Jyväskylä neuvola

tuore Jyväskyläinen

Hei Kaikki Jyväskylän odottajat ja miksei muutkin, niin saadaan vähän vertailupohjaa.

Miten teillä on mennyt neuvolat? Kävin itse eilen neuvolassa 5 kertaa ja nyt oli jo 4 eri terkkari. Minulla on menossa 25 raskausviikko ja käyneistä 4 on ollut ns. rutiinikäyntejä ja viides ylimääräinen (lääkärin)neuvola aluraskaudesta huimauksen vuoksi. Ns. oma terveydenhoitaja on ottanut vastaan ekalla kerralla ja tällä ylimääräisellä toisella kerralla. Kolmanne kerralla oli sijainen, hänen lomansa vuoksi ja kahdella viimeisellä josain muusta syystä joku muu neuvolan terkkareista. Kun kysyin vähän ihmeissäni viime neuvolassa syytä tähän "kierrätykseen". Totesi terkkari huokaisten, että tälläistä tämä nyt vaan nykyisin on.

Itsestäni tuntuu jokaiselle terkkarille saa aina alusta lähtien selittää kaiken ja välillä tuntuu, että jääkö jotain olennaista tietoa saamatta tai mahdollisesti joku juttu huomaamatta, kun joka kerta terkkarit kyselee, että joko tästä oli viimeksi puhetta tai miksen ole tehnyt jotain tai sanoo vaan että asia tulee esille sitten myöhemmillä käynneillä tai että oma terkkari hoitaa.

On myös hankala ottaa puheeksi hankalampia aiheita, kun tapaa terkkarin ensimmäisen kerran. Esim. viimeksi oli tarkoitus kysyä peräpukamista (niitäkin on alkanut ilmestyä), mutta terkkarilla tuntui olevan kiire (käynti kesti peräti 10 minuuttia) ja hän ei missään vaiheessa kysynyt kuulumisia tai onko jotain kysyttävää, niin jäi sitten kysymättä. Pitää ilmeisesti luottaa näihn nettineuvoihin, seuraavaan neuvolaan kun taas kuukausi aikaa ja ei oikein osaa soittaakkaan "omalle terkkarille" kun ei nähnyt sitten syyskuun ja kun kerran hänelle soitin (sokerirasituksen tuloksista, jotka labrasta käsketiin kysyä omasta neuvolasta testiä seuraavalla viikolla) hän sanoi aika napakasti, että hän kyllä olisi soittanut jos niisssä olisi jotain ollut ja näin jäi vähän paha maku koko soitosta.

26

5309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • åbis

      En ole Jyväskylästä vaan Turusta ja minulla on viikolle 29 mennessä ollut 5 terkkarikäyntiä, joista jokaisella on ollut eri terveydenhoitaja. Joka kerta olen ajatellut, että se edellinen oli sitten ilmeisesti sijainen ja nyt vakituinen palasi paikalle, mutta ei, seuraavalla kerralla on taas ollut uusi ihminen... Ei se minua ole kauheasti haitannut, mutta enemmän harmittaa se, kun kuulee jonkun asian johtuvan säästöistä. Seuraava neuvolakäynti on kuulemma myöhemmin kuin normaalisti, koska sitä lykätään säästösyistä ja synnytysvalmennus kestää myös yhden ainokaisen kerran, vaikka olen ensisynnyttäjä. Löysin netistä tämmöisen kalenterin neuvolakäynneistä. En tiedä kenen ylläpitämä se on eli kuinka virallinen on. Tähän asti käynnit ovat edenneet suurin piirtein tuon mukaan, mutta nyt loppua kohti iskevät näköjään säästöt eli lääkäriä en ole tavannut np-ultran jälkeen (jos lasketaan pois yksi ylimääräinen kerta, kun sain kivuliaiden supistusten takia sairauslomaa), enkä tapaakaan kuin ilmeisesti kerran ihan lopussa loppuajan neuvolakäyntejä on kolmen viikon välein, kunnes ne EHKÄ tihentyvät loppua kohden. Tässä vaiheessa olisi kyllä kiva, jos lääkäri tarkistaisi kohdunsuun tilanteen, kun se viimeksi oli jo pehmentynyt (vko 23), mutta kun ei niin ei...

      http://www.tekay.fi/raskauskalenteri/sikio/neuvola/aikataulu.html

      • >?

        että olet siis viikoilla 25? ja sokerinrasitus jo tehty? iselle sanottiin neukusta että se tehdään vasta kun on 26 rv täynnä..että tuota..


      • cvccdf
        >? kirjoitti:

        että olet siis viikoilla 25? ja sokerinrasitus jo tehty? iselle sanottiin neukusta että se tehdään vasta kun on 26 rv täynnä..että tuota..

        Jos suvussa on diabetestä niin sokerirasitus tehdään aikaisemmin.


      • tuore Jväskyläläinen
        >? kirjoitti:

        että olet siis viikoilla 25? ja sokerinrasitus jo tehty? iselle sanottiin neukusta että se tehdään vasta kun on 26 rv täynnä..että tuota..

        Jouduin/pääsin sokerirasitukseen jo aikaisemmin, kun virtsassa oli sokeria neljännellä käynnillä. Tosin oma terkkari jupisi tuloksia kysellessäni siitäkin että olin hätäillyt turhia, kun olin mennyt ennen aikojaan, vaikka tuo neljännen käynnin terkkari nimen omaan painotti varaamaan ajan heti, kun kun virtsassa kerran sokeria oli peräti kahden plussan verran.


      • jkl mlk
        tuore Jväskyläläinen kirjoitti:

        Jouduin/pääsin sokerirasitukseen jo aikaisemmin, kun virtsassa oli sokeria neljännellä käynnillä. Tosin oma terkkari jupisi tuloksia kysellessäni siitäkin että olin hätäillyt turhia, kun olin mennyt ennen aikojaan, vaikka tuo neljännen käynnin terkkari nimen omaan painotti varaamaan ajan heti, kun kun virtsassa kerran sokeria oli peräti kahden plussan verran.

        itse käyn palokassa ja sillä kesän aikana oli jokin muu th kun oma, mut nytten ollut sama jo monta kertaa eikä vaihdu. luulis et vaihtuu jos on esim sairastapaus tms. mut kyl tuo taitaa olla paikastakin kiinnimiten ne vaan haluaa niitä järkkäillä. olis kiva kun olis aina sama ettei tarvi kaikille selitellä asioita! toivottavasti helpottas jatkossa!


    • jyväskylästäodottaja

      Hei! Missä käyt neuvolassa kun noin palvellaan? Itse olen käynyt kuokkalassa ja kyllössä (muutin). Molemmissa minulla on ollut pääsääntöisesti sama terkkari, kerran on ollut sijainen. Olen kerennyt jo monesti käydä kun raskaus on jo loppusuoralla. Lääkärit ovat aina vaihdelleet. Olen ollut tyytyväinen terkkareihini. Taitaa olla pienempien yksiköiden ongelma tuollainen kierrätys? Kuulostaa tosi kurjalta tuollainen terkkarilta toiselle heittely, ja ymmärrän hyvin ettei vieraalle ihmiselle ole niin helppoa kertoa arkoja asioita. Mutta vaikka minulla on sama terkkari ollut, niin ei hänkään kaikkea muista vaan saan aika paljon selittää alusta saakka ja esim. samoja esitteitä yritetään antaa monta kertaa. Mutta eihän ne isoissa yksiköissä taas vaan yksinkertaisesti voi muistaa kaikkia :)

      • tuore Jyväskyläläine

        Moi
        Kuokkalan neuvolan asiakas olen. En tiedä onko tosiaan meno mennyt tuollaiseksi kierrätykseksi vai onko minulle sattunut ihan satumaisen huono tuuri. Tietääkseni ns. oma terkkari ei ole ollut edes mitenkään erityisesti sairaslomalla tms. (olen siis nähnyt hänet vilahtelemassa käytävillä, kun olen paikalla käynyt.)


      • jyväskylästäodottaja
        tuore Jyväskyläläine kirjoitti:

        Moi
        Kuokkalan neuvolan asiakas olen. En tiedä onko tosiaan meno mennyt tuollaiseksi kierrätykseksi vai onko minulle sattunut ihan satumaisen huono tuuri. Tietääkseni ns. oma terkkari ei ole ollut edes mitenkään erityisesti sairaslomalla tms. (olen siis nähnyt hänet vilahtelemassa käytävillä, kun olen paikalla käynyt.)

        mun kuokkalan terkkari oli silloin tosiaan paljon sairaslomalla, mutta sattui olemaan paikalla silloin kun minulla ajat :)


    • .......

      Odottakaas vaan kun tulee vauva, sitten se vasta hankalaa on.... Neuvolasysteemit on niin perseellään täällä ettei tosikaan. Toki jos ei ole mitään ongelmia, niin kaikki menee hyvin. Mulla tehty raskausaikana monta hoitovirhettä ja esim. vasta synnärillä sain tietää että mulle on luokiteltu raskausdiabetes! Vauvalle tehtiin virhediagnoosia ja laiminlyöntejä ja ihme että on edes hengissä. Käyttäkää omaa järkeä ja omaa yksityislääkäriä. Hommatkaa omat pissaliuskat, sokerimittarit jne. jos on mitään ongelmaa. JOs on mitään yleissairautta tai lääkityksiä niin kysykää niistä teratologisesta, älkää terveydehoitajilta tai neuvolalääkäreiltä.

      • hgfd

        Todella harmillista, että sinulla tuntuu olevan noin paljon kaikenlaista. Itselläni jo useampia lapsia ja odotuksia takana jyväskylässä ja aina olen ollut tyytyväinen. Terkkarini sanoikin että sellaista asiakasta on mukava palvella, joka tulee hymy huulilla käynnille ja sanoo jos jotain on vialla niin tilanne saadaan korjattua. Olen esimerkiksi sanonut etten halua enää mieslääkäriä sisätutkimuksiin ja sen jälkeen asiasta ei ole tarvinnut puhua. Mene vastaanotolle hyvällä mielellä ja muista että hekin ovat ihmisiä, jotka tekevät työtänsä rahan eteen. Tunnen monia,jotka käyvät yksityisellä juuri siitä syystä että kukaan ei jaksa kattoa normaali palkalla niiden ruttuisia turpia, siitä sopiikin jo saada parempaa palkkaa.


    • Tyttötyttö:)

      Täällä toinen jyväskyläläinen! Mä käyn tuossa keskustan terveysasemalla, nyt viikkoja 21 ja joka ainoalla neuvolakäynnillä on ollut aivan eri ihminen ottamassa vastaan. Omaa lääkäriä en sitten ole nähnyt vielä kertaakaan. Eipä tuo mitenkään hirveästi haittaa, mutta vähän ihmetyttää toki. Ja lääkeasiat olen hoitanut puhelimitse oman lääkärin kanssa.. Olishan se tietysti kiva että olisi terkka joka olisi kärryillä siitä missä mennään, aina pitää selvittää samat asiat uudestaan ja uudestaan.. Huoh. Mutta liian lyhyiksi en ole käyntejä kokenut, eli kiireestä en koe kärsineeni...

      Tiedättekös kukaan muuten onko jyväskylässä mahdollista harrastaa mammajoogaa/muuta vastaavaa?

      • tympeää

        Täällä eräs jyväskyläläinen, keskustan terveysasemalla asioija. Joka neuvolakerralla ollut eri työntekijä, joka jo alkumetreillä ilmoittanut olevansa sijaisen sijaisen sijainen. Viime kerran käynti alkoi uuden sijaisen tutustuessa työhuoneeseensa mm. välineitä etsien ja uutta asiakasta ihmetellen. Oletin jotenkin, että paikalla olisi jonkinlainen ammattilainen, mutta ei se näköjään niin mene. Täytyy siis ryhtyä tutkimaan yksityisen puolen antia näidenkin palveluiden saamiseksi...


    • neuvolassakävijä

      Olen pian kolmevuotiaan äiti ja lähes kaikilla neuvolakäynneillä sekä äitiys- että lastenpuolella on ollut eri tyyppi. Pääosin kuitenkin ihan ystävällistä ja auttavaista porukkaa. Nettineuvot ovat kuitenkin nopeampi ja turvallisempi tapa hakea konsultaatiota vaikeisinkiin kysymyksiin. Kannattaa muistaa, että neuvolatyöntekijä on viranomaistaho, jolla on raportointivelvollisuus "poikkeavuuksista", joihin nykyajan hysteerisessä ilmastossa lasketaan kuuluviksi ihan arkiset ongelmat kuten esim. vaikka väsymys.

      • wi-ma

        Minulla on vain hyviä kokemuksia, itse käyn Vaajakosken neuvolassa :) Mutta ehkä se on sitten niin paljon pienenpi paikka :)

        Onpas meitä Jyväskyläläisiä täällä paljon, minusta olisi mukava tutustua "samassa jamassa" olevaan/oleviin nuoriin äiteihin. Itse 20v ja odotan esikoistani (rv.13). Saa laittaa mailia jos kiinnostaa :) -> [email protected].


    • yenka

      Hei, Meillä ainakin Halssilan neuvolassa ollut koko ajan sama neuvolatäti, joka on myös lääkärikäynneillä aina mukana keskustan terveyskeskuksessa. Tosi ihana ja ystävällinen. Aikaa tuntuu riittävän ja aina kun neuvolaan soittaa, hoitajalla tuntuu olevan niin paljon juteltavaa ja kyseltävää ettei itse muista enää vaivoja ja mistä piti kysyä. Oon kyllä kuullu halssilasta toisenkinlaista tietoa mutta mielestäni ei voi pitää paikkaansa tämän neuvolatätin kohdalla.

    • Mamuska

      Nostanpas tätä keskustelua, josko täällä olisi muita Jyväskylässä odottavia äitejä..

      Tänään oli neuvola (rv 30 3) ja hyvä ettei itku päässyt kun vastassa oli taas joku aivan tuntematon terveydenhoitaja. Tämä oli nyt siis jo 4. eri terkkari tämän raskauden aikana ja "omaa terveydenhoitajaamme" olemme tavanneet tasan kaksi kertaa.
      Jotenkin en olisi millään jaksanut taas kohdata uutta ihmistä, joka ei tiedä minusta ja meistä mieheni kanssa hölkäsen pöläystä. Terkkari vain esitteli itsensä ja kysyi suoraan vointiani, sen kummemmin "tutustumatta". Ei edes selittänyt miksei oma terkkarini ollut paikalla. Siinä piti sitten ventovieraalle avautua mieltä askarruttavista kysymyksistä, vaikka eihän siinä mitään. Pääasia että asiat hoituvat.

      On kyllä kummastuttanut tämä Jyväskylän retuperäisyys tässä raskaudenseurannassa. Synnytysvalmennus on ilmeisesti parin tunnin kestävä luento sairaalan auditoriossa, eikä osastoille todennäköisesti pääse edes tutustumaan. Olisi kiva nähdä tilat etukäteen, helpottaisi synnytystä koskevien mielikuvien luomisessa.
      Ilokaasuakaan ei ole kivunlievityksenä enää tarjolla, sillä sairaalan ilmastointi on liian heikko.
      Raskauteen kuuluu myös vain yksi lääkärintarkastus, kun esim. Lahdessa se kuuluu sekä alku- että keskiraskauteen. Tuntuu että kaikesta mahdollisesta on pitänyt supistaa... :(

      Tässä vielä linkki alle vuoden vanhaan YLEn lehtijuttuun Jyväskylän keskussairaalan tilanteesta synnyttäjien kannalta. Tämä kertoo aika paljon.....

      http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2011/05/synnyttajat_ajettu_ahtaalle_keskussairaalassa_2567953.html


      Aika masentavan oloinen tämä tekstini, mutta oli pakko vähän avautua. :D
      Jos jollakin on aidosti positiivisia kokemuksia synnyttämisestä Jyväskylässä, niin kerro ihmeessä! :) Tätä ensisynnyttäjää ei nimittäin tuo lehtiartikkeli lohduta...

      • Mahakas maha

        Mamuska, mä oon sua pari viikkoa edellä ja KSKS on mullakin synnärinä sit. Ei kyllä kauheasti ilahduta munkaan mieltä toi juttu. Oletko käynyt siellä synnytyspolilla paikan päällä? Itse jouduin käymään siellä tutkittavana ennen sairaslomalle joutumistani ennenaikaisten supistusten takia, se YLE:n jutun ylin kuva on tutkimushuoneesta, saattoi jopa olla sama huone, jossa olin vauvan sydänkäyrässä. Se doppler oli ainakin vuodelta miekka ja kilpi... Silloin siellä oli tosi hiljaista, vain yksi pari tuli siihen silloin kun satuin olemaan siellä. Synnytyssaleissa oli vissiin ehkä ainakin yksi synnytys meneillään silloin. Mutta silloin kun kävin Gravidassa np-ultrassa ja kätilö varaili aikaa rakenneultraan, hän sanoi, että meitä on samoilla viikoilla olevia runsaasti ja että oli hankala löytää rakenneultra-aikaa sen takia! Eli voi ei, toivottavasti tulee edes synnytysajan kanssa enemmän hajontaa sitten...

        Itse en ole niin kaukaa, kun tulen 30 km päästä Petäjävedeltä, meiltä ajelee sinne kuitenkin max puolessa tunnissa. Aion olla kotona niin kauan kuin voin ja sit vasta lähteä synnärille. Käyn neuvolassa Petäjävedellä ja mulla on kyllä ollut koko ajan sama neuvolantäti siellä, tosi mukava tyyppi. Myös lääkäri on omalääkärini eli sama, kenen vastaanotolle menisin muissakin asioissa - ja hänkin on todella ihana persoona, aluksi epäilin melkein valelääkäriksi, kun oli niin mukava ja empaattinen lääkäri! ;-D Eli todella tuntuu itsestä tuolla kokemuksella, mitä olen saanut pienen kunnan tk-palveluista, että en toivo Petäjäveden yhdistyvän Jyväskylään. Nyt täällä hoidetaan asiat tosi hyvin ilmeisesti Jyväskylään verrattuna. Eikä kunnan talouskaan ole käsittääkseni mitenkään kuralla. Siksi ärsyttää tuo nykyisen hallituksen vouhotus siitä, että vain isot kunnat pärjäisivät! Kyllähän se sitten väistämättä alkaa tuntua palveluiden laadussakin kun sullotaan paljon väkeä isompiin yksiköihin. Samaa sairaanhoitopiiriähän nämä nytkin ovat, mutta jostain syystä homma silti toimii näköjään Petäjävedellä palvelevammin kuin siellä isommilla ja kiireisemmillä terveysasemilla. Asuin itsekin yli 10 vuotta Jyväskylässä ja sikäli pystyn vertaamaan.


      • Mamuska
        Mahakas maha kirjoitti:

        Mamuska, mä oon sua pari viikkoa edellä ja KSKS on mullakin synnärinä sit. Ei kyllä kauheasti ilahduta munkaan mieltä toi juttu. Oletko käynyt siellä synnytyspolilla paikan päällä? Itse jouduin käymään siellä tutkittavana ennen sairaslomalle joutumistani ennenaikaisten supistusten takia, se YLE:n jutun ylin kuva on tutkimushuoneesta, saattoi jopa olla sama huone, jossa olin vauvan sydänkäyrässä. Se doppler oli ainakin vuodelta miekka ja kilpi... Silloin siellä oli tosi hiljaista, vain yksi pari tuli siihen silloin kun satuin olemaan siellä. Synnytyssaleissa oli vissiin ehkä ainakin yksi synnytys meneillään silloin. Mutta silloin kun kävin Gravidassa np-ultrassa ja kätilö varaili aikaa rakenneultraan, hän sanoi, että meitä on samoilla viikoilla olevia runsaasti ja että oli hankala löytää rakenneultra-aikaa sen takia! Eli voi ei, toivottavasti tulee edes synnytysajan kanssa enemmän hajontaa sitten...

        Itse en ole niin kaukaa, kun tulen 30 km päästä Petäjävedeltä, meiltä ajelee sinne kuitenkin max puolessa tunnissa. Aion olla kotona niin kauan kuin voin ja sit vasta lähteä synnärille. Käyn neuvolassa Petäjävedellä ja mulla on kyllä ollut koko ajan sama neuvolantäti siellä, tosi mukava tyyppi. Myös lääkäri on omalääkärini eli sama, kenen vastaanotolle menisin muissakin asioissa - ja hänkin on todella ihana persoona, aluksi epäilin melkein valelääkäriksi, kun oli niin mukava ja empaattinen lääkäri! ;-D Eli todella tuntuu itsestä tuolla kokemuksella, mitä olen saanut pienen kunnan tk-palveluista, että en toivo Petäjäveden yhdistyvän Jyväskylään. Nyt täällä hoidetaan asiat tosi hyvin ilmeisesti Jyväskylään verrattuna. Eikä kunnan talouskaan ole käsittääkseni mitenkään kuralla. Siksi ärsyttää tuo nykyisen hallituksen vouhotus siitä, että vain isot kunnat pärjäisivät! Kyllähän se sitten väistämättä alkaa tuntua palveluiden laadussakin kun sullotaan paljon väkeä isompiin yksiköihin. Samaa sairaanhoitopiiriähän nämä nytkin ovat, mutta jostain syystä homma silti toimii näköjään Petäjävedellä palvelevammin kuin siellä isommilla ja kiireisemmillä terveysasemilla. Asuin itsekin yli 10 vuotta Jyväskylässä ja sikäli pystyn vertaamaan.

        Mahakas mama:
        Kiitos kommentistasi!
        Kiva kuulla että oot ollut tyytyväinen Petäjäveden neuvolapalveluihin. :) Pienemmillä kunnilla on monesti paremmat palvelut ja sitten kun ne liitetään isompiin kuntiin niin valitettavasti se palvelujen laatu kärsii, kun ollaan "samassa veneessä". Pienet kunnat tuntuvat kärsivän kuntaliitoksista, siksi en liian myötämielinen itsekään näitä yhdistymisiä kohtaan ole.. Toivotaan parasta joka tapauksessa!

        Itse asun Jkl:n keskustassa, joten keskussairaalalle ei ole pitkä matka. Olen myös ajatellut olevani mahdollisimman pitkään kotona, jottei tarvitse mennä sinne ahtaisiin tiloihin - joita ei ilmeisesti edes kunnolla ole avausvaiheessa oleville(?). Toisaalta olen vasta ensisynnyttäjä, joten varmaan menee kuitenkin siten että olen ihan paniikissa supistusten alkaessa enkä malta olla millään kotona. :D

        En ole käynyt synnytyspolilla muuten kuin alku- ja rakenneultrassa. Eli en siis ole nähnyt muita tiloja ultrahuoneen lisäksi.
        Toivottavasti tosiaan ei ole ihan kauhea tungos synnärillä sitten lasketun ajan tienoin, jos kerta paljon odottavia samoilla viikoilla... :D
        Hieman jännittää myös esimerkiksi nuo kivunlievitykseen liittyvät seikat, joista tuossa YLE:n artikkelissa rehellisesti puhuttiin. Että juuri mitään luonnonmukaista ei ole tarjolla, eikä edes ammetta tai ilokaasua. Kuulin myös ystävältäni, että välilihan leikkauksetkin tehdään melkeinpä rutiininomaisesti kaikille synnyttäjille, "varmuuden vuoksi ja ajan säästämiseksi".. Itse en haluaisi mitään leikattavan ellei tilanne vaadi sitä. Kaipa sekin on resurssikysymys, kun yksilöllisyydestä joudutaan tinkimään.

        Täällä ei myöskään tehdä synnytystapa-arviointia rutiinisti, kuten esim. Pohjanmaalla, jossa ystäväni odottaa suurin piirtein samoilla viikoilla kuin minä. Kyselin terveydenhoitajalta viime neuvolassa raskaudenseurannasta tästä eteenpäin, niin ei kuulema ole enää muuta kuin neuvolat 2 viikon välein (lasketusta ajasta eteenpäin viikon välein) ja sitten synnyttämään. Ei enää lääkärin arviota tai muuta vastaavaa. Synntystapakin (lapsen koko) arvioidaan sitten synnytyksen alkaessa.
        Tuntuu hassulta, mutta voihan se olla että tämä on hyvinkin tyypillistä. Ensisynnyttäjänä sitä varmaan toivoisi kaiken mahdollisen tiedon ja syynäämisen, kun kaikki on niin uutta. :D


      • Mahakas maha
        Mamuska kirjoitti:

        Mahakas mama:
        Kiitos kommentistasi!
        Kiva kuulla että oot ollut tyytyväinen Petäjäveden neuvolapalveluihin. :) Pienemmillä kunnilla on monesti paremmat palvelut ja sitten kun ne liitetään isompiin kuntiin niin valitettavasti se palvelujen laatu kärsii, kun ollaan "samassa veneessä". Pienet kunnat tuntuvat kärsivän kuntaliitoksista, siksi en liian myötämielinen itsekään näitä yhdistymisiä kohtaan ole.. Toivotaan parasta joka tapauksessa!

        Itse asun Jkl:n keskustassa, joten keskussairaalalle ei ole pitkä matka. Olen myös ajatellut olevani mahdollisimman pitkään kotona, jottei tarvitse mennä sinne ahtaisiin tiloihin - joita ei ilmeisesti edes kunnolla ole avausvaiheessa oleville(?). Toisaalta olen vasta ensisynnyttäjä, joten varmaan menee kuitenkin siten että olen ihan paniikissa supistusten alkaessa enkä malta olla millään kotona. :D

        En ole käynyt synnytyspolilla muuten kuin alku- ja rakenneultrassa. Eli en siis ole nähnyt muita tiloja ultrahuoneen lisäksi.
        Toivottavasti tosiaan ei ole ihan kauhea tungos synnärillä sitten lasketun ajan tienoin, jos kerta paljon odottavia samoilla viikoilla... :D
        Hieman jännittää myös esimerkiksi nuo kivunlievitykseen liittyvät seikat, joista tuossa YLE:n artikkelissa rehellisesti puhuttiin. Että juuri mitään luonnonmukaista ei ole tarjolla, eikä edes ammetta tai ilokaasua. Kuulin myös ystävältäni, että välilihan leikkauksetkin tehdään melkeinpä rutiininomaisesti kaikille synnyttäjille, "varmuuden vuoksi ja ajan säästämiseksi".. Itse en haluaisi mitään leikattavan ellei tilanne vaadi sitä. Kaipa sekin on resurssikysymys, kun yksilöllisyydestä joudutaan tinkimään.

        Täällä ei myöskään tehdä synnytystapa-arviointia rutiinisti, kuten esim. Pohjanmaalla, jossa ystäväni odottaa suurin piirtein samoilla viikoilla kuin minä. Kyselin terveydenhoitajalta viime neuvolassa raskaudenseurannasta tästä eteenpäin, niin ei kuulema ole enää muuta kuin neuvolat 2 viikon välein (lasketusta ajasta eteenpäin viikon välein) ja sitten synnyttämään. Ei enää lääkärin arviota tai muuta vastaavaa. Synntystapakin (lapsen koko) arvioidaan sitten synnytyksen alkaessa.
        Tuntuu hassulta, mutta voihan se olla että tämä on hyvinkin tyypillistä. Ensisynnyttäjänä sitä varmaan toivoisi kaiken mahdollisen tiedon ja syynäämisen, kun kaikki on niin uutta. :D

        Moi vaan Mamuska :-)
        Millä viikoilla olet? Itselläni on nyt menossa 32 4. Huhtikuun puolivälissä siis LA. Minäkin oon ensisynnyttäjä.

        Oon minäkin kuullut tosta KSKS:stä että siellä leikattaisiin aika paljon eppareita, ja näkyyhän se ihan tilastoistakin katsomalla. Olen Pohjanmaalta kotoisin itse ja moni tuttu on synnyttänyt Oulaskankaalla Oulaisissa - siellä taas on maan alhaisin epparimäärä tilastollisesti. Onhan noissa eroja. Ja mulla on mm. yksi tuttu, jolta lääkäri oli täällä KSKS:ssä leikannut välilihan ihan vaan kyselemättä, just varalta. Mä olen samaa mieltä kuin säkin, että minuunhan ei kyllä kajota, jos ei oo ihan pakko! Ja siitähän on tutkimustietoa jo pitkältä ajalta, että eppari on vaan niitä 20-luvun keksintöjä, kun silloin luultiin siitä olevan jotain hyötyä - sitä voi revetä epparista huolimatta siitä lisääkin ja toisaalta voi olla, että vaikka ei epparia tehtäisikään, niin ei kovin vammoja tule tai ainakaan ei sen enempää - ja repeämät paranevat kuulemma paremmin kuin epparihaava. Mutta toki epparinkin suhteen kuulee juttuja niin puolesta kuin vastaan sellaisilta, kenelle se on tehty. Sitten taas yksi toinen tuttu, joka on synnyttänyt KSKS:ssä, sanoi kysyneensä asiaa kätilöltä ja kätilö oli sanonut, että ei hän eikä hänen tietääkseen kukaan hänen työkavereistaan kyllä ala ketään leikkaamaan, jos ei ehdottomasti ole tarvetta, koska he joutuvat itse sitten myös ompelemaan kasaan leikkaamansa. Uskoisin, että eiköhän asia näin ole.

        Mulle neuvolantäti sanoi, että synnärille voi mennä ns. toivomuslista mukanaan, jos siltä tuntuu. Eli listaa lyhyesti ranskalaisin viivoin, miten haluaisi toimittavan. Ja kuulemma ne lukevat sen oikeasti siellä. Mutta mulla on sellainen käsitys, että ei ne ihan hirveän mielissään ole, jos tulee asiakas, joka on hyvin tarkasti jo suunnitellut oman synnytyksensä ja sehän on selvä juttu, kun ei asiat välttämättä mene ollenkaan niin kuin on ajatellut ja eihän noista monesti ole tietoakaan synnyttämään tulevilla välttämättä ihan realistisesti. Mutta uskoisin, että jos vaikka 1 - 3 toivetta tai periaatetta listaa edes mielessään ja kertoo ne kätilölle (ja mahd. vuoron vaihtuessa uudelle kätilölle) niin eiköhän se silläkin lailla toimi.

        Mulla ei itsellä ole muuta toivetta kuin se, että epparia ei tehtäisi rutiinisti ja että oksitosiinia ei laitettaisi tippumaan ellei ole ihan pakko - ja jos on pakko, niin ei kauhean isoa määrää. Toivotaan, että ei tarvi. Ja toivon, että eivät puhkaisisi het aluksi kalvoja, jos ei ole pakko. Yhdeltä tutulta lääkäri oli puhkaissut suit sait kalvot synnytyssalissa heti aluksi ja sanonut, että ei täällä tarvitse koko yötä maata! Eli ei se kyllä todennäköisesti mikään luonnollisen synnyttämisen mekka ole, vaan kai siihen on varauduttava, että ne voi tehdä siellä sellaisia toimenpiteitä, että sit voi tarvita tukevampaa kivunlievitystäkin. Ilokaasun perään ei ehkä kannata haikailla, monelle tulee siitä vaan kuulemma huono olo. Olen ymmärtänyt, että aika lailla ne käyttää KSKS:ssä sitä lihakseen pistettävää kipulääkettä ainakin alussa.

        Tiedätkö siitä KSKS:n synnytysvalmennuksesta? Mulle neuvolassa sanottiin, että sinne voi mennä lauantaisin johonkin aikaan ja silloin siellä pidetään jotain valmennusta, mutta en löytänyt kyllä keskussairaalan nettisivuilta siitä yhtään mitään mainintaa, että mihin aikaan se oli. Vois siellä ehkä käydä kumminkin. Aion kysyä neuvolassa vielä uudelleen asiaa.

        Mullakin on sellainen käsitys, että Jyväskylän alueella ei tehdä synnytystapa-arvioita juurikaan. Kokoarvioita kai kyllä tehdään ja tiedän tapauksia, joissa synnytys on käynnistetty etuajassa kun vauva on kasvanut nopeasti.

        Mutta älähän huoli, kyllähän sieltä aika lailla kaikki on hengissä tulleet poiskin sieltä synnäriltä, eiköhän se hyvin mene kuitenkin. Toivotaan vaan parasta, että ei sattuis sitä ruuhkaa.


      • Mamuska
        Mahakas maha kirjoitti:

        Moi vaan Mamuska :-)
        Millä viikoilla olet? Itselläni on nyt menossa 32 4. Huhtikuun puolivälissä siis LA. Minäkin oon ensisynnyttäjä.

        Oon minäkin kuullut tosta KSKS:stä että siellä leikattaisiin aika paljon eppareita, ja näkyyhän se ihan tilastoistakin katsomalla. Olen Pohjanmaalta kotoisin itse ja moni tuttu on synnyttänyt Oulaskankaalla Oulaisissa - siellä taas on maan alhaisin epparimäärä tilastollisesti. Onhan noissa eroja. Ja mulla on mm. yksi tuttu, jolta lääkäri oli täällä KSKS:ssä leikannut välilihan ihan vaan kyselemättä, just varalta. Mä olen samaa mieltä kuin säkin, että minuunhan ei kyllä kajota, jos ei oo ihan pakko! Ja siitähän on tutkimustietoa jo pitkältä ajalta, että eppari on vaan niitä 20-luvun keksintöjä, kun silloin luultiin siitä olevan jotain hyötyä - sitä voi revetä epparista huolimatta siitä lisääkin ja toisaalta voi olla, että vaikka ei epparia tehtäisikään, niin ei kovin vammoja tule tai ainakaan ei sen enempää - ja repeämät paranevat kuulemma paremmin kuin epparihaava. Mutta toki epparinkin suhteen kuulee juttuja niin puolesta kuin vastaan sellaisilta, kenelle se on tehty. Sitten taas yksi toinen tuttu, joka on synnyttänyt KSKS:ssä, sanoi kysyneensä asiaa kätilöltä ja kätilö oli sanonut, että ei hän eikä hänen tietääkseen kukaan hänen työkavereistaan kyllä ala ketään leikkaamaan, jos ei ehdottomasti ole tarvetta, koska he joutuvat itse sitten myös ompelemaan kasaan leikkaamansa. Uskoisin, että eiköhän asia näin ole.

        Mulle neuvolantäti sanoi, että synnärille voi mennä ns. toivomuslista mukanaan, jos siltä tuntuu. Eli listaa lyhyesti ranskalaisin viivoin, miten haluaisi toimittavan. Ja kuulemma ne lukevat sen oikeasti siellä. Mutta mulla on sellainen käsitys, että ei ne ihan hirveän mielissään ole, jos tulee asiakas, joka on hyvin tarkasti jo suunnitellut oman synnytyksensä ja sehän on selvä juttu, kun ei asiat välttämättä mene ollenkaan niin kuin on ajatellut ja eihän noista monesti ole tietoakaan synnyttämään tulevilla välttämättä ihan realistisesti. Mutta uskoisin, että jos vaikka 1 - 3 toivetta tai periaatetta listaa edes mielessään ja kertoo ne kätilölle (ja mahd. vuoron vaihtuessa uudelle kätilölle) niin eiköhän se silläkin lailla toimi.

        Mulla ei itsellä ole muuta toivetta kuin se, että epparia ei tehtäisi rutiinisti ja että oksitosiinia ei laitettaisi tippumaan ellei ole ihan pakko - ja jos on pakko, niin ei kauhean isoa määrää. Toivotaan, että ei tarvi. Ja toivon, että eivät puhkaisisi het aluksi kalvoja, jos ei ole pakko. Yhdeltä tutulta lääkäri oli puhkaissut suit sait kalvot synnytyssalissa heti aluksi ja sanonut, että ei täällä tarvitse koko yötä maata! Eli ei se kyllä todennäköisesti mikään luonnollisen synnyttämisen mekka ole, vaan kai siihen on varauduttava, että ne voi tehdä siellä sellaisia toimenpiteitä, että sit voi tarvita tukevampaa kivunlievitystäkin. Ilokaasun perään ei ehkä kannata haikailla, monelle tulee siitä vaan kuulemma huono olo. Olen ymmärtänyt, että aika lailla ne käyttää KSKS:ssä sitä lihakseen pistettävää kipulääkettä ainakin alussa.

        Tiedätkö siitä KSKS:n synnytysvalmennuksesta? Mulle neuvolassa sanottiin, että sinne voi mennä lauantaisin johonkin aikaan ja silloin siellä pidetään jotain valmennusta, mutta en löytänyt kyllä keskussairaalan nettisivuilta siitä yhtään mitään mainintaa, että mihin aikaan se oli. Vois siellä ehkä käydä kumminkin. Aion kysyä neuvolassa vielä uudelleen asiaa.

        Mullakin on sellainen käsitys, että Jyväskylän alueella ei tehdä synnytystapa-arvioita juurikaan. Kokoarvioita kai kyllä tehdään ja tiedän tapauksia, joissa synnytys on käynnistetty etuajassa kun vauva on kasvanut nopeasti.

        Mutta älähän huoli, kyllähän sieltä aika lailla kaikki on hengissä tulleet poiskin sieltä synnäriltä, eiköhän se hyvin mene kuitenkin. Toivotaan vaan parasta, että ei sattuis sitä ruuhkaa.

        Heissan taas. :)
        Oon viikoilla 31 2, eli mulla on laskettu aika suunnilleen reilu viikko sun jälkeen. Tuntuu että viikot menee vauhdilla ja jotkut oppaat kehottavat jo näillä viikoilla pakkaamaan sairaalakassia valmiiksi - hurjaa! :) Tuntuu vielä liian epätodelliselta että oisin mitään kassia pakannut. :D

        Mielenkiintoisia noi eppareihin liittyvät tilastot, en oo niihin perehtynyt kyllä lainkaan.. Saatiin itse asiassa just viime neuvolassa semmonen hoitosuunnitelma-kaavake, johon saa laittaa huomioita ja toiveita synnytystä varten. Siinä vois kyllä mainita tuosta epparista. Ja oksitosiinistakin. Itse toivoisin mahdollisimman luonnonmukaista synnytystä niin pitkälle kuin mahdollista. En silti varmaankaan osaa olla kovinkaan vaativa, tilanteen mukaan mennään, kun ei sitä synnytystä tosiaan voi liian pitkälle suunnitella.
        Olen myös ajatellut ottaa mukaan musiikkia, hierontaöljyä ja esim. kauratyynyn, joilla olon voi saada mukavaksi. Miehen kanssa ollaan keskustelu paljon myös hänen roolistaan synnytyksessä. Pelkkä läsnäolo ja henkinen tuki on varmasti voimauttavinta, mutta hieronta ja kauratyynyn lämmittäminen voisivat olla hyviä rentoutus- ja kivunlievityskeinoja myös.

        Synnytysvalmennuksesta tiedän sen verran, että sitä suositellaan viikosta 32 eteenpäin ja järjestetään tosiaan lauantaisin (ei kuitenkaan pyhälauantaisin) klo 12-14 keskussairaalan auditoriossa. Sinne ei tarvitse ilmoittautua, eli voi valita itselleen sopivan lauantain. Keskussairaalan nettisivuilla ei mainittu tuota kellonaikaa, mutta tarkistin sen juuri perhevalmennusta koskevasta paperistani. Mekin ollaan ajateltu mennä sinne kun kyllä siellä varmasti hyödyllistä tietoa saa ja valmistaahan se molempia tulevaan tapahtumaan.


      • Mahakas maha
        Mamuska kirjoitti:

        Heissan taas. :)
        Oon viikoilla 31 2, eli mulla on laskettu aika suunnilleen reilu viikko sun jälkeen. Tuntuu että viikot menee vauhdilla ja jotkut oppaat kehottavat jo näillä viikoilla pakkaamaan sairaalakassia valmiiksi - hurjaa! :) Tuntuu vielä liian epätodelliselta että oisin mitään kassia pakannut. :D

        Mielenkiintoisia noi eppareihin liittyvät tilastot, en oo niihin perehtynyt kyllä lainkaan.. Saatiin itse asiassa just viime neuvolassa semmonen hoitosuunnitelma-kaavake, johon saa laittaa huomioita ja toiveita synnytystä varten. Siinä vois kyllä mainita tuosta epparista. Ja oksitosiinistakin. Itse toivoisin mahdollisimman luonnonmukaista synnytystä niin pitkälle kuin mahdollista. En silti varmaankaan osaa olla kovinkaan vaativa, tilanteen mukaan mennään, kun ei sitä synnytystä tosiaan voi liian pitkälle suunnitella.
        Olen myös ajatellut ottaa mukaan musiikkia, hierontaöljyä ja esim. kauratyynyn, joilla olon voi saada mukavaksi. Miehen kanssa ollaan keskustelu paljon myös hänen roolistaan synnytyksessä. Pelkkä läsnäolo ja henkinen tuki on varmasti voimauttavinta, mutta hieronta ja kauratyynyn lämmittäminen voisivat olla hyviä rentoutus- ja kivunlievityskeinoja myös.

        Synnytysvalmennuksesta tiedän sen verran, että sitä suositellaan viikosta 32 eteenpäin ja järjestetään tosiaan lauantaisin (ei kuitenkaan pyhälauantaisin) klo 12-14 keskussairaalan auditoriossa. Sinne ei tarvitse ilmoittautua, eli voi valita itselleen sopivan lauantain. Keskussairaalan nettisivuilla ei mainittu tuota kellonaikaa, mutta tarkistin sen juuri perhevalmennusta koskevasta paperistani. Mekin ollaan ajateltu mennä sinne kun kyllä siellä varmasti hyödyllistä tietoa saa ja valmistaahan se molempia tulevaan tapahtumaan.

        Kiitti noista synnytysvalmennuksen tiedoista. Kyllä kai siellä voisi mennä käymään, olisi sitten taas ainakin tullut käytyä siellä keskussairaalalla paikan päällä vähän ikään kuin "tunnustelemassa". Mulle on outoa ylipäätään sairaalassa oleminen, kun en ole oikeastaan koskaan joutunut sairaalahoitoon. Saapa nähdä, kun menen neuvolaan seuraavan kerran, että annetaanko mulle mitään tommosta hoitosuunnitelma-kaavaketta! Mistään perhevalmennuksestakaan ei oo mainittu mitään - mikä se ees on? :-D

        Mutta synnytyksen suhteen mulla on vähän sama toive kuin sullakin, että toivoisin, että jos se sujuu omalla painollaan, niin puututtais mahdollisimman vähän. Sitähän nyt on vaikea etukäteen sanoa, miten paljon se sitten sattuu ja olen ajatellut etukäteen, että jos tuntuu liian pahalta, niin dopingia vaan kehiin. Mutta katsotaan nyt ensin, miltä se tuntuu. Eli ehkä olen sillä linjalla että ei pistetä kaikkia arsenaalia heti peliin vaan lisätään pikkuhiljaa jos tarvii. Mua kiinnostaa vähän se, päästäiskö ne ensisynnyttäjää kokeilemaan sitä jakkaraa. Mulla on häntäluussa vanha vamma nuoruusajoilta kun olen kaatunut sen päälle pahasti ja sen takia tuntuu, että selältään ponnistaminen ei välttämättä olisi se paras ratkaisu. Mutta siitä varmaan voi kysyä sitten.

        En määkään ole saanut sitä laukkua pakatuksi. Pitäis kyllä varmaan pikkuhiljaa oikeesti. Mutta mulla on se käsitys, että ei siellä oikeasti ihmeitä tarvi mukaan. Imetysliivit olen koittanut ostaa valmiiksi - sellaiset mahdollisimman joustavat, että pitäisi olla kasvunvaraakin. Mä pistän vauvalle varmaan osan kamppeista vaan turvakaukaloon odottamaan ja alimmaiset vaatekerrat siihen omaan kassiin, tuokoon mies sitten kaukalon tullessaan hakemaan.


      • Mahakas maha
        Mahakas maha kirjoitti:

        Kiitti noista synnytysvalmennuksen tiedoista. Kyllä kai siellä voisi mennä käymään, olisi sitten taas ainakin tullut käytyä siellä keskussairaalalla paikan päällä vähän ikään kuin "tunnustelemassa". Mulle on outoa ylipäätään sairaalassa oleminen, kun en ole oikeastaan koskaan joutunut sairaalahoitoon. Saapa nähdä, kun menen neuvolaan seuraavan kerran, että annetaanko mulle mitään tommosta hoitosuunnitelma-kaavaketta! Mistään perhevalmennuksestakaan ei oo mainittu mitään - mikä se ees on? :-D

        Mutta synnytyksen suhteen mulla on vähän sama toive kuin sullakin, että toivoisin, että jos se sujuu omalla painollaan, niin puututtais mahdollisimman vähän. Sitähän nyt on vaikea etukäteen sanoa, miten paljon se sitten sattuu ja olen ajatellut etukäteen, että jos tuntuu liian pahalta, niin dopingia vaan kehiin. Mutta katsotaan nyt ensin, miltä se tuntuu. Eli ehkä olen sillä linjalla että ei pistetä kaikkia arsenaalia heti peliin vaan lisätään pikkuhiljaa jos tarvii. Mua kiinnostaa vähän se, päästäiskö ne ensisynnyttäjää kokeilemaan sitä jakkaraa. Mulla on häntäluussa vanha vamma nuoruusajoilta kun olen kaatunut sen päälle pahasti ja sen takia tuntuu, että selältään ponnistaminen ei välttämättä olisi se paras ratkaisu. Mutta siitä varmaan voi kysyä sitten.

        En määkään ole saanut sitä laukkua pakatuksi. Pitäis kyllä varmaan pikkuhiljaa oikeesti. Mutta mulla on se käsitys, että ei siellä oikeasti ihmeitä tarvi mukaan. Imetysliivit olen koittanut ostaa valmiiksi - sellaiset mahdollisimman joustavat, että pitäisi olla kasvunvaraakin. Mä pistän vauvalle varmaan osan kamppeista vaan turvakaukaloon odottamaan ja alimmaiset vaatekerrat siihen omaan kassiin, tuokoon mies sitten kaukalon tullessaan hakemaan.

        Kävin synnytysvalmennuksessa tuolla K-SKS:ssä. Samat jutut selitti auditoriossa, mitkä löytyy sieltä synnytysyksikön nettisivuiltakin, tosin sieltä netistä löytyy tarkemmin. Epparin leikkaamisesta sanoi, että tarvittaessa leikkaavat ja että varsinkin nuoremman polven kätilöillä on sellaista näkemystä ja taustalla tutkimustakin, että repeämät paranevat nopeammin kuin eppari ja että mieluummin antaa vähän revetä kuin että leikattais. Mutta että joskus vauvan hyvinvointi vaatii, että se saadaan nopeasti ulos ja sellaisissa tilanteissa voidaan joutua leikkaamaan. Puuduttavat ensin ja sitten saksilla nipsaisevat, jos täytyy. Mutta sanoi, että homma harkitaan sitten tilanteen mukaan ja että läheskään kaikille ensisynnyttäjillekään ei tehdä epparia.

        Sitä korosti, että normaalisti synnytys etenee omalla painollaan ja siihen ei silloin juuri puututa. Ponnistusvaihetta varten esitteli monenlaiset asennot. Kiirettä kertoi olevan ja vuodeosastolla ahdasta. Perhehuoneita ei kuulemma ole yhtään nykyään.


    • fixh

      Mikä ihme siinä hävettää, että puhuu peräpukamistaan tänään "Pirkkoliisalle" ja huomenna vaginavuodostaan "Vaulalle"?

      Ei raskaus tilana mikään ihme ole.

      Jos jatkuvasti vaihtuvat hoitajat ahdistavat, miksi ei voi asiaa ottaa puheeksi neuvolassa ja kertoa suoraan, että ahdistaa ja tahtoo käydä samalla henkilöllä tai edes kahdella samalla. Ei se paljon omaan tilanteeseen vaikuta, jos netissä harmittelee asiaa: pitää avata se oma suu siellä neuvolassa.

      • Mamuska

        Tarkoituksena ei ollut saada tilanteeseen muutosta kirjoittamalla tänne - niin yksinkertainen en ole. Totuushan on että tämä ei ole kanava vaikuttaa, vaan keskustella. :)
        Tarkoituksena oli tuoda esille Jyväskylän tk-palveluissa kokemiani epäkohtia, saada niihin mahdollista vertaistukea ja kuulla Keski-Suomen keskussairaalassa synnyttäneiltä positiivisia kokemuksia, kun tuo linkkaamani artikkeli antaa aika lohduttoman kuvan synnyttäjien tilanteesta täällä päin..


    • ilda

      Heippa.
      Itse olen synnyttänyt KSKS:ssa vuonna 2008 ja kaikki meni erinomaisesti, annan kaikille itseäni ja lastani hoitaneille täydet pojot. Paitsi sille ärsyttävälle lastenlääkäri miehelle, joka oli kaikkea muuta kuin empaattinen. Mutta synnytys oli mahtava kokemus, eppari leikattiin ja oli toki kovin kipeä kauankin, mutta lapsella oli napanuora pään ympärillä, joten hyvä että saatiin ulos nopeammin.

      Nyt raskaana ja hyvillä mielin odotan synnytystä samassa paikassa.

      • Mahakas maha

        Kiva kuulla, että sulla meni silloinkin jo siellä kivasti asiat. Mun neuvolantäti sanoi, että vielä pari vuotta sitten KSKS:stä tuli paljon valituksia siellä synnyttämässä käyneiltä, että oli kohdeltu kauhean tylysti ja tiuskittu, tyyliin "no et sää nyt noin kipeenä voi olla" ja "ei se noin paljon satu" ja oltu ns. kovakouraisia tutkimuksia tehdessä (kohdunkaulaa arvioitaessa). Mutta nykyään sieltä ei ole kuulemma tullut enää negatiivista palautetta ja neuvolantäti arveli syyksi, sitä, että siellä on porukka vaihtunut kun osa on jäänyt eläkkeelle. Tiedä häntä sitten, mutta noin se sanoi ja kai se aika lailla niitä kokemuksia kuulee. Ainakin tosiaan ne, ketä oon itse tuolla tavannut Gravidan puolella, ovat kaikki olleet todella ystävällisiä ja empaattisen oloisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe