttyy. Siis koko ajalta ei tarvitse, jos täyttyy vähemmällä.

Päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy, jos sinulla löytyy väh. 43 sellaista kalenteriviikkoa, joina työaika on väh. 18 h/kalenteriviikko. Tänä vuonnahan työssäoloehto täyttyy 34 kalenteriviikosta, mutta kun työttömyytesi on alkanut jo viime vuoden puolella, niin sinuun sovellettaneen vanhaa säännöstä.

Joudut siis tekemään selvää tarkasteluajan työssäolojesi työajoista työssäoloehdon täyttymiseen asti. Jos kyseessä on kokoaikatyö ja se näkyy selvästi työtodistuksesta, niin palkkatodistus ei silloin ole tarpeen. Mutta jos ei näy, niin Kela vaatii selvityksen työajoista, minkä voit sitten pyytää työantajien palkanlaskijoilta.

Sitten vielä on erikseen työttömyysajan työssäolot. Niistä täytyy aina toimittaa palkkatodistus maksajalle työsuhteen kestosta riippumatta, sinun tilanteessasi Kelalle. Työssäoloajoiltasi saat sitten soviteltua työttömyyskorvausta.

Okei, no mulla on ollut yksi työpaikka opiskelujen ohella ja opiskelun jälkeen kesän ajan. Sen työn työtodistuksessa lukee ne työajat ja tunnit mitä olen tehnyt, koska olin kesällä aina kokopäiväisenä ja välillä muutenkin ne työpäivien pituudet muuttui.
        Muuta työpaikkaa ei ollut koko opiskelun aikana. Vaan jälkeenpäin tuli vasta nämä kaksi osa-aikaista.
        Luulen ettei tuo päivärahan ehto täyty, mutta on siis mahdollisuus sitten hakea sitä toista tukea..vai?
        Kaikki palkakuitit mulla on tämänhetkisistä töistä.

• ^^^^^^^^
        epätietoinennuori kirjoitti:

Okei, no mulla on ollut yksi työpaikka opiskelujen ohella ja opiskelun jälkeen kesän ajan. Sen työn työtodistuksessa lukee ne työajat ja tunnit mitä olen tehnyt, koska olin kesällä aina kokopäiväisenä ja välillä muutenkin ne työpäivien pituudet muuttui.
        Muuta työpaikkaa ei ollut koko opiskelun aikana. Vaan jälkeenpäin tuli vasta nämä kaksi osa-aikaista.
        Luulen ettei tuo päivärahan ehto täyty, mutta on siis mahdollisuus sitten hakea sitä toista tukea..vai?
        Kaikki palkakuitit mulla on tämänhetkisistä töistä.

'''Sen työn työtodistuksessa lukee ne työajat ja tunnit mitä olen tehnyt'''

Tuolta osin homma on ok. Vie kelalle työtodistusjäljennös. Kyllä sen pitää riittää.

'''Luulen ettei tuo päivärahan ehto täyty, mutta on siis mahdollisuus sitten hakea sitä toista tukea..vai?'''

Jos ei päivärahaan ole oikeutta, niin sitten sinulla on mahdollisuus työmarkkintatukeen. Periaatteessahan ne ovat samansuuruiset, vaan työmarkkinatuki on vähän ikävä korvausmuoto muuten.

Jos olet osa-aikatyössä ja työaikasi on ainakin joinakin viikkoina väh. 18 h/kalenteriviikko, niin nuo viikot kerryttävät päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa, vaikka saisitkin samalla työttömyyskorvausta.

Vie sitten vielä osa-aikatyön osalta palkkakuitit Kelaan, niin homman pitäisi alkaa rulaamaan. Ensimmäisen päätöksen saaminen voi viedä hyvinkin pitkän ajan.

• 17+3
        ^^^^^^^^ kirjoitti:

'''Sen työn työtodistuksessa lukee ne työajat ja tunnit mitä olen tehnyt'''

Tuolta osin homma on ok. Vie kelalle työtodistusjäljennös. Kyllä sen pitää riittää.

'''Luulen ettei tuo päivärahan ehto täyty, mutta on siis mahdollisuus sitten hakea sitä toista tukea..vai?'''

Jos ei päivärahaan ole oikeutta, niin sitten sinulla on mahdollisuus työmarkkintatukeen. Periaatteessahan ne ovat samansuuruiset, vaan työmarkkinatuki on vähän ikävä korvausmuoto muuten.

Jos olet osa-aikatyössä ja työaikasi on ainakin joinakin viikkoina väh. 18 h/kalenteriviikko, niin nuo viikot kerryttävät päivärahaan oikeuttavaa työssäoloehtoa, vaikka saisitkin samalla työttömyyskorvausta.

Vie sitten vielä osa-aikatyön osalta palkkakuitit Kelaan, niin homman pitäisi alkaa rulaamaan. Ensimmäisen päätöksen saaminen voi viedä hyvinkin pitkän ajan.

tai liittoon jos sulla on näkyvyydesä paremminkin työtä. Maksu on aika pieni jos on pienet tulot mutta hyöty voi olla todella hyvä jos jonain päiänä saat riittävästi työssäoloviikkoja täyteen.
        Sovellettu työmarkkinatuki voi olla aika pieni jos palkka on noin 1000 euroa kk sovelettua työmarkkinatukea tulee vain joitakin kymppejä.

• wwwwwwl
        17+3 kirjoitti:

tai liittoon jos sulla on näkyvyydesä paremminkin työtä. Maksu on aika pieni jos on pienet tulot mutta hyöty voi olla todella hyvä jos jonain päiänä saat riittävästi työssäoloviikkoja täyteen.
        Sovellettu työmarkkinatuki voi olla aika pieni jos palkka on noin 1000 euroa kk sovelettua työmarkkinatukea tulee vain joitakin kymppejä.

Tarkoititko siis liittoon, mistä saa myös jotain korvausta jos jää työttömäksi? kuulun PAM:iin mutta siellä pitää olla liittyneenä tietty aika, jotta saan korvausta sieltä. Joten ei hyödytä.
        Toivottavasti nyt selviäisi tämä pian, en oikein pidä tuolla kelasta asioinnista varsinkin kun siellä on aina niin paljon ruuhkaa että on tunnin jonotusaika :/ mutta kyllä se tästä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      157
      2558
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1072
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      839
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      710
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe