niin, missä vaiheessa viimeistän vauva kääntyy raivotilaan? itteäni huolestuttaa kääntyykö enää ollenkaan. olen rv 35 ja vauva on perätilassa. onko enää toivoa että hän mahtuisi kääntymään? mites, tietääkö joku voiko vauva vielä tässä vaiheessa olla poikkitilassa? ku välillä tuntuu et se on poikittainki...
onko kellään kokemusta kääntöyrityksistä? onko käynnistäny synnytyksen? miten ootte valinnu perätilavauvan synnytystavan? alakautta vai sektiolla? kokemuksia!
perätila
7
2374
Vastaukset
- satuuuuuuuuuuuuuuuuu
Mulla oli vauva perätilassa loppuun asti, sitä yritettiin kääntää vielä viikolla 37, että kai se periaattessa ois mahdollista kääntyä vielä 37 viikolla, mut meidän vauva ei kääntyny. Kääntöyritys ei tuntunu ittelle kovin mieluisalta, mutta ei se käynnistäny synnytystä eikä siitä mulle tai vauvalle ollu mitään haittaa. Tuon perätilan takia mulla oli sitten suunniteltu sektio rv 39 ja kaikki meni hyvin. :)
- Henni78
Vauva voi kääntyä ympäri vielä vkon 38 aikana, mutta se on jo harvinaista. Käännösyrityksistä noin puolet onnistuu, ja niistäkin osa kääntyy takaisin väärin päin.
Käännöksessä on omat riskinsä nimenomaan vauvalle, eikä se äidillekään aina ole kovin miellyttävä kokemus.
Vauva voi saada ruhjeita, voi vaikuttaa sykkeeseen tms, esim jos on napanuora liian lyhyt tai kaulan ympärillä. Sektion jälkeen vauvaa ei aleta kääntelemään, koska vanhakin sektioarpi voi tästäkin revetä. Ennen käännösyritystä annetaan äidille supistuksia estävää lääkettä, mutta tästä huolimatta supistuksia voi jälkeenpäin tulla käynnistymiseen asti.
Useimmiten perätilavauva syntyy sektiolla, ellei äiti muuta tahdo ja silloinkin on vauvan asennon oltava optimaalinen, samoin vauva ei saa olla yli 4-kilonen ja äidin lantiosta otettujen magneettikuvien tulee osoittaa, että vauva mahtuisi ongelmitta syntymään. Kuitenkaan magneettikuvauskaan ei aina kerro totuutta.
Vauva voi vaihdella asentoa perätilasta poikkitilaan, muttei välttämättä enää mahdu kääntymään kokonaan oikeinpäin. usein perätila johtuu äidin lantion ja kohdun mallista, jolloin vauva hakeutuu sille mukavimpaan asentoon, vaikkakin sitten perätilaan. Perätila saattaa tästä syystä toistua seuraavissa raskauksissakin.
Alatiesynnytyksessä on vauvalle isommat riskit kyseessä, ja siksi herkästi mennään sektioon.
Itse sain lapseni myös sektiolla. Käännöstä ei yritetty edes, vaan lääkäri suositteli suoraan sektiota. Silloin oli rv 36. Itse olin lääkärin kanssa samaa mieltä. Itse leikkaus ja siitä toipuminen meni todella hyvin ja olen tyytyväinen kokemukseen. Terve kymmenen pisteen vauva syntyi. :)- ap
kiitos paljon tiedoista sulle henni!
- mulla näin,,
ap kirjoitti:
kiitos paljon tiedoista sulle henni!
mulla myös perätilassa mut tosin vasta rv 32, mut olen kans kiinnostunut ko. aiheesta! eli siis kun puhuit tuosta poikittain olosta niin mitä sillä meinasit?
onko siis niin et jos vauva ei ole raivotarjonnassa niin sitten se on kääntyny mut väärinpäin eli jalat eellä tulmaks ja pää kohti napaa?
itselläni vauva on poikittain ja sen tuntee ihan selvästi! kääntyy kyl välil oikein päin raivotarjontaan mut sit taas muljahtaa poikittain ;)
- 79Jonsku
Mulla oli perätilalapsi ja sitä yritettiin käntää pariin otteeseen. Mä en kyllä saanu minkäänlaisiä lääkityksiä ennen kääntöyritystä! Eka yrityksellä kääntöyritys oli ihan ok mut tokalla kerralla se otti tosi kipeetä ja silloin
päätin että jos joskus tuun raskaaksi ja lapsi perätilas niin kukaan ei enää yritäkkään kääntää vauvaa!!! Kääntöä yritti kaksi eri lääkäriä.. Mä valitsin itse sektion en halunnut synnyttää perätilassa olevaa vauvaa.. Sektio tehtiin rv38 6. Minä en siis suosittele kellekkään kääntöyritystä! Ihan suosista sektio..- ahistaa valmiiks..
miten se kääntäminen tapahtuu?? käsillä vatsanpäältä, ei vitsit jos vauvaan ei satu niin äitiin varmasti! ottaako ne niin tiukan otteen, voi voi.. :(
- Henni78
ahistaa valmiiks.. kirjoitti:
miten se kääntäminen tapahtuu?? käsillä vatsanpäältä, ei vitsit jos vauvaan ei satu niin äitiin varmasti! ottaako ne niin tiukan otteen, voi voi.. :(
Juu ihan käsipelillä vatsanpäältä. Yleensä tarvitaan kaksi kätilöä/lääkäriä siihen. Vauvan sydänääniä seurataan samalla ja ilmeisestikin myös supistuskäyrää. On aivan tapauskohtaista, että sattuuko se vai ei, äitiä siis. Myös toimenpiteen suorittava henkilö vaikuttaa tuohon sattumiseen. Välillä siinä voi joutuakin kovia otteita käyttämään, jos vauvaa ensin nostetaan häpyluun yläpuolelta ylöspäin ja samalla toisella kädellä painetaan ylhäältäpäin vauvaa kiertoliikkeeseen. Toisilla voi joutua käyttämään enemmänkin voimaa, jolloin se voi hyvinkin sattua. Osalla taas vauva kääntyy ilman suurempaa voimankäyttöä. Lisäksi usein äiti makaa pöydällä hieman pää alaspäin, jotta vauva saataisin lantiosta nostettua ylemmäs, jolloin kääntäminen olisi helpompaa.
Kuten sanottu, osa käännöksistä onnistuu (noin puolet), osa niistä kääntyy kuitenkin takaisin. Osaa toimenpide sattuu liikaa, osa ei tunne juuri mitään. On hyvin mahdollista, että vauvan lisäksi myös äiti on mustelmilla jonkin aikaa. Käännösyrityksestä voi toki kieltäytyä tai sen voi halutessaan keskeyttää, jos tuntuu pahalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071047
- 102918
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap96787- 85703
- 48645
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi16580- 34506
- 25495
- 45482
- 43482