Kuinka pitkät lenkit päivässä ??

- -

Moikka!
Meillä on suomenlapinkoirapoika, vajaan vuoden ikäinen. Olin tiedustellut, millaisia kävelylenkkejä teette omien koirienne kanssa ts. mikä on riittävästi liikuntaa tuon kokoiselle koiralle?
Meillä ei ole muita koiria, ja asumme kaupungissa, joten turha sanoa että pidä koiraa paljon vapaana tai anna sen leikkiä muiden koirien kanssa. Tiedän kyllä että toisen koiran kanssa telmuaminen on parasta liikuntaa, mutta ikävä kyllä sitä on kovin harvoin tarjolla.

7

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olli43

      tietenkin ruokavalio jottei lihoa pulleroksi.Kotona kannattaa harrastaa leikkejä joissa koira joutuu käyttämään sen erinomaista älykkyyttä ja se pitää koiran virkeänä eli haasteita sille.Pärjää 2-3 puolentunnin lenkillä jos kotona sillä tekemistä muuten tarvitsee useiden tuntien lenkejä.Vapaana juokseminen parasta tietenkin ja olenkin loppujen lopuksi sitämieltä,jotta kaupunkeihin ei saisi edes tuoda sylikoiraa ismpaa,kun se kärsii kuitenkin.

      • Eijaksakeksiä

        Vaikka kaupunkiin toisi tanskandogin kokoisen koiran niin ihan varmasti on onnellinen kunhan saa tarpeeksi liikuntaa ja ihmisen seuraa.

        Siis mikä ihme tämä juttu nyt on että kaupungissa koirat kärsii ja varsinki ne suuremmat koirat? Maalla asuminen 250neliöisessä talossa ei takaa koiran onnellisuutta, esim. jos koira päästetään vain aina sille samalle tylsälle pihalle tekemään tarpeet (itse en kuulu näihin). Miksi muka juuri pienet koirat olisivat onnellisempia kaupungissa kuin suuret? Ei sillä koiran koolla tai asuinalueella ole väliä vaan sen omistajalla, sehän sen koiran onnellisuuden takaa.

        Koira joka ei tiedä mitään suurista pelloista joissa saa juoksennella vapaana ei osaa myöskään sellaista kaivata.

        Ei en itse asu kaupungissa ja yritä olla vain kaupunki koirien puolella vaan haluan todistaa ettei kaupunki koirilla ole yhtään sen huonommat oltavat kuin maalla asuvilla! Onhan toki poikkeuksia.. sekä kaupungilla että maalla. Aina ei voi kaikilla olla hyvät oltavat! Edes eläimillä.. ikävä kyllä.

        Sitäpaitsi kaupungissa asuvat koirat ovat usein rennompia kun ovat pienestä asti tottuneet ääniin jne.


    • siiri1234

      koirasta näkee kyllä, jos se saa liian vähän liikuntaa/aktiviteetteja. Meillä on vasta vajaan puolenvuoden ikäinen lapparipentu, ja se käy päivittäin 1-2 puolen tunnin lenkkiä normaalipäivänä. sitten viikonloppuisin vähän enemmän ja saa olla myös vapaana useita kertoja viikossa lenkin aikana (mennään pellon kautta). Mutta siis tosissaan ainakin meillä pennusta huomaa heti, jos se on tylsistynyt tai on liikaa energiaa käytössä, alkaa riehuminen sisällä. Kun on väsytetty ulkona, niin uni maittaa sisällä tai muuten on rauhallinen, vaikka on pentu.

      • Lapska

        1-2 puolen tunnin lenkkiä päivässä kuulostaa hirveän vähältä normaalille koiralle, saati puolivuotiaalle.
        Jollei siihen ole mitään erityistä syytä, miksi pidempi ei onnistu koiran itsensä taholta.

        Olen vähän silmät pyöreänä sitä koskien, miten vähäisiä ulkoilutusmääriä ihmiset netissä lapinkoirillensa kertovat, etenkin ne, jotka ovat ottamassa, kyselevät voiko ottaa sen ja sen rotuisen jos ... (netissä yleiseksi tulleen tavan mukaisesti...)
        Näkee mm että aamulla pikapissa jne.

        En voi kuin äimistellä. Nuori aktiivinen pentuikäinen, _*1*_ -_2_ x 30 min /vrk !

        Meillä ei ole eläissä mitään koiria ollut tapana lenkittää noin vähän - siihen pitää olla jo jokin aiheellinen pakottava _syy_, jotta...

        En saisi uroksia ikinä pissaamaan edes pissojaan tuollaisen lenkittämisen sisällä.
        En ikinä pidä sopivana eläimenpitona, jos vailla pakottavaa syytä tosiaan.


      • ulkoilija+koira
        Lapska kirjoitti:

        1-2 puolen tunnin lenkkiä päivässä kuulostaa hirveän vähältä normaalille koiralle, saati puolivuotiaalle.
        Jollei siihen ole mitään erityistä syytä, miksi pidempi ei onnistu koiran itsensä taholta.

        Olen vähän silmät pyöreänä sitä koskien, miten vähäisiä ulkoilutusmääriä ihmiset netissä lapinkoirillensa kertovat, etenkin ne, jotka ovat ottamassa, kyselevät voiko ottaa sen ja sen rotuisen jos ... (netissä yleiseksi tulleen tavan mukaisesti...)
        Näkee mm että aamulla pikapissa jne.

        En voi kuin äimistellä. Nuori aktiivinen pentuikäinen, _*1*_ -_2_ x 30 min /vrk !

        Meillä ei ole eläissä mitään koiria ollut tapana lenkittää noin vähän - siihen pitää olla jo jokin aiheellinen pakottava _syy_, jotta...

        En saisi uroksia ikinä pissaamaan edes pissojaan tuollaisen lenkittämisen sisällä.
        En ikinä pidä sopivana eläimenpitona, jos vailla pakottavaa syytä tosiaan.

        Mielestäni myös 1-2 30min/vrk on liian vähän lapparille.Meillä pentukouluttaja sanoi että 2 tuntia/vrk olisi minimi.Olemme yrittäneet näin tehdä.Eli 3x 30-45min/vrk.Uroskoira ei saa tyhjennettyä rakkoa lyhyessä ajassa=>rakko/eturahasvaivoja.


    • -

      Ihmettelen itsekin, miksi kaupunkikoiria pidetään onnettomina ja maalaiskoiria onnellisina. Monen maalaiskoiran elämäkin on valitettavasti häkissä yms. ulkoilua ja monesti maalla se ulkoiluttaminen jää siihen, että pistetään koira pihalle. Meidän kaupunkikoira 1v. on vähintään 2,5tuntia pihalla. Siitä ajasta se on ainakin tunnin vapaana ja kerran pari viikossa käydään koirapuistossa leikkimässä toisten koirien kanssa. Viikonloppuisin ja lomilla olemme maalla ja siellä teemme pidempiä lenkkejä ja olemme ajallisestikin hillumassa pihalla kauemmin.

      Ulkoilu ja aivojumppa eivät ole mielestäni toistensa kanssa vaihtoehtoiset asiat. Eli ei voi sanoa, että jos aivojumppaillaan sisällä, se korvaisi ulkoilua. Meillä ei ainakaan näin ole. Koirani ei väsy todellakaan siinä ajassa, mitä me olemme lenkillä. Eikä se ole tarkoituskaan. Muuta aktiviteettia teemme niin paljon, että koira myös nukkuu makoisasti.

      Ja pakko kuitenkin tähdentää sitä vapaana olemista. Nuorelle koiralle se on erityisen tärkeää saada olla vapaana metsässä. Jollei se onnistu joka päivä, niin edes viikonloppuisin kannattaa ehdottomasti lähteä sen verran kauemmaksi, että voi pitää koiraa vapaana. Kaupungeistakin löytyy metsä- ja virkistysalueita, joissa koiraa voi pitää vapaana. Perustottelevaisuutta kannattaa sikälikin harjoitella, että uskaltaa ja voi pitää koiraa vapaana ilman, että se säntäilee jokaisen elävän olennon perään.

      • 1+15

        Minulla pentu,ja vähintään 2-3h/päivä ulkona,eikä sillä rodulla niin väliä kaikki koirat tarvitsevat paljon liikuntaa pysyäkseen tasa-painoisina.Kaikenlainen ulkona puuhaminen on koiralle mieleistä touhua, sillä koirat on luotu liikkumaan :) .Meillä on yhteensä tunti päivässä rasittavaa liikuntaa(kävely,ja irti olo lenkkiä),sitten loput tulevat lyhyemmissä pätkissä,ja saattavat olla ulkona rauhallista oleskelua(kepin heittoa,pallolla leikkimistä,lumen kaivamista jne.)Koira kyllä osaa viihdyttää itse itseään ulkona,mutta se tarvii ensin viedä sinne ulos.Tyytyväinen tasapainoinen koira ei riehu kotona,vaan enimmäkseen nukkuu,ja välillä tulee halittavaksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2274
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      62
      2127
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1971
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe