Nyt kovilla pakkasilla ei ajettu kahteen päivään ja akku tyhjeni.Voiko millä tahansa autolla antaa siihen virtaa ja ohjekirjassa kun lukee,että akku pitää sulattaa ennen virranantamista,niin onko näin.Vai voiko joku antaa suoraan virtaa autoon,seissyt nyt jäässä lähes viikon,kun akku tyhjeni.Voiko akun irrottaa ja ladata vai miten on?Tyhmiä kysymyksiä,mutta en itse tiedä autosta mitääm,kunhan ajan vaan=)Kiitos etukäteen ystävällisistä vastauksista.
Renault Megane Scenic 2.0,-97
4
574
Vastaukset
- warrelle virtaa
Toisella autolla ei anneta virtaa akun lataukseen vaan sinun autosi starttimoottorille jotta koneen saa käyntiin. Sinun autosi laturi sitten lataa auton omaa akkua jotta siitä riittää virtaa seuraavaan starttiin.
Näillä pakkasilla (etelässäkin jopa -20 astetta) akku ottaa todella huonosti virtaa vastaan eli se ei lataudu kunnolla mutta pitkä veivaaminen startatessa ja runsas sähkölaitteiden (lämmittimet, valot, puhallin jne) käyttö tyhjentää sitä todella tehokkaasti. Vaikka auton saisi käyntiin naapurilta virtaa lainaamalla pitää akkua ladata ainakin parin tunnin maantieajolla. Parasta olisi ottaa akku irti ja ladata se sisällä aivan täyteen.
Ehjä akku ei muuten mene tyhjäksi kahdessa päivässä joten akku on joko loppu tai sitten laturi on viallinen. Jos '97 autossa alkuperäinen akku niin se on aivan varmasti finaalisa mutta kertaalleen vaihdetukin jo todennäköisesti. Tyhjäksi mennyt akku jäätyy jo -20 asteessa joten kuulostaa siltä että olisi asiaa akkukauppaan.
Kannattaa ostaa elektroninen akkulaturi kuten C-tek tai vastaava. Maksaa 50-60€ mutta tuollainen laite osaa tunnistaa viallisen akun ja ehjää akkua ladatessa tunnistaa akun täyttymisen ja lopettaa latauksen oikeaan kohtaan. Tuollaisella on turvallisempaa ladata akkua sisällä ellei ole autotallia eikä siisti pieni muovikotelo vie tilaa toisin kuin ne perinteiset kulmikkaat peltilootat. - minä minä minä
Tuon ikäisen Scénicin akku on kallis hyytelöakku ja se sijaitsee apukuskin penkin alla. Faceliftin jälkeisissä malleissa akku on normaali nesteakku ja se on sijoitettu moottoritilaan. Sun autollesi voi antaa apuvirtaa käynnistystä varten moottoritilassa olevien liitäntöjen kautta, eli ei tarvitse suotta ottaa akkua esille. Jos autosi akku on alkuperäinen, ei ole ihmekään jos se on finaalissa.
- Kiitos=)
tollasta hyytelöakkua akkulaturilla?
- minä minä minä
Kiitos=) kirjoitti:
tollasta hyytelöakkua akkulaturilla?
Eiköhän voi. Olennaisin ero on siinä että akussa ei ole happoa (nestettä) joka voisi ympäriajossa roiskua matkustajien päälle (vrt. VW Kupla jossa oli nesteakku takapenkin alla - näin kakarana ympäri ajetun Volkkarin jonka akku oli lennellyt edes takaisin aiheuttaen pahaa jälkeä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841