Taitelijan verojen maksaminen?

BARE...

Te taiteilijat jotka myytte teoksianne. Miten te hoidatte verotuksen? Olen todellakin uunoeemeli tässä asiassa :)

Onko teillä yritys tai toiminimi, jonka nimissä noita teoksia myydään. Vai myyttekö vaan käteisellä tai tilisiirrolla, kirjaatte veroilmotukseen ja maksatte myöhempään päin verot? Miten toi käytännössä tapahtuu muutenkin, vaatiiko yrityksen tai toiminimen pitäminen paljon paperien pyörittelyä?

12

7276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rtkk

Taiteilijan veroprosentti alle 10%. Käy vain verotoimistossa, niin neuvovat ja antavat tilillepanokuitteja, joilla voi maksaa vähinerin myynnin jälkeen, ettei tulisi veromätkyjä!

• harakan sulka

Onkos se noin yksinkertaista. Harrastan taiteen tekemistä ja joskus olen myynyt muutaman taulun.
        En ole keskittynyt taiteen myymiseen, vaan myyn harvoin, jos joku sattuu tilaamaan tai
        ostamaan jonkun taulun.
        Harvoin, kun olen jonkun taulun myynyt, niin en ole siitä paljon pyytänyt.
        Sen verran, että myyntihinta on kattanut materiaalit ja jotain 20-40 euroa on jäänyt "palkkaa", kun
        taulua on maalanut 2-4 viikkoa eli ei ole ollut tuottavaa.
        Sitä kun on aina elänyt vähävaraisena, niin ajattelee, ettei muillakaan ole parempia tuloja.

Onkos tuo veroprosentti tosiaan noin alhainen. En ole siksikään innostunut myymään tauluja, koska
        olen ajatellut, että veroprosentti on yli 20%, mikä on tosi paljon, kun suhteuttaa sen
        taulusta saatuihin euroihin ja siihen, kuinka paljon aikaa menee yhden taulun tekemiseen,
        Tarviiko olla esim. kirjanpitoa, jossa on merkitty menot eli maalaus tarvikkeet.

Taiteilijalle sopisi varmaan toiminimi paremmin, kuin perustaa yritys.
        Muutaman käsityöläisen tunnen ja heillä on toiminimi.
        Myös yksin yrittäjälle toiminimi sopii hyvin.
        Yritys tuntuu ainakin minusta enemmän teolliselta ja sellaiselta nimikkeeltä, jossa
        liikevaihto on paljon isompi ja palkattua työvoimaa.

Tarvitseeko harrastaja taiteilija mitään toiminimeä, kun toiminta on epäsäännöllistä?
        Olen ajatellut, että jos myyntiä olisi joskus harvoin enemmän, niin silloin voisi
        hakea verotoimistosta niitä tilillepanokuitteja ja maksaa myynnistä veron.

• rtkk
        harakan sulka kirjoitti:

Onkos se noin yksinkertaista. Harrastan taiteen tekemistä ja joskus olen myynyt muutaman taulun.
        En ole keskittynyt taiteen myymiseen, vaan myyn harvoin, jos joku sattuu tilaamaan tai
        ostamaan jonkun taulun.
        Sen verran, että myyntihinta on kattanut materiaalit ja jotain 20-40 euroa on jäänyt "palkkaa", kun
        Sitä kun on aina elänyt vähävaraisena, niin ajattelee, ettei muillakaan ole parempia tuloja.

Onkos tuo veroprosentti tosiaan noin alhainen. En ole siksikään innostunut myymään tauluja, koska
        olen ajatellut, että veroprosentti on yli 20%, mikä on tosi paljon, kun suhteuttaa sen
        taulusta saatuihin euroihin ja siihen, kuinka paljon aikaa menee yhden taulun tekemiseen,
        Tarviiko olla esim. kirjanpitoa, jossa on merkitty menot eli maalaus tarvikkeet.

Yritys tuntuu ainakin minusta enemmän teolliselta ja sellaiselta nimikkeeltä, jossa

Tarvitseeko harrastaja taiteilija mitään toiminimeä, kun toiminta on epäsäännöllistä?
        Olen ajatellut, että jos myyntiä olisi joskus harvoin enemmän, niin silloin voisi

Satunnaisten tulojen kohdalla. Sisäsivulle selvitys,että on taidetuloja omasta taiteesta. Menot voi vähentää ja mainita selvityksessä.

Toiminimelläkin lienee verot liikevaihtoveron suuruisia eli joku 22 %.

• maamaa_
        harakan sulka kirjoitti:

ostamaan jonkun taulun.

TOIMINIMI on YRITYS. Se on usein yhden ihmisen pienyritys, liikevaihdon kasvaessa voidaan siirtyä esim. osakeyhtiöön jolloin saadaan pidettyä verotus kurissa. Muita yritysmuotoja on mm. kommandiittiyhtiö sekä avoin yhtiö, sekä yhtymät.

Jos tienaa töillään jonkun satasen-tonnin vuodessa, ei yritystä ole järkevä perustaa.

• veldes

Jos pelkästään taiteella aikoo elää pitää myydä paljon, vähintään 35.000- 50.000 vuodessa ja siinä on niin paljon paperihommia ettei sovi taiteilijan luonteeseen, ei ainakaan minulle. Kirjanpitäjä on ollut ihan eka taulun myynnistä alkaen. Itse myyn käteisellä ja myös kaikki pankki ja luottokortit käyvät. Taiteilija toiminta ei vaadi toiminimeä (minulla se kuitenkin on) ja jos on pienet myyntitulot ilmoittaa ne vaan veroilmoituksessa, niistä tulee tietysti vähän jälkiveroa. Verotus taiteilijatoiminnassa ei varmaan ole ongelma sitä ei kannata pelätä, jos joku ostaa niin antaa palaa vaan. Eikä itselläni ainakaan ole verottajan kanssa ollut ongelmia 26 vuoteen. Nyt maksoin jälkiveroa 1400 €, viime vuonna sain takaisin 600 € ja edellisenä vuonna muistaakseni 1000 €, melkein tasoissa ollaan.
      Eletään palveluyhteiskunnassa mikä tarkoittaa että verottajakin on meidän palvelijamme joka neuvoo näissä asioissa aika hyvin. Ei kuitenkaan sitä miten pääsee kaikkein pienimmällä veroilla. Siihen on sitten taas taiteilijajärjestöt ja ym.

• harakan sulka

Eikös isompi yritys joudu maksamaan veroja ennakkoon eli yrittäjän täytyy tehdä
        laskelma tulevan vuoden tuloksesta eli paljonko yritys saa tuottoa ja maksaa verot ennakkoon,
        vaikkei edes tiedä kuinka tuleva vuosi menee.
        Jos maksaa tämän mukaan enemmän ennakkoveroja, kuin mitä on tuloja, niin silloinhan
        täytyy saada veronpalautusta ja jos tuloja onkin enemmän, mitä on
        ilmoittanut, niin siitähän tulee jälkiveroja.

Mutta eihän taiteilija voi laskea tällätavoin, koska aika mahdotonta on ennalta laskea
        montako taulua menee kaupan ja montako taulua saa vuoden aikana tehtyä.
        Taiteilijalle sopii paremmin tuo jälkivero eli maksaa veroja sen jälkeen kun on saanut
        myytyä taideteoksia ja tietää paljonko rahaa saa, kun kaikki materiaalikulut on
        vähennetty pois myyntihinnasta.

Mistäs sitä tietäisi, vaikka verotoimiston virkailijoillekin saisi myytyä muutaman taulun, kun
        sinne menee näitä veroasioita tiedustelemaan.
        Ei luulisi heidän ainakaan kielteisesti suhtautuvan taiteilijaan, joka tulee veroja maksamaan.

• LollOllOllOlooo
        harakan sulka kirjoitti:

laskelma tulevan vuoden tuloksesta eli paljonko yritys saa tuottoa ja maksaa verot ennakkoon,
        Jos maksaa tämän mukaan enemmän ennakkoveroja, kuin mitä on tuloja, niin silloinhan

Mutta eihän taiteilija voi laskea tällätavoin, koska aika mahdotonta on ennalta laskea
        Taiteilijalle sopii paremmin tuo jälkivero eli maksaa veroja sen jälkeen kun on saanut

Mistäs sitä tietäisi, vaikka verotoimiston virkailijoillekin saisi myytyä muutaman taulun, kun
        Ei luulisi heidän ainakaan kielteisesti suhtautuvan taiteilijaan, joka tulee veroja maksamaan.

Itselleen asetettava kysymys: olenko harrastelija vai ammatinharjoittaja
        http://www.art360.fi/wp-content/uploads/Kuvataiteilijan-verotus.pdf

• maamaa_
        harakan sulka kirjoitti:

että töitä täytyy myydä ihan hitosti ollakseen 'iso yritys'!! :)) Taiteilijalla ei kuule ole 'ison yrittäjyyden' huolia! Realismia, realismia...

• tottaseon

Taiteilija, joka myy teoksiaan ilman yritystä (ihan privaatisti) maksaa siitä saman TULOveron kuin mista tahansa tulosta jonka jokamies ansaitsee MUTTA ei alvia! Toinen kysymys on sitte se, että ilmoittaako MattiMeikäläinen kaiken satunnaisen tulonsa verottajalle edes jälkikäteen..

Taiteilija, joka tekee hommia yrityksen alla esim. toiminimellä maksaa tuloveron ihan normaalisti kirjanpidon mukaan mutta ALV on 8% (alkutuotantovero)

• rtkk

Jos ei laita satunnaisiin tuloihin selvitystä, että kyse on itse tehdyn taiteen myynnistä saaduista tuloista.
        Ja jos on enemmän myyntiä, on hyvä laittaa selvitykset sitä varten olevaan liitteeseen, jossa voi ilmoittaa myyntihinnan, kulut ja voiton. Tuolloin verottavat taitelijataksan mukaan.
        Voineeko saada jälkikäteen korjausta asiaan.

• maamaa_

paljolti siitä miten taiteilijuutesi määritellään. Onko se ensinnäkin pää- vai sivutoimista. Ja mikä on päätoimiala, jos taide on sivubisnes.
      Jos toiminimen perustaa, niin olikos se nyt jotain 8000 mitä kestää tienata/vuosi ennen kuin on siirryttävä alv-velvolliseksi. Moni pyörittää tuolla summalla taidetouhujaan monta vuotta ennen kuin alkaa homma tuottamaan.
      Verottajan pakeille vain rohkeasti, vero.fi -sivustolta löytyy kaikenkattavat puhelinnumerot joista voi tiedustella eri vaihtoehtoja.

• rtkk

Kannattaa maksaa verot sitä mukaa kuin tulee, niin ei tule ikäviä mätkyjä! Verotoimistosta saa maksulauppuja tuollaista varten. Taitelijaveroprosentin voi kysyä samalla, jonka mukaan makselee veroja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe