Talven mittaan yhä pahenevaksi ongelmaksi on tullut se, että auton (farmari -02) käynnistäessä, valot ei syty. Tuntuu, että mitä kylmempi auto, sen kauemmin valojen syttymistä saa odottaa. Ja ongelman ratkaisuksi ei käy edes se, että vääntää valot ratin "viiksestä" päälle, kun silloin ei syty takavalot!!! Eikä mittaritaulun valot, vain etuvalot syttyy. Vasta siinä vaiheessa, kun valot tulee automaattisesti päälle, syttyy myös taka- ja mittaritalun valot.
Tuttava yritti etsiskellä ajovalojen relettä tms., mutta ei löytänyt (konepellin alta, kuskin puolelta kävi releet läpi), onko kellään apuja tähän? Tutussa pienessä korjaamossa käytiin myös, mutta eivät osanneet sanoa/tehdä asialle mitään ja kävin sitten merkkiliikkeessäkin, mutta eivät sielläkään tienneet ongelmasta mitään! Nyt pitäisi sitten varata aika merkkiliikkeen huoltoon, että alkavat TUTKIA ASIAA, mutta kuulostaa niin pelottavan kalliilta, että taidan edelleen tyytyä odottelemaan valojen hidasta syttymistä / ajella vain etuvaloilla (ja pelätä poliiseja) / odottaa kesää ja rukoilla, että vika ilmojen lämmetessä poistuu. ;)
Löytyykö apuja keltään? Onko ollut samaa ongelmaa?
Apua!, valot ei syty.
9
8320
Vastaukset
- pimeetä
Vastaus ongelmaan / vastaavia kokemuksia löytynyt jo Renault foorumilta, joten nyt ei muuta kuin peukut pystyyn, että samalla kaavalla myös oman auton valot tulee taas kuntoon. Eli releet kuulemma löytyy kuskin jalkatilassa sijaitsevasta releryhmästä, sulakerasian yläpuolella olevan luukun takaa. Ja kaksi alinta relettä liittyy tuohon valoautomatiikkaan. Huomenna testataan onnistuuko, toivottavasti! - säästyisi pitkä pen... sentti. ;)
- Ikivalo
Noi releet ovat usein vakiotavaraa, ja niitä löytyy autosähköliikkeistä murto-osaan siitä hinnasta mitä ne maksaisi merkkivaraosana. Ongelmana on lähinnä se että malli pitäisi olla mukana tai tarkka tyyppi koska täysin samannäköiset voivat olla toiminnoiltaan erilaisia ja väärä rele voi käydä väärään paikkaan ja aiheuttaa jopa lisävahinkoa.
Hurjin tietooni tullut hintaero on ollut kun muutaman euron rele on maksanut merkkivaraosana lähes sata euroa - täysin sama tuote. - saassaaaa
Ikivalo kirjoitti:
Noi releet ovat usein vakiotavaraa, ja niitä löytyy autosähköliikkeistä murto-osaan siitä hinnasta mitä ne maksaisi merkkivaraosana. Ongelmana on lähinnä se että malli pitäisi olla mukana tai tarkka tyyppi koska täysin samannäköiset voivat olla toiminnoiltaan erilaisia ja väärä rele voi käydä väärään paikkaan ja aiheuttaa jopa lisävahinkoa.
Hurjin tietooni tullut hintaero on ollut kun muutaman euron rele on maksanut merkkivaraosana lähes sata euroa - täysin sama tuote.Vakio rele eikäy noihin malleihin,hinta joensuussa 36e kpl vika on kyllä releessä,ja pitäs löytyy sieltä 3 kpl saman laisia,osta yksi ja vaihda rele kerrallaan.
- mek2
Itsellä oli sama vika. korjaantui kun otin alimman neljästä releestä pois.
Nyt valot toimii normaalisti kun laittaa viiksestä päälle.
-99 megane
- Onneton Ms Renault
Renault Megane vm- 2002. Yhtäkkiä ilmeni vaiva, että kun laittaa avaimen virtalukkoon, auto starttaa normaalisti, mutta ajovalot eivät mene päälle, eikä mittarivalot syty. Vasta kun laittaa manuaalisesti ajovalot, syttyvät myöskin mittarivalot. Radio toimii ainoastaan radion on/off nappulasta ja vaikka virrat ottaisi pois sekä sammutaa auton, radio jää yksikseen pauhaamaan. Mittaristossa palaa ainoastaan trippimittari, silloin kun on valojen ns. automaattiasetus päällä. Ajovalot eivät kuitenkaan mene päälle. Osaako kukaan kertoa mistä kiikastaa? Sulakkeet ovat todennäköisesti ok, koska toimivat ns. manulaalisesti päälle laitettuna.
Toisinsanoen sähköjen "logiikka" on sekaisin.- j.j.j
valoautomatiikan rele sieltä on entinen
- 15plus17onkysymysmerkki
Itsellä megane 2002 oireili siten, että ajovalot,mittarivalot ja takavalot syttyivät viiveellä kylmä käynnistyksessä. Lämpimänä ei viivettä. Viiksellä sai vain ajovalot päälle. Releen vaihto ei auttanut. Ongelma ratkesi vaihtamalla akun. Tiensä päähän tullut akku ei pystynyt antamaan valoille virtaa heti käynnistyksessä. Helppo oli testata kun testasi käynnistää starttiboosterin kanssa->heti valot päälle. Ilman boosteria-> valot viiveellä päälle.
- ppppppppppppppppppppp
Minun megane 2002 ajovalot syttyivät vain viiksestä kääntämällä ja radion sai päälle vain virtakatkatkaisimesta ( lisäksi radio sammui aina ajon aikana noin 20 min. välein).
Syyksi paljastui sukakerasiassa oleva radion sulake jonka kautta kulkee virta myös esim. tupakansytyttimelle .Aika hämäävä vika kun radio toimi katkaisimesta niin ei tullut heti tarkistettua sulaketta. - Anonyymi
Hyvä että oli täällä nää kommentit olihan niistä apua mulla oli niistä 4 releestä 3 ylläältä päin rikki 21e makso.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä15011392- 288092
Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.565874Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1614704- 144648
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai324321Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas844183- 843477
- 803230
- 481741