Porraspelko apua D=

htrsgbfd

Kolmevuotias sekarotuinen koirani on alkanut yhtäkkiä pelkäämään rappusissa kulkemista, alas menee jotenkuten varovaisesti, mutta ylös ei meinaa tulla millään, jää alas ulisemaan ja itkemään ja riuhtoo poispäin(ja ylös tulee vasta kun alan kantamaan, joka on hankalaa koska melko iso koira ja itse olen pienikokoinen). Alkoi pari päivää sitten kun ylöspäin tullessa koohelsi niin nopeasti, että kompastui ja liukui pari askelmaa taaksepäin.
Koiraa ei namit yms kiinnosta joten niilläkään ei voi alkaa houkuttelemaan. Kenelläkään mitään hyviä vinkkejä miten voin alkaa treenaamaan portaissa menoa? Lisäyksenä vielä, että naapurissa asuu ns"kukkahattutäti" joka valittaa aina joka asiasta joten jatkuva treenaus ja portaissa ravaus taatusti saa hänet näkemään punaista ja valittamaan isännöitsijälle.

Niin juu, asun ekassa kerroksessa, joten portaikkoja ei kovin paljoa ole, mutta en jaksaisi aina alkaa kantamaankaan koirua ylös niin jokin ratkaisu olisi kiva löytää.

Ja ihan vielä lisäyksenä pakko ihmetellä miten se alkoi portaita pelkäämään yhden pahan kokemuksen takia, koiria ei pelkää vaikka monta kertaa on saanut hampaista, kerran melko pahastikin(täälläpäin asuu muutama vihainen koira joita vapaana pidetään ihan surutta), ei myöskään ihmisiä vaikka pari juoppoa on kerran päälle käynyt

13

2322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p***

itse käyttäydyit kun koiralle sattui kommellus portaissa? Huolestuitko, lohduttelitko liikaa tms.? Vai tuskastuitko ja yritit kiskoa koiraa eteenpäin? Koira usein nappaa ihmisensä tunteet. Nyt, mitä enemmn tilanne sinua huolettaa, sitä enemmän koirasi huolestuu.

Jos eivät makupalat houkuta, voisiko koiran huomion kiinnittää johonkin muuhun jo ennen portaita? Mistä koirasi erityisesti innostuu? Jokin lelu? Ääni? Tai oma innostunut käyttäytymisesi voisi auttaa koiraa unohtamaan. Entäpä hyvä koirakaveri seurana, jos sellainen löytyy? Asia on hyvä saada haltuun mahd. pian, sillä mitä kauemmin koira kokee pattitilanteen, ja etenkin aistii sinun huolestuvan, sitä vaikeammin tilanne on korjattavissa.

Nyt ei oikein auttaisi huolehtia sen kukkahattutädin tunteista, vaan saada vaikka riemusta kiljahdellen se koirasi muutaman kerran kapuamaan raput reippaasti ylös. Luulisi sen tädinkin kaaliin tämän mahtuvan, jos nätisti selität tarpeen vaatiessa.

• Kärsivällinen.

Jätä koira alas ja mene itse ylös, asetu portaille istumaan ja odota vaikka tunti taikka kaksi. Kyllä se sieltä ennenpitkää tulee...

• p***

Tuo edellinen on hyvä neuvo! Ja oletko tarkistanut, ettei koirasi satuttanut itseään niin että kiipeäminen tekee kipeää?

• kipuaan eli jos et
        p*** kirjoitti:

Tuo edellinen on hyvä neuvo! Ja oletko tarkistanut, ettei koirasi satuttanut itseään niin että kiipeäminen tekee kipeää?

ole ehdottoman varma asiasta, käytä sitä lääkäristä. Jos sillä on kipuja kaatumisesta, on todella julmaa pakottaa sitä kulkemaan rappusissa, sillä voi olla jopa murtumia. Toistan vielä, koirat eivät hevillä näytä kipuaan! Varmista asia lääkärillä, jos et itse osaa. Se, että koira esim. syö ja leikkii, ei pois-sulje sitä, että sillä olisi kipuja!

Meillä koira aikoinaan pelkäsi rappuja myös, ei auttanut mitkään namit. Harjoittelimme rappuja ulkona, missä tahansa puistoiss ym, ne menivät aina ongelmitta. Ulkoillessa poikkesimme jonkun kt-käytävään harjoittelemaan myös. Lopulta en voinut muuta kuin kantaa ison koiran, kannoin sitä pari vk:a ylös ja usein alaskin. Lopulta koirta kai kyllästyi kantamiseen ja yhtenä pv:nä vain alkoi kävellä rappuja :)

Älä koskaan pakota, vedä väkisin, se vain pahentaa pelkoa. Liiallinen houkuttelukaan ei yleensä auta, pitää vain jaksaa ja jaksaa harjotella. Alussa mekin menimme 15 min / 1 kerros, annoin koiran tulla täysin omaa vauhtia, varovasti ja itse kuljin ihan vierellä, hihna niin ettei päässyt kaatumaan. Ole rauhallinen aina itse.

• ...

...matolla päällystetyt rappuset tai muut liukumattomat rappuset ja harjoittele niillä.

Itse en näkisi muuta vaihtoehtoa kuin kantaa koiraa niin kauan kun se pelkää rappuja. Ikävä kyllä varmiten rappuja pelkää aina isokokoisimmat koirat, ne jotka tippuvat korkeammalta ja varmemmin kun tippuvat.

Nyt sinun pitää saada koirasi jälleen luottamaan rappusiin, jollakin liukumattomalla pohjalla. Ja sitten kun taas onnistuu yltähypäten liukumattomalla pohjalla, lähteä vasta yrittämään valamaan koiraan uskoa liukkaissa kerrostalon rappusissa. Se on harmi kun hygienia syistä kerrostaloissa ei voi olla muita kuin liukkaita pintoja rapuissa... Mutta jospa sinulla olisi vaikka jokin vanha pitkä räsymatto, jonka voisit pyöräyttää alkuun rapuille koiralle kulkuväyläksi, kunnes taas tottuu rappuihin?

Ja ennaltaehkäise jatkossa seuraavaa tapaturmaa, eli opeta koira rauhoittumaan aina rappuja kulkiessa. Makupala ei varmastikaan ole hyvä, vaikka on rauhoittava palkinto, sillä makupalan kyttääminen vie koiran huomion omista jaloista pois. Leikki on vielä surkeampi houkutin, sillä tarkoitus on että koira kulkee rauhallisesti. Eli hierontaa ja silittelyä kotona lähtiessä, että ulos on lähdössä täysin stressitön koira. Rauhallista puhumista ja kehumista rapuissa ja kotoa pois lähtiessä aina käännös takaisin sisälle jos koira riehaantuu rappukäytävässä.

• gtret

Koita saada jostain cesar milanin jakso missä koira pelkää kirkkaita lattioita, siinä cesar väkisin vetää koiran lattialle mitä pelkää

• fdhsdhbgf

El.lääkärillä on tänään aamulla varmistettu ettei ole satuttanut(sattui mukavasti olemaan aika uusia rokotus samalla, niin meni kaksi kärpästä yhdellä iskulla). Ja itse tosiaan koiran kooheltasessa itsensä portaissa liukastumaan reagoin melko rauhallisesti, eli en alkanut mitään voivottelemaan sille tai myöskään ärähtänyt että olisi varovaisempi.

Hyviä neuvoja olette antaneet, ja on alkanut taas pikkuhiljaa sujumaan portaissa kulkeminen. Vanha parvekkeeni matto itse portaiden yläpäähän istuskelemaan meno on ollut todella toimiva yhdistelmä, siihen lisäsin vielä että parilla kerralla kipaisin asunnostani kaninpoikasen syliini(ovat koirani kanssa ylimmät ystävykset, ottavat usein päikkäreitäkin yhdessä). Meno on yhä hidasta, mutta taitaa pikkuhiljaa alkaa oppimaan että ei ne portaat niin pahoja olekkaan. Kukkahattutäti tullut pariin otteeseen valittamaan, mutta lopetti kun sanoin rauhallisesti että kumpi on pienempi paha, se että me harjoitellaan portaissa silloin tällöin päivittäin, vaiko se että koira pelkää koko ikänsä portaita ja alkaa ulisemaan käytävässä kovaan ääneen.

• p***

hieno homma! :)
        Ja näemmä kukkahattutädinkin saa hiljaiseksi... jos sellaisen saat puhumalla asettumaan ihmisiksi niin varmasti pärjäät hienosti koirasikin kanssa.. :D Koirat ovat fiksuja kaiken kaikkiaan.

• Hieno homma, että
        p*** kirjoitti:

hieno homma! :)
        Ja näemmä kukkahattutädinkin saa hiljaiseksi... jos sellaisen saat puhumalla asettumaan ihmisiksi niin varmasti pärjäät hienosti koirasikin kanssa.. :D Koirat ovat fiksuja kaiken kaikkiaan.

koiran kunto tarkistettu ja homma alkaa sujua, nyt vain rauhallista, vakaata harjoittelua. Kukkahattutäti voi hankkia itselleen uuden harrastuksen (kuin kyttäämisen).

• Koiranystävä

Meillä on myös ongelma. Koira on 7-vuotias. Eilen laitettiin uudet ulkoraput, joissa ei ole kuin kolme askelmaa, mutta ne ovat vähän korkeammat kuin edelliset ja niissä on askelmien ja lautojen välissä raot. Epäiltiin, että koira pelkää sitä, että raoista näkee rappujen alle. Ei kai tässä auta muu kuin kärsivällisyys ja koirannamit. Kaikkea muuta olen kokeillut. Laittanut luiskia, maton, ettei rapun alle näy, hiekkaa alimmaisen askelman eteen "askelmaksi", tuupannut pyllystä. Jälkimmäisestä koira ei tykkää, joten se on pois suljettu keino. Facebookin Koira-ryhmässä ei viitsi kysyä, kun siellä voi saada paskamyrskyn niskaansa.

• Nou_probleem

Todennäköisesti homma hoituu muutamassa päivässä itsellään. Erityisesti jos vain lähdet itse eteenpäin siitä rappujen edestä ja jätät koiran ihmettelemään. Huikkaat vaan horisontista että "eksää meinaa tulla sieltä" ja jatkat "jää sinne sitten, hei-hei...nähdään kun palajan". Todennäköisyys että koissu unohtaa pelkonsa ja säntää mukaan, on 110%.

• Geriadr

Kyllä koiraa voi pakottaakin portaissa jos tekee sen niin, ettei aiheuta lisävahinkoa. Valjaat on ihan paras, kahvasta kiinni vaan ja tukee koiraa niin ettei se ryntäile eikä liukastele. Koiralle on kuitenkin tärkeä viesti, että ihminen päättää että tästä mennään ja se on turvallista. Jos aletaan koiran pillin mukaan tanssimaan, ongelmia on lisää tiedossa. Silloin koira yhä herkemmin turvautuu kieltäytymiseen eri tilanteissa.

• asdasdasddd

Totta.
        Kiukkuinen ei saa koskaan olla ja pitää olla varma siitä mitä tekee.
        Riuhtoa ei saa, vaan antaa pientä painetta. Koira ei saa päästä perääntymään, mutta ei sitä saa myöskään voimalla kiskoa. Kovaa voi pitää kiinni jos paniikkiin menee ja alkaa kiskoa takaisinpäin, jotta koira ei pääse karkuun tilannetta. Tyynesti kun vain menee eteenpäin heti kun koira liikkuu ja aina löysää hihnan OITIS, kun koira liikahtaakaan eteenpäin, niin varmasti auttaa.

Aluksi voi koittaa mennä vauhdilla, esim juoksemalla rappuset, koska monet koirat keskittyy siihen että ne pysyy vauhdissa mukana, jolloin ne ei edes huomaa rappuja. Pian se tajuaakin menneensä sen eikä kuollut edes. =)

Harjoittelut lopetetaan aina siihen kun onnistutaan ja koira on rento, eikä paniikissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5106
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1828
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1507
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1457
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1204
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1203
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1046
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1025
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      974
    Aihe