Heips!
Opiskelen ensimmäistä vuotta lukiossa ja lastentarhanopettajan ala on alkanut kiinnostaa minua yhä enenevässä määrin. Tykkään puuhailla pienten lasten kanssa ja olisi ihanaa osallistua heidän opetukseensa ja hoitoonsa. Minulla ei ole kuitenkaan varsinaisesti "kokemusta" tästä alasta etukäteen, kuten TET-harjoittelua, kesätyötä tms. ja mietin, otetaanko kys. alaa edes opiskelemaan ilman paperilla näkyvää kokemusta?
Muutenkin, jos alan opiskelijat tai muuten siitä tietävät sattuvat tähän viestiin törmäämään, ilostuisin todella jos kuulisin vain ihan mielipiteitänne ja kokemuksianne :)
Lastentarhanopettajaksi?
9
3068
Vastaukset
- silirimps
Ei sinulla tarvitse olla mitään kokemusta päiväkotityöstä, jotta voit hakea lastentarhanopettajakoulutukseen. Mutta jos haluat kokemusta hankkia, niin onhan sinulla vielä muutama vuosi aikaa ennen kuin edes voit koulutukseen hakea. Otat vaan suoraan yhteyttä päiväkoteihin ja kyselet kesätöiden perään. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä, vaikka jo nyt tammikuussa. Jos käy niin, ettet saa opiskelupaikkaa, voit mennä sitten työharjoitteluun päiväkotiin. Päiväkodit ottavat yleensä mielellään työmarkkinatuella harjoittelijoita, koska Kela maksaa palkan eikä siten päiväkodille tule oikeastaan mitään kustannuksia työntekijästä.
Lastentarhanopettajaksi jos haet, niin siellä painotetaan yo-todistusta ja pääsykoetta, jonka koostumus varmaankin vaihtelee jonkin verran paikkakunnasta riippuen (en ole itse ihan viime vuosina katsellut, minkälaisia pääsykokeita lto-puolella on eri paikoissa), mutta yleensä pääsykokeessa on sekä kirjallinen osuus että jonkinlaista ryhmätoimintaa ja "taitojen esittelyä".
Myös lastenhoitajan opinnot voisivat olla sinun juttusi eli kannattaa tutustua myös AMK-puolella sosionomin tutkintoon. Sieltä voi sitten erikoistua lapsiin.- niiettäsillee
Ensinnäkin, päiväkoteihin otetaan kesäksi harvoin ketään yhtään mihinkään. Paikat ovat suurimmaksi osaksi
kiinni/vajaakäytössä. Omaakin väkeä vaikeaa työllistää kesäksi. Ei sinne noin vaan "mennä".
Eikä ole AMK.ssa mitään lastenhoitajan tutkintoa!
AMK:ssa voi opiskella sosionomiksi, joka voi saada niin halutessaan paperiinsa merkinnän lastentarhanopettajan pätevyydestä. Pitää suorittaa 60op varhaiskasvatusta siihen lausekkeeseen!
Lastenhoitajaksi voi valmistua sosiaali-ja terveysalan oppilaitoksesta.
Lastenohjaajaksi voi myös opiskella, niitä kouluttaa seurakuntaopistot. - silirimps
niiettäsillee kirjoitti:
Ensinnäkin, päiväkoteihin otetaan kesäksi harvoin ketään yhtään mihinkään. Paikat ovat suurimmaksi osaksi
kiinni/vajaakäytössä. Omaakin väkeä vaikeaa työllistää kesäksi. Ei sinne noin vaan "mennä".
Eikä ole AMK.ssa mitään lastenhoitajan tutkintoa!
AMK:ssa voi opiskella sosionomiksi, joka voi saada niin halutessaan paperiinsa merkinnän lastentarhanopettajan pätevyydestä. Pitää suorittaa 60op varhaiskasvatusta siihen lausekkeeseen!
Lastenhoitajaksi voi valmistua sosiaali-ja terveysalan oppilaitoksesta.
Lastenohjaajaksi voi myös opiskella, niitä kouluttaa seurakuntaopistot.On se hienoa kun pääsee pätemään.
Missä väitin, että töihin vaan mennään? Missä väitin, että se on 100% varmaa, että päiväkotiin pääsee kesäksi töihin?
Lastenhoitaja ei olekaan mikään AMK-tutkinto. Sosionomi on ja sitä kautta voi erikoistua lapsiin ja päästä päiväkotiin hoitotädiksi. Kuten huomaat, tarkensin myöhemmin, että puhun sosionomin koulutuksesta. AMK-tason LTO-pätevyys on sitten toinen juttu. Siitä en puhunut mitään, kun en viitsinyt sotkea sitä enää tähän.
Hienosti vittuiltu silti. Kyllä minua ainakin otti päähän, että pitää tulla tollasella asenteella kirjottamaan, että "voi vittu mikä ääliö olet, etkä tiiä mistään mitään". Voisko vaikka joskus ihan YSTÄVÄLLISESTI koittaa täydentää toisten viestejä ilman, että täytyy korostaa sitä, miten paskan vastauksen toinen on antanut ja miten ite tietää paaaaaaaljon paremmin kaikesta kaiken? Niin että silleen. - juu-uh.
silirimps kirjoitti:
On se hienoa kun pääsee pätemään.
Missä väitin, että töihin vaan mennään? Missä väitin, että se on 100% varmaa, että päiväkotiin pääsee kesäksi töihin?
Lastenhoitaja ei olekaan mikään AMK-tutkinto. Sosionomi on ja sitä kautta voi erikoistua lapsiin ja päästä päiväkotiin hoitotädiksi. Kuten huomaat, tarkensin myöhemmin, että puhun sosionomin koulutuksesta. AMK-tason LTO-pätevyys on sitten toinen juttu. Siitä en puhunut mitään, kun en viitsinyt sotkea sitä enää tähän.
Hienosti vittuiltu silti. Kyllä minua ainakin otti päähän, että pitää tulla tollasella asenteella kirjottamaan, että "voi vittu mikä ääliö olet, etkä tiiä mistään mitään". Voisko vaikka joskus ihan YSTÄVÄLLISESTI koittaa täydentää toisten viestejä ilman, että täytyy korostaa sitä, miten paskan vastauksen toinen on antanut ja miten ite tietää paaaaaaaljon paremmin kaikesta kaiken? Niin että silleen."voit mennä sitten"
"en ole itse ihan viime vuosina katsellut,"
"Myös lastenhoitajan opinnot voisivat olla sinun juttusi eli kannattaa tutustua myös AMK-puolella sosionomin"
>>>tuolleen kun sanot siitä saa käsityksen että lastenhoitaja=sosionomi jolla on pätevyys hoitaa lapsia ja niinhän se ei mene!
"päästä päiväkotiin hoitotädiksi. Kuten huomaat, tarkensin myöhemmin, että puhun sosionomin koulutuksesta."
Sosionomi EI OLE LASTENHOITOTÄTI!!! Jos ei sinne erikseen halua "mennä" lastenhoitajana!
Juu-u vittuilu onkin taitolaji, ei siihen kaikki pysty, sillä eräät vetää hernettä ja papua nenäänsä pikkujutuista, kuten huomaat itse. - silirimps
juu-uh. kirjoitti:
"voit mennä sitten"
"en ole itse ihan viime vuosina katsellut,"
"Myös lastenhoitajan opinnot voisivat olla sinun juttusi eli kannattaa tutustua myös AMK-puolella sosionomin"
>>>tuolleen kun sanot siitä saa käsityksen että lastenhoitaja=sosionomi jolla on pätevyys hoitaa lapsia ja niinhän se ei mene!
"päästä päiväkotiin hoitotädiksi. Kuten huomaat, tarkensin myöhemmin, että puhun sosionomin koulutuksesta."
Sosionomi EI OLE LASTENHOITOTÄTI!!! Jos ei sinne erikseen halua "mennä" lastenhoitajana!
Juu-u vittuilu onkin taitolaji, ei siihen kaikki pysty, sillä eräät vetää hernettä ja papua nenäänsä pikkujutuista, kuten huomaat itse.Niin ja ihan selvästi sanoin, että sosionomin tutkinnossa voi erikoistua lapsiin ja sitä kautta päästä päiväkotiin töihin. En väittänyt että sosionomi on synonyymi lastenhoitotädille.
Taidat olla itse päiväkodissa töissä ja katkera siitä, että sinua pidetään vain lastenhoitajana ja samalla väheksytään sitä, että olet ihan oikeasti kouluttautunut siihen tehtävään, jota toiset pitävät sellaisena, jonka osaa ihan kuka tahansa vaikka ilman koulutustakin.
VOIT MENNÄ SITTEN viittasi työmarkkinatukiharjoitteluun, johon, kuten jo sanoin, otetaan mielellään ilmaista työvoimaa. En sanonut, että töihin pääsee kuka tahansa tuosta vaan, mutta työharjoittelu onkin asia erikseen.
EN OLE ITSE IHAN VIIME VUOSINA KATSELLUT viittasi pääsykokeisiin, joiden koostumukseen eri paikkakunnilla en ole kiinnittänyt sen suurempaa huomiota viime aikoina.
Näillä kahdella ei ollut mitään tekemistä sosionomin, töihin pääsemisen tai hoitotätien kanssa, eikä niissä ollut mitään vittuilun aihetta.
Voisitko vaikka lukea ihan kokonaan uudelleen mitä olen oikeasti kirjoittanut, ennen kuin koet tarvetta väännellä taas sanoja ja vittuilla jostain mitä en edes ole väittänyt. Paskanjauhannan voisit ainakin lopettaa. - sissus mikä kiiski
silirimps kirjoitti:
Niin ja ihan selvästi sanoin, että sosionomin tutkinnossa voi erikoistua lapsiin ja sitä kautta päästä päiväkotiin töihin. En väittänyt että sosionomi on synonyymi lastenhoitotädille.
Taidat olla itse päiväkodissa töissä ja katkera siitä, että sinua pidetään vain lastenhoitajana ja samalla väheksytään sitä, että olet ihan oikeasti kouluttautunut siihen tehtävään, jota toiset pitävät sellaisena, jonka osaa ihan kuka tahansa vaikka ilman koulutustakin.
VOIT MENNÄ SITTEN viittasi työmarkkinatukiharjoitteluun, johon, kuten jo sanoin, otetaan mielellään ilmaista työvoimaa. En sanonut, että töihin pääsee kuka tahansa tuosta vaan, mutta työharjoittelu onkin asia erikseen.
EN OLE ITSE IHAN VIIME VUOSINA KATSELLUT viittasi pääsykokeisiin, joiden koostumukseen eri paikkakunnilla en ole kiinnittänyt sen suurempaa huomiota viime aikoina.
Näillä kahdella ei ollut mitään tekemistä sosionomin, töihin pääsemisen tai hoitotätien kanssa, eikä niissä ollut mitään vittuilun aihetta.
Voisitko vaikka lukea ihan kokonaan uudelleen mitä olen oikeasti kirjoittanut, ennen kuin koet tarvetta väännellä taas sanoja ja vittuilla jostain mitä en edes ole väittänyt. Paskanjauhannan voisit ainakin lopettaa."Myös lastenhoitajan opinnot voisivat olla sinun juttusi eli kannattaa tutustua myös AMK-puolella sosionomin tutkintoon. Sieltä voi sitten erikoistua lapsiin."
ELI >En väittänyt että sosionomi on synonyymi lastenhoitotädille. väititpäs...
LASTENHOITAJAN OPINNOT ELI kannattaa tutustua myös sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon olisi kuulunut lauseesi oikein!
En ole jauhanut pastaa missään kohtaa, itte kimuilet kun olet väärässä etkä voi sitä myöntää! - fakta.
silirimps kirjoitti:
On se hienoa kun pääsee pätemään.
Missä väitin, että töihin vaan mennään? Missä väitin, että se on 100% varmaa, että päiväkotiin pääsee kesäksi töihin?
Lastenhoitaja ei olekaan mikään AMK-tutkinto. Sosionomi on ja sitä kautta voi erikoistua lapsiin ja päästä päiväkotiin hoitotädiksi. Kuten huomaat, tarkensin myöhemmin, että puhun sosionomin koulutuksesta. AMK-tason LTO-pätevyys on sitten toinen juttu. Siitä en puhunut mitään, kun en viitsinyt sotkea sitä enää tähän.
Hienosti vittuiltu silti. Kyllä minua ainakin otti päähän, että pitää tulla tollasella asenteella kirjottamaan, että "voi vittu mikä ääliö olet, etkä tiiä mistään mitään". Voisko vaikka joskus ihan YSTÄVÄLLISESTI koittaa täydentää toisten viestejä ilman, että täytyy korostaa sitä, miten paskan vastauksen toinen on antanut ja miten ite tietää paaaaaaaljon paremmin kaikesta kaiken? Niin että silleen."AMK-tason LTO-pätevyys" on yhtä kuin sosionomi. Eivät ole kaksi eri ammattia.
- Alan opiskelija
Uskomatonta, kuinka lapsellista settiä lähtee (oletettavasti) aikuisilta ihmisiltä... Ihmettelen suuresti tätä lastentarhanopettajaksi itseään kutsuvaa, että akateeminen koulutus ja lasten roolimallina työskennellään.. Käytöstavat kannattaisi varmaan ensin katsastaa itseltä kuntoon. Ja onhan tollanen päteminenkin ärsyttävää. On se kumma kun ei osata keskustella asiallisesti.
Vastaan alkuperäiselle viestin kirjoittajalle, vaikka hän ei tätä "vanhaa" ketjua enää luultavasti seuraakaan. Kenties joku muu löytää vastauksen kysymykseensä...
Olen itse toisen vuoden lastentarhanopettajaopiskelija. Pääsin heti lukion jälkeen opiskelemaan eli minulla on kokemusta vain yhdestä pääsykokeesta. Ensimmäiseen vaiheeseen saavat osallistua kaikki, jotka ovat yliopistohaussa hakeneet alalle. Ensimmäisen vaiheen koe on kirjallinen VAKAVA-nimeä kantava koe, jota varten luetaan melko mittava (mutta kuitenkin inhimillisen pituinen) tieteellinen aineisto. Lukiopsykologian lukemisesta on takuulla hyötyä pääsykoeaineistoa lukiessa. Aikaa pitää myös varata paljon. Suosittelen uhraamaan ne pari kuukautta, kun kirjoitusten jälkeen aikaa on ennen pääsykoepäivää. (Ei kannata mennä töihin tms.)
Jos saat kirjallisesta kokeesta tarpeeksi hyvät pisteet, sinut kutsutaan toiseen vaiheeseen eli soveltuvuuskokeeseen. Tässä vaiheessa on yleensä ryhmätilannetehtävä joko muiden hakijoiden tai lasten kanssa toimien. Lisäksi on yksilöhaastattelu, kinkkinen sellainen. Pitää osata perustella hyvin ja osoittaa, että omaa valmiuksia sekä alalle että akateemiseen opiskeluun. Ennen haastattelua kannattaa miettiä esimerkiksi omaa käsitystään kasvatuksesta, miten sen määrittelisi ja se ainainen haastattelukysymys: miksi juuri sinut pitäisi valita ja tietenkin myös se, miksi tahdot alalle. Kannattaa miettiä hyvät perustelut, mutta ehdottomasti puhua totta. Haastattelu on sen verran kinkkinen, että epäjohdonmukaisuuksiin takerrutaan ja valehtelusta jää kiinni. Tärkeintä on ehdottomasti olla oma itsensä ja esittää rohkeasti omia ajatuksiaan - sellaisia ajatuksia, jotka osaa perustella. Tarkoitus ei ole pelotella! Yleensä alalle hakeutuvilla arvostetaan taiteellista kiinnostusta ja luovuutta (mm. soittotaito, kuvataiteen harrastaminen, teatteri). Koulutuksesta merkittävä osa on taidekasvatuksen opintoja. Myös liikunnallisuutta arvostetaan paljon. Omat kyvyt ja kiinnostukset kannattaa mainita!
Samalla Vakava-kokeella (eli sillä ekalla kokeella, kirjallisella kokeella) voit hakea vaikka kaikkiin Suomen yliopistoihin, joissa voi opiskella lastentarhanopettajaksi. Saat kakkosvaiheen kutsun siihen yliopistoon, mihin pisteesi riittävät. Lastentarhanopettajat opiskelevat siis KASVATUSTIEDETTÄ. Se on siis pääaine. (Kuten ehkä tiedät yliopistolla kaikilla on ns. pääaine). Kasvatustiedettä opiskelevat myös esimerkiksi luokanopettajat, mutta koulutusten sisällöt eivät ole samanlaisia. Lastentarhanopettajaopiskelijat suorittavat varhaiskasvatuksen opinnot.
Eli ensin haet yliopistoon ja hakemuksessa ilmoitat, missä pääsykoekaupungissa teet kirjallisen kokeen. Sitten luet kuin hullu (aineisto tulostetaan netistä) ja pääsykoepäivänä menet pääkallopaikalle. Jos hyvin käy, saat kutsun kakkosvaiheeseen eli soveltuvuuskokeeseen. (Soveltuvuuskokeeseen ei voi valmistautua muutoin kuin pohtimalla haastattelussa mahdollisesti kysyttäviä kysymyksiä etukäteen...) Soveltuvuuskokeessa on haastattelu ja ryhmätilannetehtävä. Näissä arvioidaan motivoitumistasi, soveltuvuuttasi alalle sekä ryhmätyöskentelytaitojasi, sosiaalisia taitoja yleensäkin.
Lastentarhanopettajankoulutus tähtää kasvatustieteen kandidaatin tutkintoon (alempi korkeakoulututkinto) ja se koulutus kestää kolme vuotta. Sen jälkeen voit toimia lastentarhanopettajana. Tämän jälkeen voit jatkaa arvostettuun kasvatustieteen maisterin tutkintoon, jolla työllistyy moniin tehtäviin ja saa valmiuksia johtotehtäviin.
Tässä kaikki oleellinen lastentarhanopettajakoulutukseen hakeutumisesta.^^ Koulutus on siis YLIOPISTOKOULUTUS. :)- Alan opiskelija
Jatkoa...
Sosionomiksi voit opiskella ammattikorkeakoulussa ja sosionomi voi jollakin tavoin (en tiedä tarkemmin) valmistua lastentarhanopettajaksi, mutta käsittääkseni hän ei ole pätevä esiopetustehtäviin ilman lisäkoulutusta. Lastentarhanopettaja (yliopistosta valmistunut) on ainoa pätevä esikouluopettaja.
Lastenohjaajaksi voi opiskella kristillisessä opistossa ja lähihoitajaksi (voi työskennellä mm. lastenhoitajan toimessa) voi opiskella ammattikoulussa. Nämä ovat siis toisen asten koulutuksia eli niihin voi hakeutua jo peruskoulun jälkeen. Ammattikorkeakouluun ja yliopistoon vaaditaan aina joko ammatillinen tutkinto (ammattikoulu käytynä) tai ylioppilastutkinto (lukio käytynä).
Toivon, että vastauksestani on apua jollekkin. Itse olisin aikoinani kaivannut luotettavaa tietoa, kun keskustelupalstat pursusivat mitä kummallisimpaa "informaatiota". Tähän kirjoitukseeni voi kuitenkin luottaa, joka sana on totta. :)
Toivottavasti löydät itsellesi sopivan alan! Ja tosiaan, yliopistoon hakeutumiseen ei mitään työkokemusta tarvita vaan valkolakki riittää. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501479
- 104911
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44462- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402