Olen useasti ihmetellyt ateistien ja muiden kirkkoon kuulumattomien tahtoa pitää kuitenkin kiinni ns.kirkkopyhistä... Huomennakin taas loppiainen ja ateistit yhtenä rintamana pitävät vapaata,joka sotii kuitenkin heidän vakaumustaan vastaan? Kermat päältä kyllä pystyy jokainen raastamaan,maksamatta kirkollisveroa ja uhoamaan vakaata vakaumustaan,mutta moniko on valmis menemään itse töihin "hihhulien päivinä"? Koskahan työnantajat kiinnittävät huomionsa tähän? Itse olisin niin vmäinen,että atet raataisivat kyllä kirkkopyhinä niin kuin kuuluisikin,mikäs heikäläisiä estäisi? Kommentteja...
Moi kaikille
28
201
Vastaukset
- Jeesushuora
Kirkko ei ole noita palkallisia pyhiä suomalaisille tuonut vaan AY-liike.
Suomalaisilla on siis tietty määrä palkallisia vapaapäiviä, joista osan saa pitää sopimallaan tavalla
työnantajan kanssa (ns. pekkaspäivät) ja sitten on kaikille yhteisiä vapaa päiviä. Ne ovat vain
sovittu uskovaisia kunnioittaen että ne olisi nuo pakanalliset pyhät, jotka kirkko on omaksunut
(jeesus ei todellakaan syntynyt joulukuussa vaikka olisi ollut olemassa)
Mitä tulee veroihin niin ateistit maksavat yhdistystensä ja yritystensä kautta kirkolle veroa, joten
kaikki palvelut kuuluvat myös ateisteille. - ateistinperkele
ihmeen vapaapäivä? Huomennako? Olen töissä, kuten olin joulunkin. Syytön kai minä siihen olen, että joku urpo maksaa minulle tuplapalkkaa joutavanpäiväisistä pyhäpäivistä :)
Jos et ole miksi? Ja vanhan toistona voin kertoa, että oli jokaikinen joulun "pyhänpäivän" töissä!!! Tein töitä niin, että he jotka haluavat viettää joulua, saavat niin tehdä.
Olen ollut vuosikaudet jo joulut töissä.
Niin...oletko myös itsenäisyyspäivän töissä?
Onko muuta kysyttävää?- jomään
Onko parempi kuulua kirkkoon vaikkei uskoisikaan vai olla rehellisesti ateisti?
- ~~~
Luulin todella pitkään, että kateudella tarkoitetaan aina sitä, että toisella on, itsellä ei ja halutaan myös itselle.
Aikuisena opin, että kateudella saatetaan tarkoittaa myös sitä, että toisella on, itsellä ei ja halutaan ottaa se itselle siltä toiselta.
Nyt ihan viime aikoina ateismipalstalla olen uskovaisilta oppinut, että on myös kateuden muoto, jossa toisella on ja itsellä on, mutta halutaan toiselta pois, jotta vain itsellä olisi.
Mitähän muita muotoja vielä opinkaan... Itse en ole toistaiseksi kyennyt kuin tuohon ensimmäiseen. En vain jaksa ymmärtää, miksi toiselta pitäisi pois jotakin haluta. Vaikein ymmärtää on tämä minulle uusi versio, jossa kaikilla on jo jotakin, mutta toiselta pitäisi silti viedä.
Entä jos voisi olla vain iloinen siitä, että näitä vapaitakin on mahdollisuus viettää läheisten kanssa syystä jos toisestakin - ja ellei, niin ainakin siitä saa korvauksen sitten toisenlaisessa muodossa. On hienoa, että meillä on ay-liike, joka on työsuhteisiin näitäkin etuja neuvotellut. Ei se uskovaisen loppiainen varmaan sen paremmalta maistuisi, vaikka kaikki muut olisivat töissä. Tiedäthän - tavoitteena on usein tasa-arvoisuus, ei sellainen, että itsen pitää saada omista syistään jotakin, mitä muut eivät missään nimessä saa saada. Vähän lämpöä mieleen niin elämä maistuu paremmalta! :)- Kössönöm
että kirkkoon kuuluvat eivät halua ajatella, että ateistit olisivat ihmisinä samanarvoisia ja siksi heitä suututtaa, kun ihan kaikilla on samat työehdot (riippuen ammattiliitosta) riippumatta siitä, mitä päänupissaan jumalista miettii.
Olisikin melko kummallinen lainsäädäntö, jos kirkkoon kuuluminen olisi ehto sille, että juhlapyhistä saisi korvauksen. - ~~~
Kössönöm kirjoitti:
että kirkkoon kuuluvat eivät halua ajatella, että ateistit olisivat ihmisinä samanarvoisia ja siksi heitä suututtaa, kun ihan kaikilla on samat työehdot (riippuen ammattiliitosta) riippumatta siitä, mitä päänupissaan jumalista miettii.
Olisikin melko kummallinen lainsäädäntö, jos kirkkoon kuuluminen olisi ehto sille, että juhlapyhistä saisi korvauksen.ajatella, ettei kyse olisi tuosta, että pitäisi saada enemmän kuin muiden, huonompien... Jotenkin se on vain niin raadollista ja vastenmielistä mielestäni.
En minä silti keksi, mikä tämän ilmiön selittää. Miksi uudelleen ja uudelleen kristityt kyselevät näistä kirkollisiksi laskemistaan vapaista, että vietättekö ateistit niitä, miten vietätte, miksi vietätte, ette saa viettää... Ush. Valehtelematta voin sanoa, ettei minulla ennen tätä palstaa käynyt mielensyrjälläkään ihmetellä, kun uskovaiset viettivät vappua esim.
Kai sitä on edelleen jotenkin naiivi luonne kun tällaisista yllättyy ja pettyy... - Kössönöm
~~~ kirjoitti:
ajatella, ettei kyse olisi tuosta, että pitäisi saada enemmän kuin muiden, huonompien... Jotenkin se on vain niin raadollista ja vastenmielistä mielestäni.
En minä silti keksi, mikä tämän ilmiön selittää. Miksi uudelleen ja uudelleen kristityt kyselevät näistä kirkollisiksi laskemistaan vapaista, että vietättekö ateistit niitä, miten vietätte, miksi vietätte, ette saa viettää... Ush. Valehtelematta voin sanoa, ettei minulla ennen tätä palstaa käynyt mielensyrjälläkään ihmetellä, kun uskovaiset viettivät vappua esim.
Kai sitä on edelleen jotenkin naiivi luonne kun tällaisista yllättyy ja pettyy...ja mitä se tosiaan kertoisi yhteiskunnan tilasta ja lainlaatijoista, jos edellytyksenä tasa-arvolle työelämässä olisi kirkkoon kuuluminen?
- goddeloos
Kössönöm kirjoitti:
Olisikin melko kummallinen lainsäädäntö, jos kirkkoon kuuluminen olisi ehto sille, että juhlapyhistä saisi korvauksen....kiva selittää hindulle/muslimille/jne että sori, et saa korvausta, uskot väärään jumalaan :)
- Kössönöm
goddeloos kirjoitti:
...kiva selittää hindulle/muslimille/jne että sori, et saa korvausta, uskot väärään jumalaan :)
Ei kai nyt nykyään sentään kukaan edes kehtaisi alkaa vaatimaan pakollista kirkkoon kuulumista, jotta saa ay-liikkeen järjestämät pyhäkorvaukset! Siinä rikottaisiin jo yhtä sun toista lakia ja asetusta.
~~~ kirjoitti:
ajatella, ettei kyse olisi tuosta, että pitäisi saada enemmän kuin muiden, huonompien... Jotenkin se on vain niin raadollista ja vastenmielistä mielestäni.
Kai sitä on edelleen jotenkin naiivi luonne kun tällaisista yllättyy ja pettyy...Se ketuttaa kun tyhmän aloituksen tehnyt uskis häippäsee eikä saa enää selitystä mihinkään hänen kirjoittamaan älyttömyyteen. Vai olisiko niin että usein he eivät ajattele mitä kirjoittavat ja vasta vastauksia lukiessaan tajuavat tyhmyytensä.
- ~~~
Kössönöm kirjoitti:
ja mitä se tosiaan kertoisi yhteiskunnan tilasta ja lainlaatijoista, jos edellytyksenä tasa-arvolle työelämässä olisi kirkkoon kuuluminen?
jo tässäkin. Eihän yleisinä palkallisina vapaina ole kuin näitä kristittyjen omimia juhlapyhiä, ei muiden uskontojen... Eli vaikka ne ovatkin kaikille vapaita (tai korvaus muulla tavoin), mikä nyt sentään hyvä, niin jos kristitty saa viettää kirkollisia juhlapyhiään palkallisella vapaalla, miksi muslimi tai hindu ei...? Ei se nyt vain tasa-arvoista ole. Eikä se hyvää kerro... =/
Olisi kaiketi korkea aika tästäkin käydä todellista keskustelua ja miettiä ratkaisuja tasa-arvon tuomiseen kaikille. - goddeloos
Kössönöm kirjoitti:
Ei kai nyt nykyään sentään kukaan edes kehtaisi alkaa vaatimaan pakollista kirkkoon kuulumista, jotta saa ay-liikkeen järjestämät pyhäkorvaukset! Siinä rikottaisiin jo yhtä sun toista lakia ja asetusta.
ajoin juuri tuota (prkl ilmaisutaitoa pitää harjoitella!:) Tuo ei syrjisi vain ateisteja vaan myös uskontoja valtavirran ulkopuolella...
- ~~~
missxcessive kirjoitti:
Se ketuttaa kun tyhmän aloituksen tehnyt uskis häippäsee eikä saa enää selitystä mihinkään hänen kirjoittamaan älyttömyyteen. Vai olisiko niin että usein he eivät ajattele mitä kirjoittavat ja vasta vastauksia lukiessaan tajuavat tyhmyytensä.
tarkoituksena ihan vain käydä tölväisemässä ateisteja, vähän samaan tyyliin kuin näissä 'mitäs vuotta te elätte, ähää' -kirjoituksissa.
Silti asian taustalla on ajatus, tiedosti kirjoittaja sen hyvin taikka ei, että nämä ovat 'meidän' asioitamme ja etujamme, mitä te näillä teette, älkää koskeko. Jotkut tiedostavat ja tietoisesti vaativat muilta pois, jotkut vain elävät tiedostamattaan eriarvoisessa kulttuurissa, jossa heillä on enemmän etuja kuin muilla ja ovat niin tottuneita siihen, etteivät osaa ajatella toisin olevankaan. - Kössönöm
~~~ kirjoitti:
jo tässäkin. Eihän yleisinä palkallisina vapaina ole kuin näitä kristittyjen omimia juhlapyhiä, ei muiden uskontojen... Eli vaikka ne ovatkin kaikille vapaita (tai korvaus muulla tavoin), mikä nyt sentään hyvä, niin jos kristitty saa viettää kirkollisia juhlapyhiään palkallisella vapaalla, miksi muslimi tai hindu ei...? Ei se nyt vain tasa-arvoista ole. Eikä se hyvää kerro... =/
Olisi kaiketi korkea aika tästäkin käydä todellista keskustelua ja miettiä ratkaisuja tasa-arvon tuomiseen kaikille.Kyllä se muslimi ja hindukin saa ihan samat palkalliset vapaapäivät ja korotetut palkat jos työskentelee noina päivinä, että sikäli kyllä se tasa-arvo toteutuu.
Entä muslimien rukoustauot ja työskentely ramadanin aikana. Ei semmoista ukkoa ainakaan urakkaporukkaan kukaan halua, jonka paasto estää täysipainoisen työn. Ja mitäs vielä, no onhan noita... - Kössönöm
goddeloos kirjoitti:
ajoin juuri tuota (prkl ilmaisutaitoa pitää harjoitella!:) Tuo ei syrjisi vain ateisteja vaan myös uskontoja valtavirran ulkopuolella...
mutta lähinnä viittasinkin siihen, että uskikset jaksavat vaatia sitä, että kirkkoon kuulumattomat saisivat siitä syystä eri palkkaa tai pyhäkorvauksia.
Olisikin kiva nähdä, jos joku poliitikko uskaltaisi tuon ääneen sanoa. Onko tupo-neuvotteluissa paljon uskiksia? - ~~~
Kössönöm kirjoitti:
Kyllä se muslimi ja hindukin saa ihan samat palkalliset vapaapäivät ja korotetut palkat jos työskentelee noina päivinä, että sikäli kyllä se tasa-arvo toteutuu.
Entä muslimien rukoustauot ja työskentely ramadanin aikana. Ei semmoista ukkoa ainakaan urakkaporukkaan kukaan halua, jonka paasto estää täysipainoisen työn. Ja mitäs vielä, no onhan noita...muslimi ja hindu saavat viettää esim. palkallista vapaata jouluna. Mutta lienee heillä omia juhliaan, joita ei taas noteerata sitten mitenkään.
Eli mielestäni tasa-arvo toteutuu tässä vain osittain ja jälleen vain yhden uskonnollisen ryhmän ehdoilla.
Itse pitäisin mallista, jossa koko kansalla olisi muutama 'yhteinen' juhla-aika ja loput palkalliset vapaat voisi sitten säästellä omiin tärkeisiin ajankohtiinsa. Se olisi melko tasa-arvoinen malli kaikille näin äkkiä ajatellen.
Olisiko sinusta parempi että ateistit pitäisivät vastaavat vapaat muina päivinä kuin kirkkopyhinä?
Koulussa myös ateistiset opettajat ja oppilaat pitäisivät vapaat eri aikaan kuin uskovaiset.
Vai kuis?- goddeloos
Tämä sinun postaus on Aquam ā pūnice pōstulāre!
Hauska nimimerkki aloittajalla muuten :)= "Olen useasti ihmetellyt ateistien ja muiden kirkkoon kuulumattomien tahtoa pitää kuitenkin kiinni ns.kirkkopyhistä"
Tahtoa pitää kiinni? Pitäisikö tässä alata Ateistien yhtenä rintamana vaatimaan että emme voi pitää kirkkopyhiä koska olemme Ateisteja? Siellä täällä olisi Ateisti puurtamassa kun muut olisivat vapaalla. Ei taitaisi onnistua :D v**** tätä uskiksen ajatusmaailmaa joskus...- Kuiperus
Kaikilla ei ole kirkkopyhinä vapaata. Työvuorot esm.sairaaloissa ym.yleishyödyllisissä laitoksissa,pyörii kirkkopyhistä huolimatta.
Yleistys oli huono. Kuiperus kirjoitti:
Kaikilla ei ole kirkkopyhinä vapaata. Työvuorot esm.sairaaloissa ym.yleishyödyllisissä laitoksissa,pyörii kirkkopyhistä huolimatta.
Yleistys oli huono.Tiedän kyllä.
- Jazuli
luovutaan kaikista kirkoista ja seurakunnista ja mennään kaikki joukolla töihin yhteiskuntamme hyväksi..jeee..!!! =o)
eikö ollukki hyvä ehotus..?? - Pekon serkku
""Kermat päältä kyllä pystyy jokainen raastamaan,maksamatta kirkollisveroa ja uhoamaan vakaata vakaumustaan,mutta moniko on valmis menemään itse töihin "hihhulien päivinä"? "
Kirkollisveroilla ei muuten kateta palkallisia vapaapäiviä muille kuin ev-lutseutakunnan työntekijöille. Mulle on sinänsä ihan sama minä päivinä pidän vapaapäivän, kunhan saan yhtä paljon palkallisia vapaapäiviä kuin muutkin tyntekijät. Minun mielestäni on pelkästään tasa-arvoista, että ihmisillä on samat edut sukupuolesta, uskonnosta tms. riipumatta.
Oletetaan, että olet töissä jossain pienessä liikkeessä, jossa on vain kaksi työntekijää, sinä uskovainen ja Pekko ateisti. Molemmilla on lakisääteiset vuosilomat. Niiden lisäksi kristittyjen juhlapyhinä sinä aina lomailet ja Pekko pitää yksin puljua auki. Haluaisitko sinä nostaa palkkaa työstä, jonka Pekko tekee yksin? Eiks sellainen olisi aika härskiä? Mä olen epäillyt, että uskovaiset ovat itsekeskeisä ja ahneita, eivätkä edes häpeä sitä. Taidan olla oikeassa. Voisin oikeastaan aloittaa eräällä tärkeällä huomautuksella, ennenkuin vastaan väitteisiisi.
Perustuslaki, 2 luku 6 §:
"Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
-Laittaisit siis ihmisiä tarpeettomasti eri asemaan uskonnon perusteella, mikä sotii jo perustuslakia vastaan.
"Olen useasti ihmetellyt ateistien ja muiden kirkkoon kuulumattomien tahtoa pitää kuitenkin kiinni ns.kirkkopyhistä"
Me emme sille suoraan voi mitään, jos siellä on kirkollisia juhlapyhiä. Ne on pyhäpäiviä niille uskovaisille, mutta vapaapäiviä sitten siihen uskontoon kuulumattomille. >>huom- äxdee
Miksi kirkko sitten pitää kiinni pakanallisista juhlapäivistä niinkun joulusta, keskikesän juhlasta (mokoman nimesitte muka ovelina juhannukseksi) etc? Ne ovat epäjumalanpalvojien päiviä, miksette keksineet omia juhlianne ihan omiin aikoihin?
- ALEA IACTA EST
Moi vaan taas kaikille tasapuolisesti ja kiitos paljon vastauksistanne. En ehtinyt eilen seuraamaan provoiluni tuloksia,kun oli muita rientoja tiedossa... Tuli monia hyviäkin näkökulmia aiheeseen (enemmän kuin odotin),kiitos kaikille!! Tuli taas ajattelemisen aihetta ainakin vähäksi aikaa...Mutta,mutta kieli poskessa tuon tylsyyksissäni kirjoitin ennen illan rientoja. Mutta samalla uteliaana. HYVÄÄ ANSAITTUA VAPAAPÄIVÄÄ KAIKILLE !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja12914300Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va295934SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1545495Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua3014339HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.394097"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste1003654Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant63582Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan223538Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan622632Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.931428