Epilepsia ja raskaus?

TahtooMyösVaavelin

Olemme yrittäneet lasta jo vuoden enkä tule raskaaksi, minulla on epilepsia. Sain viime talvena helmikuussa keskenmenon, en edes tiennyt raskaudesta vielä. Lääkäri sanoi että vaikea tulla raskaaksi jos en syö lisävitamiinia.
Onko täällä raskaana olevia joilla epilepsia tai vielä haaveilevia? miten pian tulitte raskaaksi ja mitä piti ottaa huomioon.

Kiitos jos joku jaksaa vastata.

10

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuuuuuuuuuuuuuu

      käytössäsi jo nyt foolihappo?
      Epilepsiapalstalta löytyy useita raskau/epilepsia-viestiketjuja.

      • tutkimuksiin!

        sitten jos vuosi yritystä jo takana. Syy voi olla vallan jokin muu kuin lisävitamiinin tarve. Ihmettelen miksi sinulle on sanottu että lisävitamiinin ottamattomuus olisi syy ettet ole raskautunut...Kuka niin sanoi, neurologiko?
        Tuota foolihappoa syödään sen vuoksi että se on sikiölle erittäin tärkeä.
        Lääkityksesi lienee räätälöity raskausaikaan sopivaksi?


    • HaaveenaVauva

      mulla on kans epilepsia ja ollaan avopuolison kans mietitty perheenlisäystä. En oo vielä raskaana mut mietin et miten epilepsia lääkkeet vaikuttaa sikiöön? yritin soittaa lääkärille ja kysyä asiasta mut ei siellä kukaan vastannut niin aloin sit kysymään tätä kautta et onko jollaki jotain tietoo asiasta tai jotain kokemuksia. Tuli jo mieleen et uskaaltaako tässä ees ryhtyy lapsentekoon jos lapsesta ei tuukkaan terve, oon lukenu et voi tulla epämuodostumisia yms.. mitkä lääkkeet sulla on? miten lääkitystä muutettiin?

    • raskaana-10

      on epilepsia eikä se vaikuta mitenkään raskauden tuloon,joka kerta olen kuukauden yrittämisen jälkeen ollut raskaana eikä neurologi ole mistään vitamiineista selittäny vaan niitä määrätään siinä vaiheessa yleisestikkin jokaiselle lasta yrittävälle jos ei meinaa tärpätä millään koska ne edistävät raskaaksi tuloa.Ja jos sulla on nyt lääkitys päällä sun pitää ottaa yhteyttä sun omaan neurologiin kun raskaaksi tulo on onnistunut koska silloin lääkitys pitää vaihtaa toiseen raskauden ajaksi koska tavallisesta lääkityksestä koituu sikiölle haittoja.

      • HaaveenaVauva

        nyt olen jutellut lääkärin kanssa ja sano et lääkitys jatkuu samana ja käski ostaa jotain vitamiinipillereitä jotka sisältää foolihappoa. Sanoi et jossaki vaiheessa raskausta lääkitystä jopa joudutaan nostaan.. Tämä alkoi kyllä mietityttään mut kait se pitää sit uskoo ja totella mitä se sano. Nyt tässä ootellaan et koska tärppää ja sit pitää soittaa uudestaan lääkäriin. Toivottavasti ei menis hirveen kauan ku onnistuu :)


      • raskaana-10
        HaaveenaVauva kirjoitti:

        nyt olen jutellut lääkärin kanssa ja sano et lääkitys jatkuu samana ja käski ostaa jotain vitamiinipillereitä jotka sisältää foolihappoa. Sanoi et jossaki vaiheessa raskausta lääkitystä jopa joudutaan nostaan.. Tämä alkoi kyllä mietityttään mut kait se pitää sit uskoo ja totella mitä se sano. Nyt tässä ootellaan et koska tärppää ja sit pitää soittaa uudestaan lääkäriin. Toivottavasti ei menis hirveen kauan ku onnistuu :)

        Onnea yritykseen ja toivottavasti tärpää :)


      • ****

        Foolihappoa annetaan sen epilepsialääkityksen vuoksi koska se poistaa sitä elimistöstä. Eli isot annokset (lääkkeestä riippuen) ettei tule selkärankahalkiota! Ja monesti lääkitys pitää vaihtaakin. Osaa ei saa käyttää raskauden aikana, on tosi vaarallisiakin (esim. lyrica). Foolihappo pitää aloittaa jo ennen yritystä! Sitä pitää siis olla elimistössä tarpeeksi hedelmöityksen aikaan. Ystäväni vahinkoraskaus keskeytettiin viikolla 21 pahan selkärankahalkion vuoksi. Eli synnytti kuolleen lapsen. Syökää hyvät ihmiset sitä foolihappoa ja ottakaa asioista selkoa.

        Tehkää ovulaatiotestejä.


      • ...
        **** kirjoitti:

        Foolihappoa annetaan sen epilepsialääkityksen vuoksi koska se poistaa sitä elimistöstä. Eli isot annokset (lääkkeestä riippuen) ettei tule selkärankahalkiota! Ja monesti lääkitys pitää vaihtaakin. Osaa ei saa käyttää raskauden aikana, on tosi vaarallisiakin (esim. lyrica). Foolihappo pitää aloittaa jo ennen yritystä! Sitä pitää siis olla elimistössä tarpeeksi hedelmöityksen aikaan. Ystäväni vahinkoraskaus keskeytettiin viikolla 21 pahan selkärankahalkion vuoksi. Eli synnytti kuolleen lapsen. Syökää hyvät ihmiset sitä foolihappoa ja ottakaa asioista selkoa.

        Tehkää ovulaatiotestejä.

        lääkäri määräs berex nimisiä tabletteja, B-vitamiiniivalmiste. Sisältää mm. foolihappoa. Oon nyt syöny niitä yhen päivässä ,samalla kun otan epilepsialääkkeen. Vielä en oo raskaana..


      • KätilöTam.
        **** kirjoitti:

        Foolihappoa annetaan sen epilepsialääkityksen vuoksi koska se poistaa sitä elimistöstä. Eli isot annokset (lääkkeestä riippuen) ettei tule selkärankahalkiota! Ja monesti lääkitys pitää vaihtaakin. Osaa ei saa käyttää raskauden aikana, on tosi vaarallisiakin (esim. lyrica). Foolihappo pitää aloittaa jo ennen yritystä! Sitä pitää siis olla elimistössä tarpeeksi hedelmöityksen aikaan. Ystäväni vahinkoraskaus keskeytettiin viikolla 21 pahan selkärankahalkion vuoksi. Eli synnytti kuolleen lapsen. Syökää hyvät ihmiset sitä foolihappoa ja ottakaa asioista selkoa.

        Tehkää ovulaatiotestejä.

        Kaikki epilepsialääkkeet on vaarallisia sikiön kehitykselle esim. deprakine aiheuttaa viivästynyttä puheenkehitystä lapsen kasvaessa joten sen takia normaalia lääkitystä ei saisi edes jatkaa.
        Yleensä lääkitys vaihdetaan raskausajan epilepsia lääkkeeksi tai lopetetaan raskausajaksi mikä on varmin tapa varmistaa ettei sikiölle koidu mitään haittoja mutta samalla myös odottajan tila pitää olla oltuna oireeton muutaman vuoden ennen raskautta että tämä riski voidaan ottaa.
        Mutta pitää myös muistaa se että jokainen raskaus on yksilöllistä ja myöskin ne ihmiset jotka eivät omista mitään perussairautta eivätkä syö lääkkeitä laisinkaan voivat synnyttää sairaan lapsen.


    • Ssse

      Olen itse nuorena tullut raskaaksi epilepsian ja kahden lääkkeen kera (keppra ja tegretol silloin), silloin päädyin raskaudenkeskeytykseen koska olin todella nuori ja tyhmä (sen varmaan vahinkoraskaudesta voi päätteellä)... Nyt myöhemmällä iällä, kun epilepsiaa ei ole saatu kuriin ja pääsin keskussairaalan neurolta KYSin tutkittavaksi, oli neuvo ainakin omalla kohdalla että raskaus ja lapsien hankinta tulee tarkoin suunnitella lääkärini kanssa, juuri epilepsia tasapainon sekä lapsen kehityksen kannalta. Foolihappoa olen itsekin kuullut että ainakin on tarvis raskausajan syödä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe