aikoinaan syöpä todettiin? Mitkä oireet saivat teidät lääkäriin? Itselläni ainoa oire oli vuoden 2008 syksyllä ulosteen löysentyminen. Paino myös putosi muutaman kilon mutta sen laitin ihan liikunnan piikkiin myönteisenä asiana. Yleiskunto oli tosi hyvä. Ajattelin ensin, että ripulioireet johtuvat vain ruokavaliosta ja vasta vuoden 2009 alussa menin sitten lääkäriin. Ulostenäytteestä löytyi verta jota en itse ollut mitenkään havainnoinut. Siitä sitten sain lähetteen tähystykseen, eikä senkään suhteen mitään kiirettä pidetty, lähes pari kuukautta oli väliä ulostenäytteen ja tähystyksen välillä. Tähystyksessä näkyi heti, että kyseessä on pahanlaatuinen kasvain peräsuolessa, joka tuli siis täytenä yllätyksenä. Patologi vahvisti asian otetuista solunäytteistä. Sen jälkeen pöyrät lähtivätkin nopeasti rullaamaan. Ensin vähän sädehoitoa, sitten leikkaus toukokuun lopussa. Heinäkuun alussa aloin syömään Xelodaa ja viimeiset söin siis nyt joulukuun lopussa. Työelämään palasin jo elokuun alussa, eli omasta mielestäni aika hyvin olen toipunut mutta tietysti tässä tätä toipumista jatketaan vielä useampi vuosi.
Miten teillä lyhytsuoliset
12
3182
Vastaukset
- lysu
Koko ikäni olen kärsinyt vatsakivuista. Syksyllä 2006 krampit lisääntyivät ja ripulin seassa oli ajoittain vähän limaa ja verta.Toukokuussa 2007 kolonoskopiassa todettiin adenokarsinooma peräsuolessa, jonka pahanlaatuisuus varmistui viikossa. Kesäkuun puolivälissä sain 5 kertaa sädehoitoa ja juhannuksen jälkeen leikattiin. Syyskuussa suljettiin väliaikainen avanne. Sytostaatteja en saanut ollenkaan. Suolen vetämisen kanssa oli ongelmia ja tammikuussa 2008 maha jouduttiin avaamaan uudelleen tukkeutuneen ohutsuolen takia. Sen jälkeen vasta alkoi kunnon kohentuminen ja aloitin työt saman vuoden pääsiäisestä.
- Kacadu
oli ulosteessa verta, mutta sitä hoidettiin peräpukamina vaikka rautavarastot olivat olleet jo pitkään alhaiset. Kesällä 2008 maha alkoi jo kramppailemaan niin, että oli pakko tehdä jotain. Elokuussa oli tähystys, jossa ilmeni kasvain peräsuolessa. Leikkaus syyskuussa lyhyen sädetyksen jälkeen. Päälle kahdeksan kierrosta sytöstaatteja. oli levinnyt jo imusolmukkeisiin. Tammikuussa suljettiin väliaikainen avanne. Toukokuussa 2009 oli hoidot ohi ja ihminen melko piipussa. Nyt ollaan jo toivuttu ihan kivasti. Eihän sitä ikinä entiselleen palaa, mutta hyvä näinkin.
- Raspikurkku
alkoi 2007 lopulla olemaan verta ulosteessa ja vatsan toiminta meni epäsäännölliseksi. Tilanne paheni 2008 alun aikana niin että alkoi olla anemian oireita. Kolonoskopia tehtiin ja lääkäri sanoi heti että syöpää se on, kiireellisenä leikkaukseen. Ei jääty odottelemaan patologin lausuntoja. Niinpä neljän viikon kuluttua oli paksusuoli lyhennetty ja lähialueen imusolmukkeet poistettu. Ennen leikkausta tehtiin ct-kuvaus jossa löytyivät maksan etäpesäkkeet sekä kasvain toisessa munuaisessa. Suolenpäät saatiin niin hyvin liitetyksi että avannetta ei tarvittu. 8 viikkoa sairaslomaa ja sitten töihin ja odottelemaan munuaisenpoistoleikkausta joka tehtiin sitten syyskuussa. Munuaisen kasvain osoittautui hyvänlaatuiseksi mutta kesä meni pelätessä. Taas 8 viikkoa kotona ja töihin. Marraskuussa todettiin veri yms. sellaisiksi että sytokuuri voidaan aloittaa. Ennen sitä lääkäri totesi että paraneminen on epätodennäköistä mutta pitkitetään elämää niin kauan kuin voidaan. Niinpä mentiin 2009 toukokuun lopuille oksaaliplatiini Avastin-tiputuksella ja 3 4 Xeloda-annostuksella. Sitten sytoksi vaihdettiin irinotekaani jolla mentiin marraskuun lopuille jolloin jätettiin pelkästään Avastin ja tiputusväli neljä viikkoa aiemman kolmen sijaan. Xeloda lopetettiin elokuussa. Yhä edelleen jalkapohjien ja sormenpäiden tunto on poissa ja neuropaattiset kivut lähes päivittäisiä mutta hengissä ollaan. Metarit eivät ole pienentyneet mutta eivät kasvaneetkaan joten ehkä tässä vielä jonkun aikaa roikutaan. Suolileikkauksen jälkeen suoli on toiminut suht koht normaalisti koko ajan. Torstaina on edessä 18. tiputus, ensin on lääkärilläkäynti kun huomenna on koko vatsan alueen ultra jossa pyritään selvittämään myös mistä virtsan veri voisi johtua. Ei tämä hääviä ole mutta mennää vaa pikkuhiljaa, ekstiä kato.
Minulla on laajakaista poissa käytöstä noin kaksi viikkoa ja olen puhelimen kautta netissä. Kun nopeus on 8 Mbs:n sijasta 460 kbs:ää niin sen kyllä huomaa (ja hintakin on kovempi). Siksipä ei tule varmaan käväistyä täällä kuin silloin tällöin.- aamun-virkku
kun rupee ajattelee oireita nii tulee selitystä muutamalle kipukohtaukselle mahassa. kävinköhän sen takia lekurilla 2004 ekakerran. Toisenkerran ehkä 2005. Mutta kun eivät löytäneet mitään ja ei tullu enää kovia kipuja ni en käyny enää sen takia lääkärissä. sanoin mie niil kerroil, et tuntuu kun tulis koko peräsuoli pihalle. lopullinen varmistus tuli 4.7 -08. en huomannu ikinä verta ulosteessa, eikä se ollut hankala toimenpide ollu moniin vuosiin. mut noin kuukatta enne löytöä rupes olemaan vessa reissut ressejä ja useesti. vaik ei sielt paljo mitää sit tullukkaa. kävelykin rupes menee vaikeeksi kun häntäluun seutuun koski nii hitosti. terveyskeskuksen läkärille menin. se huomas heti ettei oo kunnos putki. höpis jotai haavautumasta. silti laitto pikasen lähetteen saikulle. ja se kans tuli pikasesti. kun ei ollu menny kun noin 2 viikkoo tk. lekurilla käynnistä, kun sain tietää et on syöpä. lekuri soitti miulle sairaalasta tiedon. no sädetys ja ekat pinkit 5 viikkoo. sit leikkaus kaikkine lopullisineen paksusuoli avanteineen. sit tiputusta 8 kertaa pinkkeineen. olis ollu tarkotus antaa ne 9 tiputusta, mut se ohutsuoli tulehduksen takia viivästy. ja kuulemma sen 1/2v annetaan sitä. nyt kun kävin marraskuus kaikki tarkastukset läpi, ei mitää ylimäärästä löytyny... tulipa pitkä tarina. :) kuntoutus tuella olin jo ennen tuota rumpaa joka kesti tarkemmin laskien vuoden ja 3 viikkoa. joskus sanoin et kesti pikkusen vaille vuoden.. sillon kyl olin lääkityksellä. :)
- aamun-virkku
aamun-virkku kirjoitti:
kun rupee ajattelee oireita nii tulee selitystä muutamalle kipukohtaukselle mahassa. kävinköhän sen takia lekurilla 2004 ekakerran. Toisenkerran ehkä 2005. Mutta kun eivät löytäneet mitään ja ei tullu enää kovia kipuja ni en käyny enää sen takia lääkärissä. sanoin mie niil kerroil, et tuntuu kun tulis koko peräsuoli pihalle. lopullinen varmistus tuli 4.7 -08. en huomannu ikinä verta ulosteessa, eikä se ollut hankala toimenpide ollu moniin vuosiin. mut noin kuukatta enne löytöä rupes olemaan vessa reissut ressejä ja useesti. vaik ei sielt paljo mitää sit tullukkaa. kävelykin rupes menee vaikeeksi kun häntäluun seutuun koski nii hitosti. terveyskeskuksen läkärille menin. se huomas heti ettei oo kunnos putki. höpis jotai haavautumasta. silti laitto pikasen lähetteen saikulle. ja se kans tuli pikasesti. kun ei ollu menny kun noin 2 viikkoo tk. lekurilla käynnistä, kun sain tietää et on syöpä. lekuri soitti miulle sairaalasta tiedon. no sädetys ja ekat pinkit 5 viikkoo. sit leikkaus kaikkine lopullisineen paksusuoli avanteineen. sit tiputusta 8 kertaa pinkkeineen. olis ollu tarkotus antaa ne 9 tiputusta, mut se ohutsuoli tulehduksen takia viivästy. ja kuulemma sen 1/2v annetaan sitä. nyt kun kävin marraskuus kaikki tarkastukset läpi, ei mitää ylimäärästä löytyny... tulipa pitkä tarina. :) kuntoutus tuella olin jo ennen tuota rumpaa joka kesti tarkemmin laskien vuoden ja 3 viikkoa. joskus sanoin et kesti pikkusen vaille vuoden.. sillon kyl olin lääkityksellä. :)
tajunnu, miten tärkeä se viimen 15cm suoli on (oli).......
- oireileva
aamun-virkku kirjoitti:
tajunnu, miten tärkeä se viimen 15cm suoli on (oli).......
osaatteko te vastata kysymykseeni tätä kysyisin onko perä-paksu ja ohutsuolen syövän oireet toistensa kaltaisia?
Mikä ero on perä ja paksusuolen syövällä? oireileva kirjoitti:
osaatteko te vastata kysymykseeni tätä kysyisin onko perä-paksu ja ohutsuolen syövän oireet toistensa kaltaisia?
Mikä ero on perä ja paksusuolen syövällä?on, että peräsuoli on suoliston viimeinen osa, eli viimeiset n.15cm. Paksusuolta on siitä vatsaan päin lähes pari metriä. Jos leikkauksessa joudutaan poistamaan koko peräsuoli, poistuu samalla sulkijalihakset joten silloin avanne on lopun ikää. Mulle ei onneksi käynyt näin vaan syöpä oli peräsuolen etuosassa eikä edes väliaikaista avannetta tullut. Ennen leikkausta tästä ei ollut varmuutta joten leikkauksesta herättyäni olo oli aika huojentunut. Olin tosin siihenkin varautunut, että sitten mennään sillä jos niin on. Oireita varmaan on monenlaisia, kannattaa katsoa syöpäjärjestöjen sivuilta. Ain akannattaa kääntyä lääkärin puoleen jos suoliston toiminnassa havaitsee pitempiaikaista muutosta, ripulia, ummetusta yms. Ja noihin oireisiin on monia muitakin syitä kuin syöpä, eli turha on heti pelätä pahinta.
- lysu
MTJ kirjoitti:
on, että peräsuoli on suoliston viimeinen osa, eli viimeiset n.15cm. Paksusuolta on siitä vatsaan päin lähes pari metriä. Jos leikkauksessa joudutaan poistamaan koko peräsuoli, poistuu samalla sulkijalihakset joten silloin avanne on lopun ikää. Mulle ei onneksi käynyt näin vaan syöpä oli peräsuolen etuosassa eikä edes väliaikaista avannetta tullut. Ennen leikkausta tästä ei ollut varmuutta joten leikkauksesta herättyäni olo oli aika huojentunut. Olin tosin siihenkin varautunut, että sitten mennään sillä jos niin on. Oireita varmaan on monenlaisia, kannattaa katsoa syöpäjärjestöjen sivuilta. Ain akannattaa kääntyä lääkärin puoleen jos suoliston toiminnassa havaitsee pitempiaikaista muutosta, ripulia, ummetusta yms. Ja noihin oireisiin on monia muitakin syitä kuin syöpä, eli turha on heti pelätä pahinta.
minulta poistettiin koko peräsuoli, koska kasvain oli vain kaksi senttiä peräaukosta. Ennen leikkausta oli epävarmaa, tuleeko avanteeesta pysyvä vai väliaikainen. Koska syöpä ei ollut kasvanut suolen läpi, saatiin juuri ja juuri paksusuoli yhdistettyä peräaukkoon. Peräsuolta korvaamaan rakennettiin ns. j-pussi.
- Paksunsuolentähystys
lysu kirjoitti:
minulta poistettiin koko peräsuoli, koska kasvain oli vain kaksi senttiä peräaukosta. Ennen leikkausta oli epävarmaa, tuleeko avanteeesta pysyvä vai väliaikainen. Koska syöpä ei ollut kasvanut suolen läpi, saatiin juuri ja juuri paksusuoli yhdistettyä peräaukkoon. Peräsuolta korvaamaan rakennettiin ns. j-pussi.
Olen entinen syöpäpotilas, ja kävin kuukausi sitten kolonoskopiassa. Tähystettiin paksusuolen alkuun asti. Onneksi aivan kivuton tutkimus, kiitän osaavasta henkilökunnasta. Oli 3 henkilöä tutkimuksessa, yksi oli lääkäri joka katsoi kameran ottamia kuvia tietokoneen näytöstä tähystyksen aikana, toinen taas käsitteli putken tähystimen kameraa ja kolmas, hoitaja, myötäili vatsaani käsillään lääkärin kehoituksesta. Ennakkopelkoni oli todella suuri, mutta yllätyin ettei sattunut paljon. Ehkä siksi että ei ollut löydöksiä, oli puhdas. Ns. pahan mutkan kohdalla hoitaja myötäili taitavasti vatsaa kun kameran etsin tuli sinne. Tunsin vain ohimennen pienenä kipuna.
Aiemmin epäiltiin, että aiemmin annetut sädetyshoidot alavatsaani tekivät häiriöitä suolistoon.
Joten minun on sittenkin kestettävä pieni vaiva peräsuolessa, tiukat peräaukon sulkijat!Vatsatoimintani on kyllä hyvä, vaanpa loppupää ei vaan päästä helposti ulos!
En ole lyhytsuolinen, mutta luen mielenkiinnolla teidän juttujanne. Te olette ihmisistä välittäviä ja vaihdatte tietojanne, kokemuksianne ja kuulumisianne.
Hyvää loppiaisaaton iltaa! - 2001
äidilläni munuaisten toiminta heikkeni hoitojen aikana ja molemmilta sivuilta laitettiin letkut munuaisiin.
Lääkäri meinasi että jokin vahva tulehduslääke olisi ollut syynä munuaistan toimintaan,,,tiedä sitten!
- MöKin-MuiJa
kunpa nyt muistaisi asioitten kulun mutta kutakuinkin näin,Keväällä 08 sokeriseurannan sivussa otettu hb arvo oli 82 no siitä ulostenäyte ja kolonoskopia jossa asia selvisi heti,tosin vuosikausia oli kipuja maksankohdalla vaikka tuumori olikin paksusuolen alussa,kivut laiton milloin minkin syyksi,enkä siitä sanonut lääkärille mitään,ensihätiin paripussia verta ja vitamiinilisäkuurit(sairaalasta mukaan) kesäkuun puolivälissä leikkaus ja loput kaavan mukaan.viimemetreillä ennen leikkausta muutaman viikon uloste pikimustaa ja tervamaista.Kyllakai se kasvi oli ollut jo vuosikausia tekeillä kun olin niin uupunut mutta laitoin "mummokuumeen" piikkiin senkin.
- yksi meistä.
hakeutunut ajoissa tutkimuksiin koska verta et itse huomannut siinä vaiheessa.Minulla oli verinen ulostus ja lääkäri totesi että syöpä oli jo vuosia muhinut.
Nyt minunkin kohdalla syöpä on saatu hoidettua mutta kontrollissa käydään vielä 3.vuoden ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851