kuinka kauan vaivoja gluteenittomaan siirtymisen jälkeen?

suhna

Epäilen itselläni keliakiaa. Oireina ovat olleet jo vuosia turvotus ja kuvottava olo joka tulee heti ruokailun jälkeen. Joskus iltaisin on paha olo joka nostaa oksennuksen suuhun. Tietysti ilmavaivat hajulla ja ilman kuuluvat oireisiini. Laihtuminen on minulle ollut hankalaa jo vuosikausia. Pari kiloa lähtee mutta heti sen jälkeen alkaa nesteen kertyminen jolle ei tule loppua. Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin reilu vuosi sitten ja kuvittelin että asiat muuttuisivat mutta laihtumiseen yms. ne eivät ole auttaneet tippaakaan.

Kävin tänään verikokeissa joista saan vastauksen parin viikon päästä. Toivon myös että pääsisin tähystykseen vaikkei verikokeissa näkyisikään mitään.

Kysymys kuuluukin kuinka nopeasti oireet häviävät gluteenittomiin siirtymisen jälkeen? Itse olen syönyt nyt muutaman päivän gluteenittomia ja huomaan kyllä jo nyt selkeän eron. Kuitenkin täyttävää oloa (en osaa oikein kuvailla) yms. on edelleenkin. Tiedän ettei pitäisi jättää viljoja pois ennen testejä mutta kun ei pysty, olen hoitoalalla eikä oikein sovi jos hoitaja haisee pahemmalta kuin potilaat...

Kiitän etukäteen, niin ja toiseksi: onko teillä monella myös kilpirauhasen vajaatoimintaa?

5

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kelikeli..

      hävis oireet 2 vuorokaudessa kuin seinään,perjantaina sain diagnoosin jo lauantai iltana huomasin muutoksen kun paska ei lentänyt joka hetki.Sunnuntai olikin sitten jo ihan oireeton päivä,uloste alkoi kiinteytyä,väri muuttui aivan vaaleasta tumman ruskeaksi.Siitä sitten eteenpäin ei oireita ole pariinkymmeneen vuoteen ollu,tiukka ruokavalio vaan.Eli ohutsuoli reagoi tosi nopeasti jos se ei saa enää myrkkyä.Jos vaikka koittasit niitä apteekin pikatestejä ekaks olis jotain suuntaviittaa ja jos siinä löytyy vasta-aineita niin sitten voit vaikka lopettaa viljat tai kertoa lekurille jatkotutkm.åpääsystä.Kilpirauhas ongelmaa ei mulla ainakaan,sehän on enempi perinnöllistä ja voi tulla kehen tahansa.

      • gluteeniton29

        Ei missään tapauksessa saa siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon koska sitten ei saa diagnoosia jos suolinukka ehtii parantua!
        Meidän perheessä on kolme keliaakikkoa eikä kenelläkään ole kilpirauhasen vajaatoimintaa.


      • :)
        gluteeniton29 kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa saa siirtyä gluteenittomaan ruokavalioon koska sitten ei saa diagnoosia jos suolinukka ehtii parantua!
        Meidän perheessä on kolme keliaakikkoa eikä kenelläkään ole kilpirauhasen vajaatoimintaa.

        Itselläni keliakia todettiin muutama päivä sitten ja tosiaan oireet loppuivat kuin seinään! Ei ilmavaivoja, löysää ulostetta, vatsanväänteitä, ruokahaluttomuutta, pahaa oloa tai muuta. Suolinukan paraneminen täysin tosin kestää puolesta vuodesta vuoteen, joten tällä hetkellä ruokavalion täytyy ola myös täysin laktoositonta. En missään nimessä suosittele gluteenittomaan siirtymistä ennen kunnon testejä, koska muuten et voi saada diagnoosia etkä kelalta saatavaa n.20 euron joka kuukausi tulevaa korvausta.


      • vaivaton elämä
        :) kirjoitti:

        Itselläni keliakia todettiin muutama päivä sitten ja tosiaan oireet loppuivat kuin seinään! Ei ilmavaivoja, löysää ulostetta, vatsanväänteitä, ruokahaluttomuutta, pahaa oloa tai muuta. Suolinukan paraneminen täysin tosin kestää puolesta vuodesta vuoteen, joten tällä hetkellä ruokavalion täytyy ola myös täysin laktoositonta. En missään nimessä suosittele gluteenittomaan siirtymistä ennen kunnon testejä, koska muuten et voi saada diagnoosia etkä kelalta saatavaa n.20 euron joka kuukausi tulevaa korvausta.

        Minä menen ensi viikolla testeihin ja samalla otetaan kilppariarvot.

        Minä olen aina kuvitellut että sitä laihtuu jos on keliaakia. Minä olen lihonut kahdessa kuukaudessa kuusi kiloa, pierettää ja ihoni on lähes vesirakoilla.
        Ihmettelin kuitenkin, kun lääkäri määräsi keliaakiatesteihin.


      • kelikeli
        vaivaton elämä kirjoitti:

        Minä menen ensi viikolla testeihin ja samalla otetaan kilppariarvot.

        Minä olen aina kuvitellut että sitä laihtuu jos on keliaakia. Minä olen lihonut kahdessa kuukaudessa kuusi kiloa, pierettää ja ihoni on lähes vesirakoilla.
        Ihmettelin kuitenkin, kun lääkäri määräsi keliaakiatesteihin.

        lekuri halus vaan poissulkea keliakian mahdollisuudenkin,ja ei kaikki laihdu keliakiassa,jotkut ei tunne mitään missään ja silti diagnoosi on keliakia..toi kilpirauhanen voi hyvinkin johtaa lihomiseen tai laihtumiseen riippuu kummimpäin arvot ovat.Hyvä kun määräsi testeihin niin itsekin sitten tiedät että voitko syödä viljoja,ei tarvitse elää epätietoisuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe