Sektio ja liikunta

?

Hei kanssasisaret,
kuinka pian sektion jälkeen olette saaneet luvan urheilla, esim
a) reipasta kävelyä
b) mennä juoksulenkille?

(Tiedän, että alakautta synnyttäneet saavat tehdä tällaista hyvin menneen synnytyksen jälkeen nopeastikin, mutta kun alakautta ei vain kuulemma mahdu, niin kyselen...)

8

6420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuutr2

      että kuukausi välttää raskaampaa nostelua, vatsalihasliikkeitä yms. (riippuen tietenkin haavan suunnasta, pysty vai vaaka). Lenkille varmasti voit lähetä, kun kipu ja kunto sallii. Jos tuntuu kipua niin silloin pitää lopettaa. Aloita ensin vaikka reippaalla kävelyllä, se tekee hyvää. Varo kuitenkin liukkaita teitä parisen viikkoa, että haava saa rauhassa parantua.

    • Henni78

      6 viikkoa tulisi välttää raskaampaa nostelua eli periaatteessa ei vauvaa painavampaa. Itse tosin kantelin kauppakasseja jo parin vkon päästä, olosuhteiden pakosta. Ja vauvaa turvakaukalossa. Hyvinpä tuo haava silti parani. Kävelylenkille voi lähteä oman voinnin ja olon mukaan. Jos jokin tuntuu epämukavalta, ei kannata tehdä sitä. Esim hölkkääminen voi useamman vkon tuntua inhottavalta juoksemisesta aiheutuvan tärähtelyn takia.

      Vatsalihaksia ei suositella sektion jälkeen tehtävän ainakaan puoleen vuoteen, koska sektiossa lihaksia siirretään sen verran irralleen toisistaan (ei leikata, vaan sormin työnnetään sivuun), ja liian aikaisen treenin takia lihakset voivat pysyvästi jäädä kauas toisistaan, jolloin vatsa jatkossa pömpöttää voimakkaastikin, saattaa aiheutua tyrää, palleavaivoja, ja yleistä epämukavuutta ja turvotusta. Irralleen jääneet lihakset voi jatkossa korjata vain abdominoplastialla (vatsanpeitteet ja lihakset palautetaan ennalleen leikkauksella). Lihakset voivat jäädä tosin muutenkin vain irralleen ja tavallisenkin synnytyksen jälkeen, mutta sektion jälkeen olisi erityisen tärkeää, ettei liian ajoissa lihaksia treenaa. Irralleen jääneiden lihasten treenaus kaiken lisäksi pahentaa tilannetta ja vatsan pömpötystä. Vaikka itse toivuin aikoinaan todella nopeasti, vatsalihasliikeiden teko silti tuntui todella epämukavalta jopa puoli vuotta leikkauksen jälkeen. Meni lähelle vuoden, ennen kuin kunnolla pystyin tekemään. Siltikin lihakseni jääneet irralleen, ja olen siitä lähtien näyttänyt siltä, kuin olisin 7. kuulla raskaana. Tosin nyt olen oikeastikin, eli enää ei tarvitse vetää mahaa sisään.

      Periaate on, että 6 vko siis otetaan iisisti, mielellään ainakin jälkitarkastukseen asti, ja sitten oman voinnin mukaan liikuntaa peliin. Voinnin mukaan voi tosin vaunulenkkeillä reippaasti kävellen, muttei juosta kannata kuitenkaan. Huomaat kyllä omat rajoituksesi sitten leikkauksen jälkeen. Uhkarohkeasti ei kannata alkaa treenaamaan, jotta kohdussakin oleva haava saa rauhassa parantua.

      • ....

        Mulla sektiosta 5 kk ja vatsalihakset hiljalleen menossa yhteen vasta nyt! Jos olisin tehnyt vatsalihaksia, olisi käynyt huonosti.

        Mä olisin saanut periaatteessa lenkkeillä jälkitarkastuksen jälkeen (2 kk synnytyksestä) mutta kipujen ja kiinnikkeiden vuoksi voisin lenkkeillä vasta nyt. Tässä koneella ollessakin jomottelee, joten ei ole kivutonta vielä.


    • yksilöllistä

      kävelyä, lenkkejä tms 2-3 kk kuluttua.

      Menetin aika paljon verta niin mulla se vähän veny ja vkon jälkeen en ollu edes kauppakunnossa.

    • lisbeth*

      Mielestäni voi alkaa liikkumaan oman olotilan ja mahdollisten kipujen mukaan. Itse aloittelin kävelyjä pikkuhiljaa matkoja ja tahtia suurentaen, mutta varmaan ainakin pari viikkoa olin hissukseen kotona ja korkeintaan alakerran kaupassa kävin. Juoksemisen aloitin 10 viikkoa leikkauksen jälkeen ja silloin ei enää haava/arpi-alueella tuntunut missään. Alussahan haavan seutu on arka ja pienikin venytys, taivutus, kurkotus tai jännitys sattuu. Osaat varmasti itse arvioida asian parhaiten!

      • ?

        Kaikille kiitoksia vastauksista :)
        Kyselen vielä tällaista lisäasiaa, kun vatsalihaksia ei toisten mukaan saisi yhtään harjoittaa 5-6 kk aikana leikkauksesta, mutta toiset ovat jo jopa 10 viikon jälkeen juosseet: eikö tätä lasketa vatsalihasten harjoittamiseksi? Olen kiinnostunut juuri juoksemisen sallittavuudesta ja kun sitä yrittää eri lähteistä päätellä, tulokset ovat hyvin ristiriitaisia.

        Mukava kuulla, että joku on juossut hyvällä menestyksellä jo 10 viikon jälkeen. Joidenkin kirjottajien (ja jopa oikeiden jälkihoito-ohjeiden perusteella) juokseminen leikkauksen jälkeen olisi kiellettyä paljon pidemmän aikaa kuin mm. itselläni se oli kiellettyä reisiluun murtuman jälkeen. Hieman oudoksuttaa tämä :(


      • ...............
        ? kirjoitti:

        Kaikille kiitoksia vastauksista :)
        Kyselen vielä tällaista lisäasiaa, kun vatsalihaksia ei toisten mukaan saisi yhtään harjoittaa 5-6 kk aikana leikkauksesta, mutta toiset ovat jo jopa 10 viikon jälkeen juosseet: eikö tätä lasketa vatsalihasten harjoittamiseksi? Olen kiinnostunut juuri juoksemisen sallittavuudesta ja kun sitä yrittää eri lähteistä päätellä, tulokset ovat hyvin ristiriitaisia.

        Mukava kuulla, että joku on juossut hyvällä menestyksellä jo 10 viikon jälkeen. Joidenkin kirjottajien (ja jopa oikeiden jälkihoito-ohjeiden perusteella) juokseminen leikkauksen jälkeen olisi kiellettyä paljon pidemmän aikaa kuin mm. itselläni se oli kiellettyä reisiluun murtuman jälkeen. Hieman oudoksuttaa tämä :(

        Yleinen treeni on sallittua sektion jälkeen oman voinnin mukaan, mutta varsinainen vatsalihantreeni kannattaa jättää väliin vähintää puoleksi vuodeksi. Juostessahan rasitus kohdistuu lähinnä alakroppaan, ja muualle tasaisesti, muttei erityisesti kuitenkaan vatsalihaksiin, joten juoksemista ei lueta vatsalihastreeniksi.

        Nimenomaan perinteistä vatsalihasliikettä tulee välttä, olisiko nyt ollut kyseessä poikittaiset vatsalihakset, joihin ei sovi leikkauksen jälkeen mennä kajoamaan heti. Sen sijaan syviä vatsalihaksia voi jonkin verran treenata. Netistä löytyy paljon ohjeita tätä varten.

        Jalkaleikkaus nyt on hieman eri asia kuin vatsan alueen leikkaus, joten on ihan ymmärretävääkin, että juokseminen olisi jalkaleikkauksen jälkeen pidemmän aikaa kiellettyä.


    • Lisätieto

      Juoksu on huono hetki sitten raskaana oleville kohdun laskeuma riskin takia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe