Kuvitelkaa millaiset hautajaiset on yksinäisellä ihmisellä jolla ei ole ketään sukulaisia eikä ystäviä/kavereita tai naapureita jotka voisivat olla saattamassa viimeiselle matkalle. Mahtaa olla kolkko tilaisuus, pappi nopsasti lukee siunauskaavan ja sitten lasketaankin arkku hautaan. Ei varmaan kannata edes mitään musiikkiakaan järjestää kun kukaan ei ole laulamassa, ellei pappi laula yksin. Entäs sitten jos yksinäinen ei kuulunut edes kirkkoon. Sitten varmaan vaan kannetaan arkku suoraan ruumishuoneelta haudalle ja lasketaan hautaan ilman mitään seremonioita. Kukaan ei jää suremaan ja itkemään yksinäisen poismenoa.
Yksinäisen hautajaiset - lohduton näky
25
1191
Vastaukset
- kkjhg
sic transt gloria mundi, vai miten se meni...
Aatteleppa, että joku raihnainen vanhus on yksin siinä vaiheessa saattamassa 'lastaan,' jolla kaikki piti olla ihan hyvin... - ....
ajatuksia sinulla. Eipä silti, myönnän itsekin joskus miettineeni jotain vastaavaa.
Kait nyt joitain sukulaisia kuitenkin on useimmilla.- yksin hautaan.
tuli dokumentti helsinkiläisistä asunnottomista, dokumentissa kuvattiin
yhden asunnottoman hautajaiset, kirkossa ei ollut ketään muuta kuin pappi,
on meinaan aika kova kohtalo. - ,.m.,.,.,
yksin hautaan. kirjoitti:
tuli dokumentti helsinkiläisistä asunnottomista, dokumentissa kuvattiin
yhden asunnottoman hautajaiset, kirkossa ei ollut ketään muuta kuin pappi,
on meinaan aika kova kohtalo.No on yks hyvä pappikin parempi kuin sata välinpitämätöntä vierasta
- TurhuuksienTurhuus
Kun ihminen on yksin, niin on yksin. Kait sukulaisia on... No, missä he nyt ovat kun elän??? Miksi sitten tulisivat hautajaisiin jotain muuta esittämään.
- Anonyymi
,.m.,.,., kirjoitti:
No on yks hyvä pappikin parempi kuin sata välinpitämätöntä vierasta
Oli yksi taikka kaksikymmetä.Pääasia kuitenkin että vainajalla on levollinen mieli heti siunauksen jälkeen.
- sajkasfjkas
Silloin ei ole pappiakaan ja ruumis viskataan roskikseen? Tälläisiä hautajaisia minä toivoisin.
- rfewlkrjgw
Ja tässä on surullista mikä? Kollektiivisen surun määrä ainakin on minimaalinen koska ei ole laajaa laumaa ihmisiä itkeskelemässä?
Aika itsekästä ajatella että omissa hautajaissaan pitäisi olla paljon ihmisiä. Ihmisten vapaa-aika on jo muutenkin niin kortilla niin vielä mennä katsomaan jonkun kuoppajaisia? - sh
draumaa... Mutta mieti nyt vähän, mikä erottaa sinut siitä naapurin jurokista johon itsekään et halua tutustua.. ja se on, ja se on.. :) Veikkaisin että synkkyys on syvimmillään siinä kakskymppisenä, sitten kolmikymmpisenä ja sit nelikymppisenä.. ja sit. No sitä ei kukaan halua ajatella. Eikä edes niitä hautajaisia, kun kerran osasit tännekin :)
- Jumandidas
Minkä ihmeen takia hautajaisiin pitäisi jonkun tulla. Yksin on ihminen maailmaan tullut, yksin täältä lähtee.
Papin roolikin on kyseenalainen, ruumiinsiunaus on kirkon oma keksintö, jotta se saisi pitää yhteisöveron tuoton. Tuota siunausta ei raamattu tunne. Sitäpaitsi, suomalainen teksti on niin täynnä käännösvirheitä, ja maan matoseksi manaaminen niin kuvottavaa, että ei oikein inspaa.
Miksi haudalla pitäisi olla saattajia. Miksi vaivata ihmisiä tällaisella turhalla. Kuollut mikä kuollut, sielut lentänyt minne lentänyt. - morire
Minun hautajaisiini ei tule kukaan! Se on viimeinen toiveeni tai käskyni! Niin kuollaan kuin eletään. Jos joku kehtaakin tulla niin häpeämätön on.
- momentomero
Komppaan tätä. Itse olen ajatellut antaa kehoni lääketieteelle. Anatomian oppimateriaalista on kuulemma pulaa. Yhden lukukauden keho käytössä, jonka jälkeen yliopisto järjestää tuhkauksen ja sirottelun muistolehtoon. En halua jättää jälkeenjääville taakkoja, joita olen usein nähnyt monen muun jättävän. En myöskään eläessäni ole tykännyt olla hautajaisissa.
- Yksinelossa
Eihän kuollut, siis se kroppa, mitään tiedä siitä kuinka paljon tai vähän on saattajia ja surijoita. Kamalampaa on ajatella, että hän oli ehkäpä todella yksinäinen eläessään.
Olen tehnyt hautaustestamentin. Siinä mainitsen mm. ettei kenelläkään ole mitään kunniavelkaa tai muutakaan pakollista syytä osallistua hautajaisiini tai mahdolliseen muistotilaisuuteen tms. Kerron siinä, etten itse ole asiaa näkemässä, joten asia ei todellakaan itseni kannalta ole mitenkään merkityksellinen.
Hautajaiset kaikkine krumeluureineen ovat vain traditio tai jälkeenjääville ehkä osa surutyötä. Jos ei surijoita ja niitä ns. jälkeenjääviä ole... mitäpä siitä sitten. - maanmatonenkovain
Kyllä ne virret yksinäisillekin veisataan. Ihan on samanlainen tilaisuus, kuin ne joihin vieraita satamäärin saapuu.
Itseäni on inhottanut miten tuokin tilaisuus on joillekin kilpailua; sitä parempi on ihminen ollut, kuta enemmän muistajia tilaisuuteen on värvätyksi saatu. Omalla kohdallani toivoisin jotain lento-onnettomuutta valtamereen, ei jäisi ruumis tänne kenenkään rasitteeksi. - jokainenlähteevuorol
Ainoa hyväpuoli on asianomaiset vainajat ei välitä oli 1 tai 100 paikalla.
- ysiteatteri
Eihän kirkkoon kuuluminen enä ole miesmuistiin ollut pakollista. Erosin kirkosta kun kotonta pois, työelämään pääsin.
Olen jo maksanut uurnahautapaikan itselleni. Myös krematoriomaksun ja kuljetukset
Uskonnottomalle kaverille olen puhunut että voisiko hän heittää saatesanat. Ellei hän ehdi, se ei ole moka. - Yksin_60jarisat
Mitä ihmeen väliä sillä on enää siinä vaiheessa, kun ihminen on kuollut? Eikö niiden ihmisten olisi pitänyt tulla paikalle kun se ihminen vielä eli?
Itselläni ei ole sukulaisia eikä ystäviä ja kirkosta erosin 1970-luvulla. En todellakaan mieti hautajaisiani, mitä sillä on väliä mihin kuoppaan joudun ja keitä on siinä vaiheessa vierellä?
Yksin oleminen on toisinaan ongelma, koska ihmiset ovat niin kranttuja kuka kelpaa ystäväksi. Onneksi viihdyn myös itsekseni. Mutta elossa ollessa yksin oleminen on se ongelma silloin kuin on, ei hautajaisissa.
Jos joku kokee yksinäisen hautajaiset ongelmaksi, hän todennäköisesti kokee syyllisyyttä siitä, että on ollut niin valikoiva sen suhteen, keitä haluaa ystäviksi. Eli ongelma on hänen, ei vainajan.- Juhlaton
Näinpä. Minä en halua ruumiini äärelle mitään rituaalisia omatunnonpuhdistajia. Kummittelemaan semmoisille tulen varmasti, mikäli mitenkään on mahdollista. Siinä jäisi taivaalliset mannat kakkoseksi. Siis ei missään tapauksessa ketään minun monttubileisiin.
- dsf
Ei mitään väliä kuolleelle mitä sille ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen. Minun puolestani tämän kropan voi tarjoilla vaikka eläintarhassa lounaaksi jos se jonkun mielestä hyvä idea on. Tai ihan mitä vaan. Ei se minua liikuta.
Ei minunkaan hautajaisiin kukaan tule. En kuulu kirkkoon, ei ole ystäviä tai sukulaisia. - 22112211
Maailmankaikkeus on yhtenäinen joten yksinäisyys on vain harhaa.
- Päivänarvo
Parempi se on pienet juhlat ilman suurempaa hälinää. Mitä se yksinäinen olisi täällä vaikuttanut muutakaan.
- Anonyymi
Minusta puolestaan olisi hyvä että kukaan ei jää suremaan kun joskus "aika jättää". Mitä väliä sillä onko hautajaisissa ketään? Eihän sillä ole mitään väliä kuin eläville.
Yksinhän olet omassa kehossasi ja yksin olet myös muiden seurassa. Yksin täältä myös lähdetään, yksin kohdataan tuntematon, ei siinä voi kukaan olla mukana muutenkaan.
Normaalia luonnon kiertokulkua. - Anonyymi
Jälkeläiselleni olen sanonut että kun minusta aika jättää niin krematorioon ja tuhkat tunturiin johon olen jo luvat hoitanut kuntoon, en kuulu kirkkoon ja siunaustilaisuuksia tai hautajaisiakaan ei tarvitse järjestää eikä edes muistolaattaa mihinkään.
- Anonyymi
Mitä väliä sille kuolleelle saattoväellä on?
- Anonyymi
Mitäpä se vainaja siitä välittää montako henkeä oli tilaisuudessa.Jos siellä on mukana lauma tekopyhiä saattajia sitten ihmettelemässä väen vähyyttä, niin ihmetelkööt itsekseen sitten ja hävetkööt ajatuksiaan.
Että voi pyhä sylvi aloittajaakin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .894600Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403133Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032202Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2311348Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 671097
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että112999