Mistä johtuu, että ateistien keskimääräinen älykkyys on huomattasti korkeampi kuin teistien keskimääräinen älykkyys? Tiedän, että tästä on tutkittua faktaa ja toisiaan tukevia tutkimuksia
sadoittain (ellei tuhansia?). Nyt kysymys ei siis koske onko näin vaan miksi näin on?
Moni esittää sellaisen näkökulman että älykkyys suojelisi uskonnolta, mutta se ei selitä tutkimuksissa
todettua ölykkyystason laskua kun ihminen on tullut uskoon tai älykkyystason nousua kun on luovuttu uskosta. Niin ja tietämättömille tiedoksi älykkyys ei ole muuttumaton suure, esim. ikä vaikuttaa älykkyys kasvaa 16-25 ikävuoteen saakka, jonka jälkeen se on huipussaan aina 40-50 ikävuoteen saakka jonka
jälkeen älyykkys alkaa hitaasti laskea.
Miksi ateistin älykkyys on ylivertainen
15
313
Vastaukset
- Atelta
Teisteja ohjaa uskonto - ateisteja ohjaa äly.
- Jaacob.
"Mistä johtuu, että ateistien keskimääräinen älykkyys on huomattasti korkeampi kuin teistien keskimääräinen älykkyys?"
Kyllähän sinun älykkäänä pitäisi tuollainen tietää. Mitä älykkyyttä se sellainen on että kyselee täällä tyhmiä?- Intelliteisti
Enhän missään kohtaa väittänyt olevani itse ölykäs vai oletko lukutaidoton?
Olen törmännyt tähän faktaan että ateistit ovat useammin älykkäämpiä kuin teistit mutta
nyt kysymys on että mistähän se johtuu?
Täällä usein esitetään väittämä ÄLYKKYYS->ATEISMI, mutta se on mielestäni liian yksinkertainen
selitys, sillä teisteissäkin on yksittäisiä huippuälykkäitä kuin myös ateisteissa on yksittäisiä jos nyt ei
idiootteja tai imbesillejä niin debiilejä ainakin.
Erityisesti kiinnostaa suunta ATEISMI->ÄLYKKYYS? Voisiko sille löytyö selitys? - ---
Intelliteisti kirjoitti:
Olen törmännyt tähän faktaan että ateistit ovat useammin älykkäämpiä kuin teistit mutta
Täällä usein esitetään väittämä ÄLYKKYYS->ATEISMI, mutta se on mielestäni liian yksinkertainen
selitys, sillä teisteissäkin on yksittäisiä huippuälykkäitä kuin myös ateisteissa on yksittäisiä jos nyt ei
Erityisesti kiinnostaa suunta ATEISMI->ÄLYKKYYS? Voisiko sille löytyö selitys?"teisteissäkin on yksittäisiä huippuälykkäitä kuin myös ateisteissa on yksittäisiä jos nyt ei
idiootteja tai imbesillejä niin debiilejä ainakin."
Jos 5% teisteistä on huippuälykkäitä, mutta muut eivät ole, ja 5% ateisteista on vähä-älyisiä, mutta muut eivät ole, miten se sinusta johtaa loogisesti siihen ettei älykkyydellä ja ateismilla ole yhteyttä? Voisit yhtä hyvin sanoa ettei syöpä yleensä johda kuolemaan, koska jotkut syöpään sairastuneet eivät kuole. - -.-.---..-
--- kirjoitti:
"teisteissäkin on yksittäisiä huippuälykkäitä kuin myös ateisteissa on yksittäisiä jos nyt ei
Jos 5% teisteistä on huippuälykkäitä, mutta muut eivät ole, ja 5% ateisteista on vähä-älyisiä, mutta muut eivät ole, miten se sinusta johtaa loogisesti siihen ettei älykkyydellä ja ateismilla ole yhteyttä? Voisit yhtä hyvin sanoa ettei syöpä yleensä johda kuolemaan, koska jotkut syöpään sairastuneet eivät kuole.Älykkyys korreloi ateismin kanssa, mutta ei ole kausaliteetti.
- Jaacob.
Intelliteisti kirjoitti:
Erityisesti kiinnostaa suunta ATEISMI->ÄLYKKYYS? Voisiko sille löytyö selitys?"Täällä usein esitetään väittämä ÄLYKKYYS->ATEISMI, mutta se on mielestäni liian yksinkertainen
selitys"
Haluat siis monimutkaisen selityksen? - ????
--- kirjoitti:
"teisteissäkin on yksittäisiä huippuälykkäitä kuin myös ateisteissa on yksittäisiä jos nyt ei
Jos 5% teisteistä on huippuälykkäitä, mutta muut eivät ole, ja 5% ateisteista on vähä-älyisiä, mutta muut eivät ole, miten se sinusta johtaa loogisesti siihen ettei älykkyydellä ja ateismilla ole yhteyttä? Voisit yhtä hyvin sanoa ettei syöpä yleensä johda kuolemaan, koska jotkut syöpään sairastuneet eivät kuole.Syöpä ei useinkaan johda kuolemaan, koska suurin osa syövistä voidaan parantaa. --- kaltaiset kirjoittajat kyseenalaistavat ateistien älykkyyden. Vai löysikö joku --- viestistä jotain älykästä?
- ---
???? kirjoitti:
Syöpä ei useinkaan johda kuolemaan, koska suurin osa syövistä voidaan parantaa. --- kaltaiset kirjoittajat kyseenalaistavat ateistien älykkyyden. Vai löysikö joku --- viestistä jotain älykästä?
Joo, ja ad hominem se vasta puhuukin kirjoittajan älykkyydestä.
Ja oleppa hyvä ja näytä lähteesi väitteelle, että suurin osa syövistä voidaan parantaa. Se, että melkein kaikille syöpäpotilaalle voidaan ostaa aikaa hoidoilla ei ole parantamista, se on vain vääjäämättömän syöpäkuoleman lykkäämistä. - Dogtory
--- kirjoitti:
Joo, ja ad hominem se vasta puhuukin kirjoittajan älykkyydestä.
Ja oleppa hyvä ja näytä lähteesi väitteelle, että suurin osa syövistä voidaan parantaa. Se, että melkein kaikille syöpäpotilaalle voidaan ostaa aikaa hoidoilla ei ole parantamista, se on vain vääjäämättömän syöpäkuoleman lykkäämistä.Työskentelen terveydenhoitoalalla, joten luulen tietäväni syövästä sinua enemmän, sorry.
- Lääkärifuck
Dogtory kirjoitti:
Työskentelen terveydenhoitoalalla, joten luulen tietäväni syövästä sinua enemmän, sorry.
Sehän ei takaa että olisit pötevä. Luultavasti olet saanut suhteilla suojatyöpaikan.
- ---
Dogtory kirjoitti:
Työskentelen terveydenhoitoalalla, joten luulen tietäväni syövästä sinua enemmän, sorry.
Niin varmaan luuletkin. Harmi, ettei se luulo selvästikään ole tiedon väärti, kun et pysty perustelemaan sitä millään faktalla, etkä edes yritä.
- goddeloos
Mitä korkeammin koulutettu, sitä todennäköisemmin ateisti. Tiedon lisääntyessä usko vierellä seisovaan mielikuvitusystävään laantuu... ja katoaa lopulta. Itse olen näitä ihmisiä jotka "kasvoivat ateistiksi" vanhoilla päivillä, rupesi asiat kiinnostamaan ja selvää ottamalla katosi maailman pahin sadisti poikineen kuvasta...
- Kauhee pulma
Minua sanotaan älykkääksi ihmiseksi, enkä tosiaan usko jumaliin, olen ateisti. Toisaalta uskon kuitenkin jonkin verran esimerkiksi jälleensyntymään.. Voi voi, olenkohan tyhmän ja älykkään paradoksi. XD
Kaunis ajatus. Minä aikoinaan (pissiksenä) ;) uskoin tai halusin uskoa henkiolentoihin, kuten kummituksiin, ihmissusiin, keijukaisiin ym. mutta jumaliin en uskonut. Vanhempana tuokin hömpötys sitten jäi. Aika hassua tosin.
Kävisikö tämä seurausketju: älykkäät ihmiset hakeutuvat jatkokoulutukseen suuremmalla todennäköisyydellä. Jatkokoulutuksessa opitaan tekemään tutkimusta, vertailemaan tuloksia, ja arvioimaan kriittisesti ja kyseenalaistamaan annettuja totuuksia. Taito kyseenalaistaa, hankkia tietoa ja arvioida ja vertailla tietoa kriittisesti johtaa siihen että ihan kaikkea, jopa uskontoja, voi tarkastella kriittisestä näkökulmasta, mikä taas johtaa uskontojen hylkäämiseen.
Tosin, ei siihen välttämättä sitä jatkokoulutusta edes tarvita. Minusta tuli ateisti n. 16-vuotiaana, luettuani rippiraamattua hieman tarkemmin...
En tiedä onko ateismin ja älykkyyden korrelaatiota koskaan tutkittu tarkemmin, ja selvitetty mistä se voisi johtua.
On myös henkilöitä, joiden kohdalla edes korkea koulutus ei ole johtanut siihen että uskonto olisi hylätty. Richard Dawkins kertoo usein tarinan geologiaa opiskelleesta tieteilijästä, joka oli joutunut ristiriitaan havaittuaan Raamatun olevan pahasti ristiriidassa geologian kanssa. Tämän ristiriidan hän ratkaisi hylkäämällä tieteen ja pitäytymällä uskonnossa. Tämä tosin kertoo vian siitä että uskonto ja tiede ovat niin pahassa ristiriidassa, että kunkin on tehtävä se valinta niiden välillä. Tietysti toivottavaa on, että valinta kohdistuisi perusteltuihin, testattaviin tieteellisiin todistuksiin, mutta valitettavasti joidenkin kohdalla lapsuuden usko on niin voimakas, että se voittaa järjen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja13214332Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va305952SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1545525Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?
Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua3034369HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.394127"Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana
Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste1073681Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant63602Vanhat miehet eivät muista
Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan243564Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta
Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan632655Huomenta naiselle
Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.931438