Talven mittaan yhä pahenevaksi ongelmaksi on tullut se, että auton (farmari -02) käynnistäessä, valot ei syty. Tuntuu, että mitä kylmempi auto, sen kauemmin valojen syttymistä saa odottaa. Ja ongelman ratkaisuksi ei käy edes se, että vääntää valot ratin "viiksestä" päälle, kun silloin ei syty takavalot!!! Eikä mittaritaulun valot, vain etuvalot syttyy. Vasta siinä vaiheessa, kun valot tulee automaattisesti päälle, syttyy myös taka- ja mittaritalun valot.
Tuttava yritti etsiskellä ajovalojen relettä tms., mutta ei löytänyt (konepellin alta, kuskin puolelta kävi releet läpi), onko kellään apuja tähän? Tutussa pienessä korjaamossa käytiin myös, mutta eivät osanneet sanoa/tehdä asialle mitään ja kävin sitten merkkiliikkeessäkin, mutta eivät sielläkään tienneet ongelmasta mitään! Nyt pitäisi sitten varata aika merkkiliikkeen huoltoon, että alkavat TUTKIA ASIAA, mutta kuulostaa niin pelottavan kalliilta, että taidan edelleen tyytyä odottelemaan valojen hidasta syttymistä / ajella vain etuvaloilla (ja pelätä poliiseja) / odottaa kesää ja rukoilla, että vika ilmojen lämmetessä poistuu. ;)
Löytyykö apuja keltään? Onko ollut samaa ongelmaa?
Apua!, valot ei syty.
9
7432
Vastaukset
- pimeetä
Vastaus ongelmaan / vastaavia kokemuksia löytynyt jo Renault foorumilta, joten nyt ei muuta kuin peukut pystyyn, että samalla kaavalla myös oman auton valot tulee taas kuntoon. Eli releet kuulemma löytyy kuskin jalkatilassa sijaitsevasta releryhmästä, sulakerasian yläpuolella olevan luukun takaa. Ja kaksi alinta relettä liittyy tuohon valoautomatiikkaan. Huomenna testataan onnistuuko, toivottavasti! - säästyisi pitkä pen... sentti. ;)
- Ikivalo
Noi releet ovat usein vakiotavaraa, ja niitä löytyy autosähköliikkeistä murto-osaan siitä hinnasta mitä ne maksaisi merkkivaraosana. Ongelmana on lähinnä se että malli pitäisi olla mukana tai tarkka tyyppi koska täysin samannäköiset voivat olla toiminnoiltaan erilaisia ja väärä rele voi käydä väärään paikkaan ja aiheuttaa jopa lisävahinkoa.
Hurjin tietooni tullut hintaero on ollut kun muutaman euron rele on maksanut merkkivaraosana lähes sata euroa - täysin sama tuote. - saassaaaa
Ikivalo kirjoitti:
Noi releet ovat usein vakiotavaraa, ja niitä löytyy autosähköliikkeistä murto-osaan siitä hinnasta mitä ne maksaisi merkkivaraosana. Ongelmana on lähinnä se että malli pitäisi olla mukana tai tarkka tyyppi koska täysin samannäköiset voivat olla toiminnoiltaan erilaisia ja väärä rele voi käydä väärään paikkaan ja aiheuttaa jopa lisävahinkoa.
Hurjin tietooni tullut hintaero on ollut kun muutaman euron rele on maksanut merkkivaraosana lähes sata euroa - täysin sama tuote.Vakio rele eikäy noihin malleihin,hinta joensuussa 36e kpl vika on kyllä releessä,ja pitäs löytyy sieltä 3 kpl saman laisia,osta yksi ja vaihda rele kerrallaan.
- mek2
Itsellä oli sama vika. korjaantui kun otin alimman neljästä releestä pois.
Nyt valot toimii normaalisti kun laittaa viiksestä päälle.
-99 megane
- Onneton Ms Renault
Renault Megane vm- 2002. Yhtäkkiä ilmeni vaiva, että kun laittaa avaimen virtalukkoon, auto starttaa normaalisti, mutta ajovalot eivät mene päälle, eikä mittarivalot syty. Vasta kun laittaa manuaalisesti ajovalot, syttyvät myöskin mittarivalot. Radio toimii ainoastaan radion on/off nappulasta ja vaikka virrat ottaisi pois sekä sammutaa auton, radio jää yksikseen pauhaamaan. Mittaristossa palaa ainoastaan trippimittari, silloin kun on valojen ns. automaattiasetus päällä. Ajovalot eivät kuitenkaan mene päälle. Osaako kukaan kertoa mistä kiikastaa? Sulakkeet ovat todennäköisesti ok, koska toimivat ns. manulaalisesti päälle laitettuna.
Toisinsanoen sähköjen "logiikka" on sekaisin.- j.j.j
valoautomatiikan rele sieltä on entinen
- 15plus17onkysymysmerkki
Itsellä megane 2002 oireili siten, että ajovalot,mittarivalot ja takavalot syttyivät viiveellä kylmä käynnistyksessä. Lämpimänä ei viivettä. Viiksellä sai vain ajovalot päälle. Releen vaihto ei auttanut. Ongelma ratkesi vaihtamalla akun. Tiensä päähän tullut akku ei pystynyt antamaan valoille virtaa heti käynnistyksessä. Helppo oli testata kun testasi käynnistää starttiboosterin kanssa->heti valot päälle. Ilman boosteria-> valot viiveellä päälle.
- ppppppppppppppppppppp
Minun megane 2002 ajovalot syttyivät vain viiksestä kääntämällä ja radion sai päälle vain virtakatkatkaisimesta ( lisäksi radio sammui aina ajon aikana noin 20 min. välein).
Syyksi paljastui sukakerasiassa oleva radion sulake jonka kautta kulkee virta myös esim. tupakansytyttimelle .Aika hämäävä vika kun radio toimi katkaisimesta niin ei tullut heti tarkistettua sulaketta. - Anonyymi
Hyvä että oli täällä nää kommentit olihan niistä apua mulla oli niistä 4 releestä 3 ylläältä päin rikki 21e makso.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162188Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842138- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101336Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841227Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461188Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249896Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 78869
- 63854